پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227618
فرزندان خود را مجبور به ازدواج نکنيد
تاریخ انتشار : 1395/11/04 08:05:21
نمایش : 1228
روان‌شناس و کارشناس امور خانواده گفت: يکي از عوامل موثر در بروز چنين ازدواج‌هايي به سخت‌گيري‌هاي غير معقولانه و افراطي والدين و خانواده هايي باز مي گردد که جوانان و نوجوانان را ناگزير مي سازد تا براي رهايي و برون رفت از آن به ناچار، تن به ازدواج‌هايي بدهند که نمي توان اميد چنداني را براي حصول خوشبختي در آن متصور بود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پيوند ميان زوجين از  نمونه اتفاقات مبارک و خوشايندي است که علاوه بر استقلال فرديِ آن‌ها در رشد، پويايي و تکامل اخلاقي، معنوي، اجتماعي و فرهنگي جامعه نيز موثر خواهد بود.
 
به واقع، اين سنت حسنه در کنار بقا و استمرار نسل، باعث شکل‌گيري و گشوده شدن فصلي نو در زندگي مي‌شود که هر آنچه اين مسير با توفيق و موفقيت هر چه بيشتري همراه شود، به همان ميزان شاهد حصول دستاوردهاي ارزنده‌تري در عرصه‌هاي اجتماعي و فرهنگي خواهيم بود و طبيعتا بروز هرگونه نارسايي و چالش در اين مسير حصول توفيقات مذکور را با موانعي جدي مواجه خواهد ساخت و ازدواج اجباري از مواردي است که مي‌تواند در دايره چالش‌هاي اشاره شده تعريف شود.  
 
منيژه رويگري روان‌شناس و کارشناس امور خانواده در تشريح ابعاد و زواياي پيدا و پنهان موثر در شکل گيريِ ازدواج هاي اجباري اظهار داشت: ازدواج يکي از مولفه هاي بسيار مهم و تعيين کننده در حرکت انسان به سمت تکامل و نعالي است و به تبع هر گونه انسداد يا نارسايي در اين مسير، روند تکامل و پيشرفت انسان را تحت الشعاع قرار مي دهد و به تعبيري مي‌توان گفت بخش قابل توجهي از توفيقات فردي،اجتماعي و حتي اقتصادي جوانان منوط به ازدواج و همسر گزيني موفق و هوشمندانه آنها مي‌شود.
 
وي افزود:يکي از چالش هاي جدي در خصوص پيوند زوجين با يکديگر به برخي از ازدواج هاي اجباري معطوف مي شود که مي تواند آرزوها و اميدهاي يک جوان يا نوجوان را با بن بست و اصطکاکاتي مخرب همراه سازد.
 
روان‌شناس و کارشناس امور خانواده افزود: يکي از عوامل موثر در بروز چنين ازدواج‌هايي به سخت‌گيري‌هاي غير معقولانه و افراطي والدين و خانواده هايي باز مي گردد که جوانان و نوجوانان را ناگزير مي سازد تا براي رهايي و برون رفت از آن به ناچار، تن به ازدواج‌هايي بدهند که نمي توان اميد چنداني را براي حصول خوشبختي در آن متصور بود.
 
رويگري بيان کرد: اساسا کمبود محبت و درک نادرست از نيازها و الزاماتِ روحي و رواني فرزندان، مسير بلوغ شخصيتي و فکري آنها را دچار خسران و نقصان مي‌کند.
 
وي افزود: در يک خانواده متعالي و موفق، تعامل سازنده‌اي بين فرزندان و والدين جاري و ساري است و در چنين فضايي بسياري از چالش ها، نارسايي‌ها و اختلاف نظرها به سهولت مرتفع خواهد شد.
 
رويگري گفت: نقش آفريني مثبت و سازنده والدين به مثابه مشاوراني توانمند،تاثير بسزايي در حل و فصل مشکلات و چالش ها ايفاء مي کند و قطعا در صورت شناخت و آگاهي والدين،از بروز بسياري از مشکلات پيشگيري مي‌کند.
 
روان‌شناس و کارشناس علوم رفتاري گفت: کيفيت و نحوه تعامل والدين با يکديگر از موارد حائز اهميتي است که به عنوان الگويي سازنده،تامين کننده آرامش روحي و رواني فرزندان خواهد بود و به تبع هرگونه ناهنجاري در تعاملات ميان طرفين، با پيامدهاي منفي و مخربي براي فرزندان و جوانان و نوجوانان خانواده همراه مي شود.
 
 والدين، فرصت انتخاب را از جوانان سلب نکنند
 
اشرف السادات کاظميني،جامعه‌شناس و آسيب‌شناس مسائل اجتماعي با اشاره به لزوم قائل شدن فرصت انتخاب براي جوانان،نوجوانان و حتي کودکان تصريح کرد: اين امر در خصوص ازدواج و پيوند ميان آنها نيز مصداق دارد و قطعا ناديده گرفتن اين اصل،مي تواند سرمنشاء اختلافات و ناسازگاري هايي شود که زندگي مشترک زوجين را در آينده تلخ تر خواهد ساخت.
 
وي با اشاره به نقش مسائل مالي و اقتصادي در تشديد پيوندها و ازدواج هاي اجباري گفت:متاسفانه برخي والدين به دليل مواجه بودن با نارسايي‌هاي مالي، فرزندان خويش را به پذيرش ازدواج هايي مجاب مي سازند که ثمره و خروجي آن،موفقيت آميز و اميدوار کننده نيست.
 
اين جامعه‌شناس و آسيب‌شناس مسائل اجتماعي افزود: از سوي ديگر برخي از والدين به دليل تصورات و تحليل هاي غلط،گمان مي کننند صرفا آنچه که از نظر آنها درست و صحيح است منطقي خواهد بود و فرزندان مجاب و مکلف به پذيرش آن هستند.
 
کاظميني تصريح کرد: بدون ترديد، تجربه و پختگي فکري والدين از مولفه هاي اثرگذار در خوشبختي فرزندان به شمار مي رود،اما نبايد تمايلات و مطالبات و انتظارات جوانان و نوجوانان نيز در اين حوزه ناديده گرفته شود.
 
وي در خاتمه يادآور شد: ورود والدين و اعلام مخالفت آنها در مواردي که تصميمات و برداشت هاي هيجاني و احساسي فرزندان،زمينه بروز مشکلات عديده را در زندگي شخصي و مشترک آنها فراهم مي‌سازد ضروري و اجتناب ناپذير است، اما نبايد اين دغدغه ها منتج و منجر به اتخاذ تصميمات و رويکردهاي افراط گونه اي شودکه جوانان و نوجوانان را در ابتداي زندگي با بحران ها و لجاجت ها و چالش هاي مصيبت بار مواجه سازد.

باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html