پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227195
کوچولوهاي نخواستني!/ چه دلايلي باعث ترس زوجين جوان از فرزندآوري مي‌شود؟
تاریخ انتشار : 1395/09/11 09:02:12
نمایش : 1154
عدم رغبت و تمايل برخي زوجين جوان به فرزندآوري از معضلات و چالش هايي به شمار مي رود که اثرات و تبعات مخرب آن کانون خانواده و به تبع بافت جمعيتي جامعه را تحت الشعاع قرار مي دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فرزندآوري عامل بقاي نسل، رشد استعدادها، پويايي نيروي انساني و اقتدار جمعيتي محسوب مي شود و در فقدان و خلاء آن علاوه بر به خطر افتادن کانون و نظام خانواده،بافت جمعيتي جامعه نيز با چالش ها و نارسايي هايي مواجه مي شود که اثرات و تبعات مخرب آن،بعضا در حوزه ها و عرصه هاي کلان و ملي کشور نمود و ظهور پيدا مي کند.
 
در طول ساليان گذشته،سياست هاي کنترل جمعيت و تشويق به فرزند کمتر،زندگي بهتر از تصميمات غلط و اشتباهي بود که باعث برخي تغييرات در نظام جمعيتي کشور شد،امري که اخيرا به دفعات و کرات از سوي کارشناسان و صاحب نظران مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
 
فارغ از برخي سياست هاي کلان کشوري در گذشته که به نوعي مي توان از آن به عنوان محاسبات و ارزيابي هاي غلط ياد کرد،برخي از عوامل ديگر نيز در کاهش ميل زوجين به فرزند آوري موثر بوده است.
 
مصطفي رازيني،جامعه شناس و آسيب شناس مسائل اجتماعي در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان،در نقد و بررسي اين پديده اظهار داشت:اساسا فرزند يکي از ستون ها و پايه هاي اصلي انسجام و تحکيم بنيان خانواده محسوب مي شود که در خلاء و فقدان آن،خانواده با فراز و نشيب هاي غير قابل پيش بيني و خسران آوري از منظر اجتماعي،فرهنگي و روحي و عاطفي روبرو خواهد شد.
 
وي افزود:هراس از پذيرش مسئوليت فرزند،يکي از دلايل موثر در شکل گيري اين بي ميلي و بي رغبتي زوجين به فرزند آوري محسوب مي شود.
 
جامعه شناس و آسيب شناس مسائل اجتماعي عنوان کرد:هراس و بي ميلي مذکور خود معلول عوامل ديگري است که بخش اعظم آن به مسائل اقتصادي باز مي گردد.
 
وي افزود:هزينه ها و مخارج سنگين زندگي،عدم کسب درآمد کافي براي تامين الزامات مادي و اقتصادي،مخارج سنگين پزشکي و به تبع آن هزينه هايي که از دوران طفوليت تا نوجواني و حتي جواني براي خانواده و والدين ايجاد مي شود از نمونه مواردي به شمار مي رود که در کاهش انگيزه فرزند آوري نقش بسزايي ايفا مي کند.
 
رازيني عنوان کرد:در کنار مورد فوق،تزلزل موقعيت شغلي، بي ثبات بودن آن و معضل بيکاري و برخي محدوديت ها در توزيع فرصت هاي شغلي از ديگر عواملي است که در ظهور و بروز چنين ذهنيتي در ميان زوجين بي تاثير نيست.
 
*تشويق و ترغيب به فرزندآوري مستلزم  پشتيباني ارگان‌هاي ذيربط است
 
مرضيه شکوهي،محقق و پژوهشگر حوزه اجتماعي در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:کاهش ميل و رغبت زوجين به فرزندآوري،نتيجه اي جز بالا رفتن ميانگين سني جمعيت کشور، کاهش جمعيت جوان و تحليل نيروي کار فعال و انرژيکِ انساني و به تبع آن تشديد هزينه هاي بهداشتي و درماني که جزء اجتناب ناپذيرِ جوامعِ با ميانگينِ سني بالا محسوب مي شود ، در پي نخواهد داشت.
 
وي افزود:در چنين شرايطي،عزم ملي و حمايت دستگاهاي اجرايي،حاکميتي و ارگان هاي فعال و ذيربط در حوزه خانواده، فرهنگ و اقتصاد ضرورتي است که مي تواند در افزايش ميل و انگيزه زوجين به فرزند آوري نقش موثري را ايفاء کند.
 
محقق و پژوهشگر اجتماعي عنوان کرد:هر آنچه ثبات شغلي و اقتصادي براي جوانان تقويت شود به همان ميزان تمايل براي فرزند آوري نيز افزايش خواهد يافت و بالعکس در شرايطي که فرصت هاي شغلي و توانايي اقتصادي جوانان ضعيف تر باشد،به همان ميزان شاهد هراس از مسئوليت پذيري زوجين براي فرزند آوري خواهيم بود.
 
وي در خاتمه يادآور شد:مي طلبد اقدامات حمايتي در اين عرصه با تقويت هر چه بيشتري همراه شود و اين مهم با همسويي،هم افزايي و تلاش نهادها و دستگاه هاي ذيربط فرادستي براي تعريف و طراحي بسته هاي حمايتي موثر براي زوجين جوان با هدف فرزند آوري،حاصل خواهد شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html