پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227599
جاده برجام تاکنون يک‌طرفه بوده است/ تحريم ها همچنان باقي است
تاریخ انتشار : 1395/11/02 19:03:56
نمایش : 1159
نماينده دوره هفتم مجلس اسلامي گفت: «برجام» جاده يک طرفه داشته و اقدامات ايران که گاهي با تعجيل هم صورت گرفته، با پاسخ مناسبي از سوي آمريکا مواجه نشده است. به اعتقاد شايق، حفظ تحريم‌هاي اوليه، بر روي تحريم‌هاي ثانويه اثر گذار بوده و در نتيجه به اذعان رئيس کل بانک مرکزي دستاورد توافقنامه هسته اي«برجام» براي ايران، تقريبا هيچ بوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عشرت شايق نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي با اشاره به يکسالگي اجراي برجام، اظهار داشت: بررسي نقاط قوت و ضعف برنامه جامع اقدام مشترک«برجام» و آثار مرتبط با آن زماني به واقعيت نزديک خواهد بود که ارزيابي موضوع بر اساس منافع کوتاه مدت و دراز مدت ملت سلحشور ايران انجام گيرد.

وي افزود: قطعا اهداف مهم و مشخصي در گفت‌وگوهاي ايران با گروه 1+5 مدنظر مسئولين نظام جمهوري اسلامي ايران بوده که رفع کليه تحريم‌هاي ظالمانه در قبال محدود سازي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، شاخص‌ترين آن‌ها محسوب مي‌شود.

کارشناس روابط بين الملل خاطرنشان کرد: وقتي گفت‌وگوها دنبال شده و منجر به انعقاد قرارداد و تعهد متقابل طرفين شد، انتظار اين بود که توافقات صورت گرفته از سوي طرفين محترم شمرده شده و به مورد اجرا گذاشته شوند که با وجود پايبند بودن ايران به توافقات صورت گرفته و عمل به آن‌ها، متاسفانه دولت ايالات متحده آمريکا نه تنها به تعهدات خود در زمينه رفع تحريم‌ها عمل نکرده بلکه تحريم‌هاي بيشتري نيز وضع کرده است.

 

به اعتقاد شايق ارزيابي کلي اين است که «برجام» جاده يک طرفه داشته و اقدامات ايران که گاهي با تعجيل هم صورت گرفته، با پاسخ مناسبي از سوي آمريکا مواجه نشده است.

 

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا همانگونه که اعلام شده بود بعد از برجام واقعا همه تحريم‌ها برداشته شد، گفت: وظيفه‌ طرف مقابل اين بود که در قبال انجام تعهدات از سوي ايران، کليه تحريم‌ها را برطرف کند که طبق نظر و ارزيابي کارشناسان و همچنين افراد مذاکره کننده از سوي دولت يازدهم و حسن روحاني رئيس جمهور، بدعهدي آمريکا همچنان ادامه داشته و منجر به نقض برجام شده است که نتيجه آن، باقي ماندن تحريم‌ها بصورت رسمي و غير رسمي است.

نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بخشي از تحريم ها بر روي کاغذ برداشته شده اما در عمل همچنان باقي است، يادآور شد: بانک‌هاي بين‌المللي بخاطر اقدامات ايذايي آمريکا، رغبتي به انجام معاملات و عمليات بانکي با ايران ندارند.

 

به اعتقاد شايق، حفظ تحريم‌هاي اوليه، بر روي تحريم‌هاي ثانويه اثر گذار بوده و در نتيجه به اذعان رئيس کل بانک مرکزي دستاورد توافقنامه هسته اي«برجام» براي ايران، تقريبا هيچ بوده است.

 

وي ادامه داد: ملت ايران نيز که از بدعهدي‌هاي مکرر آمريکا خاطرات ناخوشايندي دارند بر بي‌نتيجه بودن «برجام» واقف بوده و منتظر اقدام شايسته دولت يازدهم در قبال بدعهدي کاخ سفيد است.

 

اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که آيا طي يکسال گذشته برجام در رکود، تورم و اشتغال جوانان موثر بوده يا خير و چه گشايش‌هايي در معيشت مردم ايجاد کرده است، گفت: واقعيت‌‌هاي جامعه و نه آمار و ارقام ارائه شده از سوي برخي از مسولان، نشان مي‌دهد که هيچ تغييري در رابطه با موضوعات اقتصادي جامعه مانند رکود اقتصادي، تورم و اشتغال جوانان رخ نداده و در بعضي موارد، وضع بدتر نيز شده است.

 

شايق در اين حال بر اين باور است که ربط دادن کليه امور اقتصادي و حتي غير اقتصادي جامعه به توافقنامه هسته‌اي و دادن وعده‌هاي بسيار از سوي بعضي از دست‌اندرکاران دولت يازدهم در اين مورد از يکسو و عدم گشايش در امور اقتصادي مردم از سوي ديگر، باعث شده که نتيجه اجراي «برجام» يک «زيان محض» قلمداد شود.

 

وي تاکيد کرد: اين روزها که يکسال از انجام يک طرفه «برجام» از سوي ايران مي‌گذارد هيچ دستاورد قابل ملاحظه‌اي توسط دولت يازدهم ارائه نمي‌شود و حواله دادن منتقدين به استفاده از عينک جهت مشاهده خارج شدن کشور از رکود، چيزي جز فرافکني و ايجاد حاشيه نيست ضمن اينکه بکار بردن چنين عباراتي، شايسته جايگاه رياست جمهوري نيز نيست.

عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي مي‌گويد که دستاوردهاي احتمالي «برجام» حتي در صورت عدم کارشکني آمريکا و اجراي کامل آن، قابل مقايسه با هزينه‌هاي پرداخت شده از سوي ايران نيست چه رسد به اينکه کارشکني ناشي از خوي استکباري آمريکا نيز روز به روز رنگ و لعاب جديدي به خود مي‌گيرد.

 

وي صنعت هسته‌اي را يک صنعت راهبردي جهت پيشرفت همه جانبه تلقي و تصريح کرد: صنعت هسته‌اي مي تواند در مصونيت بخشي و حفظ امنيت پايدار نقش سرنوشت سازي ايفا کند.

شايق اضافه کرد: بديهي است که چنين امتياز و توانمندي چيزي نيست که با يکسري امتيازات کوچک و وعده و وعيد قابل مقايسه باشد اما به هر حال بنا به مصالحي، تصميم نظام بر انجام گفت‌وگو با گروه 1+5 قرار گرفت و منجر به توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک«برجام» گرديد.

 

به گفته وي هر چند که ايالات متحده آمريکا در ادامه خوي استکباري و بدعهدي‌هاي خود مانع اجراي کامل «برجام» شده اما افکار عمومي جهانيان به اين موضوع معطوف شده که ايران، کشوري با منطق و صلح طلب بوده و خواهان حل مسائل از طريق گفت و گو مي باشد و اين امر، شايد مهمترين دستاورد «برجام» براي ايران باشد اما در حالت کلي مي توان گفت که داده‌هاي ايران در «برجام» بسيار بالاتر از دستاوردهاي احتمالي است که قرار است، روزي و روزگاري نصيب ايران شود.

 

نماينده مردم تهران در مجلس هفتم در پاسخ به اين سوال که چقدر از اهداف اعلامي دولتمردان و تيم مذاکره‌کننده در برجام محقق شد است، اظهار کرد: يک سال از اجرايي شدن برجام مي‌گذرد اما خبري از وعده‌هاي داده شده از سوي مقامات دولت يازدهم در اين مورد نيست. توافقي که قرار بود در نخستين روز اجراي آن، همه تحريم‌ها لغو شوند تا هم سانتريفيوژ‌ها بچرخند و هم زندگي مردم! ولي آنچه در عمل رخ داده، تعطيل شدن مراکز اصلي هسته‌اي ايران و ماندن تحريم‌ها بوده که به واسطه دشمني نظام استکبار و به ويژه آمريکا عليه ملت ايران، گاهي تشديد نيز شده است.

 

شايق تاکيد کرد: مهمترين بخش توافقنامه که همان لغو کليه تحريم‌ها بوده، هنوز اجرايي نشده و آثار مثبتي نيز براي اجراي آن مشاهده نمي‌شود که اين امر منجر به نارضايتي مردم ايران از «برجام» شده است.

فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html