پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227522
وظايف زن و شوهر نسبت به يکديگر از منظر قرآن
تاریخ انتشار : 1395/10/20 07:48:32
نمایش : 1177
زن و مرد بايد يکديگر را در رشد، تکامل معنوي و رفتن به سوي حق ياري کنند که از سقوط و تباهي نجات پيدا کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام بهاري کارشناس مذهبي در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران جوان؛ پيرامون وظايف زن و مرد نسبت به يکديگر گفت: پروردگار علاوه بر اينکه زن و مرد  را دعوت به محبت مي‌کند؛ وظايف آنها را نسبت به يکديگر مشخص مي‌کند. خداوند در دو سوره نساء و تحريم، در دو آيه اين مساله را به وضوح بيان مي‌کند. در آيه 44 نساء مي‌فرمايد: « الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا» يعني مردان بايد قوام زندگي را تدبير کنند و خداوند کارگزار زندگي را مرد معرفي کرده و به زن خطاب مي‌کند که قوام زندگي با مرد است. 
 
زيرا خدا مردان را به جهت توان جسمي، تحمل مشکلات، قدرت روحي و فکري نسبت به زنان برتري داده و بخاطر اينکه مردان از اموالشان براي زندگي زنان حقي واجب را پرداخت مي‌کنند. خداوند اين مسئوليت  تدبير و مديريت زندگي را به مرد مي‌سپارد. البته منظور از زنان، زناني است که شايسته و درستکار هستند و با رعايت قوانين حق مطيع شوهر هستند. نکته‌اي که در اين آيه وجود دارد اين است که وظيفه زن در مقابل شوهر اين است که اولا حقوق معنوي شوهر را در درون خانه حفظ کند. دوما اسرار زندگي را حفظ کند. پروردگار اين مسئوليت را به بانوان سپرده که حقوق معنوي مرد را و اسرار زندگي و حتي اموال آنها را حفاظت کنند. 
 
اين کارشناس مذهبي افزود: يکي از اساسي ترين شروط زندگي مشترک براي زن و مرد وظيفه مداري و احساس مسئوليت همسران نسبت به وظايف ذاتي خود است.  اين آيه به خوبي وظايف را ترسيم مي کنند. مردان به جهت قدرت فکري تدبير زندگي را به عهده مي گيرند و زنان به علت قدرت روحي امور منزل را برعهده مي گيرند. در جلد پنجم اصول کافي از امام کاظم (ع) نقل شده که فرمود: جهاد زن خوب شوهر داري کردن اوست. يعني زن بايد مجموعه امور تربيتي و اموري که به او سپرده شده است را با تدبير عاطفي و علاقه ذاتي مادرانه که در او وجود دارد، اداره کند و انجام بدهد. در سوره مبارکه تحريم آيه 6  خداوند مسئوليت براي هدايت خانواده را در اصل به زن و شوهر سپرده است. 
 
حجت الاسلام بهاري ادامه داد:  از پيغمبر در اوثق الوسائل جلد چهاردهم حديث شماره 4 اين روايت نقل شده است که حق زن بر شوهر اين است که او را از جهت امور نفقه معيشتي يعني خورد و خوراک تامين کند، پوشاکش را تامين کند و نماز و روزه و زکات را اگر به عهده زن است به او ياد بدهد. زن نيز بايد در اين کارها با او مخالفت  نکند و امر او را بپذيرد. 
 
وي در ارتباط با مهمترين ويژگي اخلاقي اعضاي خانواده ابراز کرد: بي گمان مهمترين ويژگي اخلاقي خانواده متعالي در سبک زندگي اسلامي اين است که در همراهي اعضاي خانواده براي رسيدن به زندگي مطلوب الهي جستجو کنند. از منظر قرآن هر يک از اعضاي خانواده ، به ويژه مردان بايد يکديگر را در رشد، تکامل معنوي و رفتن به سوي حق ياري کنند که از سقوط و تباهي نجات پيدا کنند. بايد همسران توجه ويژه اي به هدايت همسر و فرزندان خود انجام بدهند و آورده اند که حتي پيش از تولد اولاد ازخداوند طلب هدايت و پاکي آنها را بکنند.
 
حجت الاسلام بهاري تصريح کرد: آيه 187 سوره بقره خداوند لقب زيبايي به زن و مرد مي دهد  «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» . يعني هر دوي شما وظيفه داريد عيب هاي يکديگر را بپوشانيد. اين بزرگترين وظيفه زن و شوهر نسبت به يکديگر است. حتي گفته اند که بعضي اسرار  را به عزيزترين کسان فرزند پدر و مادر نگوييد و با صبر و تحمل مشکلات را تحمل کنيد. لذا عروس و داماد امروز جامعه ما بهترين کاري که مي تواند انجام بدهد اين است که  اولا دايره تحمل را بالا ببرد و در ديدن عيبهاي ظاهري صبور باشند و موظف هستند عيوب همديگر را بپوشانند، همانگونه که امام علي(ع) مي فرمايد: شکيبايي پوشاننده عيب هاي شماست. خداوند منان براي زنان و مردان که به وظايف خود در زندگي عمل کنند، اعتبار ويژه اي قائل است و درهاي رحمت را به روي چنين خانواده اي باز مي کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html