پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226718
ليج فارس به خاطر ايران براي ناوهاي آمريکايي نا امن مي شود
تاریخ انتشار : 1395/07/28 10:08:06
نمایش : 1141
انديشکده «امريکن انترپرايز» در گزارشي با موضوع تشديد تنش دريايي ميان ايران و آمريکا، نوشته است که خليج فارس در حال تبديل شدن به محلي ناامن براي ناوهاي آمريکايي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انديشکده دست راستي «امريکن انترپرايز» در گزارشي به قلم «متيو مکينس» نوشته است که خليج فارس در حال تبديل شدن به محلي ناامن براي ناوهاي آمريکايي است.

وي ايران را عامل تغيير در وضعيت امنيتي خليج فارس دانسته و براي اين ادعا پنج دليل مطرح کرده است.

ايران حضور آمريکا در خليج فارس را غيرقانوني مي‌داند

مکينس با اشاره به بالا گرفتن تنش‌هاي دريايي ميان ايران و آمريکا در ماه‌هاي اخير، به عنوان اولين دليل ناامن شدن خليج فارس براي آمريکا نوشته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي‌خواهد به همه نشان دهد که برجام در برنامه‌هاي منطقه‌اي ايران تغييري ايجاد نکرده است.

اين تحليلگر آمريکايي با بيان اينکه ايران همواره اعلام کرده است که مي‌خواهد از خليج فارس در برابر حضور بازيگران متخاصم دفاع کند، نوشته است: «شايد از ديد ما اين رفتار آن‌ها غيرحرفه‌اي باشد، اما سپاه پاسداران حضور ما را غيرقانوني دانسته و اساسا احترامي براي آن قائل نيست.»

افزايش توان ايران، آمريکا را به سمت اقيانوس هند به عقب مي‌راند

دومين دليلي که انديشکده امريکن انترپرايز مطرح کرده، اين است که نيروي دريايي ايران در حال پيشرفت قابل توجه تسليحاتي و اطلاعاتي است.

نويسنده اين گزارش با بيان اينکه ايران تلاش مي‌کند مانند چين و روسيه با در پيش گرفتن راهبرد موسوم به منع فضا و دسترسي، گستره و برد تهديد براي نيروهاي آمريکايي را هرچه بيشتر افزايش دهد، نوشته است: «نيروي دريايي سپاه پاسداران در خط مقدم اين تلاش قرار دارد و روي موشک‌هايي با دقت رو به افزايش که قادر به پوشش تقريبا سرتاسر خليج (فارس) هستند، مين‌هايي که پيچيدگي‌شان روز به روز بيشتر مي‌شود، افزايش تعداد زيردريايي‌هاي متوسط و حتي اخيرا يک کشتي دوبدنه (کاتاماران) بالگردبر پرسرعت، سرمايه‌گذاري کرده است.»

 مکينس نوشته است که در آينده توان نظارتي و رديابي ايران هم بيش از پيش تقويت خواهد شد.

به گفته وي، در نتيجه هرچند «تجهيزات دريايي ايالات متحده همچنان مي‌توانند در صورت نياز خارج از خليج فارس عملکردي موثر داشته باشند، اما منطقه امن آن‌ها مدام بيش از پيش به سمت اقيانوس هند به عقب رانده مي‌شود.»

ايران دکترين صرفا پدافندي را کنار گذاشته است

نويسنده اين گزارش سپس مدعي شده است که نشانه‌هايي وجود دارد مبني بر اينکه احتمال دارد ايران دکترين صرفا دفاعي را کنار گذاشته باشد.

وي با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري که داشتن توان دفاعي و تهاجمي را حق جمهوري اسلامي دانسته‌اند، نوشته است که اين يک تغيير قابل ملاحظه در رويکرد ايران پس از انقلاب اسلامي است.

مکينس مي‌نويسند: «در گذشته، رويارويي‌هاي تهاجمي سپاه پاسداران با کشتي‌هاي ايالات متحده در خليج فارس، ناشي از دکترين بازدارندگي دفاعي ايران بود. اگر حالا ايران موضعش در منطقه را داراي المان‌هاي "آفندي" و "پدافندي" در نظر گرفته باشد، واشنگتن بايد منتظر مجموعه جديدي از رفتارهايي از جانب نيروي دريايي ايران باشد که قابليت تنش‌آفريني را دارند. پيش‌بيني و مقابله با رفتارهاي تحميلي به جاي رفتارهاي واکنشي، دشوارتر خواهد بود.»

احتمال تجهيز متحدان ايران به موشک‌هاي قدرتمندتر ضدکشتي

نويسنده اين گزارش احتمال انتقال تسليحات پيشرفته به گروه‌هاي مورد حمايت ايران را به عنوان چهارمين دليل عنوان کرده و نوشته است: «از زماني که حزب‌الله لبنان در طول جنگ سال 2006 يک موشک C-802 را به سمت کشتي اسرائيلي در مديترانه شليک کرد، ايالات متحده و متحدانش از اينکه ممکن است سپاه پاسداران توانمندي‌هاي در حال رشدش در زمينه موشک‌هاي ضد کشتي را به متحدان و نيروهاي نيابتي‌اش منتقل کند، نگران شدند.»

امريکن انترپرايز با بيان اين ادعا که ممکن است ايران جنبش انصارالله يمن را به موشک‌هاي پيشرفته مجهز کند، نوشت: «با وجود تلاش گسترده‌اي که ايالات متحده، اسرائيل و کشورهاي عربي خليج (فارس) براي ممانعت از انتقال سلاح و ديگر حمايت‌هاي مرگ‌آور انجام داده‌اند، اما هنوز هم شرکاي سپاه پاسداران اين کمک‌ها را دريافت مي‌کنند و اين مسئله ريسک تردد دريايي در منطقه را افزايش مي‌دهد.»

سپاه مايل به برقراري ارتباط نظامي با آمريکا نيست

مکينس در تشريح آخرين دليلش هم نوشته است که با وجود درخواست‌هاي ايالات متحده، سپاه پاسداران حاضر به برقراري يک خط ارتباطي مستقيم با آمريکا نيست.

به ادعاي نويسنده، اين اقدام مي‌تواند در صورت بروز تنش، رفع اختلاف را به برقراري تماس ميان وزيران خارجه دو کشور موکول کرده و به طولاني شدن تنش منجر شود.

وي در پايان با بيان اينکه ايالات متحده مدت‌هاست که شاهد افزايش توانمندي‌هاي نظامي ايران است، تأکيد کرده که واشنگتن بايد براي حفظ امنيت خود در خليج فارس، با همکاري متحدانش توان نظامي خود را افزايش دهد.

او نوشته است: «اين مسئله قطعا به اين وابسته است که آيا رئيس‌جمهور آتي ايالات متحده هم مي‌خواهد با اين ادعاي ايران که نيازي به حضور ايالات متحده در منطقه نيست، مقابله کند يا نه.»

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html