پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227555
قرارگاه خاتم‌الانبياء ايران زير ذره بين انديشکده آمريکايي
تاریخ انتشار : 1395/10/26 13:02:15
نمایش : 1047
«انديشکده واشنگتن» نوشت: ايران به طور قابل توجهي دفاع هوايي خود را در چند سال گذشته با ايجاد قرارگاه‌هاي دفاع هوايي مستقل «خاتم الانبيا» «KADHQ» و استقرار سامانه‌هاي دفاع هوايي برد کوتاه تا بلند، سازماندهي مجدد و بهبود بخشيده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «انديشکده واشنگتن» در تازه‌ترين گزارش درباره ايران به بررسي کيفيت دفاع هوايي تقويت شده ايران پرداخت و نوشت: ايران به طور قابل توجهي دفاع هوايي خود را در چند سال گذشته با ايجاد قرارگاه‌هاي دفاع هوايي مستقل «خاتم الانبيا» «KADHQ» و استقرار سامانه‌هاي دفاع هوايي برد کوتاه تا بلند، سازماندهي مجدد و بهبود بخشيده است.

به نوشته اين انديشکده، ايران در مواجهه با نيروهاي هوايي بيگانه و فقدان نيروي هوايي خودي قابل قبول، مسير عدم فرصت به دشمنان براي بکارگيري توانايي در اجراي قابليت‌هاي هوايي را از طريق استفاده از پايگاه‌هاي‌ دفاع هوايي برگزيده، که البته با توانايي ايران در دفع خطر و تنبيه دشمنان از طريق بکارگيري موشک‌هاي بالستيک تکميل شده است.

بر اساس اين گزارش، سامانه دفاع هوايي «اس-300» و ديگر داشته‌هاي ضد هوايي برد بلند ايران، تنگه هرمز و مسيرهاي تردد کشتيراني خليج فارس را پوشش مي‌دهند و اين کشور را قادر مي‌سازند با تهديد جنگنده‌هاي دشمن بر فراز خليج فارس حالت تهاجمي به خود گرفته و بدين وسيله به سپر دفاعي برخي کشورها -که البته بسيار شبيه طرح چين در تنگه تايوان است- ضربه وارد کرده و توازن نظامي منطقه‌اي را دگرگون سازد.

اين امر در طولاني‌مدت هزينه‌هاي نظامي را بر آمريکا تحميل کرده و به تلاش‌هاي جمهوري اسلامي براي کنترل منطقه کمک مي‌کند.

پوشش دفاعي - راداري قرارگاه خاتم‌الانبيا

انديشکده واشنگتن در بخش ديگر اين گزارش با اشاره به برگزاري رزمايش دفاع هوايي ايران در تاريخ 28 دسامبر سال 2016 نوشت: اين رزمايش سه روزه با هدف تمرين براي به حد عالي رساندن توانايي دفاع از تاسيسات اتمي بوشهر و ديگر تاسيسات نفتي جنوب اين کشور صورت گرفت و از سوي قرارگاه دفاع هوايي خاتم الانبيا که واحدي در بدنه نيروهاي مسلح ايران و هماهنگ کننده دفاع هوايي با همه واحدهاي نيروهاي مسلح است، صورت گرفت.

به نوشته اين انديشکده، قرارگاه دفاع هوايي خاتم الانبيا در سال 2009 با دستور فرمانده کل قواي ايران شکل گرفت و داراي بيش از هفت مرکز عملياتي براي کنترل بخش‌هاي مختلف کشور است. اين مراکز (ADOC) فعاليت‌ها و اطلاعات از اهداف را با يگان‌هاي «ثارالله» سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي تصميم‌گيري فرماند‌هان نظامي و مقام‌هاي ارشد عالي به اشتراک مي‌گذارند.

در ادامه اين مطلب با اشاره به داشته‌هاي مختلف دفاع هوايي ايران چون موشک‌هاي «سام»، چند رادار ويژه با برد بيش از 1000 کيلومتر که داراي بسامدهاي عملياتي مختلف و پوشش سامانه‌هاي دفاع هوايي چون «رعد»، «مرصاد» و «تلاش» است، آمده است: البته عملکرد اين سامانه‌ها مشخص نيست اما بسياري از آن‌ها متحرک بوده و قادرند به سرعت مستقر شوند. ايران اخيرا مجهز به سامانه‌هاي روسي دفاع موشکي اس-300 شده که هرکدام مي‌توانند بيش از صد هدف را همزمان رصد کنند و به 6 هدف تا برد 200 کيلومتر موشک پرتاب نمايند. اين سامانه در حال آزمايش است و البته ايران سامانه بومي «باور- 373» با قابليت‌هاي مشابه اس-300 را نيز در اختيار دارد.

اين انديشکده نوشت: ايران با فقدان دفاع هوايي برد بلند، شايد با بکارگيري سامانه‌هاي دفاع هوايي جديد متحرک برد متوسط موجب عدم برتري هوايي دشمنان در خليج فارس در برهه جنگ شود و با سامانه دفاع هوايي و موشک‌هاي بالستيک خود به هواپيماها و ناوهاي هواپيمابر دشمن حمله نمايد.

بر اين اساس، استقرار سامانه دفاع هوايي اس-300 در خليج فارسف محل استقرار ناوگان پنجم دريايي آمريکا در «جفير» بحرين، ميدان گازي شمال قطر و کل تنگه هرمز را پوشش مي‌دهد. آتش‌بارهاي سامانه‌هاي اس-300 ايران نيز احتمالا با موشک‌هاي مختلف برد کوتاه تا متوسط «تور ام-1»، «رعد» و «مرصاد» پوشش داده شده و تقويت مي‌شوند.

در خاتمه اين مطلب آمده است: رشد قابليت‌هاي دفاع هوايي و موشکي اين امکان را به ايران مي‌دهد تا آزادي عمل آمريکا و عمليات هوايي متحدانش در خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان را به خطر انداخته يا کاهش دهد و آسيب پذيري پايگاه‌هاي هوايي دشمن را در سراسر منطقه بيشتر کند. البته خلبانان آمريکايي و دفاع هوايي ايران با هم برخوردهاي آشکار و نهاني در خليج فارس دارند و اين اواخر نيروهاي دفاع هوايي ايران هشدارهايي را به ماموريت‌هاي تجسس هوايي آمريکا نزديک به فضاي ايران يا منطقه عملياتي داده‌‌اند.

شايد اين موارد تاثيري بر ماموريت‌هاي عادي آمريکا نگذارد اما با افزايش استقرار دفاع هوايي ايران و کاهش حضور آمريکا در خليج فارس، اين روند مي‌تواند روزي تغيير يابد.

فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html