* داخلي سازي 20 درصدي محصولات پژو به اشتباه عنوان شد
وي با بيان اينکه در حال حاضر قطعهسازان ايراني قادرند تا 60 درصد قطعات خودروها را داخليسازي کنند، گفت: قبلاً بحث هايي در مورد آغاز توليد محصولات پژو با داخليسازي 20 درصدي مطرح شد که اين رقم به اشتباه عنوان شده بود.
وي ادامه داد: خودروسازان ميخواستند براي رفاه مردم تا زماني که داخليسازي خودروها افزايش مييابد، نسبت به توليد خودروهاي جديد با داخليسازي 20 درصدي اقدام کنند تا اين محصولات در اسفندماه به خط توليد برسند.
رضايي توضيح داد: قطعهسازان براي ساخت قالبها و آماده شدن جهت توليد قطعات ساده 7 تا 8 ماه زمان نياز دارند و براي قطعات پيچيده نيازمند يک سال و بيشتر زمان هستند.
وي همچنين با اشاره به برگزاري جلسهاي با مديرعامل رنو پارس، گفت: در اين جلسه 2.5 ساعته به مدير رنو پارس گفتيم عرق ملي ايجاب ميکند که ساخت داخل خودروها را افزايش دهيم.
وي ادامه داد: مدير رنو پارس نيز معتقد بود که برخي قطعهسازان ايراني از لحاظ سختافزاري بايد ارتقاء يابند.
* جلوي توليد محصولات پژو با داخلي سازي زير 40 درصد را ميگيريم
به گزارش فارس، مازيار بيگلو دبير انجمن قطعهسازان نيز در اين مورد توضيح داد که در جلسه با تاوارس مديرعامل پژو سيتروئن صريح و رک به او گفتيم که اگر مونتاژ خودروهاي پژو در ايران با داخليسازي کمتر از 40 درصد صورت گيرد، جلوي اين توليد را خواهيم گرفت و موضوع را از طريق وزير صنعت و رئيس سازمان گسترش پيگيري خواهيم کرد.
وي ادامه داد: به تاوارس گفتيم که شما در ايران بسيار بدنام هستيد و او نيز پاسخ داد که قصد داريم اين روال را تغيير دهيم.
بيگلو در مورد مذاکره با مديرعامل شرکت رنو پارس نيز گفت: آنها اصرار داشتند که قطعهسازان ايراني تحت ليسانس قطعهسازان مورد قبول رنو فعاليت کنند، اما ما معتقديم که قطعهسازان ايراني بايد به صورت جوينت ونچر با قطعهسازان خارجي همکاري داشته باشند.
وي افزود: در حال حاضر 25 درصد قطعهسازان اروپايي امکان همکاري با شرکت رنو را دارند، اما اين رقم در ايران به 10 درصد ميرسد و بقيه قطعهسازان نيز بايد ارتقاء يابند.
به گفته بيگلو، حدود 65 درصد قطعهسازان ايراني در نوار زردرنگ قرار دارند که با ارتقاء کيفي ميتوانند در نوار سبز رنگ قرار گيرند و با رنو همکاري کنند.
* حضور نمايندگان جديد قطعهسازان در شوراي سياستگذاري خودرو
به گزارش فارس، رضايي در ادامه اين نشست در خصوص حضور نمايندگان انجمن قطعهسازان در شوراي سياستگذاري خودرو نيز به فارس گفت: وزير صنعت براي حمايت از انجمن قطعهسازان وارد شده و دستور داده که اعضاي انجمن در شوراي سياستگذاري خودرو حضور داشته باشند.
وي افزود: بر اين اساس در جلسه پنجشنبه هفته گذشته شوراي سياستگذاري خودرو، علاوه بر من، مرتضوي و بيگلو نايب رئيس و دبير انجمن قطعهسازان نيز حضور داشتند و از نمايندگان قبلي دعوتي نشده بود.
رضايي در ادامه با اشاره به حضور نمايندگان شرکت فولکس واگن در ايران براي ارزيابي قطعهسازان ايراني، گفت: حدود 60 تا 70 قطعه ساز ايراني مورد ارزيابي قرار گرفتند و نمايندگان فولکس واگن اعلام کردند که 60 تا 70 درصد قطعهسازان ايراني ميتوانند با آنها همکاري کنند.
* همکاري فولکس واگن و ماموت/مذاکره ايران خودرو و فيات پشت درهاي بسته
به گزارش فارس، بيگلو نيز در ادامه اين جلسه با بيان اينکه هفته آينده با نمايندگان فولکس واگن در مورد خودکفايي در توليد قطعات جلسه خواهيم داشت، گفت: شرکت فولکس واگن در سطح خودروهاي تجاري با شرکت ماموت همکاري دارد که قرار است در توليد قطعات اين خودروها با آنها همکاري کند.
وي همچنين از ادامه مذاکرات ايران خودرو و فيات پشت درهاي بسته خبر داد.
* انتخابات آمريکا بر قراردادهاي خودرويي تأثيري ندارد
دبير انجمن قطعهسازان در ادامه در ارزيابي تأثير انتخابات آمريکا بر همکاري خودروسازان و قطعهسازان ايراني و اروپايي نيز گفت: قرارداد خودروسازان قسمتي از قرارداد برجام است و با توجه به اينکه قرارداد برجام دوطرفه نيست، بلکه قرارداد چندجانبه است، هر اتفاقي در مورد برجام بيفتد، بر همکاريهاي خودرويي نيز تأثيرگذار خواهد بود.
وي ادامه داد: پيشبيني ما اين است که اتفاقي در مورد همکاريهاي خودرويي با طرفهاي خارجي نخواهد افتاد و در حال حاضر شاهد تأکيد کشورهاي غربي بر حضور در بازار ايران هستيم.
* فقط 10 درصد گردش مالي بازار قطعات يدکي شفاف است
وي در ادامه با اشاره به گردش مالي 17 هزار ميليارد توماني بازار قطعات يدکي در کشور گفت: ايساکو و سايپا يدک تنها 10 درصد از اين فروش را به خود اختصاص دادهاند و 90 درصد بقيه مشخص نيست از کجا تأمين ميشود و چرا تا اين حد قطعات مشابه چيني در بازار وجود دارد.
وي در عين حال در خصوص واردات برخي قطعات توسط خودروسازان نيز گفت: گاهي اوقات خودروسازان براي تکميل قطعات خود مجبور به واردات هستند.
* پرداخت 120 روزه بدهي خودروسازان به قطعهسازان
به گزارش فارس، فرهاد بهنيا سخنگوي انجمن قطعهسازان نيز در اين نشست خبري با بيان اينکه در حال حاضر قطعهسازان 4 هزار ميليارد تومان از خودروسازان طلب دارند، گفت: در حال حاضر، مدت پرداخت بدهي ايرانخودرو به 120 روز رسيده ولي در مورد سايپا به دليل وجود مشکل تأمين نقدينگي، اين مدت زمان بيشتر است.
رضايي رئيس انجمن قطعهسازان نيز در اين مورد گفت: آقاي سيد ابريشمي رئيس هيأت مديره سايپا به ما قول داده که شب عيد هيچ قطعهسازي نداشته باشيم که مدت زمان طلبش از سايپا به 120 روز برسد.
بهنيا همچنين در مورد عرضه قطعات يدکي بيکيفيت در کشور گفت: برخي واحدهاي زيرزميني، نمونه محصول برخي قطعهسازان را توليد و در بازار عرضه ميکنند که مشخص نيست اين قطعات توسط چه واحدي به توليد رسيده و در نتيجه اين توليدات نيز به حساب قطعهسازان داخلي گذاشته ميشود.
منبع:فارس