پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227440
پيوند استخوان و مفصل از بدن انسان مرده
تاریخ انتشار : 1395/10/12 19:16:04
نمایش : 1454
قريشي اظهار کرد: در عمل پيوند از استخوان غضروف و يا مفصل فرد متوفي قطعه‌اي از غضروف يا استخوان برداشته شده و در صورتي که سايز آن به فرد گيرنده بخورد، آن را پيوند مي‌زنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد قريشي در ارتباط با پيوند استخوان جهت کمک به افرادي که استخوان‌ يا مفصل آنها دچار آسيب شده است، اظهار داشت:‌ پزشکان مي‌توانند از استخوان جسد افراد در جهت پيوند به فردي که  در تصادفات دچار مشکل شده يا در بيماري با معضل مواجه شده است استفاده کنند.

وي افزود:‌ اين اقدام در حال حاضر در مراکز پيشرفته در کشور انجام مي‌گيرد و با پيوند مغز استخوان فرق مي‌کند چرا که پيوند مغز استخوان براي بيماران سرطاني بوده و تنها سلول‌هاي بنيادين در اين پيوند منتقل مي‌شوند.

قريشي ادامه داد: آمار دقيقي در ارتباط با پيوند استخوان اجساد در کشور وجود ندارد ولي اين پيوند در حال حاضر در مراکز بزرگ دانشگاهي به ويژه در پايتخت انجام مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينکه در افراد با سن بالاي ۴۵ سال ترجيح داده مي‌شود از مفصل مصنوعي استفاده کنيم، گفت: پيوند غضروف مفصل يا استخوان نيز ممکن است با مشکلاتي مواجه باشد به طور مثال استخوان جوش نخورد يا به عبارتي پيوند پس زده شود، بنابر اين، پيوند از استخوان يا مفصل و غضروف اجساد براي افراد زير۴۵ سال بيشتر استفاده مي‌شود.

اين فلوشيپ هيپ و لگن، افزود: اين عمل پيوند از استخوان اجساد بيشتر در زمينه زانو و لگن کاربرد دارد و هزينه چنداني به همراه نداشته و به طور معمول استخوان از جسد توسط بيمارستان و با اجازه خانواده فرد متوفي اهدا مي‌شود که در تهران اين اقدام در بيمارستان امام (ره) صورت مي‌گيرد.

اين متخصص ارتوپدي اضافه کرد:‌ در عمل پيوند از استخوان غضروف و يا مفصل فرد متوفي قطعه‌اي از غضروف يا استخوان برداشته شده و در صورتي که سايز آن به فرد گيرنده بخورد، آن را پيوند مي‌زنند و بر خلاف ساير پيوندها در اين زمينه گروه خوني مطرح نيست و در واقع هماهنگي ژنتيکي لازم نداريم.

قريشي تصريح کرد: علاوه بر مطرح بودن سايز در عمل پيوند فرد دهنده استخوان بايد عاري از ويروس‌هايي همچون ايدز، هپاتيت و... باشد همچنين بيماري‌هاي شديد التهابي همچون روماتيسم در آن وجود نداشته باشد.

اين فلوشيپ هيپ و لگن با اشاره به اينکه جنسيت در فرد گيرنده و دهنده استخوان مطرح نيست، تصريح کرد: براي اين عمل پيوند فرد گيرنده نبايد سابقه استعمال مواد دخاني داشته باشد. پس با اين وجود کساني که شرايط اين پيوند را دارند بسيار زياد نيستند.

وي در پاسخ به اينکه چندي پيش متخصصان ارتوپدي و جراحان اعلام کرده بودند که پيچ و مهره‌هايي که براي جراحي افراد استفاده مي‌شود، هرز مي‌چرخد آيا اين موضوع صحت دارد، ‌گفت: پيش از اين برخي شرکت‌هاي بي‌کيفيت داخلي و خارجي اجناس و تجهيزات بي‌کيفيت وارد کشور کرده بودند ولي موضوع پروتزها مستثني از اين مسئله بود و اکنون در واقع اين پيچ و پلاک‌ها نيز با نظارت وزارت بهداشت کيفيت خوبي دارند.

قريشي خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعويض مفاصل زانو و استفاده از نوع مصنوعي آن در کشور با اجراي طرح تحول سلامت با قيمت مناسبي انجام مي‌گيرد و در واقع در يک بيمارستان دولتي هزينه يک تا ۱.۵ ميليون تومان براي بيمار به همراه دارد که اين مقدار در واقع هزينه جراحي، بستري و هزينه مفصل مصنوعي است. اين در حالي است که پيش از اين بيماري خود بايد نسبت به خريد پروتز يا مفصل مورد نظر اقدام مي‌کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html