پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227152
ترامپ به رابطه با ايران علاقه دارد!
تاریخ انتشار : 1395/09/07 09:16:37
نمایش : 1353
عضو گروه دوستي ايران ـ اروپا در پارلمان اروپا درباره سياست هاي آتي ترامپ در قبال تهران اظهار داشت: رئيس جمهوري جديد آمريکا علاقه مند به رابطه با ايران است!
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شقايق لامع زاده: رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريکا با رقابت «دونالد ترامپ» از حزب جمهوريخواه و«هيلاري کلينتون» از حزب دموکرات در حالي با پيروزي غير منتظره ترامپ به پايان رسيد که افکار عمومي جهان از پيش بيني رويکردهاي آتي مستأجر جديد کاخ سفيد عاجز مانده اند.

سياست هاي آتي دولت جديد آمريکا در قبال ايران دست مايه گفتگوي خبرگزاري مهر با «ادو ويگت» نماينده پارلمان اروپا شد.

ادو ويگت نماينده آلماني، عضو کميسيون سياست خارجي و عضو گروه دوستي ايران- اروپا است. وي پيش بيني مي کند که دولت جديد آمريکا به رياست دونالد ترامپ درصدد برقراري مناسبات بهتري با ايران است!

آنچه در ذيل مي آيد مشروح گفتگوي مهر با اين نماينده پارلمان اروپا است:

*پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا چه تاثيري بر برجام خواهد گذاشت؟ اگر ترامپ به برجام پايبند نباشد، آيا اروپا آن را همراهي مي کند؟

در موقعيت کنوني نمي توانم تفسير دقيقي از موضوع داشته باشم. ترامپ درصدد تنش زدايي دوباره با روسيه و «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور اين کشور است. از سويي؛ قابل تصور است که ترامپ با روسيه درباره سوريه متحد و همسو شود تا بحران در اين کشور به نفع «بشار اسد» پايان پذيرد.

ايران هم مهمترين متحد روسيه در خصوص موضوع سوريه است. زماني که آمريکا در خاورميانه بخواهد سياست جديدي را اعمال کند، نمي تواند در اين ميان از نقش سياسي ايران غافل باشد.

*دونالد ترامپ اعلام کرده که اعضاي ناتو بايد سهم خود را بپردازند. بدين معنا که ديگر آمريکا هزينه اضافي براي ناتو نخواهد کرد. آيا اين موضوع به تسريع تشکيل ارتش واحد اروپايي مي انجامد؟

اين يک خبر خوب براي اروپايي هاي ميهن پرست است. به همين منظور تمام احزاب ملي در اروپا در صدد هستند قيموميت غير اروپايي در ناتو به واسطه سلطه نظامي آمريکا را به پايان برسانند.

من حمايت مي کنم از يک سياست دفاعي که آمريکا را از اروپا بيرون مي راند. البته اين تغيير دادن آسانتر است از زماني که اعضاي ناتو مجبور به تامين هزينه اضافي براي تقويت تاثيرگذاري يک قدرت بيگانه در اروپا باشند.

اما به نظر من اين به اين معني نيست که کشورهاي اروپايي حق حاکميت خود را با ارتش اروپايي جديد بايد زير پا بگذارند. اين هدف مسئولين و سياستمداران اروپايي در حال حاضر است که به نفع ملت هاي خود گام برداشته واهداف ملي را به جاي هر چيز ديگر (مانند فرهنگ هاي چندگانه) در سرزمين هاي پدري ارج نهند. آنها حق دارند که برنامه هاي اين چنيني مانند ايده «ارتش اروپايي» در اروپا را احيا کرده و به آن جان دوباره اي ببخشند.

*آيا ممکن است در نتيجه سياستهاي اروپايي و خاورميانه اي ترامپ شاهد تغيير رويکرد نسبت به ايران باشيم؟

من گمان مي کنم از آنجايي که دونالد ترامپ يک بازرگان باهوش و موفق است، به دنبال يافتن راهي براي همکاري هاي اقتصادي معقول و منطقي با ايران است، به ويژه اينکه اقتصاد در آمريکا نيازمند رشد و ترقي است و ترامپ مي تواند خيلي زود اين امر را محقق کند.

وي مي تواند با ايران ۸۰ ميليوني روابط اقتصادي و همکاري هاي لازم را داشته باشد تا اينکه بخواهد به دنبال رويارويي با آنها باشد.

*«فدريکاموگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرده که برجام يک معاهده بين المللي است. اگر ترامپ آن را نقض نکند، ولي تحريم هايي در قالب هاي جديد اعمال کند، آيا در اين صورت اين تحريم ها با روح برجام در تناقض نخواهد بود؟

همانطور که در پاسخ قبلي نيز توضيح دادم، ترامپ قصد دارد دوستي با روسيه را دنبال کند و در اين ميان مجبور به پذيرش دوستان روسيه نيز هست.

به عنوان عضوي در گروه دوستي ايران ـ اروپا در پارلمان اروپا مي دانم که چه پتانسيل و توانمندي هاي بالاي اقتصادي در ايران وجود دارد.

ترامپ مي خواهد سياست خارجي جديدي را دنبال کند، براي اين منظور به صلح در خاورميانه و ثبات سياسي دولتها نياز دارد. وي به موفقيت هاي اقتصادي نياز دارد و براي نيل به اين هدف، نيازمند صلح، روابط، اعتماد و تجارت است. بر اين اساس من گمان نمي کنم که در چنين شرايطي جاي نگراني براي ايران وجود داشته باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html