پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227755
توافق هسته‌اي ايران بايد دوام بياورد
تاریخ انتشار : 1395/11/30 10:50:00
نمایش : 1169
مقام ارشد دولت پيشين آمريکا ضمن تاکيد بر لزوم دوام آوردن توافق هسته‌اي ايران گفت حمله ترامپ به برجام، پايبندي ايران به آن را تقويت مي‌کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «آنتوني بلينکن» قائم مقام وزارت خارجه آمريکا در دولت پيشين طي يادداشتي در روزنامه «نيويورک تايمز» تاکيد کرد توافق هسته‌اي ايران بايد دوام بياورد و از هرگونه اقدامي که به عقب‌نشيني ايران از آن منجر گردد بايد اجتناب شود.

در ابتداي اين يادداشت با اشاره به ديدار «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا با «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در واشنگتن و توافق آن دو براي مقابله با ايران، آمده است: «امکان دارد انتقادات ترامپ (از برجام)، درک روز افزون از مفيد بودن توافق براي امنيت آمريکا و متحدانش که در بدنه کابينه بوجود آمده را پنهان کند.»

بلينکن تاکيد مي‌کند حمله ترامپ به توافق هسته‌اي همچنين ضمن نشان دادن پايبندي ايران، آن را تقويت مي‌کند و محدوديت‌هاي قدرتمندي بر توان ايران جهت ذخيره‌سازي مواد لازم براي ساخت بمب، تحميل مي‌کند. همچنين رژيم بازرسي‌هايي شايد سخت‌تر از گذشته بر تهران اعمال کرده و هزينه آن را تماما از پول ايران مي‌گيرد.

در ادامه يادداشت نيويورک تايمز به صحبت‌هاي «آدام زوبين» رئيس دفتر تحريم‌هاي وزارت خزانه‌داري آمريکا اشاره شده که مي‌گويد درپي توافق هسته‌اي، ايران فقط به 50 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوکه شده‌اش دسترسي پيدا کرد که اين مبلغ بسيار کمتري از 500 ميليارد دلاري است که براي ترميم اقتصادش نيازمند است.

در حالي که ترامپ و مقامات کاخ سفيد بر طبل پاره کردن برجام مي‌کوبند اما بلينکن معتقد است عقب‌نشيني دولت آمريکا از برجام، شايد موقت و تاکتيکي و نه بازنگري استراتژيک باشد. البته برخي از مشاوران ترامپ معتقدند عقب‌نشيني يک‌جانبه آمريکا مي‌تواند واشنگتن را از مذاکره کنندگان اروپايي، روسي و چيني جدا و ايالات متحده را بيش از ايران منزوي کند. همچنين ايران با ابزارهاي ديگري با فقدان برجام روبرو خواهد شد.

اين مقام ارشد دولت «باراک اوباما» با تاکيد بر اينکه احتمال بسيار کمي وجود دارد که ديگر امضا کنندگان برجام، از مذاکرات دوباره بر سر آن حمايت کنند، افزود مگر زماني که دولت آمريکا «بيشتر براي بيشتر» را پيشنهاد دهد. براي مثال، منفعت اقتصادي بيشتر براي ايران به ازاي محدوديت‌هاي بيشتر بر برنامه هسته‌اي. البته به همان انداه غيرقابل قبول است که دولت ترامپ بخواهد اصلا چيزي به ايران بدهد.

بلينکن ادامه مي‌دهد هدف اصلي درخواست مذاکره دوباره، بوجود آوردن شکست آهسته‌اي توافق و گل‌آلود کردن آب جهت گريختن آمريکا از سرزنش‌ها خواهد بود. رويکرد ديگر ترامپ مي‌تواند فشارهاي بيشتر در زمينه‌هاي غيرهسته‌اي باشد و منجر به بحراني خواهد شد که به تندروهاي ايراني مخالف برجام دليلي براي لغو کردن آن را مي‌دهد.

در پايان اين يادداشت آمده است: هرگونه چالش مستقيم با سپاه پاسداران ايران احتمالا فرماندهانش را به فشار آوردن به دولت جهت عقب‌نشيني از توافق هسته‌اي وادار مي‌کند. چنين مسئله‌اي ابعاد انتخاب مجدد «حسن روحاني»‌به رياست جمهوري را به خطر مي‌اندازد. همچنين مي‌تواند باعث شود سپاه، شبه‌نظاميان شيعه در عراق را به جان نظاميان آمريکا در اين کشور بياندازد يا به تعقيب کشتي‌هاي آمريکايي در خليج (فارس)‌پرداخته يا تنگه هرمز را ببندد.

هرکدام از اين اقدامات مي‌تواند در نبود مديريت بحران موثر «جان کري» وزير خارجه پيشين، به رويارويي تمام عيار تبديل شود. در چنين موقعيتي از دست دادن توافق هسته‌اي آخرين نگراني آمريکا خواهد بود.

فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html