پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227758
۳۰۰ گونه گياهي با مصرف صنعتي و دارويي در چهارمحال و بختياري شناسايي شده است
تاریخ انتشار : 1395/11/30 10:58:51
نمایش : 1143
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: تاکنون ۳۰۰ گونه گياهي با مصرف صنعتي، بهداشتي و دارويي در استان شناسايي شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي محمدي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در شهرکرد اظهار داشت: يک هزار و 400 گونه گياهي در استان شناسايي شده است که از اين تعداد 250 تا 300 گونه آن مصرف صنعتي، بهداشتي و دارويي دارد.

وي با بيان اينکه 35 گونه گياهي اندرميک مانند "کلوس" در استان وجود دارد، افزود: طبق گزارش‌هاي "سازمان کشاورزي و خواروبار جهاني FAO" درآمد حاصل از تجارت جهاني گياهان دارويي سالانه 100 ميليارد دلار است که اين رقم تا سال 2050 به 5 تريليون دلار مي‌رسد اما در کشور ما با 8 هزار گونه گياهي و تنوع اقليمي درآمد حاصل از گياهان دارويي 100 ميليون دلار و يک هزارم تجارت جهاني است در حالي‌که مي‌توان به خوبي از اين نعمت استفاده کرد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ميزان فرسايش خاک را در استان 20 تُن در هکتار عنوان و بيان کرد: زراعت در اراضي شيب‌دار و مناطق جنگلي فرسايش خاک را تشديد مي‌کند و پوشش جنگلي را از بين مي‌برد از همين‌رو ما به سمت تغيير الگوي کشت، گسترش کشت گياهان دارويي و جنگل‌کاري اقتصادي پيش رفتيم.

محمدي‌مقدم يکي از عوامل تخريب جنگل‌ها و فرسايش خاک را چراي مفرط و دام مازاد دانست و گفت: متاسفانه اکنون 3.5 برابر ظرفيت عرصه‌ها دام در مراتع استان وجود دارد که اين خود يک تهديد براي منابع طبيعي است.

وي کشت و توسعه گونه‌هاي گياهي مرتعي را راهکاري براي حفظ گونه‌هاي ژنتيکي دانست و خاطرنشان کرد: براي حفاظت از منابع طبيعي، جلوگيري از فرسايش خاک، توليد آب و توسعه فضاي سبز جنگلي و مرتعي ارائه راهکارهاي کارشناسي و حقوقي ضرورت دارد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري به ضرورت توجه به آبخيزداري براي توليد آب اشاره کرد و گفت: به ازاي هر هکتار آبخيزداري يک ميليون تومان هزينه مي‌شود که اين رقم در مقايسه با اعتبارات سدهاي بزرگ بسيار ناچيز است.

محمدي‌مقدم با بيان اينکه خسارت رسوب جمع شده پشت سدهاي حوضه کارون بزرگ سالانه 65 ميليون تومان است، بيان کرد: در دنيا ابتدا عمليات تثبيت خاک را در بالادست سد براي جلوگيري از فرسايش خاک انجام مي‌دهند اما در کشور ما سد بدون توجه به حوزه بالادست آن احداث مي‌شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html