پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 225885
پاره کردن برجام برنامه هسته‌اي ايران را بدون مهار مي‌کند
تاریخ انتشار : 1395/05/19 16:51:31
نمایش : 1654
معاون رئيس‌جمهور آمريکا مي‌گويد اگر ايران رفتار خودش را «تعديل» کند، احتمال تعامل بيشتر واشنگتن با تهران وجود دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در حالي که چند ماه بيشتر به پايان کار دولت کنوني آمريکا وجود ندارد، معاون اول باراک اوباما در مطلبي به دولت آينده اين کشور توصيه‌هايي براي موفقيت‌هاي بيشتر در حوزه سياست خارجي کرده و همچنين از برجام سخن گفته است.

معاون رئيس‌جمهور آمريکا در فارين افرز از «موفقيت‌هايي» که دولت باراک اوباما در حوزه سياست خارجي داشته و اينکه دولت آينده بايد روي آنها سرمايه‌گذاري کند، سخن گفته است.

جو بايدن در اين مطلب با عنوان «فرصت‌ها براي دولت آينده» ضمن اذعان به وجود مشکلات پيچيده کنوني در صحنه داخلي و خارجي آمريکا گفته است: «من با بيش از 40 سال سابقه خدمت در عرصه خدمات عمومي، هيچ وقت تا به اين حد به اينده آمريکا اميدوار نبودم».

او در اين مطلب مدعي شده که پايه و اساس قدرت آمريکا در جهان، «اقتصاد پويا، ارتش بي همتا و ارزش‌هاي جهاني» آن و همچنين مشارکت‌ها و ائتلاف‌هايي است که اين کشور در سطح جهاني با تکيه بر هنجارها و عرف کنوني بين‌المللي تشکيل داده است.

بايدن نوشت: «آمريکا ساختار و معماري نظم بين‌المللي را پس از تخريب ناشي از جنگ جهاني دوم پايه ريزي کرد و اين ساختار از آن زمان تاکنون به ما و دنيا خدمت کرده است و به همين دليل ما انرژي بسياري صرف دفاع و تعميق قواعد اين نظم کرده‌ايم».

او البته هشدار داد: «هيچ کشوري موقعيتي بهتر از آمريکا براي رهبري در قرن 21 ندارد اما بايد به خاطر داشت که نقش بي بديل ما در جهان، اجتناب ناپذير نيست. اگر دولت بعدي بخواهد مسير متفاوتي را انتخاب کند، مي‌تواند سبب رها کردن و واگذاردن پيشرفت ما در اين هفتاد و پنج سال گذشته شود».

وي با تاکيد بر روابط آمريکا و چين اينطور تصريح کرد: «آمريکا و چين دو اقتصاد بزرگ جهان هستند در نتيجه سرنوشت‌هاي ما به هم گره خورده است. من و رئيس‌جمهور اوباما درصدد تعريف روابط از طريق توسعه همکاري و رقابت مسئولانه بوده‌ايم. ما با پکن زمينه مشترک را پيدا کرديم و در پرداختن به چالشهاي جهاني از قبيل تغييرات آب و هوا، بيماريهاي واگيردار، فقر و عدم گسترش سلاحهاي اتمي پيشرفت تاريخي کرديم. البته در همان حال، ما در زمينه موضوعاتي چون حقوق بشر و آزادي دريانوردي قاطع بوده‌ايم».

معاون باراک اوباما با اشاره به اختلافات آمريکا و چين بر لزوم موازنه بخشي و ايجاد توازن در برابر اين کشور تاکيد کرده است.

او خطاب به دولت بعدي آمريکا نوشت: «دولت آينده بايد روابطي با چين ايجاد کند که هم شامل همکاري باشد و هم احتمالا رقابت تشديد شده. گهگاه با توجه به تهديد فزاينده کره شمالي، همکاري و رقابت با چين با هم تداوم مي‌يابد».

او ادامه داد: «اين موضوع در قبال روسيه هم صادق است. آمريکا بايد سياستي را پي بگيرد که هم مشتمل بر نياز فوري به بازدارندگي باشد و از سوي ديگر سياست کنوني همکاري تاکتيکي و ثبات استراتژيک را هم شامل شود. اقدام غيرقانوني روسيه در الحاق کريمه و تداوم تهاجمش در شرق اوکراين، ناقض اصول اساسي نظم پس از جنگ سرد مبني بر حفظ تماميت ارضي و حاکميت کشورها است».

بايدن در ادامه تصريح کرد: «آمريکا بايد در حوزه‌هايي که همپوشي منافع وجود دارد، همچنان آماده همکاري با روسيه باشد همانطور که در توافق هسته‌اي ايران و همچنين توافق استارت جديد در زمينه سلاحهاي اتمي نشان داديم. تصور اينکه بدون نوعي همزيستي مسالمت آميز و قرار موقت بين واشنگتن و مسکو، تصور اينکه جنگ در سوريه چطور پايان خواه يافت، سخت است و با توجه به انکه فناوريهاي نظامي جديد، مخاطرات سوءمحاسبه و تشديد درگيري را بالا مي‌برد، ما به کانالهاي کاربردي و با ثبات با روسيه براي برقراري ارتباط نياز داريم».

او در ادامه تصريح کرد: «يک درخواست فزاينده اخلاقي براي روشنگري درباره اينکه در جهان چه کسي دوست و چه کسي دشمن است، وجود دارد اما در عالم واقعيت، در اغلب موارد پيشرفت و توفيق در امور بين‌المللي، به کار کردن با آنهايي که با آنها موافق نيستيم، نياز دارد».

بايدن در اينجا با اشاره به برجام نوشت: «به همين دليل است که دولت ما اين احتمال را پذيرفت تا فراتر از درگيري سه دهه‌اي با ايران حرکت کند تا به يک توافق هسته‌اي برسد. تهران نه دوست ما است و نه شريک ما. اما تمايل ما براي شکستن تابوها و تعامل مستقيم با اين رژيم که با موفقيت‌هاي ما در بسيج فشار بين‌المللي بي سابقه روي ايران براي مذاکره همراه شد، به گونه مسالمت آميز يکي از بزرگترين تهديدات امنيت جهاني را از بين برد و آن دستيابي ايران به سلاح اتمي بود».

معاون اوباما با ادعاي آنکه برجام «همه مسيرهاي احتمالي ايران براي نيل به سلاح اتمي را مسدود کرده است»، تصريح کرد: «با گذشت يک سال، توافق خودش دارد مي‌گويد که اين توافق در حال کار کردن است».

ارشدترين مقام دولت آمريکا پس از اوباما افزود: «در صورتي که رژيم(ايران) رفتارش را تعديل کند، اين توافق(برجام) احتمال تعامل بيشتر با تهران را باز گذاشته است».

جو بايدن همچنين مدعي شد: «پاره کردن توافق در حال حاضر آنطوري که برخي پيشنهاد مي‌دهند، برنامه هسته‌اي ايران را بدون مهار و کنترل خواهد کرد و تهديد عليه اسرائيل و شرکاي ما در خليج(فارس) را افزايش مي‌دهد و جامعه بين‌المللي را عليه آمريکا خواهد کرد و به طرز فزاينده اي احتمال يک جنگ بزرگ ديگر در خاورميانه را افزايش مي‌دهد».

وي افزود: «منتقدان تعامل، بايد به ياد داشته باشند که توافق هسته‌اي هرگز براي حل همه مشکلات ما با تهران نبود. تعامل با ايران به ضرر و عليه تعهدات آهنين ما نسبت به متحدان و شرکايمان در خاورميانه شامل اسرائيل نيست. آمريکا همه ابزارهاي ضروري از قبيل تحريمهاي هدفمند براي مسئول شناختن ايران در  زمينه فعاليتهاي موشک بالستيک، حمايت از تروريسم و نقض حقوق بشر را حفظ کرده است و ما به کار با متحدان و شرکايمان براي پس زدن و عقب راندن ايران از رفتار ثبات زدايش متعهد هستيم».

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html