پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227567
مصرف اين 8 ادويه را در زمستان فراموش نکنيد
تاریخ انتشار : 1395/10/27 18:19:21
نمایش : 1168
زردچوبه خواص آنتي اکسيداني و ضدالتهابي قوي دارد و از بدن در برابر راديکال هاي آزاد محافظت مي کند. به اين ترتيب نيز مانع از بروز بيماري هاي دژنراتيو و سرطان ها مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فصل زمستان زمان جولان ويروس ها و ميکروب ها است. به همين دليل نيز لازم است تمام تلاشتان را براي مقابله با اين عوامل بيماري زا به کار بگيريد. ادويه ها جزو مخازن باارزش براي از بين بردن اين عوامل بيماري زا محسوب مي شوند. با ما باشيد تا با اين ادويه ها بيشتر آشنا شويد.

دارچين: ضدعفوني کننده

دارچين پوست درختي متعلق به سريلانکا با خواص فعال زيادي از جمله تانين ها است. اين ترکيبات خواص ضدعفوني کننده دارند. دارچين با انگل روده مقابله کرده و اسهال را تسکين مي دهد. اين ماده حاوي عصاره روغني ضدعفوني کننده است که براي مقابله با سرماخوردگي و برونشيت يا آنفلوانزا مؤثر عمل مي کند. چوب يا پودر دارچين براي خوش طعم کردن انواع غذاها و مرباها و شيرينيجات و غيره به کار مي رود. اگر سرما خورده‌ايد 1 قاشق چاي‌خوري پودر دارچين را با 1 قاشق چاي‌خوري عسل و چند قطره ليموترش مخلوط کرده و مانند پاستيل در دهان بگذاريد تا آب شود. اين کار را هر روز دو مرتبه انجام دهيد تا سرماخوردگي برطرف شود.

 

گشنيز: تقويت کننده دستگاه ايمني بدن

گشنيز دوست آشپزي مديترانه اي است و علاوه بر برگ‌ها از تخم گشنيز نيز استفاده مي شود. عصاره روغني موجود در تخم گشنيز با حالت اسيدي معده مقابله کرده، نفخ را از بين مي برد و کبد را سبک مي سازد. مزيت گشنيز در فصل سرما اين است که باعث تقويت دستگاه ايمني بدن در برابر بيماري هاي ويروسي مي شود. توصيه مي کنيم در کنار غذاهاي گوشتي، خورش ها، پوره ها و سالادها حتماً از گشنيز استفاده کنيد. براي تهيه يک دمنوش سم‌زدا و ضدويروس مي توانيد 1 قاشق چاي‌خوري تخم گشنيز را با يک ليوان آب دم کرده و با مقداري عسل شيرين و ميل کنيد. مي توانيد به مدت دو هفته بعد از وعده هاي غذايي از اين نوشيدني مصرف کنيد.

 

زردچوبه: ضدالتهاب

زنجبيل يکي از ستون هاي طب سنتي هند است. ترکيبات معطر آن خواص گوارشي قوي دارند، بادشکن است و اسپاسم را از بين مي برد. از آنجايي که اين ادويه باعث رقيق شدن خون مي شود در نتيجه به گردش خون مناسب کمک کرده و کلسترول خون را کاهش مي دهد

زردچوبه به ميزان زيادي در هند کشت و مصرف مي شود. رنگ زرد و خواص آن مديون رنگدانه اي به نام کورکومين است. اين ادويه خواص آنتي اکسيداني و ضدالتهابي قوي دارد و از بدن در برابر راديکال هاي آزاد محافظت مي کند. به اين ترتيب نيز مانع از بروز بيماري هاي دژنراتيو و سرطان ها مي شود. زردچوبه براي تسکين دردهاي مفصلي مربوط به سرما و رطوبت مؤثر عمل کرده و از عوارض مربوط به سرماخوردگي پيشگيري مي کند. توصيه مي کنيم به تمام غذاهايتان زردچوبه بزنيد. مصرف روزانه يک قاشق چاي‌خوري از آن بدن را سالم نگه مي دارد. بهتر است اين ادويه را به همراه فلفل سياه مصرف کنيد. در صورت سرماخوردگي مي توانيد يک قاشق چاي‌خوري زردچوبه و يک نوک انگشت فلفل سياه را يک ليوان شير داغ حل کرده و بنوشيد.

 

سير: آنتي بيوتيک

سير که ميليون ها سال است در هند و چين کشت شده است منبع خواص است. اين ماده غذايي خواص آنتي اکسيداني و ضدالتهابي داشته و خون را رقيق مي کند. براي کنترل کلسترول خون و پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي نيز مي توانيد به اين ماده غذايي اعتماد کنيد. سير همچنين خواص آنتي بيوتيکي و ضدعفوني کنندگي قوي دارد و در تميزي دستگاه ادراري و تنفسي مؤثر است. اين خواص مربوط به ترکيبي به نام آليسين است. توصيه مي کنيم سير را له کرده و بعد از بيست دقيقه مصرف کنيد. مصرف روزانه يک حبه سير براي بدن مفيد است. براي نرم شدن سير مي توانيد آن را پوست گرفته و به چهار قسمت تقسيم کنيد و سپس در مقداري روغن زيتون با حرارت ملايم تفت دهيد.

 

چوب ميخک: ضدويروس

چوب ميخک گياهي با منشأ اندونزي است. بوي تندي دارد و خواص مسکني، ضدعفوني کنندگي، ضدالتهابي و ضدويروسي آن معروف است. اين گياه براي مقابله با عفونت هاي دهان و دندان و همچنين عفونت هاي گوش، حلق و بيني، مشکلات تنفسي و اختلالات ويروسي روده مفيد است. چوب ميخک نيز همانند دارچين معطر است. مي توانيد از دم کرده آن استفاده کنيد.

 

هل: خلط آور

در کشور هند هل را به عنوان پادشاه ادويه ها مي شناسند. هل حاوي دانه هاي کوچک و سياه رنگي است که خواص آن‌ها نزديک به خواص زنجبيل است. هل براي دستگاه گوارش فوق العاده است و در عين حال ضدسرفه و خلط آور نيز محسوب مي شود. چون ترشحات تنفسي را دفع مي کند. اين ادويه تقويت کننده عمومي است و باعث تعادل رواني مي شود. هل با طعم شور نيز همخواني دارد بنابراين براي تهيه ماهي، گوشت سفيد و غيره قابل استفاده است. بدون شک از اين ادويه در تهيه دمنوش هاي مختلف استفاده مي شود. هل براي تسکين سرفه مفيد است و مي توانيد با جوشاندن يک قاشق چاي‌خوري هل آسياب شده سرفه هايتان را برطرف کنيد. همچنين توصيه مي شود هل را به چاي يا قهوه تان اضافه کنيد.

زنجبيل: ضدتهوع

زنجبيل يکي از ستون هاي طب سنتي هند است. ترکيبات معطر آن خواص گوارشي قوي دارند، بادشکن است و اسپاسم را از بين مي برد. از آنجايي که اين ادويه باعث رقيق شدن خون مي شود در نتيجه به گردش خون مناسب کمک کرده و کلسترول خون را کاهش مي دهد. به اين ترتيب مي توانيد زنجبيل را ادويه اي دوستار قلب بدانيد. زنجبيل همچنين به تقويت قواي جنسي کمک زيادي مي کند. زنجبيل باعث تسکين حالت تهوع مربوط به دوران بارداري نيز مي شود. سازمان بهداشت جهاني نيز اين خاصيت زنجبيل را تائيد کرده است. مي توانيد از زنجبيل تازه در تهيه غذاهايتان استفاده کنيد. اين گياه مفيد باعث خوش عطر شدن غذاها مي شود. توصيه مي کنيم در تهيه سالاد ميوه و کمپوت نيز از اين گياه بي بهره نمانيد. مي توانيد بعد از غذا براي بهبود گوارش يا تسکين حالت تهوع از زنجبيل استفاده کنيد.

 

جوز هندي: ضداسپاسم

جوز هندي از يک درخت حاره اي به دست مي آيد و شهرت زيادي در سرتاسر جهان دارد. اين ادويه علاوه بر اينکه ضدالتهاب و مسکني طبيعي (در استفاده موضعي) است خواص ضداسپاسمي قوي دارد. جوز هندي با اسهال و همچنين گاسترو آنتريت (التهاب معده اي روده اي) زمستاني که با استفراغ و اسهال همراه است مقابله مي کند. اين ادويه همچنين براي ايجاد خوابي راحت مؤثر است. البته توجه داشته باشيد که جوز هندي حاوي ترکيباتي است که پتانسيل سمي شدن را دارند. بنابراين نبايد ميزان مصرف روزانه آن به بيش از نصف قاشق چاي‌خوري برسد. جوز هندي طعم ملايم و خواص ويژه اي براي دستگاه گوارش دارد. مي توانيد از جوز هندي رنده يا پودر شده در تهيه غذاها و سس ها استفاده کنيد. اين ادويه پوره هويج و پوره سيب زميني را نيز بسيار خوشمزه مي کند. براي داشتن خوابي آسوده مي توانيد شب‌ها آب ليموترش ولرم را با عسل و يک نوک انگشت جوز هندي مخلوط کرده و ميل کنيد.


منبع:
تبيان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html