پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227478
بيماري هاي فصل سرما را بشناسيد
تاریخ انتشار : 1395/10/15 11:04:09
نمایش : 1166
با وجود اينکه بسياري از افراد سرماخوردگي و آنفلوآنزا را جزو بيماري‌هاي شايع نيمه دوم سال مي‌دانند اما بايد گفت زمستان با خود بيماري‌هاي ديگر مانند خشکي پوست را نيز به همراه دارد. کاهش دما و وزش باد در فصول سرد سال موجب خشکي و آسيب رسيدن به پوست مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در هر فصلي برخي بيماري‌ها از شيوع بالايي برخوردار است به گونه‌اي که برخي اين بيماري‌ها را نماد همان فصل مي‌دانند براي مثال با آغاز فصل سرما بسياري از افراد خود را براي سرماخوردگي، آنفلوآنزا، خشکي پوست و ... آماده مي‌کنند اين در حالي است که اين بيماري‌ها با تغذيه مناسب، واکسيناسيون، مراقبت از خود در برابر سرما و ... به راحتي قابل پيشگيري است.

 

بيماري‌ زمان، مکان، روز و ماه نمي‌شناسد اما برخي بيماري‌ها در فصول سرد سال از شيوع بالايي برخوردار هستند. براي مثال سرماخوردگي و آنفلوآنزا که با علائمي مانند تب، لرز، آبريزش بيني، عطسه، سرفه، گلو درد و ... همراه است در پاييز و زمستان افراد بسياري را درگير مي‌کند.

خطر ابتلا به اين بيماري‌هاي ويروسي از اوايل پاييز تا پايان زمستان افراد را تهديد مي‌کند براي همين برخي از افراد قبل از آغاز سرما و کاهش دماي هوا براي پيشگيري از ابتلا واکسن تزريق مي‌کنند اما اين اقدام راه فرار از ابتلا به اين بيماري‌ها محسوب نمي‌شود، زيرا ويروس‌ها از تنوع بالايي برخوردار هستند و افراد احتمال دارد به انواع ديگر و يا نوپديد آن مبتلا شوند.

دکتر مريم محلوجي‌راد، فوق تخصص آلرژي و ايمونولوژي باليني با بيان اينکه سرماخوردگي و آنفلوآنزا هر دو بيماري ويروسي شايع فصل زمستان هستند به آنا مي‌گويد: اين بيماري‌ها باعث بروز اختلال در دستگاه تنفسي فوقاني و تحتاني مي‌شود، اما بيماري ويروسي سرماخوردگي شايع‌تر از آنفلوآنزا است.

ژاين دو بيماري داراي علائم يکساني هستند براي همين تشخيص آن از يکديگر براي افراد معمولي قابل درک نيست به همين دليل افراد بايد به محض مشاهده علائم اوليه به پزشک عمومي براي معاينه مراجعه کنند.

محلوجي درباره تفاوت اين دو بيماري مي‌گويد:علائم سرماخوردگي به مدت يک هفته ادامه دارد و فرد بدون مصرف دارو به صورت خودبهخودي بهبود مي‌يابد و شدت علائم بيماري از قبيل تب، آبريزيش بيني، عطسه و ... در اين بيماري بسيار خفيف است اما در بيماري ويروسي آنفلوآنزا علائم با شدت بالايي بروز مي‌يابد و فرد دچار دردهاي عضلاني شديد، تب بالا، اختلال در دستگاه تنفسي و ... مي‌شود و فرد حتما بايد تحت نظر پزشک داروهاي مورد نياز را دريافت کند.

خشکي پوست

با وجود اينکه بسياري از افراد سرماخوردگي و آنفلوآنزا را جزو بيماري‌هاي شايع نيمه دوم سال مي‌دانند اما بايد گفت زمستان با خود بيماري‌هاي ديگر مانند خشکي پوست را نيز به همراه دارد. کاهش دما و وزش باد در فصول سرد سال موجب خشکي و آسيب رسيدن به پوست مي‌شود به گونه‌اي که پوست افراد متورم، پوسته پوسته، خشک و فرد به شدت احساس ناراحتي مي‌کند به همين دليل همواره پزشکان به استفاده از کرم‌هاي مرطوب کننده توصيه مي‌کنند.

دکتر هوشنگ احساني، متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با آنا با بيان اينکه به افراد توصيه مي‌شود در فصول سرد سال از کرم‌هاي مرطوب کننده براي جلوگيري از خشکي پوست استفاده کنند،تاکيد مي‌کند که علاوه بر اين افراد مي‌توانند با مصرف ميوه و سبزيجات آب مورد نياز بدن را تامين کنند.

مخملک

مخملک يک بيماري عفوني و مسري است که در دوره کودکي (بين 2 تا 8 سالگي) و در فصول سرما بيشتر ديده مي‌شود، اما کم‌تر کسي با اين بيماري و شيوع آن در زمستان آگاه است. اين بيماري موجب بروز تب، قرمز شدن پوست، قرمزشدن زبان و انتشار آن به ساير نقاط بدن مانند گردن، قفسه سينه، پشت و ... مي‌شود و در نهايت پس از 10 الي 14 روز علائم بيماري بهبود مي‌يابد.

دکتر نصرت الله عشقيار، متخصص آسيب‌هاي دهان، فک و صورت در گفت‌و‌گو با آنا درباره علائم دهاني اين بيماري هشدار مي‌دهد و خاطرنشان مي‌کند: اين بيماري موجب قرمزي حلق و ناحيه دهان و ايجاد يک لايه زرد در دهان مي‌شود.

علائم مخملک ممکن است روي زبان نيز ديده شود بدين گونه که با سرخ شدن زبان و بروز دانه‌هاي ريز سفيد روي آن زبان همانند يک توت ديده مي‌شود.

عشقيار مي‌افزايد: والدين بايد سريع کودک را به پزشک ارجاع دهند تا با آنتي بيوتيک درماني بيماري بهبود يابد.

بيماري قلبي

شايد هيچ کس جز بيماران قلبي و عروقي به اين مطلب واقف نباشند که سرما موجب افزايش ضربان قلب و بروز سکته قلبي مي‌شود اما مقالات بسياري در اين خصوص منتشر شده که نشان مي‌دهد بيماري‌هاي قلبي در فصل زمستان تا 30 درصد افزايش مي‌يابد. متخصصان قلب و عروق بر اين باور هستند که افراد به خصوص کساني که زمينه ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را دارند بايد علاوه بر مراقبت ار بيماري‌هاي قلبي از ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا نيز پيشگيير کنند زيرا اين ويروس‌ها مي‌تواند قلب را نيز درگير کند.

دکتر بابک حيدري اقدم، فلوشيپ فوق تخصصي آرتروپلاستي مي‌گويد: سرما موجب افزايش اسپاسم يا گرفتگي عضله قلب و افزايش جريان خون مي‌شود که اين عوامل موجب افزايش احتمال ابتلا به نارسايي قلبي و سکته مي‌شود.

نتايج بسياري از تحقيقات نشان مي‌دهد بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و افرادي که زمينه ابتلا به اين بيماري‌ها را دارند نبايد زماني‌که هوا به شدت سرد مي‌شود ورزش و در معابر شهر تردد غير ضروري داشته باشند.

اقدم در ادامه با بيان اينکه آنفلوآنزا و سرماخوردگي از ديگر فاکتورهاي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در فصل سرد است، مي‌افزايد: ويروس‌هاي اين بيماري مي‌تواند وارد قلب و آن را درگير کند. اما از طرفي برخي ويروس‌ها در اين فصل مي‌تواند قلب را درگير و باعث التهاب عضله قلب و التهاب پرده دور قلب شود.

سينوزيت

از بارز‌ترين ويژگي‌هاي فصل زمستان کاهش دما است که اين امر موجب مي‌شود افراد خود را گرم نگه‌دارند و در محيط‌هاي بسته بمانند که اين امر و از طرف ديگر استفاده از بخاري‌ها موجب کاهش رطوبت بدن و خشک شدن مخاطات مي‌شود که تمام اين مسائل موجب بروز بيماري‌هاي مختلف مي‌شود.

ضمن اينکه ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا نيز زمينه ابتلا به بيماري‌هاي ديگر مانند سينوزيت را فراهم مي‌کند.

دکتر بابک ساعدي، متخصص گوش، حلق و بيني با بيان اينکه سينوزيت در فصل سرما از شيوع بالايي برخوردار است مي‌گويد: سينوزيت به دو دسته حاد و مزمن تقسيم بندي مي‌شود. نوع حاد اين بيماري به دنبال عفونت دستگاه تنفسي فوقاني و ابتلا به بيماري‌هايي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا رخ مي‌دهد در واقع مي‌توان گفت اگر بيماري فردي بيش از 10 روز به طول انجاميد بايد به سينوزيت شک کرد مگر اينکه خلاف آن ثابت شود.

وي مي‌افزايد: افرادي که به نوع مزمن اين بيماري مبتلا هستند در تمام طول سال از علائم بيماري رنج مي‌برند اما بايد به خاطر داشته باشند سرما و قرار گرفتن در معرض آن علائم اين بيماري تشديد و منجر به عود آن مي‌شود.

اوريون

کودکان وقتي در يک محيط بسته مانند مهد کودک، مدرسه و ... کنار هم قرار مي‌گيرند احتمال بروز بسياري از بيماري‌هاي عفوني و ويروسي در آنها تشديد مي‌شود که در فصل سرما اين مساله از شدت بيشتري برخوردار مي‌شود. اوريون نيز يکي از بيماري‌هاي ويروسي است که بيشتر کودکان را درگير مي‌کند. اين بيماري غدد بزاقي فرد را درگير کرده و علائم اوليه آن مانند سرماخوردگي خفيف از جمله تب، سردرد، بي قراري، بي اشتهايي، ورم بناگوش و لوزه ها و گوش درد است.

هرچند وجه مشترک همه اين بيماري‌ها سرماي فصل است اما نمي‌توان زمستان را به دليل شيوع اين بيماري‌ها دوست نداشت زيرا در اين فصل ميوه‌هايي مانند نارنگي، پرتغال، ليمو شيرين، شلغم و ... به وفور ديده مي‌شود که تمام اين ميوه‌ها داراي مقدار زيادي کلسيم است و مصرف آن مي‌تواند علاوه بر پيشگيري از تمام اين بيماري اثرات درماني نيز داشته باشد،در واقع زمستان علاوه بر بيماري درمان‌هاي آن را نيز همراه خود مي‌آورد.


منبع:آنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html