پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226618
اوضاع اقتصادي عربستان در شوک/ وقتي بازار سعودي‌ها کساد مي‌شود
تاریخ انتشار : 1395/07/17 19:32:02
نمایش : 1417
در پي سياست‌هاي مسئولان عربستان سعودي و رياضت اقتصادي در اين کشور، بازار سعودي‌ها رونق خود را از دست داده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، اقتصاد عربستان سعودي اوضاعي بي‌ثبات و ترديدآميز را در پي سياست‌هاي اقتصادي در اين کشور شاهد است. در پي اين سياست ها، حقوق کارکنان کاهش يافته و رياضت اقتصادي شامل کاهش يارانه کالاهاي اساسي مانند سوخت، برق و آب به اجرا گذاشته شده است. 
 
عبدالله ضاهر، خبرنگار اين شبکه گزارش داد: وضعيت اقتصادي سعودي ها با گذشته متفاوت است. اين وضعيت بازارها در رياض پايتخت عربستان سعودي است که رونق خود را از دست داده است.  

 

فعاليت بيشتر مغازه ها و فروش آنها کاهش يافته است، مغازه هاي طلا فروشي همانند گذشته شاهد حضور مشتريان نيست و به علت سياستهاي اقتصادي که سعودي‌ها به آن عادت ندارند و توان خريد آنها را کاهش داده، بازارها خلوت شده است.  

 

يک تاجر طلا گفت: «نسبت به دوره مشابه پارسال فروش ما کاهش يافته است ، اين اولين سالي است که ما چنين اوضاعي را مي بينيم. طبيعتا علت اين اوضاع ، تصميماتي است که مسئولان گرفته اند. هميشه اينجا پر از مشتري بود و مردم در رفت و آمد بودند اما امسال اينگونه نيست.»   
بيشتر فروشندگان با همين وضعيت مواجهند و چند هفته پيش شرکت مطالعات اقتصادي «کاپيتال اکونوميست» در لندن اعلام کرده بود رياضت اقتصادي در عربستان سعودي ، اقتصاد اين کشور را با بحران مواجه خواهد کرد؛ رياضتي که علت آن کاهش تدريجي بهاي نفت از اواسط سال 2014 است که به دنبال آن عربستان سعودي بزرگترين صادر کننده نفت در جهان را با کاهش درآمد مواجه کرد. 

 

در کنار اين عوامل ، رياضت و کاهش درآمدهاي نفتي، تاثير منفي بر اقتصاد اين کشور به ويژه فعاليتهاي تجاري و مخارج سعودي ها داشته است.  

 

چند روز پيش هيئت وزيران عربستان سعودي حقوق و مزاياي کارکنان دولت را که بخش اعظم نيروي کار اين کشور را تشکيل مي دهد کاهش داد و اين کاهش ، مسئولان بلندپايه را نيز دربرگرفت و حقوق وزيران نيز 20 درصد کاهش يافت.  

 

بر اساس اين اقدامات جديد، مسئولان بلندپايه از خودروهاي اختصاصي ، کمک هزينه رفت و آمد و ديگر کمک هزينه ها محروم شدند.  همچنين حقوق 150 عضو مجلس مشورتي و برخي از مزاياي آنها کاهش يافته است.  

 

شرکت سرمايه گذاري «جدوي» عربستان سعودي دوشنبه گذشته اعلام کرد امسال برداشت پول از دستگاههاي خودپرداز و خريد با کارت هاي بانکي کاهش يافته است.   

 

عربستان سعودي سال گذشته از بالاترين کسري بودجه خود خبر داده و اعلام کرده بود کسري بودجه اين کشور در سال 2015 به 98 ميليارد دلار رسيد. پيش بيني مي شود کسري بودجه اين کشور در سال 2016 نيز به 87 ميليارد دلار برسد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html