پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226820
تاثير فصل سرما بر بازار ميوه و تره‌بار
تاریخ انتشار : 1395/08/05 09:57:58
نمایش : 1389
با گذشت چند روز از دومين ماه پاييز و سرد شدن هوا، بازار ميوه و تره‌بار باز هم با نوسانات غيرعادي روبه‌رو شده و در برخي اقلام مانند گوجه فرنگي، هويج، خيار و ... شاهد افزايش قيمت هستيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اين در حالي است که هر ساله در اين فصل با اولين بارندگي قيمت بسياري از صيفي‌جات به واسطه مشکلات حمل و نقل که به وجود مي‌آيد به يکباره گران مي‌شود. اما در اين ميان کسي نيست تا با پيش‌بيني چنين مشکلات تکراري از گراني اقلام پرمصرف مردم جلوگيري کند.

 اين در حالي است که از شروع نيمه دوم سال شاهد افزايش ورود ميوه‌هاي نوبرانه و برخي صيفي‌جات جديد به بازار هستيم که با قيمت‌هاي باورنکردني در بازار به فروش مي‌رسد و طبق روال هر ساله نظارتي در اين خصوص صورت نمي‌گيرد. از همين رو مغازه داران نه تنها براي فروش سبزي و ميوه نوبرانه تبليغات مي‌کنند بلکه اين اقلام را با قيمت‌هاي بالايي به فروش مي‌رسانند. بر همين اساس مردم با گذشت سال، ماه و روزهاي جديد هم شاهد کاهش قيمت‌ها نخواهند بود زيرا حتي اگر قيمت‌ها به گفته مسوولان کاهش هم پيدا کند، ضعف دستگاه‌هاي نظارتي باعث مي‌شود که گرانفروشان از بازار پر تقاضا نهايت استفاده را ببرند.

در اين بين آمارهاي رسمي منتشر شده طي شش ماهه نخست امسال خبر از موضوع جالبي مي‌دهد که تامل‌برانگيز است. اين آمار‌ها حاکي از آن است که قيمت ميوه‌هاي ايراني طي نيمه نخست امسال براي مشتريان خارجي بيش از ۳۸ درصد کاهش يافته است، در حالي که در بازار داخلي شاهد چنين چيزي نيستيم و با وجود کاهش نسبي قيمت ميوه در ماه‌هاي ابتدايي امسال، در فصل تابستان به ويژه ماه‌هاي مرداد و شهريور قيمت ميوه نسبت به نيمه نخست سال گذشته افزايش ۱۲ تا ۱۹ درصدي داشته است در حالي که به نظر مي‌رسد کيفيت ميوه‌هاي صادراتي بسيار بيشتر از اقلام موجود در بازار داخلي است.

بر اساس آمار گمرک، در شش ماهه نخست امسال بيش از ۲۰ قلم انواع ميوه به ۴۴ کشور جهان صادر شده است که به ۲۲۱ هزار و ۷۶۴ تن به ارزش ۸۵ ميليون و ۳۲۴ هزار و ۳۶۷ دلار مي‌رسد و با يک حساب سر انگشتي مي‌بينيم که قيمت هر کيلوگرم ميوه در نيمه نخست امسال حدود ۳۸ سنت براي مشتريان خارجي بوده است. در حالي که با نگاهي به قيمت‌هاي انواع ميوه‌هاي صادراتي در شش ماهه نخست سال گذشته مي‌توان دريافت که حدود 38/50 درصد هر کيلوگرم از اين محصولات نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته ارزان‌تر شده است اما در اين ميان آمار رسمي منتشر شده بانک مرکزي که به صورت هفتگي متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراکي در پايتخت را محاسبه مي‌کند، نشان مي‌دهد که قيمت انواع ميوه از هفته‌هاي ابتدايي سال ۱۳۹۵ تا هفته اول تير ماه روند کاهش قيمت را تجربه کرده که عمدتا روند قيمتي نسبت به هفته‌هاي مشابه سال گذشته کاهشي بوده است اما از هفته‌هاي پاياني تيرماه امسال تا پايان شهريورماه قيمت انواع ميوه که عمده آنها نيز در سبد صادراتي ايران قرار دارند، افزايش داشته‌اند. به گونه‌اي که قيمت انواع ميوه در سبد خوراکي مردم تهران براساس گزارش هفتگي بانک مرکزي در هفته اول مرداد ماه امسال 12/4 درصد و در هفته پاياني مردادماه امسال ۱۹ درصد نسبت به هفته‌هاي مشابه سال گذشته افزايش قيمت داشته است. همچنين شهريورماه نيز ايام گراني ميوه تکرار شده و قيمت انواع اين محصولات در مراکز خرده‌فروشي به‌طور متوسط 21/7درصد در هفته ابتدايي شهريورماه و 17/6 درصد در هفته پاياني شهريورماه امسال نسبت به هفته‌هاي مشابه سال گذشته افزايش قيمت داشته است.

اما وضعيت قيمت ميوه طي روزهاي اخير حاکي از آن است که قيمت صيفي‌جاتي مانند گوجه، هويج و ... با افزايش قيمت حتي صد درصدي مواجه شده در حالي که رييس اتحاديه ميوه و سبزي معتقد است اين افزايش قيمت‌ها مقطعي بوده است و رفع شده در حالي که به نظر مي‌رسد اين افزايش قيمت‌ها حتي اگر مقطعي هم باشد، تلنگري براي مسوولان ذي‌ربط است تا اقدامات لازم براي کنترل بازار ميوه و سبزي‌جات را در پيش بگيرند چراکه به دليل کمبود نظارت‌ها، سيستم توزيع نيز از نبود نظارت‌ها رنج مي‌برد بنابراين در خصوص برخي ميوه‌ها مانند سيب، درحالي که هر کيلوگرم سيب سفيد و قرمز براي مصرف‌کننده نهايي در مبادي توليدي مانند شهرستان مراغه ۷۰۰ تومان به فروش مي‌رسد، اين محصول در بازار تهران قيمتي بين دو هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان دارد. البته اين قيمت‌ها در نقاط مختلف شهر متفاوت است به طوري که انگور از مرکز شهر به بالا تا کيلويي 10 هزار تومان و انار نيز تا کيلويي هفت هزار تومان به فروش مي‌رسد.

قيمت انواع ميوه

متوسط نرخ برخي‌از ميوه و صيفي‌‌جات موجود در بازار تهران به شرح زير است هر کيلوگرم موز چهار هزار و 500 تومان، سيب زرد و قرمز دو هزار و 800 تا سه هزار و 800 تومان، نارنگي چهار هزار تومان، پرتقال چهار هزار تومان، انار سه هزار و 800 تا پنج هزار تومان، ليموشيرين سه هزار تا چهار هزار تومان، هندوانه 650 تومان تا 800 تومان، انواع انگور هزار و 800 تا سه هزار و 500 تومان، شليل چهار هزار تا پنج هزار و 500 تومان، خرماي تازه هفت هزار و 500 تومان خربزه (دستنبو) هزار و 800 تا دو هزار و 500 تومان، هلو هسته‌جدا سه هزار و 800 تومان تا پنج هزار و 500 تومان، خيار دو هزار تومان، سبزي دو هزار تومان، کاهو رسمي هزار و 800 تومان و سيب‌زميني و پياز هزار و 200 تومان است.

اين در حالي است که رييس اتحاديه ميوه و سبزي در خصوص آخرين تحولات بازار ميوه و سبزي اظهار داشت: حداقل قيمت گوجه فرنگي بين ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. وي گفت: قيمت انار باکيفيت متوسط بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است ضمن اينکه نرخ انار باکيفيت نيز با حدود پنج تا شش درصد کاهش نسبت به هفته قبل به سه هزار تا ۳۵۰۰ تومان رسيده است.

وي همچنين با بيان ورود نوبرانه خرمالو به بازار افزود: هرکيلو خرمالو بين هزار و 500 تا سه هزار تومان در ميادين ميوه و تره‌بار درحال عرضه است. مهاجران با اشاره به قيمت انواع سبزي در ميادين تره‌بار نيز گفت: هرکيلو سبزي خوردن بين هزار و 500 تا هزار و 800 تومان و سبزي پلو، کوکو و آش هر کيلو بين 800 تا هزار و 200 تومان در ميادين به فروش مي‌رسد.

اما بايد توجه داشت که نمي‌توان به وعده‌هاي هميشگي مسوولان در خصوص ارزاني ميوه‌ها تکيه کرد چراکه اتفاقات صورت گرفته در بازار ميوه حاکي از آن است که به واسطه اولين بارندگي و سرما، قيمت‌ها با افزايش مواجه خواهد شد که در اين ميان بايد تدبير درستي انديشيده شود.

منبع:جهان صنعت

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html