پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227175
نگاه مثبت يا منفي به ترامپ نداريم/ برجام يک توافق بين‌المللي است
تاریخ انتشار : 1395/09/10 17:27:38
نمایش : 1444
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به انتخاب رئيس جمهور جديد آمريکا تاکيد کرد: ما نه نگاه منفي داريم و نه نگاه مثبت. در اين زمينه اظهارنظري نداريم زيرا بايد ببينيم که در عمل چه مي‌کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خانه ملت، علي لاريجاني در گفتگو با شبکه تلويزيوني فونيکس چين، در خصوص درگذشت فيدل کاسترو، اظهار داشت: من از درگذشت فيدل کاسترو متأسف شدم. وي از رهبران پرتلاش در نيم قرن اخير جهان بود و عنصري بود که واقعا براي کشور خود فداکاري کرد و در صحنه‌هاي بين‌المللي نيز عنصري فعال بود و اظهارنظر مي‌کرد و تلاشگر بود.

فيدل کاسترو در ايجاد روابط ايران و کوبا نقش موثري داشت

رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: به دليل اختلافات عميقي که با آمريکا داشت درگيري‌هايي هم در آن زمان داشت، ايشان يک رهبر فعال و پرتلاش در ۵۰ سال اخير به شمار مي‌رفت، پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران روابط ما با کوبا بسيار نزديک و تنگاتنگ بود و البته آقاي فيدل کاسترو هم در ايجاد اين روابط بسيار نقش تأثيرگذاري داشت.

وي افزود: فيدل کاسترو سفري هم به ايران داشت و ملاقات‌هاي خيلي موثري نيز بود. اخيرا هم آقاي رئيس جمهور روحاني با فيدل کاسترو ملاقاتي را در کوبا انجام دادند. بين مردم ايران هم به فيدل کاسترو نگاه مثبتي وجود دارد و از وي به عنوان رهبري فداکار ياد مي‌شود. اميدواريم کوبا در فقدان اين رهبر خود بتواند همان مسير را دنبال کند.

قضاوت کاملي در خصوص انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريکا نداريم

لاريجاني در خصوص انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريکا بيان کرد: در حال حاضر قضاوت کاملي راجع به ترامپ نداريم زيرا وي مباحث مختلفي را در زمان تبليغات  مطرح کرده است و معمولا هم اين شعارها در زمان رياست جمهوري تفاوت خواهد داشت. ما نه نگاه منفي داريم و نه نگاه مثبت. در اين زمينه اظهارنظري نداريم زيرا بايد ببينيم که در عمل چه مي‌کند. اين بحث‌ها و حرف‌ها مهم نيست بايد ببينيم که در مقام عمل چه مسيري را دنبال مي‌کند.

رئيس قوه مقننه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ايران رابطه سياسي با آمريکا ندارد، گفت: اين رابطه براي کشورهاي ديگر که با آمريکا رابطه دارند شايد قدري اهميت بيشتري داشته باشد ولي براي ما خيلي موضوع تأثيرگذاري نيست.

وي در خصوص اينکه اگر ترامپ تحريم‌ها بر عليه ايران تشديد کند، ايران چه اقدامي را انجام خواهد داد، گفت: دولت فعلي آمريکا نيز خيلي از اين جهت تفاوتي نداشته است و دولت اوباما نيز در زمينه‌هاي مختلف بر عليه ايران تحريم‌هايي را ايجاد کرد. شايد بيشترين تحريم‌ها در همين دولت موجود در آمريکا انجام شد بنابراين ما متناسب با شرايط تصميم‌گيري مي‌کنيم.

برجام توافقي است بين‌المللي؛ نه دوجانبه

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد توجه داشت که برجام يک توافق دو طرفه نيست بلکه توافقي بين‌المللي است. ۶ کشور از کشورهاي مهم دنيا در اين زمينه نقش داشتند من جمله چين. بعد هم قطعنامه شوراي امنيت صادر شد و تخريب اين توافقنامه مدعيان ديگري هم دارد. کشورهاي ديگر هم مدعي هستند که چرا اين توافقنامه نقض شده است. اين يک موضوع دوجانبه نيست که هر کس بتواند راحت هر کاري را انجام دهد.

لاريجاني بيان کرد: از طرف ديگر ما قانوني را در مجلس تصويب کرديم که براي شرايط مختلف مکانيزم‌هاي تصميم‌گيري در آن قرار دارد که اگر کشوري بخواهد به تعهدات خود عمل نکند ايران چه پاسخي مي‌تواند بدهد.

متناسب با شرايط در خصوص برجام تصميم مي‌گيريم

وي در خصوص تصميم مجلس نمايندگان آمريکا که منتج به نقض برجام خواهد شد، گفت: براي تصويب اين قانون ضابطه‌هايي وجود دارد. مجلس نمايندگان آمريکا تصميماتي را گرفته است ولي بايد مسير مشخصي طي شود. ابتدا بايد به سنا برود و سپس به امضاي رئيس جمهور آمريکا برسد. ما متناسب با مسير حرکت تصميم‌گيري مي کنيم. ما شرايط را رصد مي‌کنيم و در مجلس هم در حال گفت‌وگو در اين زمينه هستيم.

توجه جمهوري اسلامي ايران به رفتارهاي رئيس جمهور جديد آمريکا است، نه گفتارها

رئيس قوه مقننه کشور در خصوص اينکه افرادي که احتمالا در کابينه ترامپ قرار دارند مواضع تندي را عليه ايران اتخاذ کرده‌اند، گفت: اين افراد مواضع تندي را هم عليه چين اتخاذ کرده‌اند و موضع‌گيري‌ها اهميت زيادي ندارد بلکه در مقام عمل بايد ببينيم که چقدر مي‌توانند به اين مواضع خود عمل کنند. من باز هم بر اين نکته تأکيد مي کنم که در اين ۳۸ سالي که از انقلاب گذشته است گروه‌هاي مختلفي از دموکرات‌ها و جمهوريخواهان بر مسند قدرت آمريکا تکيه زده‌اند و ما از اين جهت تجربه داريم  و مي‌دانيم که اينها چگونه رفتار خواهند کرد.

لاريجاني با بيان اينکه ما خيلي به گفتارها توجه نداريم و بيشتر به رفتارها توجه مي‌کنيم، گفت: بايد ترامپ سکاندار آمريکا شود و بعد ببينيم که چگونه مي‌خواهد حرف‌هايي را که مطرح کرده پيش ببرد.

اگر طرف‌هاي برجام به تعهدات خود عمل کنند، ايران نيز همين مسير را ادامه مي‌دهد

وي در پاسخ به اين سوال که در زمان به مسائل پيرامون برجام چگونه نگاه مي‌کنيد، افزود: افراد براي ما خيلي مهم نيستند بلکه ما ضابطه‌اي داريم. همان طور که گفتم برجام توافق با يک کشور نيست بلکه کشورهاي مختلفي در آن حضور دارند که جنبه بين‌المللي دارد. اگر آنها همين مسير را ادامه بدهند ما به تعهدات خود عمل کرده‌ايم و برجام را دنبال خواهيم کرد اگر هم مسير خود را تغيير دهند ما هم به تناسب با آن تغييراتي را ايجاد مي‌کنيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص اينکه مواضع آمريکا و اروپا در خصوص برجام متفاوت است، گفت: ما با اروپا از گذشته روابط نزديکي داشته‌ايم. همچنين با اتحاديه اروپا، چين و روسيه نيز ارتباطات نزديکي داريم و روابط تجاري از قبل داشته‌ايم و بعد از اين توافقنامه برخي از روابط تجاري احياء شده است. ما روابط خود را منوط به اين امور نمي‌کنيم، اين بحثي است که متناسب با آن تصميماتي اتخاذ مي‌شود.

رئيس نهاد قانونگذاري کشور متذکر شد: روابط تجاري و همکاري هاي منطقه اي با کشورها مسير خاص خود را دارد.

ارزيابي از انتخاب ترامپ و اجراي برجام در انتخابات رياست جمهوري سال آينده ايران

وي در خصوص تأثير ترامپ و برجام بر روي انتخابات رياست جمهوري ايران افزود: من خيلي بعيد مي‌دانم که انتخابات رياست جمهوري در ايران با اين موضوعات نسبتي داشته باشد. در ايران مسائلي که مردم دارند و دغدغه‌هايي که دارند به علاوه موضوعات اساسي که ما دنبال مي‌کنيم در انتخابات نقش دارند. مسائل بيروني مانند آمريکا و کشورهاي ديگر خيلي کم اثر هستند و نگاه‌ها به آن سمت نيست.

برنامه‌اي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري ندارم

لاريجاني در پاسخ به اين سوال که آيا شما مايل به شرکت در انتخابات رياست جمهوري سال آينده هستيد يا خير، گفت: من برنامه‌اي ندارم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال که آيا از وضعيت اقتصادي کشور پس از برجام رضايت داريد يا خير، گفت: تحرکات نسبتا خوبي انجام شده است ولي نه آنقدري که توقع بوده است. مقداري نيز به اين دليل است که آمريکايي‌ها در مقام عمل به تعهدات خود به درستي عمل نکردند و به همين دليل روابط بانک‌ها به آن سرعتي که بايد انجام مي شد، نشده است ولي در حال پيشرفت است. برخي از کشورهاي ديگر غيراروپايي هم روابط بانکي خود را اصلاح نکردند ولي رو به پيشرفت است.

نسبت به آينده اقتصادي کشور خوشبين هستم

وي در خصوص اينکه آيا به آينده اقتصادي کشور خوشبين هستيد، گفت: حتما خوشبين هستم. مسير حرکت به سمت حل اين موضوعات است و همه مشکلات هم مربوط به تحريم‌ها نيست بلکه بسياري از موضوعات در داخل ايران بايد اصلاح شود و برخي امور نيز بايد تسهيل شود براي مثال زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران بايد تسهيل شود، ما قانوني را در مجلس مصوب کرديم که زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران را ساده‌تر مي‌کند.

رئيس قوه مقننه کشور گفت: اين سيستم بروکراسي که در ايران وجود دارد سبب مي‌شود که فرد سرمايه‌گذار بايد از خيلي نهادها اجازه بگيرد، در همين زمينه قانوني را در مجلس مصوب کرديم که پنجره واحد ايجاد کرديم؛ يعني اگر کسي مي‌خواهد صنعتي را در ايران ايجاد کند به وزارت خارجه مراجعه مي‌کند و اين نهاد مجوزهاي ديگر را کسب مي‌کند و زمان هم براي اين کار در نظر گرفته‌ايم تا سرمايه‌گذار در ادارات و دستگاه‌هاي ديگر سردرگم نشود. برخي از مشکلات داخلي ايران ربطي به تحريم‌ها نداشت بلکه به موضوعات بروکراسي و مديريتي ارتباط دارد که بايد حل مي‌شد.

فروش هواپيما به ايران بايد بر اساس برجام تسهيل مي‌شد

لاريجاني در خصوص قرارداد فروش بوئينگ به ايران گفت: اين موضوع جزو مواردي است که در برجام آمده است، خريد هواپيما بايد بر اساس برجام تسهيل مي‌شد و در حال حاضر هم در حال مذاکره هستيم. البته شنيدم در اين زمينه مجلس نمايندگان موانعي را در اين زمينه ايجاد کرده است ولي اگر بخواهند اين مسير را ادامه دهند مخالف برجام است و براي خودشان هم مشکل ايجاد مي‌کند چون اين موضوع در برجام به صراحت قيد شده است و اين از مواردي نيست که بتوانند از کنار آن به سادگي عبور کنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت سوريه و سرنوشت آن پس از انتخابات رياست جمهوري آمريکا بيان کرد: حرف‌هايي در ارتباط با سوريه مطرح شده است که دلالت مي کند بر اينکه رويکرد آنها نسبت به مبارزه با داعش در حال تغيير است، اين موضوع هم مانند مسئله هسته‌اي است و بايد ببينيم که در مقام عمل تغييري در آن ايجاد مي‌شود يا خير.

وي افزود: موضوع مهمي که در خصوص سوريه بايد به آن توجه داشت اين است که در ابتداي ايجاد بحران در سوريه برخي از کشورها تصورشان اين بود که مي‌توان با اقدام نظامي مشکل را حل کنند. اين کشورها از کشورهاي منطقه و کشورهاي ديگر مانند آمريکا و متحدينش بودند. در يکي دو سال اخير متوجه شدند که راه‌حل نظامي مسئله سوريه را حل نمي‌کند زيرا ارتش و مردم سوريه مقاومت مي‌کنند لذا رويکرد آنها به سمت راه‌حل سياسي رفت .

عملکرد غلط آمريکا و متحدانش سبب شکل گيري جريان هاي تروريستي در منطقه شد

لاريجاني بيان کرد: اشتباه آنها باعث شد که جريان‌هاي تروريستي مختلفي در سوريه شکل بگيرد که اين موضوع خيلي به ضرر امنيت بين‌المللي شد و اين تروريست‌ها در کشورهاي اروپايي نيز دست به اقدامات تروريستي مي‌زنند. من فکر مي‌کنم در حال حاضر شرايط مبارزه با تروريست در سوريه جدي‌تر شده است مخصوصا اينکه روسيه هم به اين موضوع ورود پيدا کرد، جمهوري اسلامي ايران نيز براي مبارزه با تروريست کمک‌هايي را انجام داد تا مشکلات عراق و سوريه حل شود، ايران به دولت‌هاي سوريه و عراق براي مبارزه با تروريسم کمک کرد. در هر دو کشور پيشرفت‌هاي خوبي در سرکوب تروريست داشته‌اند اگر رويکرد آمريکا نيز تغيير کند حتما به حل مسئله کمک خواهد کرد ولي اين موضوع بايد در عمل ديده شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: ترامپ گفته است که شيوه خود را عوض مي کند ولي بايد عمل آنها را هم ببينيم.

نقش موثر آيت الله العظمي سيستاني در بسيج مردم براي مبارزه با تروريسم

وي در خصوص عمليات آزادسازي موصل گفت: تروريست‌ها در عراق نفس‌هاي آخر خود را مي‌کشند، عراق و ارتش عراق و حشدالشعبي خوب عمل کرده‌اند مخصوصا اينکه حضرت آيت الله العظمي سيستاني در بسيج مردم و مبارزه با تروريسم نقش بسيار درخشنده‌اي دارند. آن زماني که تروريست‌ها ظرف چند روز بحراني را در عراق ايجاد کردند دولت عراق از ايران کمک خواست و ما هم به اين کشور کمک کرديم. در حال حاضر عراقي‌ها از بسياري از مناطق تروريست‌ها را پس زده‌اند و تنها موصل باقي مانده است، موصل هم کاملاً در محاصره قرار دارد ، ممکن است تروريست‌ها مقاومتي را انجام دهند ولي تداوم نخواهد داشت و تصور مي‌کنم که در ماه‌هاي آينده اين موضوع خاتمه پيدا مي‌کند.

لاريجاني ادامه داد: البته برخي از کشورهاي منطقه رفتارهايي را انجام مي‌دهند که اينها مضر به حال خودشان است و براي امنيت عراق هم ضرر دارد که اين مسائل را نيز بايد حل کرد.

رفتار بد عربستان در يمن از خاطر مردم اين کشور پاک نمي‌شود

رئيس قوه مقننه در خصوص روابط ايران و عربستان و ساير کشورهاي منطقه پس از انتخابات رياست جمهوري آمريکا بيان کرد: در مسئله يمن، من فکر مي کنم که سعودي ها يک اشتباه بزرگ را مرتکب شدند و بيش از يک سال و اندي است که اين کشور را بمباران مي‌کنند، اين مسائل عملاً خشم ملت يمن را عليه عربستان برانگيخته است. يمن همسايه ما است، بمباران، تضعيف و کشتن مردم، زنان و کودکان موضوعي نيست که به سادگي فراموش شود و قطعا در خاطره ملت يمن مي‌ماند. سعودي‌ها يک اشتباه استراتژيک را در مسئله يمن مرتکب شدند و بهانه‌هايي را مطرح مي کنند از جمله اينکه ايران دخالت مي کند در حالي که ايران هيچ دخالتي نمي‌کند و اين يک نزاع تاريخي بين يمن و عربستان است.

کشورهايي که حتي يک انتخابات را هم برگزار نکرده‌اند، مدعي تقويت دموکراسي در سوريه هستند

وي افزود: دخالت سعودي‌ها در مسئله يمن و بمباران اين کشور هيچ توجيهي ندارد. ما در مسائل منطقه اي به خصوص در مسئله سوريه با سعودي‌ها اختلافات جدي داريم. برخي از اين کشورها در ابتداي شکل گرفتن مشکلات در سوريه بيان کردند که به دليل ضعف دموکراسي در سوريه ما مي‌خواهيم مبارزه کنيم و کمک‌هايي را به تروريست‌ها انجام دادند. برخي از اين حرف‌ها به اين کشورها نمي‌آيد. کشورهايي که در تاريخ خود يک بار هم انتخابات را در کشورشان برگزار نکرده اند نمي توانند راجع به دموکراسي در سوريه حرف بزنند. اين مدعا به اين کشورها نمي‌آيد، مشخص مي شود که هدف ديگري را دارند.

نمي‌توان با قلدري و پول در ساير کشورها سلطه ايجاد کرد

لاريجاني ادامه داد: تصور آنها اين است که مي‌توانند با پول و اقدامات نظامي، سلطه خود را بر کشورهاي ديگر تحميل کنند. تاريخ اين رفتارها گذشته است. اين حرف‌ها مربوط به زمان جنگ جهاني است. امروز يک روشن بيني در بين مردم کشورهاي جهان به وجود آمده است و کشورها نيز زير بار اينگونه اقدامات نمي روند و يک بيداري در جوان‌ها به وجود آمده است که با قلدري و پول نمي‌توان سلطه ايجاد کرد بلکه بايد به فهم ملت‌ها احترام گذاشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه با برخي از کشورهاي منطقه اختلافاتي داريم، گفت: هميشه عنوان کرده ايم که براي گفت‌وگوهاي سياسي آمادگي داريم، ما دليلي نمي بينيم که انرژي کشورها صرف اين امور شود، به همين دليل هم با سعودي ها ما فرازوفرودي داشته ايم. ما در برخي از مواقع ارتباط خوبي با سعودي ها داشته ايم و رايزني هايي را انجام مي داديم اما رفتارهايي را مخصوصاً در مسائل منطقه اي انجام دادند که ما با آنها اختلاف نظر داريم. بايد ببينيم که شرايط آينده چگونه رقم مي خورد.

هيچگاه پايگاه نظامي به روسيه نداده‌ايم

لاريجاني در پاسخ به اين سوال که گفته مي شود روسيه بار ديگر تمايل به استفاده از پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان را دارد، گفت: ما در خصوص سوريه هيچگاه پايگاه نظامي به روسيه نداده ايم بلکه آنها براي سوخت گيري گاهي از اين پايگاه استفاده کرده اند، ما اين اجازه را براي مدتي به آنها داديم که سوخت گيري خود را در اين پايگاه انجام دهند، ولي ما هيچگاه پايگاه نظامي نمي دهيم، زيرا اين موضوع در قانون اساسي هم منع شده است مگر اينکه مجلس به اين موضوع ورود کند.

وي افزود: ما با روسيه روابط نسبتاً توسعه يافته اي داريم و هم روابط دوجانبه خود را توسعه داده ايم و هم اينکه در مسائل منطقه اي اهداف مشترک داريم، لذا ما از ورود روسيه به مسئله سوريه استقبال کرديم و نقش مهمي براي اين کشور قائليم و در آينده نيز بستگي به شرايط دارد.

توضيح درباره احتمال همکاري ايران و آمريکا در خصوص مسائل منطقه

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال که آيا درخصوص مسائل منطقه حاضريد با آمريکا همکاري کنيد، گفت: ما تصورمان اين است که سياست شان در منطقه در مقابل سياست هاي ايران است. از زماني که شوروي سابق در افغانستان ورود پيدا کرد، برخي از کشورها مانند آمريکا آمدند و جريان هايي را در آنجا به وجود آوردند که پايه گروه هاي تروريستي در منطقه نهادينه شد. بعد از بحراني که با اشغال عراق به وجود آمد اين موضوع تشديد شد، ما مخالف اشغال عراق توسط کشورهاي خارجي بوديم، زيرا مي دانستيم که بعد از آن جريان هاي تروريستي در آنجا رشد پيدا مي کنند که همينگونه هم شد.

دموکراسي سوريه با توپ و تانک تقويت نمي شود

لاريجاني بيان کرد: در سوريه نيز کشورهاي غربي اقدام نظامي کردند در حالي که ما از ابتدا بر گفتگوي سياسي براي حل اين مسئله تاکيد داشتيم. آنها در ظاهر بيان مي کردند که دموکراسي بايد در سوريه تقويت شود، ما هم قبول داريم، ليکن دموکراسي با توپ و تانک تقويت نمي شود، بلکه دموکراسي با گفت وگوي سياسي و مداخله بيشتر گروه هاي مختلف سياسي سامان مي يابد، ولي به نظر مي‌رسد که آنها به دنبال مسائل ديگري هستند.

اسرائيل و آمريکا از بهم ريختگي منطقه لذت مي‌برند

وي گفت: برداشت ما اين است که اسرائيل و آمريکا از بهم ريختگي در منطقه لذت مي برند و تصور مي کنند که منافعشان با بهم ريختگي در منطقه تامين مي شود، در حالي که ما در نقطه مقابل اين تفکر هستيم، ما به يک امنيت پايدار در منطقه مي انديشيم و معتقديم که بايد بساط اين جريان هاي تروريستي در منطقه جمع شود و کشورهاي منطقه با هم روابط نزديکي داشته باشند تا به امنيت پايدار در منطقه کمک کنند. فکر مي کنم چين و روسيه نيز در اين قضيه با ما هم نظر باشند، اما آمريکايي ها و اسرائيلي ها به نحو ديگري فکر مي کنند، بعيد است ما در اين زمينه با آمريکا به توافق برسيم.

تاکيد بر تقويت روابط استراتژيک ايران و چين

لاريجاني درخصوص روابط ايران و چين بيان کرد: فکر مي کنم که روابط ايران و چين با پايه و اساس و پايدار است. من سفري به چين داشتم و با رئيس جمهور محترم چين هم ديدار کردم که ايشان دراين ديدار بر روابط راهبردي و استراتژيک با ايران تاکيد داشتند، ما نيز چنين تلقي اي از روابط ايران و چين داريم که بايد استراتژيک باشد، هر چه اين روابط عميق تر باشد به رشد اقتصادي در منطقه آسيا کمک مي کند و هم اينکه به اهميت و نقش آفريني چين کمک مي کند. ما تحت تاثير حوادث ديگري در آمريکا يا اروپا نيستيم بلکه روابط ما با چين پايدار است.

روابط بانکي بين ايران و چين هنوز وضع مطلوبي ندارد

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: البته روابط بانکي بين دو کشور ايران و چين هنوز وضع مطلوبي ندارد و انتظار مي رود که چين در اين زمينه گام صحيحي بردارد تا روابط تجاري تجار ما و تجار چيني بهم نزديک شود. نمي توان بدون يک روابط بانکي تسهيل شده روابط تجاري خوبي را ايجاد کرد. در حال حاضر برخي روابط با بانک هاي اروپايي ايجاد شده است، اين موضوع به تجار ايراني کمک مي کند تا به راحتي ال سي باز کنند ولي هنوز اين روابط را با چين نداريم.

وي افزود: در مجلس شوراي اسلامي مصوبه اي درخصوص اينکه ارزهاي دو کشور را مبنا قرار دهيم، را به تصويب رسانده ايم اما به هر حال بانک هاي متعددي مي توانند در اين زمينه فعال باشند تا تجار ايراني به راحتي بتوانند فعاليت کنند.

هيچگاه روابط ما با چين و روسيه تحت تاثير روابط با کشورهاي ديگر قرار نخواهد گرفت

لاريجاني گفت: هيچگاه روابط ما با چين و روسيه تحت تاثير روابط با کشورهاي ديگر قرار نخواهد گرفت. در ايران، روابط استراتژيک با کشورهاي ديگر در سطح شوراي عالي امنيت ملي و پس از تاييد رهبري محقق مي شود. هم دولت فعلي و هم دولت هاي گذشته در اين چارچوب فعاليت مي کنند. تا جايي که اطلاع دارم رئيس جمهور ما هم همين نظر را دارد که روابط با چين بايد روابط قوي باشد، به همين دليل ما از حضور شرکت هاي چيني در زمينه نفت و گاز و سرمايه گذاري استقبال مي کنيم و ما براي اينها ارجحيت قائل هستيم.

وي افزود: ما براي انتقال تکنولوژي مصر هستيم، ما در ارتباطاتي که با کشورهاي ديگر داريم، نمي خواهيم صرفاً خريدار باشيم، در جاهايي که سرمايه گذاري مي کنيم اولويت تکنولوژي نيز هست.

پيام نوروزي رئيس مجلس شوراي اسلامي به مناسبت فرا رسيدن نوروز در چين

رئيس مجلس شوراي اسلامي به مناسبت فرا رسيدن نوروز چين در پيامي از طريق تلويزيون فونيکس چين گفت: بهترين توفيقات و سالي خوب را براي مردم چين آرزومندم، مردم چين مردمي متمدن هستند. در تمدن هايي که در منطقه ما وجود دارند، تمدن چين از تمدن هاي پايدار است و مردم چين مردمي ريشه دار هستند. سال آينده را سال نيکويي براي آنها آرزو مي کنيم. مردم چين در سال هاي اخير از يک رشد خوب برخوردار بوده اند و از اينکه چين يک جايگاه خوب در عرصه بين المللي داشته باشد، استقبال مي کنيم و اميدوارم که در سال آينده روابط ايران و چين نيز روابط بسيار قوي تري باشد. ايران نيز از کشورهاي باستاني است و از يک  تمدن ريشه دار برخوردار است، اين دو کشوري که از ساختار تمدني خوبي برخوردار هستند، چه خوب است که به عنوان لنگرگاه آسيا به آنها توجه شود. هم تقويت چين براي ما مهم است و هم اينکه تقويت ايران هم براي چين مهم است. داشتن روابط علمي، امنيتي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي براي آينده منطقه و جهان مي تواند بسيار مفيد باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html