پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227774
اين ائتلاف خطرناکتر از بمب هسته‌اي خيالي ايران است
تاریخ انتشار : 1395/12/02 07:58:18
نمایش : 1452
ائتلاف عربي – اسرائيلي که رئيس جمهور جديد آمريکا آن را مطرح کرده و برخي سران عرب به آن دل بسته‌اند، خطرناک تر از بمب هسته‌اي خيالي ايران بوده و به مثابه بمب آماده انفجار در کشورهاي عضو آن خواهد بود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عبدالباري عطوان سردبير اين روزنامه با اشاره به طرح دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مبني بر تشکيل ائتلاف عربي – اسرائيلي، آن را خطرناک تر از بمب هسته‌اي خيالي ايران دانست.

وي در مقاله‌اي در اين باره نوشت: هرکس اظهارات اين روزهاي دونالد ترامپ و مايک پنس معاون وي در خصوص خطر ايران که آمريکا و متحدانش را در منطقه تهديد مي کند، بشنود، گمان مي کند جنگ جدي و نزديک است و موشک هاي ايران با کلاهک‌هاي هسته‌اي آماده حمله به عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي است.

اظهارات پنس مبني بر تلاش دولت آمريکا براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي که تهديدي براي اسرائيل است، جاي تعجب دارد،  زيرا نمي دانيم ايران چطور مي تواند اين سلاح را اختيار داشته باشد در حالي که در به توافق با شش قدرت جهان پايبند بوده و به مدت 15 سال نبايد به غني سازي  اورانيوم دست بزند.

در اينجا سوالي که سخت بتوان پاسخي برايش يافت اينکه دلايل و توجيهات دولت جديد آمريکا براي کوبيدن بر طبل جنگ و تشکيل ائتلاف نظامي و سياسي در منطقه براي مقابله با ايران چيست آن هم در شرايطي که فقط سه هفته از روي کار آمدن اين دولت مي گذرد؟

آيا اين دولت خطراتي را مي بيند که دولت سابق آمريکا و تمام دولت هاي اروپايي آن را نمي ديدند؛ دولت هايي که بيش از دو سال بر سر توافق هسته‌اي با ايران مذاکره کردند.

چيزي به نام خطر ايران وجود ندارد

عطوان در ادامه نوشت: به نظر ما چيزي به نام خطر ايران وجود ندارد، بلکه تلاش هايي براي بزرگ نمايي و احياي آن از سوي دولت جديد آمريکا با تحريک بنيامين نتانياهو در جريان است که هدف از آن تشکيل خاورميانه جديد براساس اصول متفاوت است که سرفصل آن تشکيل  ائتلاف جديد متشکل از کشورهاي عرب سني بخصوص کشورهاي حوزه خليج فارس، مصر، اردن و ترکيه است؛ به گونه اي که قضيه فلسطين به فراموشي سپرده شده و يا  تا پايين ترين اوليت‌هاي منطقه‌اي و جهاني تنزل پيدا کند.

بنيامين نتانياهو که فيلسوف خاورميانه جديد و نظريه پرداز آن است؛ در مصاحبه‌اي با شبکه سي. ان. ان آمريکا گفت، به دنبال صلح فراگير در خاورميانه بين اسراييل و کشورهاي عربي است و بسياري از کشورهاي عربي ديگر  اسراييل  را دشمن خود نمي دانند، بلکه متحد آن در رويارويي با با ايران و داعش هستند.

همچنين ترامپ نظارت و سرپرستي خود به طرح موسوم به «نزديک شدن منطقه‌اي» که نتانياهو از آن صحبت مي کند، اعلام کرده است و ديويد فريدمن سفير جديد آمريکا در تل آويو نيز که حامي بزرگ سياست شهرک سازي است، تاکيد کرد که عرب ها و اسرائيلي ها يک نگراني مشترک دارند که آن ايران است.

به خوبي مي دانيم  کدام عرب ها  از ترس ايران خواب به چشمانشان نمي رود، آيا الجزايري ها، سوداني ها، مصري ها، اردني ها و مغربي ها و  اغلب سوري ها و عراقي ها و بيشتر عرب ها  نيز از خطر ايران نگران هستند و اسرائيل را ناجي و صادق مي دانند؟

در اين خصوص بايد به حمله شديد رسانه هاي سعودي به سفر آتي روحاني به الجزايرا شاره کرد انتقاداتي که بلافاصله پس از ورود روحاني به کويت و عمان از بين رفت که اين نشان مي دهد چنين ماموريت هاي تحريک آميزي در آينده دشوار خواهد بود.

آنچه اطمينان و باور ما را دو چندان مي کند اينکه اين ائتلاف عربي - اسرائيلي با مقاومت سختي روبرو خواهد شد، چراکه بر پايه‌هاي عادلانه حل و فصل قضيه فلسطين استوار نبوده و جايگزين هايي را مطرح مي کند که  چه بسا باعث شود کشورهايي مانند مصر و اردن از آن خارج شوند.

'راه حل پيشنهادي جديد مبتني بر تاسيس دولت فلسطيني در سيناي مصر و گسترش نوار غزه و انضمام کرانه باختري به اردن است  حال آنکه گمان نمي رود ملت مصر که با  واگذاري دو جزيره مهجور صنافير و تيران به عربستان به طور جدي مخاللفت کردند، چنين طرحي را بپذيرند همانطور که ملت فلسطين نيز اين طرح هاي جايگزين را  قبول نمي کنند.

انتظار روابط نزديک اخوان المسلمين با ايران

اما قرار دادن نام اخوان المسلمين در ليست گروه‌هاي تروريستي از سوي دولت دونالد ترامپ به نفع ايران خواهد بود، چرا که باعث مي شود اين جنبش روابط خود را با ايران تقويت کند.

اما نهايت حماقت اين است که برخي سران عرب به ترامپ که اميد داشته باشند حال آنکه دو موسسه بسيار قدرتمند آمريکا يعني رسانه ها و نهاد امنيتي با او مخالف هستند و يا اينکه رهبران عرب به ائتلاف با نتانياهو که سمبل نژادپرستي اسرائيل بوده و شب و روز در تکاپوي يهودي سازي قدس است، دل ببندند.

به هر حال  ائتلاف جديد عربي - اسرائيلي هر زمان که تشکيل شود، بمب آماده انفجار در منطقه  و چه بسا براي کشورهاي عضو آن بوده و به مراتب از بمب هسته‌اي خيالي ايران خطرناکتر خواهد بود.

تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html