پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227623
​معماري خانه هاي قديم آميزه هنر و غيرت ديني / مهندسي غربي الگوي ساختمان سازي مدرن
تاریخ انتشار : 1395/11/05 08:59:50
نمایش : 1319
معماري سنتي با آثار، ايده هاي خاص و متفاوت با طراحي امروز يا همان مدرن که در خود دارد به عقيده اکثر صاحب نظران جزو بي نقص ترين طراحي ها بوده است طوري که طراحان آينده هم از آن الهام خواهند گرفت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  بام ايران خبر؛ معماري سنتي همان طور که از نامش پيداست آثار، ايده هاي خاص و کاملا متفاوت با طراحي امروزي يا همان مدرن در خود دارد که به عقيده اکثر صاحب نظران جزو بي نقص ترين طراحي ها بوده است چرا که بدون هيچ ابزار پيشرفته اي با اين همه ريزبيني خانه هايي ساخته مي شد که طراحان آينده هم از آن الهام خواهند گرفت.

معمارهاي سنتي تمام هم و غمشان معطوف به داخل خانه بود و نماي خانه چندان اهميتي برايشان نداشت.

متنوع ترين و پرکارترين قسمت خانه اندروني بود تا ساکنان خانه احساس خستگي و تکرار نکنند.

حياط اندرون هيچ راهي به جز راهروي ورودي نداشت که آن هم پيچ و تاب مي خورد تا ساکنان خانه از چشم دور نگه داشته شوند.

همه اينها باعث شده که معماري خانه هاي سنتي ايران را يک معماري درونگرا بنامند.

اتاق ها در يک خانه سنتي براساس اهميت و کاربردشان دور تا دور حياط چيده مي شدند.

اتاق هاي تابستاني معمولا روي ضلع جنوبي قرار مي گرفتند تا در طول روزهاي تابستان، کمتر در معرض آفتاب باشند و اتاق هاي زمستان نشين، روبه روي اتاق هاي تابستاني و دقيقا روي ضلعي مي نشستند که در طول روز، بيشترين آفتاب به آنها بتابد. باقي فضاها هم مثل انبار، آشپزخانه و اصطبل در رديف دوم و پشت اتاق ها جا مي گرفتند.
 
 
خانه ها و حياط هاي بزرگ خانه هاي قديمي، هميشه طوري ساخته مي شدند تا از بهترين جهت تابش نور خورشيد استفاده کنند، از بادهاي نامناسب و توفان هاي منطقه اي در امان باشند و رو به سمت بادهاي مطبوع داشته باشند

حياط خانه هاي مناطق کويري، حداقل نيم متري پايين تر از سطح کوچه بود. در بعضي خانه ها حتي وسط حياط اصلي هم مي توانيد يک حياط عميق تر به نام «گودال باغچه» ببينيد. تمام اين تمهيد ها براي عميق کردن حياط و سايه گير بودن و خنک شدن خانه است.

توي يک خانه ايراني تفکيک فضاهاي زنانه و مردانه از همان دم در شروع مي شد. مهمان خانه سنتي اگر يک زن بود حلقه با صداي زير را مي زد تا خانم خانه در را برايش باز کند واگر مرد بود کوبه مردانه را مي زد تا وقتي صداي بم آن از توي خانه به گوش مي رسيد، مرد صاحبخانه بياييد و به مهمان خانه خوشامد بگويد.

معماري سنتي؛ هنري که ريشه در فرهنگ ايران دارد

سيامک سليماني دشتکي معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختياري گفت: معماري سنتي ميراث فرهنگ گذشتگان و نياكام ما است.

وي افزود: معماري سنتي ريشه در سنت و تاريخ فرهنگ داشته و لازم است پيشينه ايران در اين زمينه و در تمام ادوار حفظ شود.

سليمانش دشتكي به نداشتن مطابقت ساختمان هاي جديد با معماري سنتي اشاره و تصريح كرد: براي حفظ و احياي فرهنگ معماري سنتي بايد در نقاطي از هر استان بافت تاريخ و سنتي ايجاد كرد.

وي يادآور شد: اميد است در سال هاي آتي سبك و سياق معماري سنتي در شأن و فرهنگ اسلامي حفظ شود.
 
 

ضرورت حفظ ميراث فرهنگي و تاريخ معماري و شهرسازي در چهارمحال و بختياري

مصطفي هادي پور معاون ميراث فرهنگي چهار محال و بختياري اظهار کرد: منظر فرهنگي و منظر شهري تاريخي، سازه در تاريخ معماري و شهرسازي، باستان‌شناسي- معماري و شهرسازي، ميراث آب و کشاورزي، ميراث فرهنگي ناملموس وحوزه‌هاي فرهنگي طبيعي شهرها و روستاهاي تاريخي را از محورهاي اين کنگره برشمرد.

وي با اشاره به تخريب بسياري از بافت‌هاي تاريخي ارزشمند کشور و استان، تصريح کرد: بايد همواره براي براي احيا بافت‌هاي تاريخي و نگه‌داشت هويت و ريشه معماري سنتي تلاش کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html