پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227187
بلايي که طلاق بر سر کودکان مي‌آورد
تاریخ انتشار : 1395/09/11 07:36:43
نمایش : 1133
گاهي والدين پس از طلاق از کودک به عنوان رابط استفاده مي‌کنند که به مرور زمان سبب بروز بيماري‌هاي خطرناک روحي رواني در آن‌ها مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پس از جريان طلاق احساساتي از قبيل ترس از آينده، تنهايي، تمسخر و طرد شدگي از سوي ديگران در وجود کودکان شعله ور شده و آن‌ها بيش از گذشته در معرض انواع آسيب‌هاي روحي رواني به دنبال آن آسيب‌هاي جسمي قرار مي‌گيرند.
 
در اين بين گاه والدين به دلايل متعدد از جمله حس انتقام جويي و حسادت سعي بر آن دارند تا به گونه‌اي با استفاده ابزاري از کودک خود، وي را از همسر گذشته خود دور کرده يا به نوعي از او به عنوان پيام رسان براي دريافت اطلاعات از همسر گذشته خود يا فرستادن پيام‌هاي خود به وي از طريق کودک اين احساسات خود را ارضا کنند.
 
اما والدين بايد توجه کنند که کودکان نخستين قربانيان جريان منزجر کننده طلاق هستند و آن‌ها بايد از تاثيرات منفي و مخرب روند طلاق بر کودک خود اطلاع داشته باشند تا مانع از بروز انواع ناراحتي‌ها و مشکلات روحي رواني ناشي از طلاق بر کودک خود شوند نه اينکه با استفاده ابزاري از آن‌ها اثرات ويرانگر طلاق و جدايي والدين بر آن‌ها را افزايش دهند.
 
 واسطه‌گري کودکان چه بر سر آن‌ها مي‌آورد؟
دريا صديقي روانشناس و مشاور کودک اظهار داشت: اکثر والدين در جريان طلاق و پس از آن از فرزند خود به عنوان ابزار ارتباطي و يک جاسوس استفاده مي کنند و از اين طريق سعي در باخبر شدن از اوضاع و دستيابي به اطلاعات طرف مقابل دارند.
 
وي افزود: در اين جريان بيشترين ضربه به فرزندان وارد مي شود چراکه وي نمي‌تواند در مقابل خواسته پدرو مادر نه بگويد و مجبور به انتقال اخبار و پيام‌هاي والدين ميگردد اين رفتار عوارض بسياري بر کودک داشته و او را به شدت دچار استرس و ناراحتي مي‌کند.
 
براي پيام رساني از وسيله ارتباطي به غير از کودک استفاده کنيد
اين روانشناس و مشاور کودک تاکيد کرد: والدين بايد توجه کنند که به هيچ عنوان نبايد درخواستي‌هايي مبني بر پيام رساني يا جاسوسي از کودک شود و اگر قرار است کودک يک روز را در کنار يکي از والدين سپري کنند بايد با خاطره خوب پدر يا مادر خود را ترک کند تا بتواند مدتي را که دور از او سپري مي‌کند در آرامش بگذراند.
 
صديقي عنوان کرد: بهتر است والدين براي برقراري ارتباط با همسر سابق از راه هاي ديگري به غير از استفاده از کودکان، همچون استفاده از وسايل ارتباطي الکترونيکي استفاده کرده و از کودکان به عنوان جاسوس بهره نبرند.
 
کودکان هم مثل شما پدر و مادرشان را دوست دارند
وي بيان کرد: گاهي برخي والديني که از هم جدا شده‌اند از جمله‌هايي مانند مادرت زن زندگي نبود يا پدرت مرد خوبي نبود؛ براي ايجاد حس منفي در کودک نسبت به طرف مقابل استفاده مي‌کنند اما والدين در چنين مواقعي تامل کنند که اگر کسي پشت پدر يا مادر آن‌ها بدگويي کند چه عکس العملي نشان مي دهند؟! آيا او را محکوم به عدم درک صحيح روابط والد و فرزندي نمي‌کنند؟ پس چرا نزد کودکانشان از پدر يا مادرش که عزيزترين افراد زندگيش هستند بدگويي مي کنند؟ کودکان نيز احساس دارند و نسبت به پدر و مادر خود احساس تعلق و عشق دارند.
 
از کودک به عنوان درمانگر استفاده نکنيد
صديقي اظهار داشت: همه انسانها هم نکات مثبت و هم نکات منفي دارند و هرگز نبايد از کودکان به عنوان يک درمانگر استفاده کرد و درد دل کردن پس از طلاق و غر زدن‌هاي والدين و اظهار نارضايتي‌هايشان از همسر سابق نزد کودک براي التيام درد جدايي آسيب‌هاي روحي به شدت مخرب در کودکان ايجاد مي‌کند.
 
وي بيان کرد: فردي که در گذشته با او زندگي کرده‌اند و اکنون از وي جدا شده‌اند گرچه ارتباطش با وي تمام شده اما آن فرد پدر يا مادر ابدي کودکشان است، پس تقدس پدر و مادر را نزد کودک خدشه دار نکنند و آن را از بين نبرند که هيچ‌گاه، هيچ چيزي جايگزين آن نمي شود. 
 
اين روانشناس و مشاوره کودک تصريح کرد: اين اضطراب و ناراحتي و آشفتگي آن‌ها ناشي از طلاق پدر و مادر برايشان کافيست پس سعي نکنند طرف مقابل را مقصر قلمداد کرده و کودک را از او دلسرد کنند.
 
با کودکان طلاق چگونه برخورد کنيم
اين مشاور و روانشناس کودک در خصوص چگونگي برخورد با کودکان طلاق گفت: والدين کودکان طلاق بايد سعي کنند فقط به حرفهاي فرزندشان گوش داده و به پرسش‌هايش پاسخ دهند، مثلا اگر از ازدواج مجدد پدر يا مادر خود ناراحت است، اورا در آغوش گرفته و به سخنانش گوش داده و شنونده خوبي براي درد دل‌هاي فرزندشان باشند، صبر پيشه کرده تا پس از مدتي شاهد تغيير شرايط و مشاهده کودکان موفق خود باشند.
 
بلايي که طلاق بر سر کودکان مي‌آورد
صديقي گفت: گاهي برخي کودکان پس از طلاق  احساس گناه کرده و به ياد مشاجره‌هاي با والدين خود قبل از جدايي افتاده و با خود ميگويند چون من "بد" بودم پدرو مادرم از هم جدا شدند.
 
وي اضافه کرد: اين احساس نگراني از اينکه ديگر پدرو مادرش دوستش ندارند به سراغش خواهد آمد و ترس از دست دادن آن‌ها در افکارش ريشه دوانيده و اين احساسات باعث ميشود که کودک خود پنداره منفي از خود ايجاد کند و تصور کند که انسان بدي است.
 
اين روانشناس و مشاوره کودک بيان کرد: با يادآوري اختلافات و احساس گناه و خودپنداره منفي، عزت نفس و اعتماد به نفس کودک از بين رفته،غمگين و منزوي و وابسته و خشم و درمانده و نااميد شده، دچار اختلالات خواب شده و با از دست دادن تمرکز، با افت تحصيلي و حواس‌پرتي مواجه مي‌شوند و گاهي شاهد آسيب به خود و يا ديگران از جانب آن‌ها هستيم و در صورت عدم درمان پرخاش، اضطراب و افسردگي آن‌ها حتي ممکن است به خودکشي منجر شود.
 
از مشاور کمک بگيريد
صديقي گفت: در هنگام جدايي که زوجين درگير مشکلات خود هستند و کودکان تنها و با يک دنيا غصه مواجه هستند کمک و هم‌فکري مشاور و روانشناس ضروري است، فراموش نکنيد که کودکان در شرايط طلاق والدين فشار رواني زيادي را تحمل کرده و لازم است والدين براي برگرداندن آرامش از دست رفته به دنبال مقصر در اين موضوع نگشته و با اميدواري به زندگي خود ادامه دهند تا کودکان نيز آرامش قبلي خود را به دست آورند چراکه طلاق پايان زندگي نيست و مي‌توانند با اميد و پشتکار آينده خوبي براي خود و فرزندشان بسازند.
 
وي تاکيد کرد: والدين بايد به حقوق فرزندانشان احترام گذاشته و هرزمان که به آن‌ها نياز دارند در کنارشان باشند و حمايت و توجه و نوازش خود را از آنها دريغ نکنند و با عدم ترور شخصيت و بدگويي نکردن از همسر سابق و نزديکان او و عدم توقعات بي‌جا از فرزند خود احساس اضطراب و عدم امنيت را از آن‌ها دور کنند.
 
اين روانشناس و مشاوره کودک تصريح کرد: والدين بايد به سوالات کودکان درباره شرايط با صداقت و با توجه به سن و ميزان درک آن‌ها پاسخ دهند و علت طلاق خود را عدم تفاهم و يکسان نبودن اخلاقشان ذکر کنند و يادآور شوند که رفتار بد او باعث طلاق پدر و مادرش نبوده است.
 
صديقي تاکيد کرد: والدين بايد به کودکشان اجازه دهند آزادانه احساساتش را بيان کند و از آن‌ها انتقاد کند و کودکان را سرزنش نکنند، علاقه و محبت خود را بي قيد و شرط به او ابراز کرده و او را مطمئن کنند که ذره اي از عشق‌ و محبتشان به او کم نشده و در کنارش او خواهند ماند.
 
وي افزود: به او بگوييد که تمام  احساسات منفي و آزار دهنده طبيعي بوده و به مرور زمان کمرنگ‌تر خواهد شد‌، همچنين آن‌ها مي‌توانند از  تکنيک هاي آرميدگي،  انجام فعاليت‌هاي دلخواه و گردش که در رفع اضطراب کودک مفيد است استفاده کنند چراکه اگر اضطراب کودک درمان نشود بعدها مشکلات بزرگتري براي او ايجاد خواهد کرد.
 
اين روانشناس و مشاور کودک بيان کرد: اگر کودکتان در حال تحصيل است حتما معلم اورا در جريان قرارداده واز وي کمک بگيريد، ناگفته نماند که مراجعه به روانپزشک  و روانشناس و روان درمانگر با همراهي ديگر کودکان طلاق به کودک کمک مي کند تا با احساسات و هيجانات ناخوشايند خود کنار بيايد و کمتر احساس تنهايي کنند.
 
با همه اين تفاسير بايد قبول کرد که طلاق پديده‌ ناخوشايند و دردناکي است که در سال‌هاي اخير آمار بسيار فزاينده و نگران کننده‌اي داشته و شوک بزرگي براي زوج ها و فرزندان شان به شمار مي‌رود و کودکان به دليل تفکر و نگرش خود نسبت به طلاق به مراتب بيش از ديگران دچار آسيب شده و بايد مورد توجه ويژه قرار گيرند.
 
در اين راستا والدين مي‌بايست با قرار ندادن کودک به عنوان رابط خود و همسر سابقشان و کمک گرفتن از کادر مجرب روان درماني و افراد آگاه از بروز آسيب‌هاي شديدتر ناشي از طلاق والدين پيشگيري کنند تا بتوانند آينده روشني پيش رو داشته و به سرنوشت والدين خود دچار نشوند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html