پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227571
دلايل عربستان براي حمله به يمن چيست؟
تاریخ انتشار : 1395/10/28 09:03:24
نمایش : 1220
يک سوال مهم اين است که چرا عربستان به مسأله بحران يمن، بيش از تحولات ديگر کشورهاي خاورميانه واکنش نشان داده است؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بحران داخلي يمن، يکي از قديمي‌­ترين، پيچيده‌­ترين و پوياترين بحران­‌هاي داخلي در منطقه خاورميانه است که ريشه در اختلافات قومي و قبيله‌­اي گذشته اين کشور دارد. 
 
اين بحران که بين گروه‌هاي شيعه مذهب حوثي در شمال و نيروهاي سني مذهب تحت حمايت عربستان سعودي در جريان است، پس از ماه‌ها درگيري، در نهايت با حمله هوايي ائتلافي از کشورهاي منطقه خاورميانه به رهبري عربستان در 6 فروردين 1394، جنبه کاملاٌ بين‌المللي به خود گرفت.
 
با گذشت نزديک به دو سال از تجاوز نظامي عربستان به يمن، ممکن است اين سوال به ذهن برسد که چه چيزي باعث شده است عربستان به بحران يمن، بيش از تحولات ديگر کشورهاي خاورميانه و خليج فارس با قاطعيت واکنش نشان دهد؟ پاسخ اين سوال را مي­‌توان در رقابت استراتژيک اين کشور با ايران و وجود اختلافات داخلي در رأس حاکميت سياسي اين کشور پيدا کرد.
 
 
 
دلايل عربستان براي حمله به يمن چيست؟
 
 تجاوز عربستان‌ سعودي به خاک يمن و نکته‌هاي آن
 
1. عربستان و کشورهاي همسو با آن، نخستين بار است که بدون واسطه وارد يک معرکه بزرگ و جدي شده‌اند.
 
2. بعد از مرگ ملک عبدالله و ضعف مفرط حاکمان جديد و شکست‌هاي اخير منطقه‌اي آن‌ها، ورود در معرکه‌اي با اين وسعت و شدت، از ديدگاه راهبردي توجيه‌پذير نيست و به نظر مي‌رسد اين اقدام در مقابل شبه نظاميان انصارالله که کاملاً اعتقادي و با تجهيزات لازم مي‌جنگند، کاملاً شتاب‌زه شروع شده است.
 
3. همگرايي با شيعيان عربستاني، سلطه کامل بر تنگه استراتژيک باب‌المندب و احتمال به خطر افتادن منابع نفتي عربستان مي‌تواند از دلايل حمله شتاب‌زده عربستان به يمن ارزيابي شود.
 
4. همگرايي اوليه منطقه‌اي با عربستان، با سابقه‌اي که در گذشته در اين مورد وجود داشته است، از بنيان قوي برخوردار نيست.
 
دلايل عربستان براي حمله به يمن چيست؟
 
5. چراغ سبز اوليه آمريکا با پشتوانه اطلاعاتي ارائه شده، رغبت ايالات متحده به تضعيف عربستان و احتمال حضور مستقيم آمريکا در مناقشه يمن در صورت شکست عربستان،، سناريوهاي مختلفي از حضور ايالات متحده در اين درگيري است.
 
6. انصارالله و ديگر مبارزان و مردم يمن، نفرت انباشته‌اي از عربستان و شرکاي منطقه‌اي آن دارند و چنين اتفاقي، به مشروعيت مردمي مبارزه و مقاومت کمک مي‌کند و مسير مبارزه راا تسهيل خواهد کرد.
 
7. انصارالله و ديگر مبارزان يمني مطمئناً از قبل، پيش‌بيني چنين شرايطي را داشته‌اند و با توجه به پشتيباني لجستيک ارتش يمن از شبه نظاميان انصارالله، وضعيت آنچنان به سود عربستان نخواهد شد.
 
8. طبيعت قبايلي و اعتقادي مردم يمن، تمدن ريشه‌دار آن، جغرافياي عريض و کوهستاني آن، هرگونه راه‌حل بيروني براي اين کشور را ناممکن مي‌کند و شرايط را براي بازتوليد نقاط تشنج جديد همانند افغانستان و اين‌بار در کنار گوش عربستان، علاوه بر محيط متشنج ايجاد شده در شمال آن را فراهم خواهد کرد.
 
 
دلايل عربستان براي حمله به يمن چيست؟
 
بايد اعتراف کرد که سياست‌هاي شتاب‌زده عربستان، باتلاقي براي سعودي‌ها ايجاد کرده که گريز از آن براي اين آن‌ها ممکن نيست و هر لحظه رژيم مرتجع عربي را پايين‌تر مي‌کشد. برخي ناظران معتقدند که پايان تجاوز نظامي عربستان و آمريکا عليه يمن، تقسيم عربستان خواهد بود. 
 
جاي شگفتي است؛ کساني که پرونده اين تقسيم در عربستان را دنبال مي‌کنند، دوستان و هم‌پيمانان نظام سعودي هستند يعني تصميم‌گيران آمريکايي. آن‌ها کساني هستند که عملاً طرح‌ها را بررسي و نتايج آن‌ها را پيش‌بيني مي‌کنند و سپس نقشه عمليات خود را اجرا مي‌نمايند. 


 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html