پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227166
بازنده اصلي نقض برجام طرف مقابل است/ پيش بيني اقدامات متقابل
تاریخ انتشار : 1395/09/09 09:59:14
نمایش : 1119
رئيس سازمان انرژي اتمي با ابراز اميدواري در خصوص اينکه طرف مقابل وارد اين عرصه بدعهدي و نقض برجام نشود، گفت: در اين صورت بازنده اصلي آنها هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد دکتر شهرياري از شهداي هسته‌اي کشورمان که صبح امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص تصويب تمديد تحريم‌ها عليه ايران در کنگره آمريکا و اقدام متقابل ايران در خصوص آن اظهار داشت: پيرو بيانات رهبر معظم انقلاب، آن گروهي که بحث برجام را رصد مي‌کنند يعني شوراي عالي نظارت بر برجام جلسه‌اي داشتند و به تفصيل در خصوص موضوع ايسا ( ISA) و اينکه اگر اين قانون تمديد شود و يا در مراحل بعدي آن، اجرايي و عملياتي شود، چه شرايطي پيش خواهد آمد، صحبت کردند.

وي ادامه داد: همانطور که مي‌دانيد اين قانون مراحلي دارد که ابتدا بايد در کنگره به تصويب برسد که اين اتفاق افتاده و در مرحله بعد به مجلس سناي آمريکا مي‌رود و در صورت تصويب در آن مجلس، بايد به امضاي رئيس‌جمهور آمريکا برسد و به اين صورت قانون عملياتي مي‌شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه در صورتي که تمام اين مراحل طي شود و آن قانون عملياتي شود، نقض برجام صورت گرفته است، تصريح کرد: خود آمريکايي‌ها هم اين را قبول دارند که اين اقدام نقض برجام محسوب مي‌شود.

صالحي افزود: موضوع تمديد اين قانون در شوراي عالي نظارت بر برجام به رياست رئيس‌جمهور مورد بحث قرار گرفته و پيش‌بيني‌هاي لازم هم در خصوص آن اتخاذ شده اما در زمان مقرر آن قرار شد بر اساس ارزيابي، رصد و تحليل سير تحول اين موضوع، نظر اين شورا مطرح شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که در صورت اجرايي شدن اين قانون توسط آمريکا که نقض برجام به حساب مي‌آيد، بازگشت‌پذيري ايران به دوران قبل از مذاکرات هسته‌اي به چه نحو خواهد بود؟ گفت: ما از همان زماني که وارد مذاکرات شديم، همواره مد نظر داشتيم که اگر چنانچه برجام به هم بخورد، به اعتبار اينکه ما به طرف مقابل اعتماد نداريم، پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داديم.

رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد: رهبري هم يک بار اشاره فرمودند که خوشبختانه با اقداماتي که انجام شده است، ما مي‌توانيم در يک فاصله کوتاه يک سال و نيم به يک حجم قابل توجهي از ظرفيت غني‌سازي برسيم ولي ما تمايل نداريم که اين اتفاق بيفتد و نمي‌خواهيم که به برجام از طرف آنها خدشه‌اي وارد شود که در مقابل ما هم بخواهيم واکنشي نسبت به آن داشته باشيم.

صالحي گفت: برجام يک پارادايم جديدي را در تحولات سياسي ايجاد کرده که همه از آن قرارداد به نوعي بهره‌مند شدند؛ هم ايران، هم طرف‌هاي مقابل، هم کشورهاي منطقه و هم دنيا. اميدواريم که طرف مقابل بخصوص پس از بيانات رهبري که در اين رابطه به صراحت به ايراد سخن پرداختند، به بدعهدي‌هاي خود ادامه ندهند.

وي اظهار کرد: ما به دنبال اجراي منويات رهبر معظم انقلاب هستيم و اين کار را هم با تدبير، هوشياري و هوشمندي لازم انجام خواهيم داد.

بازنده اصلي نقض برجام طرف مقابل است

رئيس سازمان انرژي اتمي با ابراز اميدواري در خصوص اينکه طرف مقابل وارد اين عرصه بدعهدي و نقض برجام نشود، گفت: در اين صورت بازنده اصلي آنها هستند؛ چرا که افکار عمومي جهان متوجه خواهند شد که جمهوري اسلامي ايران کليه اقداماتي که براي حل و فصل اين موضوع مي‌توانست انجام دهد را عملي کرده و اين طرف مقابل است که با بدعهدي خود، مانع از اجراي صحيح برجام مي‌شود.

صالحي تصريح کرد: اميدواريم زماني که رئيس‌جمهور جديد آمريکا به روي کار بيايد، بر اساس واقعيت‌ها و حقايق موجود حرکت کند و قطعاً نمي‌تواند يک معاهده بين‌المللي را که حمايت شوراي امنيت سازمان ملل را هم دارد را يکطرفه ملغي کند.

وي با بيان اينکه برجام قرارداد دوطرفه ميان ايران و آمريکا نبوده است، گفت: اين يک تفاهمنامه بين‌المللي است بخصوص پس از صادر شدن قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت، يک جنبه بين‌المللي به خود گرفته است.

رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: اميدواريم طرف مقابل خدشه‌اي به برجام وارد نکند که در اين صورت ما نيز واکنش مناسب آن را خواهيم داشت و متقابلاً اقدامات فني لازم را انجام خواهيم داد.

صالحي در خصوص گزارش اخير وال استريت ژورنال مبني بر اينکه ايران و آمريکا در رابطه با ذخاير هسته‌اي، مذاکره جديدي داشتند، گفت: اينها هر روز يک بحث جديد را مطرح مي‌کنند و ما هيچ بحث جديدي را با آنها نداشتيم چرا که مذاکره تمام شده است. موضوعاتي در خصوص آب سنگين وجود داشت که ما اطلاع‌رساني لازم را انجام داديم؛ اينکه ما در رابطه با آب سنگين به اعتبار اينکه خريدار و مشتري خود را داريم، به طور بالقوه ۱۱ تن آب سنگين را به عمان فرستاديم و منتظريم که نامه‌هاي بعدي شرکت‌هاي مختلف به ما برسد و ما به طور معمول سالانه مقداري آب سنگين را به خريداران بين‌المللي صادر مي‌کنيم.


منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html