پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227771
دليل لرزش دست چيست؟
تاریخ انتشار : 1395/12/02 07:46:29
نمایش : 1954
دست‌هاي ما به طور طبيعي در تمام اوقات بيداري، يک لرزش بسيار خفيف و نامحسوس را تجربه مي‌کنند. علت اين لرزشِ بسيار خفيف اين است که دست‌هاي ما دائما در حال انقباض و استراحت هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دست‌هاي ما به طور طبيعي در تمام اوقات بيداري، يک لرزش بسيار خفيف و نامحسوس را تجربه مي‌کنند. علت اين لرزشِ بسيار خفيف اين است که دست‌هاي ما دائما در حال انقباض و استراحت هستند. اين لرزش تنها زماني به مشکل تبديل مي‌شود که نوشتن، به دست گرفتن استکان چاي يا استفاده از قاشق و چنگال، به موضوعي چالشي براي‌تان تبديل شود. مردم با مشاهده‌ي لرزش دست‌شان، فورا نگران مي‌شوند که مبادا بيماري پارکينسون به سراغ آنها آمده باشد، اما معمولا اين عارضه به عوامل ديگري بستگي دارد. اگر لرزش دست سبب نگراني شما شده است، به جاي خوددرماني، به پزشک مراجعه کنيد. لرزش دست انواع بسياري دارد که توصيف آنها دشوار است، اما پزشکان مي‌توانند انواع رايج آن را به راحتي تشخيص دهند. در اين مقاله‌ي کوتاه با ۱۰ علت لرزش دست آشنا شويد.

 

علت لرزش دست‌ها

    لرزش اساسي

    بيماري پارکينسون

    بيماري اِم‌اِس (MS)

    ترک مشروبات الکلي

    لرزش دست هميشه نشانه‌ي يک بيماري نيست

 

شايد لرزش دست شما اخيرا آغاز شده است يا شايد در حال بدتر شدن باشد. احتمالا به تدريج آغاز شده است و شايد آغاز آن با زماني مصادف است که شما استرس داشته يا عصباني بوده‌ايد يا يک بيماري سبب بروز آن شده است.

دليل آن هر چه که باشد، «لرزش» نامي است که کارشناسان براي توصيف دست‌ها و گاهي پاهاي مرتعش به کار مي‌برند. اين مشکل رايج‌تر از آن است که فکرش را کنيد و دلايل و نتايج بسياري دارد.

 

لرزش اساسي

شايع‌ترين نوع لرزش، لرزش اساسي (Essential Tremor) است که متخصصان آن را با نام مخفف ET نيز به کار مي‌برند. ‌اين بيماري، شايع‌ترين بيماري سيستم عصبي است که معمولا با لرزش دست‌ها آغاز مي‌شود، اما مي‌تواند نواحي ديگر بدن از قبيل بازو، سر، صدا يا ديگر نقاط را هم به لرزش مبتلا کند. ‌

لرزش اساسي زماني دست‌ها ‌را گرفتار مي‌کند که آنها هنوز در حال حرکت هستند و به همين دليل با انواع ديگر لرزش‌ها متفاوت است. معمولا شکل‌هاي ديگر لرزش زماني رخ مي‌دهند که آن عضو مبتلا شده از بدن، ثابت و بي‌حرکت است.

لرزش مي‌تواند از بروز يک تغيير در ژن‌ها ناشي شود (پزشک شما شايد اين تغيير را «جهش» بنامد). اين تغيير به آن معنا است که اگر يکي از والدين شما لرزش داشته باشند، احتمال ابتلاي شما نيز به اين بيماري بيشتر مي‌شود.

سموم موجود در محيط زيست نيز مي‌توانند سبب بروز اين بيماري شوند، اما براي درک بهتر رابطه‌ي سموم با اين بيماري، به تحقيقات بيشتري نياز است.

سن عامل ديگر خطر است. اگرچه ET مي‌تواند در هر سني رخ دهد، اما ابتلا به آن در سنين بالاي ۴۰ سال بيشتر است. با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به اين بيماري بيشتر مي‌شود.

 

ET تهديدي براي زندگي ما نيست، اما به مرور زمان مي‌تواند تشديد شود. استرس، خستگي شديد و مصرف بيش از حد کافئين مي‌تواند باعث بدتر شدن اين بيماري شود. ممکن است در مرحله‌اي از اين بيماري، خوردن، نوشيدن، نوشتن و تمام فعاليت‌هاي روزانه‌ي ديگري که با دست‌هاي‌مان انجام مي‌دهيم به يک چالش بزرگ تبديل شوند.

درمان اين وضعيت مي‌تواند سخت باشد. داروهايي براي درمان اين عارضه وجود دارند، اما هيچ يک از آنها اثر مداوم ندارند. جراحي نيز يک گزينه است، در اين روش که به آن «تحريک عمقي مغز» مي‌گويند، پزشکان وسيله‌اي را در مغز قرار مي‌دهند که به کنترل لرزش کمک مي‌کند. اگر از لرزش دست‌تان نگراني داريد، درباره‌ي اين گزينه و آشنايي بيشتر با آن، با پزشک خود مشورت کنيد.

 

بيماري پارکينسون

بيماري پارکينسون ، علت لرزش دست

لرز‌ش، نشانه‌ي اوليه‌ي بيماري پارکينسون است که ۱۰ ميليون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. مبتلايان به اين بيماري، لزوما دچار لرزش نمي‌شوند، اما اغلب افراد در مراحل اوليه‌ي اين بيماري، لرزش جزئي دست‌ها، پاها يا حتي يک انگشت دست‌شان را تجربه مي‌کنند.

اغلب اوقات، لرزش فقط يک طرف بدن را درگير مي‌کند. اين حالت معمولا زماني رخ مي‌دهد که عضلات در حال استراحت هستند. به همين دليل به آن لرزش استراحت (Resting Tremor) مي‌گويند.

زماني که حرکت مي‌کنيد، لرزش متوقف مي‌شود. حتي خم کردن جزئي انگشتان‌تان هم مي‌تواند به توقف لرزش کمک کند. در مورد انواع ديگر لرزش، استرس يا هيجان مي‌تواند لرزش را بدتر کند.

به مرور زمان متوجه خواهيد شد که لرزش ممکن است از يک سمت بدن به سمت ديگر گسترش يابد.

 

بيماري اِم‌اِس (MS)

اين بيماري که سيستم ايمني، مغز، اعصاب‌ و نخاع را هدف قرار مي‌دهد، مي‌تواند سبب لرزش دست‌ها هم بشود. احتمالِ لرزش نواحي دست يا پا زياد است. اِم‌اِس مي‌تواند سبب بروز انواع لرزش‌ها شود. رايج‌ترين آنها مانند «لرزش اساسي»، زماني اتفاق مي‌افتد که شما در حال حرکت هستيد.

 

ترک مشروبات الکلي

لرزش يکي از نخستين نشانه‌هاي ترک مشروبات الکلي است. اگر اعتياد شما به مشروبات الکلي بيش از حد نبوده باشد، لرزش‌ها فقط چند روز طول مي‌کشند. اگر زياد اهل نوشيدن بوده‌ايد يا مدت زمان زيادي به اين کار عادت داشته‌ايد، لرزش دست را به مدت يک سال يا حتي بيشتر تجربه خواهيد کرد.

 

لرزش دست هميشه نشانه‌ي يک بيماري نيست

دست‌هاي مرتعش و لرزان هميشه به معناي بيمار بودن شما نيست. گاهي‌ اوقات لرزش، واکنش بدن‌تان نسبت به چيزي است.

داروها: رايج‌ترين آنها، داروهايي هستند که از انتشار يک ماده‌ي شيميايي در مغز به نام دوپامين جلوگيري مي‌کنند. اين ماده‌ي شيميايي اطلاعات را از يک قسمت مغز به قسمت ديگر منتقل مي‌کند. اين داروها براي متعادل نگه داشتن خُلق‌وخو تجويز مي‌شوند. با توقف مصرف اين داروها، لرزش‌هاي شما از بين خواهند رفت.

کمبود ويتامين B12: سيستم عصبي ما بدون ويتامين B12 آن طور که بايد، کار نخواهد کرد. شما مي‌توانيد اين ويتامين را در گوشت، ماهي، مرغ، تخم‌ مرغ، شير و فرآورده‌هايي که از آن به دست مي‌آيند پيدا کنيد. اگر دريافت ويتامين B12 شما آن قدر کم است که دچار لرزش دست مي‌شويد، پزشک آمپول B12 را براي شما تجويز خواهد کرد.

استرس: از اضطراب‌هاي مالي و شغلي گرفته تا سلامتي و روابط عاطفي، استرس لرزش را بدتر مي‌کند. خشم و گرسنگي شديد يا کمبود خواب، همگي مي‌توانند سبب لرزش دست شوند. اين گونه لرزش به عنوان لرزش فيزيولوژيک شناخته شده است.

اُفت قند خون: اين وضعيت در پزشکي هيپوگليسمي نام دارد. اُفت قند خون باعث مي‌شود بدن به طور طبيعي به اين وضعيت واکنش نشان دهد و به لرزه بيفتد.

پُرکاري غده‌ي تيروئيد: اين غده در گردن، درست بالاي استخوان ترقوه قرار دارد. وقتي تيروئيد بيش از مقدار طبيعي، هورمون ترشح کند، سرعت کارکرد کل بدن افزايش مي‌يابد. ممکن است در اثر بيماري غده‌ي تيروئيد با خوابيدن مشکل پيدا کنيد، ضربان قلب‌تان تند شود و دست‌تان به لرزه بيفتد.

آسيب عصبي: جراحت، بيماري يا مشکل در سيستم عصبي مرکزي، مي‌توانند سبب بروز لرزش شوند. اين وضعيت در پزشکي نوروپاتي محيطي نام دارد و مي‌تواند دست‌ها و پاها را درگير کند.

از آنجا که دلايل و درمان‌ انواع لرزش‌هاي دست بسيار متنوع هستند، صحبت درباره‌ي پيشينه و نشانه‌هاي لرزش‌ دست‌تان با پزشک، بسيار مهم است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html