پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226722
تکرار کلمه دشمن «شناخت توطئه» است نه «توهم توطئه»/دليل اصلي تأکيد برلزوم قدردانستن نخبگان جوان، تقويت باور «ماميتوانيم» درجامعه است
تاریخ انتشار : 1395/07/28 16:20:17
نمایش : 1080
رهبر معظم انقلاب فرمودند: جمهوري اسلامي ايران بايد به کشوري پيشرفته، قدرتمند، شريف، صاحبِ حرف نو، داراي عزت، برخوردار از احساس عزت، سرشار از معنويت و ايمان و برافرازنده پرچم تمدن نوين اسلامي تبديل شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار بيش از هزار نفر از نخبگان و استعدادهاي برتر علمي، جوانان نخبه را هداياي نفيس الهي و امانتي در دست مسئولان خواندند و با تأکيد بر اينکه حتي لحظه اي در دفاع از جامعه علمي و نخبگان کشور کوتاه نمي آيند، افزودند: با تکيه بر نخبگان و فرزانگان و در پرتو ايجاد نسلي جوان و پر تلاش، ايران بزرگ به کشوري پيشرفته، قدرتمند، شريف، عزيز و برافرازنده پرچم تمدن نوين اسلامي تبديل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي، نخبگان بخصوص جوانان نخبه را هدايايي کم نظير و نفيس و امانت هاي الهي به ملت و مسئولان خواندند و گفتند: وظيفه مسئولان در قبال اين هداياي گرانقدر الهي، مراقبت از آنها و تلاش براي شناسايي و پرورش نخبگان بيشتر است.
ايشان تأکيد کردند: نخبگان نيز در قبال اين نعمت مسئول هستند و بايد از طريق احساس مسئوليت و استفاده از اين استعداد و توانايي در مسير صحيح خود، شکر آن را به‌جا آورند.
رهبر انقلاب اسلامي دليل اصلي تأکيد مکرر بر لزوم قدر دانستن نخبگان جوان و حمايت از آنان را، تقويت باور «ما مي توانيم» در جامعه خواندند و خاطر نشان کردند: متأسفانه در دوران طولاني قاجار و پهلوي، ژن «ناتواني»، «نمي توانيم» و «وابستگي» را به مردم و جوانان تزريق و آن را در جامعه نهادينه کردند و در نهايت کشور بزرگ و پر از منابع انساني و مادي و صاحب تاريخ و تمدن کهن، به صورت تحقير آميزي در ذيل غرب تعريف شد.
حضرت آيت الله خامنه افزودند: در چنين شرايطي انقلاب اسلامي ايران تحولي عظيم ايجاد کرد و در واقع، انقلابِ خودباوري و اعتماد به نفس، به جنگ وابستگي رفت.
ايشان، هشت سال دفاع مقدس را عرصه اي آشکار و غرور آفرين از «خودباوري و اعتماد به نفس» خواندند و تأکيد کردند: اگرچه جنگ حادثه اي بسيار تلخ، خسارت بار و سخت بود، اما به جوان ايراني ثابت کرد که مي توان با توکل به خدا و تکيه بر استعدادها و توانايي هاي داخلي بر دشمني که همه قدرتهاي بزرگ از او حمايت مي کنند، غلبه کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: با وجود آنکه انقلاب اسلامي، روحيه «ما مي توانيم» را در مقابل روحيه «وابستگي» زنده کرد و خودباوري را در جامعه ترويج داد اما طرف مقابل به اقتضاي طبيعت جنگهاي عميق که امروز جنگ نرم ناميده مي شود، به باز توليد آفت فرهنگ وابستگي در شکل هاي جديد و به ظاهر جذاب روي آورده است.
ايشان، موضوع «جهاني شدن» و توصيه آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها به ايران براي پيوستن به «خانواده جهاني» را نمونه بارزي از بازتوليد فرهنگ وابستگي دانستند و خاطر نشان کردند: مخالفت با پيوستن به آنچه طرف غربي جامعه جهاني مي نامد، به معناي مخالفت با ارتباطات خارجي نيست بلکه به معناي مقاومت در مقابل فرهنگ تحميليِ قدرتهاي بزرگ بر اقتصاد، سياست و امنيت کشور است.
رهبر انقلاب اسلامي علت لزوم توجه ويژه و جدي مسئولان به موضوع نخبگان را، اهداف بزرگ پيش روي نظام اسلامي خواندند و گفتند: نخبگان، موتور محرک رسيدن به اين اهداف بزرگ هستند، و مسئولان بايد به موضوع نخبگان نگاه جدي، عملياتي، دلسوزانه و پيگيرانه داشته باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس به بيان اهداف بزرگ نظام اسلامي پرداختند وافزودند: جمهوري اسلامي ايران بايد به کشوري پيشرفته، قدرتمند، شريف، صاحبِ حرف نو، داراي عزت، برخوردار از احساس عزت، سرشار از معنويت و ايمان و برافرازنده پرچم تمدن نوين اسلامي تبديل شود که لازمه رسيدن به اين اهداف والا، اهميت دادن به نخبگان و قدر دانستن اين نعمت الهي است.
ايشان با اشاره به مصائب و مشکلات امروز بشريت و بن بست تفکر هاي مادي، جهان را نيازمند يک حرف نو در مسائل بشري و مسائل بين المللي دانستند و گفتند: رقابت هاي انتخاباتي در امريکا و موضوعات مطرح ميان دو کانديدا، نمونه اي بارز و آشکار از نتايج نبود معنويت و ايمان در صاحبان قدرت است.
رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: در هفته هاي آينده، يکي از اين دو کانديداي فعلي انتخابات امريکا که حرفها و وضعيت آنها را مي بينيد، رئيس جمهوري کشوري خواهد شد که داراي قدرت و ثروت و بيشترين سلاح اتمي و بزرگترين رسانه هاي دنيا است.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان، رسيدن نظام اسلامي به اهداف بزرگ خود را نيازمند ايجاد نسلي شجاع، مؤمن، تحصيل‌کرده، مبتکر، پيشگام، خودباور، غيور، پرنشاط و پرانگيزه خواندند و افزودند: اين نسل که بر خلاف برخي فضاسازي‌ ها به معناي حقيقي کلمه، نسلي انقلابي است، همه وجود خود را صرف پيشرفت ايران خواهد کرد.
ايشان، نقش نخبگان را در شکل دهي و انگيزه بخشي به اين نسل جوان، بسيار مهم برشمردند و افزودند: نخبگان مي توانند با تلاش نشاط آور خود به عنوان يک موتور محرکه، نسل جوان يعني سرمايه هاي اصلي کشور را به کار و تلاش ترغيب کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تأکيدات مکررشان از پانزده سال قبل درباره نهضت علمي و نرم افزاري افزودند: اين حرکت با استقبال نخبگان، اساتيد و دانشجويان با نتايج خوبي همراه شده اما با موانعي روبرو است که بايد آنها را شناخت و علاج کرد.
رهبر انقلاب اسلامي، کارشکني‌هاي دشمنان را از جمله اين موانع دانستند و افزودند: عده‌اي تا کلمه دشمن تکرار مي‌شود، ناراحت مي‌شوند اما اين تکرار و هشدار، همچون تکرار کلمه‎‌ شيطان در قرآن مجيد، با هدف ايجاد هوشياري دائم انجام مي‌شود و در واقع، «شناخت توطئه» است نه «توهم توطئه».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توقف حرکت علمي ايران را هدف اصلي دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: اگر در تحقق اين هدف ناکام ماندند، براي به انحراف کشاندن آن، تلاش مي‌کنند و اگر نشد، رويِ بدنام کردن و آلوده کردن آن سرمايه گذاري خواهند کرد، بنابراين همه بايد مراقب باشيم با ناشي‌گري‌هاي خود به تحقق اين اهداف کمک نکنيم.
ايشان، انحراف کارهاي تحقيقاتي و پايان نامه ها از نيازهاي واقعي ايران را نمونه اي از کمک به منحرف شدن حرکت علمي کشور برشمردند و در نمونه اي ديگر در زمينه بدنام کردن اين حرکت افزودند: فردي را به اسم دانشمند به کشور دعوت مي کنند و او با انتشار عکس تابلوي فروش پايان نامه ها در ايران جوانان نخبه کشور را بدنام مي کند؛ آيا اينگونه افراد واقعاً دانشمندند؟
رهبرانقلاب اسلامي با استناد به اطلاعات پايگاههاي جهاني افزودند: سرعت پيشرفت علمي ايران در مقطعي ۱۳ برابر متوسط جهان شد، و اين سرعت به هيچ وجه نبايد کاهش يابد بلکه بايد بيشتر شود، زيرا دچار عقب ماندگي هاي علمي فراوان هستيم.
ايشان افزودند: برخي مسئولان در مقابل کاهش سرعت پيشرفت علمي کشور مي گويند جايگاه علمي ايران پايين نيامده است اما متوجه باشيم که قرار بود جايگاه علمي ايران بالاتر هم برود نه اينکه صرفاً پايين نيايد.
حضرت آيت الله خامنه اي، آسيب ديدن حرکت علمي کشور را موجب يأس نخبگان و نسل جوان خواندند وافزودند: اين خسارت بسيار سنگين، به راحتي و به سرعت جبران نخواهد شد و موجب اقبال فرزانگان جوان به کشورهاي ديگر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، شناسايي و جذب استعدادهاي جوان را از وظايف مهم دستگاهها برشمردند و تذکر دادند: قبل از اينکه بيگانگان در نمايشگاههاي علمي داخل کشور يا با روشهاي ديگر، اين سرمايه هاي عظيم را کشف و جذب کنند، شما اين جوانان فرزانه را شناسايي کنيد و مورد حمايت قرار دهيد.
رهبر انقلاب اسلامي با بيان نکاتي که مي تواند به حرکت پر برکت علم و فناوري شتاب دهد، افزودند: «حمايت از شرکتهاي دانش بنيان»، «گسترش کمّي و ارتقاء کيفي اين شرکتها» و «دخالت دادن آنها در بخش ها و طرح هاي اصلي کشور» ضرورت هايي است که بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
ايشان، «ترويج استفاده از محصولات شرکتهاي دانش بنيان» را در تقويت اين شرکت ها مهم دانستند و به مسئولان دولتي گفتند: مقرر کنيد که نيازهاي دستگاههاي دولتي از محصولات شرکت هاي دانش بنيان تأمين شود.
«جدي گرفتن تشکيل هسته هاي نخبگاني در دانشگاهها» و «مراقبت وزارت آموزش و پرورش براي حل مشکلات سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان» دو نکته ديگري بود که حضرت آيت الله خامنه اي در تقويت حرکت علمي کشور مؤثر و مفيد خواندند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اهميت بنياد ملي نخبگان، به توانايي ها و صحت عمل دکتر ستاري معاون علمي رئيس جمهور ابراز اعتماد عميق کردند اما افزودند: درباره مشکلات موجود ميان معاونت علمي و بنياد نخبگان نگراني وجود دارد و بايد با جدا سازي آنها ياانتصاب مديري قوي براي بنياد، اين مشکلات را حل کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي گزارشهاي موجود درباره کُند شدن يا توقف طرح هاي کلان تحقيقاتي در عرصه هاي مهمي همچون هوافضا، ماهواره، هسته اي و برخي زمينه هاي ديگر را مايه نگراني خواندند و تأکيد کردند: مسئولان توجه کامل کنند که اين گونه طرح هاي مهم مطلقاً نبايد کُند، نيمه تعطيل يا متوقف شود، زيرا با ايجاد خسارت علمي، دانشمندان جوان را مأيوس مي کند و اين خطر بسيار بزرگي است.
ايشان با ابراز خرسندي از تشکيل معاونت فرهنگي در بنياد نخبگان و تأکيد بر ارتقاء فعاليتهاي اين معاونت، برگزاري اردوهاي جهادي براي نخبگان را نيز مهم و مفيد دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي در نوعي جمع بندي از سخنانشان افزودند: هدف اصلي، تشکيل جامعه و کشوري است که ضمن برخورداري از شاخصهاي جهاني مانند «پيشرفت علمي و قدرت و ثروت»، از «ايمان، معنويت و شرافت» نيز لبريز باشد و با جلب دلهاي ملتها، بشريت را از جهالت و ضلالت کنوني برهاند و بدون ترديد تحقق اين مهم، از عهده ملت بزرگ ايران و جوانان عزيز، باهوش و پر انگيزه کشور برخواهد آمد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به دشمني قدرتهاي شيطاني با هر حرکت مخالف، افزودند: چند روز قبل يکي از دولتمردان امريکايي گفت تا حمايت و طرفداري ايران از مقاومت باقي است، معلوم نيست تحريم ها به طور اساسي تکان بخورد که اين همان واقعيتي است که بارها به مسئولان گفته ايم.
ايشان با اشاره به سخنان برخي مسئولان امريکايي در ديدار با مسئولان ايراني مبني بر «بدبيني رهبر انقلاب اسلامي به امريکا» افزودند: آيا با اين گونه حرفها، مي شود به شما خوشبين بود؟
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري سخنانشان در جلسات خصوصي و عمومي به مسئولان گفتند: بارها گفته ايم که اگر در هسته اي عقب نشيني کنيد آنها مسئله موشک را پيش مي‌کشند، اگر باز هم عقب برويد بحث حمايت از مقاومت را مطرح مي کنند، اگر به عقب نشيني ادامه داديد موضوع حقوق بشر را جلو مي آورند، و بعد اگر معيارهاي آنها را پذيرفتيد سراغ حذف معيارهاي ديني در حکومت مي روند.
ايشان با اشاره به بيانيه اخير اتحاديه اروپا که در آن به امکانات و ظرفيت هاي عظيم ايران پرداخته شده است، افزودند: سخناني که درباره امکاناتِ پيشرفت و منابع انساني و طبيعي ايران مي گوييم، رجز خواني نيست بلکه واقعيتي است که غربي ها هم به آن اذعان دارند.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: امريکايي ها حتماً با «ايراني با چنين ظرفيت پيشرفت و برخوردار از حکومتي بر مبناي اسلام» مبارزه مي کنند و درک و تحليل اين مهم در ميان نخبگان جوان، آنها را در ايفاي وظايف تاريخي شان کمک خواهد کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود، حادثه عاشورا را خورشيدي بي غروب خواندند و گفتند: حادثه عاشورا تصويري حقيقي از مبارزه نور با ظلمت، و جنگ شرافت با دنائت است که تکميل کننده اين مسير، حضرت زينب سلام‌الله‌عليها و حضرت امام سجاد عليه‌السلام بودند.
ايشان با تشکر از مجموعه هاي اداره کننده هيأت هاي عزاداري عاشورا گفتند: حضور انبوه جوانان، سخنراني هاي پر محتوا، برخي از نوحه ها و عزاداري هاي پر مغز، در مجموع سطح هيأت هاي عزاداري را ارتقا داده بود.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي آقاي دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهور و رييس بنياد ملي نخبگان با بيان گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي بنياد ملي نخبگان، گفت: سرمايه‌هاي انساني مهمترين منابع کشور هستند و براي استفاده از توان آنها بايد زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد کرد.
همچنين آقايان:
-    دکتر عليرضا باباخان، دکتراي سياست گذاري علم و فناوري و برگزيده جايزه تحصيلي بنياد نخبگان
-    مجتبي فياض بخش، دانشجوي مهندسي کامپيوتر و دارنده مدال طلاي المپياد دانش آموزي در رشته کامپيوتر
-    دکتر امير شاملو، دکتراي بيوتکنولوژي و نانوتکنولوژي
-    دکتر عليرضا بازارگان، دکتراي مهندسي شيمي و عضو بنياد ملي نخبگان
-    دکتر سيدجواد کاظمي‌تبار، دانش‌آموخته برق و مخابرات از دانشگاه کاليفرنيا و دارنده مدال نقره المپياد رياضي کشوري
و خانمها:
-    انسيه سادات منصوري، دانشجوي رشته پزشکي و دارنده مدال برنز المپياد دانش‌آموزي
-    و دکتر زهرا داورپناه، دکتراي فلسفه غرب و برگزيده جايزه تحصيلي بنياد نخبگان
به بيان ديدگاههاي خود پرداختند. نمايندگان نخبگان در اين ديدار بر اين محورها و مطالب تأکيد کردند:
-    لزوم تشکيل شبکه‌اي از شرکتهاي دانش‌بنيان و نخبگان براي حل مسائل اصلي و راهبردي کشور
-    ضرورت تأسيس ستاد اقتصاد مقاومتي در بنياد ملي نخبگان
-    لزوم توجه ويژه به استعدادهاي برتر دانش‌آموزي و بازطراحي باشگاه دانش‌پژوهان
-    انتقاد از شيوه اجراي طرح تحول سلامت و مسائلي همچون پرداختهاي کلان در بخش سلامت و کم‌توجهي به درمان و طبّ سنتي
-    ضرورت آموزش و تقويت روحيه و فرهنگ کارآفريني بر پايه شرکتهاي دانش‌بنيان از مدارس و ارائه مشوقهاي لازم به اين شرکتها
-    نقش مؤثر زنان در تحقق اقتصاد مقاومتي از طريق مديريت اقتصاد خانواده
-    لزوم تمرکززدايي و توزيع متعادل فرصتها و امکانات از طريق توجه بيشتر به استعدادها و ظرفيتهاي استاني

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html