پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227773
افزايش قاچاق خاک در کشور
تاریخ انتشار : 1395/12/02 07:54:46
نمایش : 1506
خلاء قانوني و عدم شفافيت در دوره‌هاي اخير سبب افزايش قاچاق خاک شده است، تصريح کرد: متاسفانه در حال حاضر قاچاق خاک وجود دارد و نه تنها گمرک به کشف آن نپرداخته بلکه ساير دستگاه‌هاي مربوطه هم اقدام به شناسايي قاچاقچيان و نظارت بر خروج خاک از کشور نمي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عباس پاپي زاده در توضيح وضعيت قاچاق خاک و جزئيات لايحه حفاظت از خاک، گفت: لايحه حفاظت از خاک از دو سال گذشته در مجلس مطرح شده اما دولت فرصتي را خواست که اين لايحه را دوباره تنظيم و اصلاح کند تا در دوره دهم مجلس مجددا به مجلس ارائه کند، از اين رو اين لايحه توسط دولت اصلاح و در روزهاي اخير در دستور کار کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس قرار گرفته است.

وي با بيان اينکه خلاء قانوني و عدم شفافيت در دوره‌هاي اخير سبب افزايش قاچاق خاک شده است، تصريح کرد: متاسفانه در حال حاضر قاچاق خاک وجود دارد و نه تنها گمرک به کشف آن نپرداخته بلکه ساير دستگاه‌هاي مربوطه هم اقدام به شناسايي قاچاقچيان و نظارت بر خروج خاک از کشور نمي‌کنند.

پاپي زاده با انتقاد از عملکرد دستگاه هاي ذي ربط در جلوگيري از قاچاق خاک، ادامه داد: کشف‌هاي تصادفي و مکرر قاچاق خاک نشان از شدت اين اقدامات دارد، واقعيت آن است که براي هر سانتيمتر توليد خاک چند صد سال زمان صرف مي‌شود؛ خاک جز منابع ملي و بين نسلي است به نوعي که حق فروش آن را نداريم و تنها کاني‌هاي معدني مانند سنگ‌هاي زينتي را مي‌توانيم به فروش برسانيم اما خاک نبايد به فروش برسد هر چند هم‌اکنون خاک‌هاي حاصلخيز در قالب کاني‌هاي معدني قاچاق مي‌شود.

وي با بيان اينکه‌ لايحه حفاظت از خاک درصدد حفاظت از اين منبع ملي کشور و جلوگيري از قاچاق آن است، يادآور شد: علاوه بر اين فعاليت‌هاي صنعتي در برخي مناطق و برخي فعاليت‌هاي نفتي و گازي در طول مدت طولاني سبب مسموم کردن خاک شده است، در واقع مواد نفتي براي حفاري چاههاي نفتي در برخي مناطق سبب نفوذ در خاک اطراف شده که در اين زمينه هيچ کس هم پاسخگو نيست.

پاپي زاده با بيان اينکه سازمان حفاظت محيط‌زيست به دليل خلاءهاي موجود پيگير انجام اقدامات قانوني نيست، گفت: وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز همانند سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز پاسخگو نيستند در حالي که ميزان خسارات وارده به محيط‌زيست بسيار بالاست اما برآوردي انجام نمي‌گيرد از اين رو در لايحه حفاظت از خاک تعيين تکليف اين خاک‌ها که از حيز انتفاع انداخته شده‌اند هم مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، تصريح کرد: بهره‌وري از خاک نيز در اين لايحه مشخص خواهد شد، به نوعي که ميزان بهره‌وري و قالب آن مورد نظر و بررسي قرار خواهد گرفت و پس از آن ارائه مي‌شود تا نوع بهره‌وري و ميزان آن بر اساس قانون انجام شود.

خانه ملت

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html