پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226531
تلويزيون چه برنامه‌هايي براي محرم 95 دارد؟
تاریخ انتشار : 1395/07/11 11:15:44
نمایش : 1110
همزمان با آغاز ماه محرم و سوگواري شيعيان جهان در عزاي سرور و سالار شهيدان، شبکه هاي سيما با تدارک ويژه برنامه هايي به استقبال ماه محرم مي روند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، همزمان با آغاز ماه محرم و سوگواري شيعيان جهان در عزاي سرور و سالار شهيدان، شبکه هاي سيما با تدارک ويژه برنامه هايي به استقبال ماه محرم مي روند.
 
*** شبکه يک سيما

«يک آيه»، «پايش»، «اما قولش نه» و «آفتاب شرقي» ويژه برنامه هايي هستند که شبکه يک در اين ايام به صورت مناسبتي روي انتن مي برد. پخش سخنراني هاي مذهبي با مدت زمان 30 دقيقه اي و توليد برنامه هاي گفت و گو محور 70 دقيقه اي از ديگر توليدات شبکه ملي است.

پخش روزانه سخنراني مذهبي، مداحي و مستندهاي مرتبط با موضوع عاشورا از جمله ويژه هاي پيش بيني شده براي پخش در ايام محرم است. براساس اين گزارش در دهه اول محرم امسال، از صبح تا ساعات پاياني شب، برنامه هاي متنوعي توليد و تهيه شده است که اين برنامه ها با پخش سخنراني مذهبي، هر روز صبح بين ساعت 8 تا 9 صبح آغاز مي شود.
 
برنامه هاي روتين شبکه همچون «صبح بخير ايران»، «خانواده يک»، «آفتاب شرقي» در اين ايام رنگ و بوي اين ايام را گرفته و با حضور کارشناسان مذهبي به موضوع فقه شيعه و حماسه قيام عاشورا مي پردازند. 

همچنين در روزهاي عزاداري سالار شهيدان همه روزه پيش از پخش اخبار ساعت 14، 19 و 21 در سه نوبت مديحه سرايي مداحان را پخش مي شود. ار ديگر برنامه هايي که شبکه يک براي بينندگان خود در نظر دارد پخش فيلم هاي مستندي مرتبط با موضوع عاشورا است که در 12 قسمت 40 دقيقه اي خواهد بود.

برنامه زنده و گفت وگو محور «ولي قولش نه»، هر شب بين دو بخش خبري ساعت 19 و 21 از اول محرم (11 مهر) به مدت تقريبي 70 دقيقه پخش مي شود. سعيد عباسي تهيه کنندگي اين برنامه را بر عهده دارد.

اين برنامه زنده، ترکيبي و تعاملي خواهد بود و بخش هاي متنوعي را در دل خود جاي داده است. رويکرد اين برنامه پرداختن به آثار، توليدات و محصولات فرهنگي در موضوع عاشورا هست که در آن کتاب ها، فيلم ها و اشعار با حضور صاحبان آثار معرفي و پخش مي شود. در لا به لاي اين برنامه هر روز مستندهاي گزارشي هفت دقيقه اي با موضوع برگزاري آداب و رسوم برپايي مجالس عزاداري عاشورا در شهرها و روستاهاي کشور، پخش خواهد شد که محمد دلاوري آن را تهيه کرده است. 

از بخش هاي ديگر برنامه «ولي قولش نه»، پخش گزارش روزانه نسبتا جامع از برجسته ترين مجالس عزاداري مراکز شهرستان ها است. به اين ترتيب حضور همه شهرستان‌هاي کشور در شبکه يک به عنوان شبکه ملي و عمومي خواهد بود. در اين برنامه تلاش مي شود مجالس و محافلي پخش شود که در موضوع سوگواري امام حسين (ع) نوآوري و ابتکار دارند. همچنين در تعامل با مخاطبان برنامه، از بينندگان خواسته مي شود تا عکس ها و فيلم هايي را که از مراسم و مجالس عزاراري عاشورا گرفتند را براي برنامه ارسال کنند تا با نام خودشان پخش شود.  
مستند «هنر عاشورايي» با موضوع آشنايي با آثار هنرمندان در موضوع عاشورا، مستند هشت دقيقه اي «درنگ» با موضوع تاثير عزاداري امام حسين (ع) بر زندگي روزمره و حضور مهمان از بخش هاي ديگر برنامه «ولي قولش نه» خواهد بود.

مداحي شش شب پاياني دهه اول محرم در حسينيه امام خميني (ره)  در محضر رهبر معظم انقلاب به طور کامل از شبکه يک پخش مي شود. همچنين در روزهاي تاسوعا و عاشورا برنامه «ولي قولش نه» به صورت ويژه تر، مراسم عزاداري سراسر کشور و اجتماعات سوگواران را پوشش خواهد داد.  
 
*** شبکه دو سيما

 
در آستانه فرارسيدن ايام محرم و تاسوعا و عاشوراي حسيني بسياري از برنامه هاي شبکه دو سيما رنگ و بويي محرمي گرفته و پخش ويژه برنامه هاي گوناگوني همراه با مراسم مداحي و سخنراني هاي مذهبي در جدول پخش اين شبکه قرار گرفت. «کوي محبت»، «ديدار در آفتاب»، «فانونس خيال»، «تنهاي تنها» و «مغناطيس» از جمله برنامه هايي است که شبکه دو براي اين ايام تدارک ديده است.

برنامه مناسبتي «تن هاي تنها» به تهيه کنندگي محمد ابهري؛ کاري است از گروه کودک و نوجوان شبکه دو که با هدف آشنا کردن نوجوانان با مفاهيم صحيح و عميق قيام سيدالشهدا (ع) با بهره مندي از منابع معتبر در دهه اول محرم ساعت 17 به روي آنتن مي رود. از جمله بخش هاي تدارک ديده شده براي اين برنامه مي توان به «دو رکعت عشق»، روايت لحظات درخشان عاشورا به صورت نمايشي و تغزيه، معرفي ياران امام حسين (ع)، روايت کربلا از زبان حضرت علي اصغر (ع)، مقتل خواني، عکس عاشورا، معرفي شهداي نوجوان، خوانش اشعار برگزيده عاشورايي توسط شعرا، نوحه سرايي و سينه زني نوجوانان در تکايا و ... اشاره کرد.

برنامه «کوي محبت» کاري از گروه امور اجتماعي و به تهيه کنندگي سيد مصطفي موسوي در ايام محرم هر شب ساعت 19:30 و شب هاي تاسوعا و عاشورا ساعت 23 به روي آنتن مي رود.

اين برنامه با نگاهي به ابعاد قيام امام حسين (ع) به صورت پخش زنده از حرم سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) به روي آنتن مي رود. گفت و گو با کارشناساني چون حجت الاسلام ماندگاري، حجت الاسلام امير انصاريان، حجت الاسلام کازروني و ... همراه با مداحي ويژه شب هاي سوگواري از جمله بخش هاي اين برنامه است.

از ديگر برنامه هاي شبکه دو مي توان به پخش سخنراني شيخ حسين انصاريان و حجت الاسلام پناهيان اشاره کرد. در اين ايام استفاده از فرازهايي از بيانات مرحوم حق شناس در کنار مراسم مداحي با نواي حاج محمود کريمي، حاج ميثم مطيعي، حاج سليم موذن زاده، حاج حسن خلج و حاج حسين فخري در ساعت مختلف پخش پيش بيني شده است.

برنامه «عصر خانواده» کاري از گروه خانواده و فرهنگ به تهيه کنندگي علي اکبر کريمي و سحر رضوي در ايام محرم با رويکرد تقويت و ترويج مباني عزاداري و سوگواري سالار شهيدان در بستر خانواده و لزوم انتقال نسل به نسل باورهاي ديني و محبت اهل بيت (ع) از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18:15روي آنتن مي رود.

مستند «فانوس خيال» به تهيه کنندگي سيد حسين حقگو هر روز ساعت 14 از شبکه دو سيما پخش مي شود. اين برنامه مجموعه مستندي بديع و خلاقانه از عزاداري ها و سوگواري هاي مردم شبه جزيره هند و انعکاس ابراز ارادت شيعيان هندوستان به بارگاه امام حسين (ع) همراه با معرفي آداب و رسوم و نوحه سرايي ويژه اين نقطه از جهان است.

يادآور مي شود؛ همچون سال هاي گذشته مراسم شيرخوارگان حسيني مصادف با ٥ محرم ( ١٦ محرم) و «احلي من العسل» ويژه حضرت قاسم (ع) در روز ششم محرم پيش از اذان ظهر پخش خواهد شد.

پخش سريال «در قصه ها زندگي مي کنند» کاري از گروه فيلم و سريال شبکه دو به انضمام مجموعه هاي نمايشي مناسبتي ديگر ساعت 21:30 و ارائه مستندهايي در خصوص اربعين هر شب ساعت 23:30 از ديگر برنامه هاي تدارک ديده شده شبکه دو در ايام محرم است که به همراه برنامه هايي چون «زنده باد زندگي»، «روبه راه»، «نما دو» و ... که متناسب با روزهاي محرم تهيه و توليد مي شوند تقديم مخاطبان شبکه دو سيما خواهد شد.

ويژه برنامه «مغناطيس» از 20 محرم تا اربعينِ سيدالشهدا (ع) با موضوع آمادگي جهت اقامه حماسه پرشکوه اربعين حسيني از ديگر برنامه هاي تدارک ديده شده براي ايام محرم است.که ساعت 21 براي پخش آن در نظر گرفته شده است.
 
 
*** شبکه سه سيما

 
شبکه سه سيما با توجه به رسالت خود در ارائه برنامه هاي جوان محور برنامه هايي همچون «چکامه»، «طريقت»، «مداحي»، «منظومه بيداري» و «ادب حضور» را روي آنتن مي برد. 

«وقتي عاشق شدم» برنامه گفت و گو محوري است که با شخصيت هاي متفاوت در مورد عشق به سيدالشهداء صحبت مي شود.

مجموعه «منظومه بيداري» به تهيه کنندگي هادي پور حامدي  براي نيمه اول محرم از يکشنبه 11 مهرماه، هر شب ساعت 22:15 از شبکه سه سيما پخش مي شود. اين برنامه در 15 قسمت 45 دقيقه اي کاري از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سيما است و براي پخش در اين ايام تهيه شده است. «منظومه بيداري» با حضور کارشناساني چون حجت الاسلام کارگر، حجت الاسلام دکتر بهروزي لک، دکتر گودرزي و ... به موضوعاتي چون «عاشورا و خانواده»، «عاشورا و تمدن سازي»، «عاشورا و مهدويت»، «گفتمان جهاني امام حسين (ع)»، «تربيت عاشورايي»، «امام به مثابه يک آينده پژوه»، «عاشورا، ايمان فعال، ايمان منفعل»، «مديريت راهبردي امام حسين (ع)»، «گوهر اشک»، «عاشورا به مثابه محتوا و رسانه»، «ظرفيت هاي آينده نگري عاشورا در حل مسايل اجتماعي»، «عاشورا تاريخ گفتمان ها نه وقايع» و «عاشورا عامل انسجام و هويت مسلمانان با بهره گيري از مفاهيم قيام عاشورا» مي پردازد.
 
اين مجموعه تلاش مي کند واقعه عظيم عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهد و فرهنگ عاشورايي را در جامعه نهادينه کند. از بخش هاي ديگر اين مجموعه گزارش هاي مردمي، شعر عاشورايي و گفتگو با شاعران مي‌باشد.
 
 
*** شبکه چهار سيما
 
شبکه چهار سيما همچون ديگر شبکه هاي تلويزيوني با توليد و پخش برنامه‌هاي متنوع در قالب هاي مستند و ترکيبي در ايام محرم ياد و نام شهيدان کربلا را گرامي مي‌دارد. مخاطبان فرهيخته اين شبکه مي توانند برنامه هايي مانند «خورشيد بر نيزه» و «سيم و زر» را در طول ايام عزاداري سالار شهداي کربلا دنبال کنند. 

برنامه‌هاي «راهي به روشنايي»، «همپاي کاروان»، «پشت فرات» و «ضريح» از جمله برنامه هاي اين شبکه است.

واحد تامين برنامه شبکه چهار مستندها و برنامه هاي ترکيبي متنوعي را براي پخش در اين ايام آماده کرده است. 

مستند ۷ قسمتي «ضريح» به کارگرداني حميد عطارد مراحل ساخت ضريح جديد اباعبدالله الحسين (ع) در قم را به تصوير مي کشد.
 
مداحي و شعر خواني با توجه به نام گذاري هر يک از شب هاي محرم در قالب برنامه «همپاي کاروان» در 13 قسمت 20 دقيقه اي به تهيه کنندگي عليرضا کرمي از ديگر برنامه هالي ويژه اين ايام در شبکه چهار به شمار مي رود.

مستند «پشت فرات» به تهيه کنندگي محمد هوشمند و کارگرداني مهناد کريمان پشت صحنه برخي از مجموعه هاي نمايشي پخش شده در ماه هاي محرم سال هاي گذشته، را به تصوير مي کشد.

«سخنراني علامه جعفري» و مستندهاي «اجاق روشن»، «هيات»، «اينجا فرشته مي شوي»، «سقاتالار» و «روايت محرم» (به تصوير کشيدن محرم در ساير کشورها) از ديگر برنامه هايي است که واحد تامين برنامه براي پخش در اين ايام تدارک ديده است.

گروه فرهنگ و انديشه ديني شبکه چهار نيز ويژه برنامه «راهي به روشنايي» را در 13 قسمت 45 دقيقه اي براي پخش در اين ايام تهيه و توليد مي‌کند.

ضرورت بازخواني معاصر، ماهيت و اهداف قيام حسيني، ظرفيت هاي تمدن ميراث عاشورايي، نسبت پيام هاي اخلاقي و معنوي قيام حسيني با مسائل امروز جهان اسلام، عبرت هاي عاشورايي، ضرورت قيام حسيني براي گره گشايي از بحران داعش از جمله موضوعاتي است که در اين برنامه به آنها پرداخته خواهد شد.

اجراي اين برنامه را دکتر مالک شجاعي بر عهده دارد و در هر قسمت با کارشناساني از جمله دکتر محمدعلي مهدوي راد، دکتر همايون همتي و دکتر احمدرضا خزري به گفت‌وگو مي‌نشيند.
  
 
*** شبکه پنج سيما

شبکه پنج سيما همزمان با فرا رسيدن ماه محرم ويژه برنامه هاي مذهبي متنوعي را براي عزاداران حسيني تدارک ديده است که از اول ماه محرم بر روي آنتن مي رود.

«نيمه پنهان» عنوان برنامه اي گفتگو محور است که با همسران سرداران و شهداي دفاع مقدس مصاحبه مي کنند. اين برنامه در ايام ماه محرم هر شب 30 دقيقه بامداد پخش مي شود. «نيمه پنهان» فرهنگ ايثار و فداکاري در راه دين در عصر امام خميني (ره) را  بازخواني مي کند.

«سخنراني مذهبي» عنوان ديگر برنامه اين ايام است. مجموعه سخنراني حجت الاسلام رنجبر با موضوع هدايت و قرب الهي با پيروي از اهل البيت (ع)، دهه اول محرم هر روز ساعت 17:40 دقيقه براي مخاطبان به مدت 30 دقيقه پخش مي شود. همچنين سخنراني حجت الاسلام آقا تهراني نيز با موضوع ماه محرم و قيام امام حسين (ع) هر روز ساعت 7 صبح براي مخاطبان روي آنتن مي رود. وله هاي مداحي سيد مجيد بني فاطمه، حاج مهدي سلحشور و ... نيز در دهه اول ماه محرم در لابه لاي برنامه اين شبکه پخش مي شود.

ارتباط زنده با شهر کربلا معلي و پوشش تصويري هيات عزاداري يکي از برنامه هاي شبکه پنج سيماست که در دهه اول ماه محرم ساعت 22 روي آنتن مي رود.

برنامه «توتيا» يک مجموعه مستند ترکيبي است که در ماه محرم از شبکه پنج سيما پخش مي شود. اين برنامه در قالب مستند ترکيبي 30 دقيقه اي به موضوع عزاداري و خادمان حضرت سيدالشهدا (ع) مي پردازد. عوامل اين برنامه ضمن سفر به جاي جاي ايران و به تصوير کشيدن وقايع و سوژه هاي ناب مربوط به دستگاه حضرت سيدالشهدا(ع)، با ذاکران، شاعران و خادمان امام حسين(ع) نيز گفتگوهايي داشته اند. اين برنامه هر روز ساعت 13 پخش مي شود.  
 
*** شبکه قرآن و معارف سيما

همزمان با آغاز ماه محرم و ايام عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش، شبکه قرآن و معارف سيما ويژه برنامه هايي را به همين مناسبت به روي آنتن مي برد.

«سيد احرار» عنوان ويژه برنامه شبکه قرآن و معارف سيما در دهه اول محرم مي باشد که هر شب ساعت 22:40 دقيقه به صورت زنده و مستقيم پخش مي شود.

«فرات تشنه» عنوان برنامه ديگر اين شبکه است که با اجراي سيد محمد طباطبايي و حضور کارشناسان مطرح از جمله : دکتر رجبي دواني، حجت الاسلام معين شيرازي و هاشميان کاوياني هر شب ساعت 21:30 به دلايل و بررسي واقعه عاشورا مي پردازد . 

مصيبت خواني مداح اهل بيت (ع) حاج حميد منتظر، اجراي گروه هاي تواشيح شمس و الغدير، معرفي صحابه و ياران امام حسين (ع) به صورت نقاشي و همچنين وله هاي موضوعي از ديگر بخش هاي در نظر گرفته شده در فرات تشنه مي باشد.

سخنراني آيت الله جاودان در ساعت 9:20 و همچنين سخنراني حجت الاسلام ميرباقري در ساعت 17:15 همه روزه در ايام دهه اول محرم به روي آنتن مي رود . 

خصوصيات امام حسين (ع) و ياران باوفايش را از زبان دکتر رجبي دواني و محمد رضا سنگري همه روزه ساعت 18:30 در مستند «طريقت» ببينيد. 

مرثيه سرايي مادحين اهل بيت (ع) در پنج نوبت و در ساعت هاي 9:30 ، 11:30 ، 17 ، 17:45 و 22:30 تقديم عزاداران سرور و سالار شهيدان مي شود.
 
 
*** شبکه مستند سيما
 
همزمان با آغاز دهه اول محرم، شبکه مستند ويژه برنامه هايي را آماده پخش کرده که به صورت روزانه روي آنتن مي روند.

مجموعه «علماي جبل العامل» به تهيه کنندگي محمد صاحب الداري به معرفي علماي جبل عامل، سير شکل گيري مجمع علما، نسل جديد حوزه اي علميه و تاثير علما جبل عامل بر حوزه هاي علميه ايران و نجف مي پردازد.

اين توليد جديد شبکه مستند در چهار کشور لبنان، عراق، سوريه و ايران ساخته شده و به بيش از 40 تن از علمايي مي پردازد که در شکل گيري شيعه در ايران نقش به سزايي داشته اند.

اين مجموعه در 10 قسمت 30 دقيقه اي از يکشنبه 11 مهر ماه هر روز بجز جمعه ها ساعت 18:30 روي آنتن مي رود و روز بعد ساعت 13 بازپخش مي شود.

مجموعه مستند داستاني «ميراث مرثيه» به تهيه کنندگي سيد مازيار هاشمي و کارگرداني مهدي زنگنه با روايت هنرمندانى همچون ثريا قاسمى، رويا تيموريان، سياوش طهمورث، محمد رضا عليمرداني، دكتر محمود عزيزى، نيما رئيسى و مجيد آقا كريمى تهيه و توليد شده است و در هر قسمت به زندگي و آثار يکي از شخصيت هاي تاثيرگذار تاريخ عزاداري مردم ايران که تاثير بسزايي در آداب و رسوم عزاداري مردم در ايام محرم داشته اند مي پردازد.

حاج اكبر ناظم، كربلايي محمود بهجت، سيد مهدى قوام، شيخ رضا سراج، ميرزا حسين بابا مشكين، حاج مرزوق حائرى، محتشم كاشانى، عمان ساماني، مرحوم احمد شمشيري، مرحوم حجت الاسلام محمدتقي فلسفي، مرحوم محمد علامه، مرحوم احمد دلجو، مرحوم نادعلي کربلايي، مرحوم آرام دل، مرحوم سيدمحمد کوثري و مرحوم شاحسين بهاري از جمله اين شخصيت ها هستند.

«ميراث مرثيه» در 15 قسمت 50 دقيقه اي از يکشنبه 11 مهر ماه هر شب ساعت 20 از شبکه مستند سيما روي آنتن مي رود و روز بعد ساعت 15 بازپخش مي شود.

مجموعه «نسيم حيات» با موضوع نبرد داعش با مدافعان حرم فلسطيني از دوشنبه 12 مهر ماه هر شب ساعت 22:30 روي آنتن شبکه مستند مي رود.
 
*** شبکه افق

 
مستند «از خون جون» با موضوع فعاليت هاي ديني و عزاداري هاي شيعيان نيجريه و همچنين مبارزات آنها براي احقاق حقوقشان، در دو قسمت طي روزهاي 18 و 19 مهرماه از شبكه افق پخش خواهد شد.

در اين مستند با برخي فعالان مسلمان و شيعيان از جمله رهبران جنبش اسلامي نيجريه گفت وگو شده همچنين تصاويري از راهپيمايي ها و عزاداري هاي شيعيان اين كشور به نمايش در مي آيد.

مهدي رضواني تهيه كنندگي اين مستند را بر عهده داشته و مجتبي رضواني هم كارگردان آن بوده است.

«چهارپايه» مستندي است درباره عزاداري هاي سنتي ايراني و توضيح اينكه چهارپايه وسيله اي بوده براي اعلان هاي عمومي در بازار و مكان هاي اجتماع مردم و سپس به هيئت هاي مذهبي وارد شده است.

در اين مستند با برخي پيرغلامان، كسبه بازار و هيئت امناي گروه ها و دستجات عزاداري قديمي در مورد سنت هاي كهن سوگواري در ايران مصاحبه شده است .

مستند «حاج مرزوق» درباره عزاداري هاي سنتي در ايران و همچنين ممنوعيت تعزيه و سوگواري براي امام حسين (ع) در دوران رضاخاني، دوشنبه 12 مهر از شبكه افق پخش مي شود.

مستند «حاج مرزوق» در مورد سنت هاي عزاداري كهن ايراني در طول تاريخ به ويژه دوران معاصر است؛ گفت وگو با پيرغلامان حسيني و برخي افراد كه خاطرات آن دوره را به ياد دارند و همچنين نمايش تصاوير مربوط به عزاداري هاي سنتي قديمي بخش هاي مختلف اين مستند را تشكيل مي دهد. همچنين به ممنوعيت عزاداري در دوران پهلوي اول نيز اشاره مي شود.

مستند «حسين سيدالشهداء(ع)» در 13 قسمت به بررسي و تحليل قيام عاشورا و حركت امام حسين(ع) و نيز مسائل حاشيه اي و پيراموني اين قيام عظيم مي پردازد.

گفت وگو با اساتيد و پژوهشگران ايراني و خارجي در مورد فلسفه قيام عاشورا و زمينه هاي شكل گيري آن و بيان شاخصه ها و ويژگي هاي قيام حسيني يك بخش از مستند «حسين سيدالشهداء» را تشكيل مي دهد و در بخش ديگر هم تصاويري از فيلم ها و سريال هاي مشهوري همچون مختارنامه همراه با نريشن گويي در مورد واقعه عاشورا به نمايش در مي آيد.

حجت الاسلام والمسلمين آقاتهراني، حجت الاسلام طائب، حجت الاسلام والمسلمين پناهيان، شيخ خالد الملا اسلام شناس و پژوهشگر عراقي و پرفسور محمد ايوب اسلام شناس و استاد دانشگاه تمپل آمريكا از جمله افرادي هستند كه در اين مستند با آنها گفت وگو شده است. سيد رائد اميري تهراني كارگرداني اين مجموعه را بر عهده دارد.

مستند «سيدالشهداء» با موضوع وقايع منجر به قيام عاشورا و زمينه هاي شكل گيري اين حادثه عظيم، سه شنبه 20 مهر از شبكه افق پخش مي شود.

قيام عاشورا نقطه عطفي در تاريخ مبارزات ائمه اطهار (ع) عليه غاصبان حكومت اسلامي است، قيامي كه سرنوشت حق مداران و حق طلبان را در مسير صحيح قرار داد و از انحراف دين الهي جلوگيري كرد.

مجموعه اي از وقايع در شكل گيري اين حركت عظيم سياسي ـ اجتماعي دخيل بودند كه ريشه هاي آن به دوران خلافت حضرت علي(ع) و حتي پش از آن يعني پس از رحلت نبي مكرم اسلام(ص) باز مي گردد.

مستند «سيدالشهداء» كاري از سيد علي حسيني، درباره زمينه ها و وقايع منجر به قيام عاشوراست.

در اين مستند با استناد به رويدادهاي تاريخي، اين زمينه ها و عوامل مورد نقد و موشكافي قرار مي گيرند.
 
مستند «عهد پدري» درباره زندگي و فعاليت هاي علمي و اجتماعي آيت الله علوي گرگاني، دوشنبه 19 مهر به روي آنتن شبكه افق مي رود.
آيت الله سيد محمد علي علوي حسيني گرگاني در سال 1318 شمسي در نجف اشرف به دنيا آمد؛ هفت ساله بود كه همراه پدرش به ايران آمد و به تحصيل علوم مختلف پرداخت.

او از همان اوانِ تحصيل، به تدريس كتب ادبيات و سطوح پرداخت و بارها سيوطي و مغني و مطوّل، شرح شمسيه و شرح نظّام پرداخت و در همان زمانِ نوجواني يعني در 16 سالگي كتاب «كشف الغاشية عن وجه الحاشيه» را تأليف كرد.

«غريب محله» عنوان مستندي است به كارگرداني «ياسين پورعزيزي» و روايتي از عزاداري مردم روستايي كوچك به همين نام از توابع شهر اسالمِ شهرستان تالش در ايام محرم كه گوياي عشق و ارادت اهالي به امام حسين (ع) است. اهل سنت و شيعيان در اين روستا در كنار هم زندگي مي كنند و براي عزاداري امام حسين (ع) آماده مي شوند. اين مستند را مي توانيد پنجشنبه 15 مهرماه از شبكه افق ببينيد.

مجموعه مستند ـ گزارشي با موضوع معرفي هيئت هاي مذهبي مطرح تهران، طي دهه اول محرم هر روز از شبكه افق پخش مي شود.

اين شبكه به مناسبت دهه اول ماه محرم و فرا رسيدن تاسوعا و عاشوراي حسيني، مجموعه 10 قسمتي مستند گزارشي با موضوع فعاليت هيئت هاي مذهبي مطرح تهران را براي پخش در نظر گرفته است.

هيئت هاي مذهبي در اقصي نقاط كشورمان داراي سابقه اي چند صد ساله هستند و تهران نيز به دليل اينكه از دوره قاجاريه، پايتخت ايران بوده، محلي براي گردهم آيي هيئت هاي بزرگ محسوب مي شود.

بسياري از هيئت هاي مطرح كشورمان در تهران فعاليت مي كنند و سخنرانان و مداحان مشهوري هم در آنها به روضه خواني و ذكر مصيبت اهل بيت عصمت و طهارت (ع) مشغولند.

طي 10 روز دهه اول محرم، شبكه افق با پخش اين مجموعه مستند ـ گزارشي، به فعاليت اين هيئت ها، تاريخچه و نيز سخنرانان و مداحان مشهور آنها مي پردازد.

مستند «معراج روح» با موضوع احوال و سيره زندگاني مرحوم آيت الله سيد رضا بهاءالديني يكشنبه 11 مهر از شبكه افق پخش مي شود.
 
طايفه اي كه آيت الله بهاءالديني به آن منتسب بودند، نسل اندر نسل به امام زين العابدين(ع) مي رسند؛ برخي افراد اين خاندان در شمار علماي برجسته و عده اي عهده دار توليت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بوده اند.

مستند «معراج روح» درباره احوال و سيره زندگاني اين عالم برجسته است؛ مصاحبه با شخصيت هايي همچون آيت الله صديقي امام جمعه موقت تهران و برخي از شاگردان او بخش هاي مختلف اين مستند را تشكيل مي دهد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html