خبر
خبر

پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227477
هم اکنون پيشگيري کنيد تا آلزايمر نگيريد
تاریخ انتشار : 1395/10/15 11:02:03
نمایش : 85
به ياد داشته باشيد تنها هنگام خواب مغز از شر سموم خلاص شده و تمام آموخته ها را سرو سامان مي دهد. پس اين وقت را در اختيار مغز قرار دهيم. کمبود خواب يکي از مهمترين دلايل اختلال حافظه و کاهش توانايي شناختي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اختلالات شناختي و آلزايمر به دليل شيوع بالا به يکي از مهمترين دغدغه هاي جامعه پزشکي تبديل شده است؛ همانطور که کاهش وزن، کلسترول و فشار خون براي داشتن بدني سالم ضروري است، سلامت مغز به عنوان فرمانده بدن از اهميت بالايي برخوردار است.


 مطالعات جديد محققان بيمارستان توانبخشي ماور براين در آمريکا نشان مي دهد حفظ تمام توانايي هاي مغز با رعايت چند راهکار ساده صورت مي گيرد.

** تغذيه سالم
تغذيه سالم مهمترين عامل در سلامت تمام ارگان هاي بدن، به ويژه مغز است. مصرف مواد غذايي سالم و ارگانيک، اجتناب از غذاي چرب، شور، فرآوري شده و گنجاندن ميوه و سبزي در وعده هاي غذايي تا حد زيادي بدن را در مقابل انواع بيماري ها مصون مي کند.


شکر مهمترين عامل در کاهش توانايي مغز با افزايش سن است. بنابراين اگر به دنبال مغزي سالم با حداکثر توانايي هستيد؛ رژيم غذايي مديترانه اي را انتخاب کنيد. از طرفي مطالعات محققان دانشگاه راش نشان مي دهد احتمال ابتلا به آلزايمر در افرادي که رژيم غذايي زير را دنبال مي کنند، 53 درصد کمتر است.

** رژيم غذايي مناسب در کاهش آلزايمر
-هر روز از ميوه و سبزيجات، به ويژه سبزيجاتي که برگ سبز پهن دارند، استفاده کنيد.
-آجيل را در برنامه غذايي خود بگنجانيد و سعي کنيد به جاي تنقلات ناسالم فقط از آجيل استفاده کنيد.
-در هفته چند بار لوبيا مصرف کنيد.
-حداقل دو بار در هفته از گوشت ماکيان استفاده کنيد.
-حداقل يک بار در هفته ماهي بخوريد.
-حداقل دو بار در هفته از يکي از محصولات خانواده توت (خشک يا تازه) استفاده کنيد.
-مصرف گوشت قرمز، کره و مارگارين، شيريني، پنير پرچرب (مانند پنير پيتزا) فست فود و غذاي سرخ کرده را محدود کنيد.

** ورزش و فعاليت فيزيکي منظم
بارها در مورد فوايد ورزش شنيده ايم؛ ولي افرادي که نقش ورزش را در سلامت بدن و مغز باور دارند؛ اندک هستند. ورزش و فعاليت فيزيکي منظم با افزايش ضربان قلب، خون بيشتري را به سمت مغز هدايت مي کند و اين مکانيسم منجر به توسعه و رشد نورون ها مي شود. از پياده روي ساده شروع کنيد و تاثير شگفت انگيز آن را ببينيد.

** با افراد بيشتري معاشرت کنيد
معاشرت با اقوام و دوستان شاد و سرزنده و تعاملات اجتماعي نقش مهمي در نرمش مغزي دارد؛ با دوستان خود قرار بگذاريد ‌و براي فعاليت هايي مانند کوه‌پيمايي و پياده روي برنامه ريزي کنيد.

** مغز خود را به چالش بکشيد
تمرينات ذهني يکي از مهمترين شيوه هاي دستيابي به سلامت مغز است. حل جدول و پازل، به خاطر سپردن اشعار و يادگيري زبان جديد از جمله مهمترين چالش هاي ذهني هستند. نکته مهم در افزايش توانايي مغز، ايجاد بستر مناسب براي يادگيري مطالب جديد است.

** سيگار را کنار بگذاريد
مطالعات نشان مي دهد سيگار سبب نازک شدن غشاء مغز مي شود و از اين طريق نقش مهمي در کاهش توانايي حافظه، زبان و ادراک دارد.

** به ميزان کافي بخوابيد
بدن و مغز براي بازسازي به هشت ساعت خواب کامل در شب نياز دارند. شبکه هاي اجتماعي که به تازگي به يکي از مهمترين فعاليت هاي افراد به ويژه قبل از خواب تبديل شده اند، يکي از مهمترين دلايل کمبود و اختلال خواب هستند. به ياد داشته باشيد تنها هنگام خواب مغز از شر سموم خلاص شده و تمام آموخته ها را سرو سامان مي دهد. پس اين وقت را در اختيار مغز قرار دهيم. کمبود خواب يکي از مهمترين دلايل اختلال حافظه و کاهش توانايي شناختي است.

** از خود محافظت کنيد
استفاده از کمربند ايمني در رانندگي، کلاه ايمني در موتور و دوچرخه سواري و استفاده از کفش مناسب به منظور جلوگيري از زمين خوردن، از بروز آسيب هاي مغزي و نخاعي جلوگيري مي کند. ضربه و تکان مغزي مي تواند شروع اختلالات حافظه باشد.

** در مورد پيري نگرش منفي نداشته باشيد
مطالعات محققان دانشکده بهداشت ييل و دانشگاه جان هاپکينز حاکي از آن است که نگرش هاي منفي در مورد پيري، نظير اينکه افراد مسن ناتوان و ضعيف هستند، ساختار مغز را به گونه اي تغيير مي دهد که احتمال بروز آلزايمر افزايش مي يابد.
محققان بر اين باورند که افکار منفي سبب استرس مي شود و استرس، مهمترين عامل تغييرات پاتولوژيک (آسيب شناسي) مغز است.


بيماري پيشرونده آلزايمر شايعترين نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد مي شود. اين بيماري از ديدگاه علمي بر اثر کاهش ماده شيميايي سروتونين در مغز بروز مي کند و به اين ترتيب انتقال پيام هاي عصبي مختل مي شود. دليل اين بيماري هميشه کهولت سن نيست و عوامل ژنتيکي، سکته مغزي و شوک عاطفي نيز مي توانند منجر به اين بيماري شوند.


بر اساس آمار مرکز بين المللي آلزايمر، در حال حاضر 46.8 ميليون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و اين تعداد تا سال 2050 ميلادي، به 131.5 ميليون نفر به ويژه در کشورهاي در حال توسعه مي رسد.


محققان دانشگاه کاليفرنيا در سان فرانسيسکو چاقي، باريک شدن شريان کاروتيد، افسردگي، سطح پايين تحصيلات، افسردگي، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانيات، سطح بالاي اسيد آمينه و ديابت نوع 2 را به عنوان مهمترين عوامل خطر آلزايمر برشمرده اند.

منبع:ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی