پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227569
سند برجام در پاويون فرودگاه به تصويب رسيد/ با کدخدا مذاکره کردند
تاریخ انتشار : 1395/10/27 18:29:07
نمایش : 979
رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم با بيان اينکه دوستان ما به طرف آمريکايي به حد اعلا اعتماد کردند گفت: برجام اکنون يک کودک ناقص الخلقه‌اي است که در دامن مردم ايران گذاشته شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر عليرضا زاکاني رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم صبح امروز در نشست مطبوعاتي «تجربه‌گران» که به مناسبت اولين سالگرد برجام از سوي انجمن روزنامه نگاران مسلمان در محل تالار اسوه برگزار شد اظهار داشت: اکنون يک سال از اجراي برجام مي‌گذرد و اين يک سال مي‌تواند قضاوت دقيقي را براي ما فراهم کند تا بازبيني کنيم که چه شد به اين توافق رسيديم و مقدمات اين توافق با چه مسيري فراهم شد. 

وي افزود: در سال 82 بهانه‌جويي و اظهار نظرات مغرضانه‌اي از سوي آمريکايي‌ها باعث باز شدن پرونده‌اي شد که تا سال 92 توسط آقايان روحاني، لاريجاني و جليلي پيگيري شده و نتيجه آن مذاکرات آلماتي 2 شد. 

زاکاني با بيان اينکه از انتهاي دولت دهم راه دومي در موضوع هسته‌اي به پيشنهاد آمريکا گشوده شد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب با تدبير دقيق و هوشمندانه اين راه را در جهت حذف منافع حداکثري رد نکردند و راهي براي مذاکرات غيررسمي باز شد تا در مذاکرات رسمي ثبت خواسته‌هاي خود را حداکثري نگه داريم. 

وي افزود: با آغاز دولت يازدهم اين دولت تمام مسير سابق را کنار گذاشته و همچنين با کنار گذاشتن 1+5 خود را در برابر آمريکا قرار داده و با آن مذاکره را آغاز کرديم. 

*رويکرد اين دولت مذاکره با کدخدا بود

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم با بيان اينکه دولت يازدهم همه دستاوردهاي گذشته را کنار گذاشت، گفت: رويکرد اين دولت همان مذاکره با کدخدا بود و شاهد بوديم که در طول مذاکرات تمام تلاش خود را براي مذاکره با آمريکا به کار گرفته بود.

وي افزود: کار اشتباه اين بود که در قالب مذاکرات با آمريکا از ظرفيت‌هاي موجود در طرف مقابل استفاده نکردند و خود را نيازمند ارتباط با آمريکا معرفي کردند. 

*گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات استغنايمان را تبديل به نياز کرد

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم در همين راستا ادامه داد: اينکه گفتند خزانه کشور خالي است و گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات بسته است و اظهاراتي اينچنين باعث اين شد که ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نياز تبديل کرديم و اين مسير با اشکالات جدي ادامه پيدا کرد.

وي با بيان اينکه ما در مذاکرات روي متن آمريکايي‌ها مذاکره کرديم؛ عدم استفاده از گسل‌هاي ميان 6 کشور در روند مذاکرات را يکي از مشکلات روند گفت‌وگو‌ها دانست و گفت: چنين اشتباهاتي باعث شد تا ما در نقشه راه آمريکا وارد شديم و خود مذاکره کنندگان نيز اعلام کردند که برجام سندي آمريکايي است و ما فقط درباره آن اعلام نظر کرديم که اين با منطق انقلاب اسلامي مغاير بود.

زاکاني همچنين با بيان اينکه تصحيح اين سند بسيار مشکل بود و از نظر حقوقي دست و پاي ما بسته بود؛ اظهار داشت: رئيس‌جمهور به آقاي ظريف دستور داد که از ظرفيت‌هاي حقوقي برجام در جهت بدعهدي آمريکا استفاده کند و تيم مذاکره کننده بروند و کميسيون مشترک تشکيل شود. باتوجه به سيري که در مفاد 3731 برجام و تيم ارشد مذاکره کننده؛ ادامه راه شکايت وجود ندارد جز اينکه شکايت مبتني بر ماده 12 قطعنامه 2231 کل قطعنامه‌ها و ششگانه 1929 باشد که بيان مي‌کند کل تحريم‌هاي قبل برگردد.

*دوستان ما به طرف آمريکايي درحد اعلا اعتماد کردند

وي همچنين با بيان اينکه دوستان ما به طرف آمريکايي به حد اعلا اعتماد کردند تصريح کرد: بنده زماني که به عنوان رئيس کميسيون برجام بودم و تيم مذاکره‌کننده به مجلس آمدند از آقاي عراقچي پرسيدم نگاه شما به آمريکا به عنوان دوست است يا دشمن، اين سند را با دوست بسته‌ايد يا دشمن، او گفت با دشمن، اما زماني که سند را نگاه مي‌کرديم انگار با برادر تني بسته شده بود.

*سند برجام در پاويون فرودگاه به تصويب رسيد

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم ادامه داد:‌ در مرحله اول 5 نفر عضو ارشد مي‌بايست سند برجام را دنبال مي‌کردند که بعد آقاي صالحي و وزير دفاع به آنها اضافه شدند و آن 5 نفر به‌صراحت اعلام کردند که ما نسبت به محتواي برجام بي‌خبريم و اين به ضرر ما بود که علاوه بر آن ما فرصت کمي هم داشتيم که باعث شد در پاويون فرودگاه سند برجام بررسي شود که بايد آن را سند پاويوني نام نهاد و اين سند غيرکارشناسي به ثبت و ضبط رسيد و آنها براي تعجيل خود دلايلي را مي‌تراشيدند که هيچ‌يک از اين دلايل مبناي درستي نداشت.

*آمريکا نيازمند معامله هسته‌اي با ايران بود

نماينده سابق مجلس خاطرنشان کرد: ما سرمايه بزرگي را به عنوان صنعت هسته‌اي قبول کرديم که با آن سرمايه معامله مي‌کنيم و کسي که به اين معامله نياز داشت آمريکا بود. ما هم نياز داريم، ولي نياز ما برابر نيست و اگر اوباما توافق هسته‌اي ما را نداشت بايد به جاي گريه خون مي‌گريست.

وي ادامه داد: ما هيچ‌وقت صحنه مذاکره را ترک نکرديم و منعي هم براي آن نداشتيم. ما به مردم حرف راست نزديم و دروغ گفتيم و به آنها نگفتيم که اين معامله در صنعت هسته‌اي به ضرر شماست و آنچه که حاصل مي‌شود براي شما خسران محض خواهد بود.

زاکاني تصريح کرد: آقايان مي‌گفتند که نفت داشت به صفر مي‌رسيد و  تمام مي‌شد و جالب اين است که مي‌گويند برجام کار خود را کرد. اگر کارکرد برجام هميني بود که ما ديديم بايد وامصيبتا سر داد.

نماينده سابق مردم تهران در مجلس با طرح اين پرسش که يعني تمام کارکرد برجام همين بوده است، گفت: اين نحوه مراجعه با افکار عمومي نيست چراکه در درازمدت به افکار عمومي آسيب مي‌زند. چرا بايد يک عده مردم را اين‌گونه تحقير کنند.

* ادعاي دور شدن سايه جنگ از سر ايران از اساس دروغ و اشتباه بود

وي به ادعاي برخي‌ها مبني بر اينکه برجام سايه جنگ را از سر ايران برداشت اشاره و اين ديدگاه را از اساس غلط دانست.

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ادعاي برخي از عوامل داخلي مبني بر اينکه ما منزوي هستيم، اظهار داشت: چرا بايد آن چيزي را القا کنيم که غربي‌ها به دنبال آن هستند. امروز سازمان ملل و شوراي امنيت نام ما را به‌عنوان عنصر مؤثر در مورد سوريه بيان مي‌کند. آيا اين به دليل برجام است؟ چرا ما قابليت‌هاي خود را ناديده مي‌گيريم؟

به اعتقاد زاکاني اگر مقاومت در سوريه، عراق و مدل موفق دفاعي و مستشاري ايران نبود امروز از دست وحشي‌هايي چون داعش در منطقه در امان نبوديم و بايد در تهران با آن‌ها مواجه مي‌شديم. 

*ما با مذاکرات مخالف نيستيم

رئيس کميسيون برجام در مجلس نهم با تأکيد بر اينکه ما با مذاکرات مخالف نيستيم و هيچ وقت زمين مداکره را ترک نکرديم، تصريح کرد: هرکسي مخالف است بايد در داشته‌هاي عقلاني خود شک کند؛ اما نبايد در مذاکرات از سر نياز و احتياج به يک ورشکسته بين‌المللي (آمريکا) رجوع کنيم.

وي مذاکره و معامله خوب را شرط هر گفت‌وگوي دوجانبه و چندجانبه عنوان و تأکيد کرد: آقايان گفتند که ما منزوي هستيم که اين حرف نادرستي بود چون آن‌ها نيازمند ما هستند که البته ما نيز نيازمند تعامل با همه جهان به‌غيراز رژيم نامشروع صهيونيستي و با شروطي با آمريکا هستيم.

زاکاني دست برداشتن از موضع استکباري و موضع دشمني با ايران از سوي آمريکا را دو شرط ايران براي تعامل و ارتباط با اين کشور عنوان و بيان کرد: چرا در ماده 28 برجام اعلام مي‌کند که بايد طرفين با حسن نيت به اين مسئله نگاه کنند اما ما فرداي برجام شاهد تحريم ايران از سوي آمريکا هستيم.

به گفته نماينده مردم تهران در مجلس نهم ما دائماً خلاف‌هاي آمريکايي‌ها در برجام را توجيه کرديم که اين اشتباه بود. به چه حقي دولت توجيه‌گر عهدشکني و خلاف‌هاي‌ آمريکايي‌ها هست؟

وي به فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر اينکه ما چيزي را از دست نمي‌دهيم و دستاورد اين برجام بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود است،‌گفت: بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود کف جامعه است و بايد هويت نامشروع آمريکا و بدعهدي اين دولت جنايتکار روشن شود؛ بنابراين دولت نبايد ما را از اين حداقل محروم کند.

زاکاني خطاب به دولت يازدهم گفت: ما به شما دستاورد هسته‌اي داديم اما بدمعامله کرديد و تبديل به خسران محض شد. 

*دولت دستاوردهاي هسته‌اي را سبک شمرد

نماينده مردم تهران در مجلس نهم به بيانات مقام معظم رهبري در تاريخ 29 دي‌ماه سال گذشته مبني بر اينکه دولت متوجه باشد که سرمايه سنگيني و امکان سنگيني را از دست داديم، اظهار داشت: يکي از اشکالات عظيم بخش هسته‌اي در دولت جديد اين بود که دولت دستاوردهاي هسته‌اي را سبک شمرد. 

«بله سانتريفيوژ نسل يک مثل تفنگ برنو در مقابل يک تفنگ اتوماتيکي است که امروز کشورهاي مختلف سانتريفيوژهايي با 20 سو و 30 سودارند اما اثر آن شليک است. فرق مي‌کند کسي تفنگ بر کمربسته باشد يا بخواهد با شمشير و تير و کمان بجنگد.» اين سانتريفيوژ مثل توپ‌هاي سر پر دوره قاجار است اما داشتن و نداشتن اين امکان نيز فرق مي‌کند. علاوه بر اينکه بر پيشرفت هسته‌اي مسيري را طي مي‌کرديم که به‌صورت جهشي سانتريفوژهايي با سو بسيار بالا و دقت بسيار بهتري را توليد مي‌کرديم.»

وي بابيان اينکه دولت يازدهم از همان ابتدا صنعت هسته‌اي را سبک مي‌شمرد، تصريح کرد: سازمان انرژي اتمي از ماه مهر سال 92 مي‌گفتند که اين صنعت هزينه‌ فايده ندارد و بهتر است ما نداشته باشيم و به کمک ما بيايند. اعتقاد داشتند که دنيا امدادگر خيرخواهي است (آمريکا) که نياز و مشکلات داخلي ما را رفع و التيام مي‌بخشد.

زاکاني افزود: ما تجربه سال 86 راداريم که شاهد بوديم پليگون را بر ما قطع کردند که فقط در حوزه هسته‌اي قابل استفاده است. 

*برجام کودک ناقص الخلقه‌اي است که بايد مدام تيمارش کنيم/دولت نمک به زخم ملت نپاشد

به اعتقاد نماينده مردم تهران در مجلس نهم دولت يازدهم مسيري را در مذاکرات طي کرد که دچار بچه ناقص‌الخلقه شديم و بايد مدام تيمارداري کنيم. بنابراين دولت نمک به زخم نپاشد و واقعيت‌ها را بگويد.

وي مي‌گويد که دولت بايد به دليل نقض برجام توسط آمريکايي‌ها و بدعهدي‌هاي اين کشور در سطح جهاني براي آمريکا رسوايي درست کند و ساير کشورها نيز از تجربه ما استفاده کنند اما دولت مي‌خواهد ما را از حداقل خود نيز محروم کند. 

زاکاني با تأکيد بر اينکه دولت براي بعد از برجام هيچ برنامه‌اي نداشت، گفت: بنده جلسات دولتي‌ها را بررسي و مطالبه کرده‌ام که در بهمن سال گذشته در جمع انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفتم که کشور شاهد يک غارت بزرگ است که البته مرا به دادگاه فراخواندند و در دادگاه مطرح کردم. 

خروجي برجام يک هواپيماي ايرباس 321 است

نماينده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به تحويل ايرباس 321 به ايران اظهار داشت: محصول و خروجي برجام امروز يک هواپيماي ايرباس 321 به ايران است و بزرگ‌ترين جايگاه رسمي اين کشور يعني در حوزه راه و ترابري اعلام مي‌کند که بايد اين هواپيما را به مشهد ببرند و طواف بدهند. 

وي ضمن ابراز تأسف ازاين‌گونه اظهارات گفت: ما خجالت مي‌کشيم از کساني که براي کشور اين‌گونه تصميم‌گيري مي‌کنند. اين افراد چه اطلاعاتي دارند و چگونه به جامعه چهار و نيم ميليوني دانشجو و چند هزارنفري اساتيد نگاه مي‌کنند؟ آيا اينکه برويم هواپيما را در مشهد طواف دهيم بازي کردن باعزت کشور نيست؟ چرا عزت ملي را منسوخ مي‌کنيد؟

* امروز هيچ چارچوب‌ حقوقي که کدخدا را مکلف به تعهدات برجام کند دريافت نمي‌کنيم

زاکاني معتقد است که بحث امروز در کشور اولويت‌ها و چگونگي رسيدن به آن‌ها است. بنابراين همه اين اتفاقات بر مبناي غلط نگاه کردن به منافع ملي و مصالح انقلابي به‌عنوان يک دستاورد سياسي براي جناح خاص شکل‌گرفته است و عدم باورمندي و توانمندي داخلي در حد صفر نيز يکي از اين دلايل است. 

نماينده مردم تهران در مجلس نهم افزود:‌ امروز هيچ مستند دقيق و چارچوب‌ حقوقي که کدخدا را مکلف به تعهدات خود کند از برجام دريافت نمي‌کنيم چراکه اوباما اعلام کرد من با دشمنم تعهد بسته و مذاکره کرده‌ام. درحالي‌که آن‌ها نيازمند تعامل و مذاکره با ما بودند.

*دشمن در حال طراحي بازي پليس خوب و پليس بد است

وي به جامعه سياسي آمريکا و تفويض نقش‌ها در قالب پليس خوب و پليس بد بين نيروهاي سياسي پرداخت و گفت: امروز که ترامپ بر سر کار آمده در حاليکه آمريکايي‌ها نيازمند سند برجام هستند وزير دفاع اين کشور يک موضع و وزير پيشنهادي امور خارجه نيز موضع ديگري مي‌گيرند که بتوانند با اين مواضع کشور خود را بيشتر کنند و امتياز بيشتري نيز کسب کنند. 

رئيس کميسيون ويژه برجام در مجلس نهم در ادامه با انتقاد از رويکرد دولت در عدم توجه به منتقدين گفت: دولت حاضر نبود حرف‌هاي منتقدان را گوش دهد و در جواب منتقدان مي‌گفتند به ما اعتماد کنيد درصورتي‌که با همين رويکردشان ما را به سراب بردند.

زاکاني افزود: اميدواريم دولت ما را به مسيري ببرد تا حداقل اين تجربه برايمان باشد که آمريکا با دستکش مخملي و با دست چدني خود به‌پاي ميز مذاکره آمده بود.

*چرا دلار گران و گشايش اقتصادي ايجاد نشد

وي با اشاره به افزايش قيمت دلار در ماه‌هاي اخير گفت: جواب بدهند که چرا قيمت دلار نه‌تنها پايين نرفت بلکه در اين يک‌سال افزايش هم يافت و جواب دهند که چرا گشايش اقتصادي ايجاد نشد.

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم افزود: چيزي هم که در مورد تحريم‌ها گفتند نادرست بود و رئيس بانک مرکزي گفت: دستاوردي نداشتيم و نتيجه برجام خسران بوده است.

زاکاني ادامه داد: روحاني به مردم صراحتاً بگويد از برجام چه چيزي عايد اقتصاد شد و چقدر از منابعي که به دست آمد به داخل کشور منتقل شد؛ همچنين روحاني به مردم بگويد ميزان موجودي جيب مردم چه تغييري در اين يکسال کرده است.

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم ادامه داد: مي‌شود آمار سازي کرد اما جيب خالي مردم را چه مي‌شود کرد؟ مگر قبل از انتخابات است که از موضع اپوزيسيون صحبت مي‌کنيد و از کمبود اشتغال‌ و وجود رکود حرف مي‌زنيد.

زاکاني با بيان اينکه دولت از حرف درماني و تنظيم انشاءهاي مختلف دست بردارد گفت: فکر، عمل و تدبير است که گره از مشکلات مردم باز مي‌کند و اکنون زمان انشاء نوشتن نيست.

نماينده سابق مردم تهران در مجلس در همين راستا خاطرنشان کرد: دولت پاسخ دهد دليل رکود کشور کيست و موضع اپوزيسيون نظر ندهد چون اين حرف‌ها مربوط به قبل از انتخابات است نه بعد از انتخابات که دولت در مقام پاسخگويي.

*اميدواريم دولت از «انشاء» به «اجرا» برسد

زاکاني ادامه داد: دولت تبديل به دولت انشاء شده و اميدواريم به دولت اجرا تبديل شود.

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم بابيان اينکه روحاني صراحتاً بگويد‌ روزي 150 ميليارد دلاري که قرار بود بعد از برجام به نفع کشور شود دقيقاً کجاست؟

زاکاني تأکيد کرد: دولت سرمايه‌‌هاي خود را بايد به سمتي ببرد که باتوجه به داشته‌هاي داخلي کشور مشکل بيکاري را حل کند.

*بيکاري و تعطيلي کارخانه‌ها به يک مشکل بزرگ بدل شده است

نماينده سابق مردم تهران با اشاره به خريد ايرباس توسط دولت گفت: شرکت ايرباس کارکنان خود را اخراج مي‌کرد و با خريد ايران از مشکل اقتصادي خارج شد درصورتي‌که بيکاري و تعطيلي کارخانه‌ها در کشورمان به يک مشکل بزرگ بدل شده است.

*خريد ايرباس 100هزار شغل براي شرکت بوئينگ ايجاد کرد

زاکاني در همين راستا افزود: مديرعامل شرکت بوئينگ مي‌گويد بزرگ‌ترين مشکل ما بيکاري است ولي با خريد ايران 100 هزار شغل را براي خود ايجاد کرده‌ايم و اين درحالي است که کارخانه‌هاي داخلي‌مان رو به تعطيلي رفته‌اند.

وي با تمجيد از اقدامات دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: بايد روزبه‌روز اين اقدامات توسعه پيدا کند تا حقوق ملت را از کام يغماگران بيرون بکشد و اين وظيفه دستگاه قضا است که اين کار را انجام دهد. 

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم افزود: اميدواريم با توجه به آنچه امروز درصحنه برجام رخ‌داده است؛ دولت لااقل مواجه حرفه‌اي و دقيق‌تري با موضوع برجام داشته باشد و رسوايي آمريکا را در دستور کار قرار گيرد تا حداقل التيامي براي مردم باشد و روزنه‌اي براي بهتر شناختن آمريکا در منطقه و جهان شود نه اينکه عوامل دولتي دنبال بزک کردن آمريکا باشند و اوضاع را به شرايطي تبديل کنند که ماحصل آن اين باشد که واقعيت تلخ از دسترس مردم دور بماند.

زاکاني ادامه داد: اميدواريم دولت به توانمندي‌هاي داخلي تکيه کند و برجامي را که مفادش را بيش از تعهداتمان در آن اجرا کرديم را به يک نتيجه‌اي برساند و حداقل تعهداتي را که آمريکايي‌ها داده‌اند براي ملت ايران بگيرند. از طرفي هم مسيري را برويم تا اين عبرت‌ها ثبت و ضبط شود.

وي با اشاره به يکي از ايرادات وارد بر برجام گفت: يکي از ايرادات وارد بر نحوه مذاکره در برجام اين است که اين مذاکرات صورت‌جلسه ندارد و بعداً صدايش درمي‌آيد. چراکه وزارت امور خارجه هيچ صورت مذاکراتي از برجام ثبت نکرده است و کساني که عضو تيم مذاکره بودند به کميسيون ويژه برجام گزارش دادند که ما نه‌تنها صورت مذاکرات نداريم بلکه از روند پيشرفت مذاکرات نيز مطلع نيستيم و فقط تعدادي دست‌نوشته با «مداد» را ثبت کرده‌ايم. جالب است که چنين مذاکرات مهمي را با چند دست‌‌نوشته با «مداد» ثبت کرده‌اند. 

رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم بابيان اينکه اميدواريم مشاوران کم‌تجربه جاي خود را به کساني بدهند که صاحب هنرمندي فن مذاکره هستند، گفت:‌ بايد مشاوره را به کساني دهند که دقت نظر در حفظ منافع ملي دارند البته اگر بخواهم پيش‌بيني هم در مورد آينده برجام داشته باشم اين است که در آمريکا دو موضع متفاوت در مورد برجام وجود دارد. 

زاکاني در تشريح اولين موضع آمريکايي‌ها در قبال برجام تصريح کرد: اولين گروه برجام را دستاوردي براي خود مي‌دانند و تمام تلاششان صيانت از آن است چون به اين باورند که هم صنعت هسته‌اي ما را محدود کرده‌اند و هم اين صنعت محدودشده را در مسيري قرار داده‌اند که ماحصلش بتوانند در کنار بهره‌مندي از منابع سرشار انرژي کشورمان ما را در آينده‌اي نه‌چندان دور به کشوري بالاجبار مستعمره خود تبديل کنند.

فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html