پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227308
فساد سياسي اعتقادات را سست مي‌کند
تاریخ انتشار : 1395/09/25 18:40:35
نمایش : 1299
توکلي تصريح کرد: فساد سياسي اعتقادات را سست مي‌کند و مردم با خود مي‌گويند آيا اين حکومت ديني است؟ اين در حالي است که ما براساس احکام اسلام عمل نکرده‌ايم که شرايط اينگونه شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، احمد توکلي امروز در پانزدهمين همايش هم‌انديشي دبيران کانون تربيت اسلامي سراسر کشور اظهار کرد: با توجه به ترکيب سپاه، ارتش و مردم، در جمهوري اسلامي کودتا نمي‌شود؛ انقلاب مخملي را نيز امتحان کردند که موفق نشدند. 

وي افزود: تجاوز نظامي به ايران نيز باعث شد وحدت مردم و تحکيم نظام جمهوري اسلامي افزايش يابد اما اگر با فساد مبارزه نکنيم کمر نظام جمهوري اسلامي خم مي‌شود. 

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: فاسدان در حکومت تمايل بيشتري به خويشاوندان خود دارند و براي حفظ سمت و توزيع ناعادلانه تلاش مي‌کنند، در حقيقت فساد سوءاستفاده از قدرت عمومي براي مقاصد شخصي است.

توکلي گفت: در فساد سياسي شايسته‌سالاري نقد مي‌شود و اين مقوله چند مدل دارد از جمله رفيق‌بازي؛ يعني مناصب و امتيازات به صورت غيررقابتي به افراد واگذار مي‌شود و اين افراد لايق اين پست نيستند.

وي ادامه داد: يکي از فارغ‌التحصيلان رشته حقوق با معدل 13/07 بعد از اتمام تحصيل بدون هيچ سابقه اجرايي و اقتصادي به سمت مديرعامل صندوق مشترک ايران و ونزوئلا در کاراکس انتخاب شد که اين فرد حتي زبان انگليسي هم نمي‌دانست اما به دليل اينکه معاون بانک مرکزي دايي وي بود در اين پست به کار گرفته شد. 

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: يکي ديگر از اشکال فساد پارتي‌بازي است؛ اميرمنصور آريا در سفر به يکي از شهرها نزد يکي از نمايندگان بانفوذ مجلس رفته بود که از طريق او نزد وزير رفت. برهمين اساس زمان ميان ارائه تقاضاي آريا براي تاسيس کارخانه تا صدور مجوز صرفا 21 روز طول کشيد و اين حمايت‌هاي ويژه مصداقي از فساد است.

توکلي ادامه داد: تجارت نفوذ نيز يکي ديگر از اشکال فساد است به گونه‌اي که يک فرد سرمايه‌دار خرج پيروزي يک نماينده در انتخابات را پرداخت مي‌کند و در آينده اين نماينده مثلا رئيس کميسيون اقتصاد مي‌شود که با تغيير يک تعرفه سودهاي ميلياردي را نصيب اين فرد خواهد کرد.

وي مطرح کرد: فساد سياسي کارايي اقتصادي را در کشور کاهش مي‌دهد، در بررسي 49 کشور مشخص شد که اگر فساد غيرقابل پيش‌بيني باشد نرخ سرمايه‌گذاري به 12.08 مي‌رسد و 13 درصد توليد هر سال براي سرمايه‌گذاري کنار گذاشته و بقيه مصرف مي‌شود اما اگر شاخص فساد کاهش يابد اين رقم به 28.5 درصد مي‌رسد.

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: آقاي روحاني زماني که رئيس‌جمهور شد از مردم خواست ثروتمندان از دريافت يارانه انصراف دهند اما تعداد افرادي که ثبت‌نام کردند افزايش يافت و اين نشانه اين است که اگرچه مردم رأي مي‌دهند اما خاطرجمع نيستند.

توکلي با اشاره به اينکه بررسي در سال 2008 نشان داد که فساد در اين سال 34 ميليارد دلار در ايران بوده است، ادامه داد: از اين رقم 3 ميليارد دلار براي فراري دادن سرمايه و 31 ميليارد دلار براي کاهش بهره‌وري و توليد بود.

وي گفت: زماني که تجمل‌گرايي رخ مي‌دهد، درآمد کفاف هزينه‌هاي زندگي را نمي‌دهد و برخي افراد تلاش مي‌کنند تا از طريق کاسبي‌هايي که راه مي‌اندازند و استفاده از رانت‌ها ثروت بيشتري را به دست بياورند. 

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: عجيب است که اين افراد چگونه زندگي مي‌کنند که حقوق 57 ميليوني کفاف زندگي‌شان را نمي‌دهد و 176 ساعت اضافه‌کار براي خود مي‌نويسند؛ اين افراد به دليل آنکه به شيوه اشرافي زندگي مي‌کنند درآمدهاي فعلي کفاف زندگي‌شان را نمي‌دهد و نخستين اثر منفي روحيه اشرافي‌گري اين است که احساس فقر اقتصادي در جامعه ايجاد مي‌کند و مردم دائم خود را با اين گروه مقايسه کرده و احساس فقر مي‌کنند.

توکلي عنوان کرد: تجمل‌گرايي باعث افزايش واردات، سرکوب توليد و افزايش فقر مي‌شود. همچنين فساد سياسي باعث مي‌شود که سياست‌هاي توزيع درآمدي مورد اعتنا واقع نشود. 

وي با اشاره به اينکه حکومت بر 3 پايه اعتقادات، کارايي و قانون استوار است، تصريح کرد: فساد سياسي اعتقادات را سست مي‌کند و مردم با خود مي‌گويند آيا اين حکومت ديني است؟ اين در حالي است که ما براساس احکام اسلام عمل نکرده‌ايم که شرايط اينگونه شده است. 


منبع:تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html