پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204557
بيست و پنج سال نام گذاري سال ها توسط مقام معظم رهبري + جدول
تاریخ انتشار : 1394/12/26 16:40:06
نمایش : 2398
يکي از روش هاي ترسيم سياست هاي کلي نظام و جهت گيري کشور که بر عهده مقام معظم رهبري مي باشد نام گذاري سال ها است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از «تيتريک»،براساس قانون اساسي کشور ترسيم و ابلاغ سياست هاي کلي نظام و جهت گيري کشور بر عهده رهبري نظام مي باشد . اين وظيفه از طرق مختلف به اجرا در مي آيد. سخنر اني ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستور و در پاره اي موارد حکم حکومتي.

اما يکي از روش ها و شيوه هاي ترسيم جهت گيري کلي نظام و مسئولين که به ابتکار رهبري کنوني انقلاب ايجاد گرديده است نام گذاري سال ها است. ايشان به طور رسمي از سال 1378 در پيام نوروزي خود به اين مسئله اشاره کردند و در سال هاي بعد نيز اين روند را ادامه دادند به طوري که هر سال بر اساس تحولات و اتفاقات و بررسي بدنه کارشناسي نظام و مشورت با نخبگان نام و عنواني را ابتداي نوروز براي سال آينده بر مي گزينند. و طي آن سال نيز عمده سياست ها و جهت گيري ها را بر اساس آن تنظيم و پيگيري مي نمايند.

ايشان تا سال 78 از نام گذاري صريح و مشخص سالها پرهيز مي نمودند و صرفاً تاکيد هاي لازم را در پيام نوروزي مطرح مي کردند. از سال 1369 تا 1377 دولت کارگزان با اولويت هاي سازندگي ، توسعه اقتصادي و توجه ويژه به بازسازي کشور مبتني بر الگوهاي توسعه اي رايج بود. طي اين سالها تاکيد رهبر انقلاب بيشتر بر اموري چون اصلاح امور، عدالت اجتماعي،وجدان کار، انضباط اقتصادي، پرهيز از اسراف و صرفه جويي، و توجه و تحکيم معنويت تاکيد داشتند.

 

سال  عنوان سال 
1369  تاکيد بر «تحول دروني و اصلاح امور»
1370  تاکيد بر «صبح روشني»
1371  تاکيد بر «تحکيم معنويت»
1372  تاکيد بر «عدالت اجتماعي»
1373  تاکيد بر «صرفه‌جويي»
1374  تاکيد بر «وجدان کاري، انضباط اجتماعي، انضباط اقتصادي»
1375  تاکيد بر «ضرورت پرهيز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومي کشور»
1376  تاکيد بر «توجه به معنويات و فضايل اخلاقي»
1377  تاکيد بر «صرفه جويي و پرهيز از اسراف،قناعت و پايداري بر مواضع اسلامي و انقلابي»
1378  امام خميني (ره)
1379  امام علي(ع)
1380  اقتدارملي و اشتغال‌آفريني
1381  سال عزت و افتخار حسيني
1382  خدمت‌گزاري.
1383  پاسخگويي
1384  سال همبستگي ملي و مشارکت عمومي
1385  پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله)
1386  اتحاد ملي، انسجام اسلامي
1387  نوآوري و شکوفايي
1388  حرکت به سمت اصلاح الگوي مصرف.
1389  همت مضاعف، کار مضاعف.
1390  جهاد اقتصادي
1391  توليد ملى و حمايت از کار و سرمايه‌ ايرانى
1392  حماسه‌ي سياسي و حماسه‌ي اقتصادي
1393  اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي
1394  دولت و ملت، همدلي و همزباني
1395 ...
 

سال 1378 به دليل مصادف بودن صدمين سال تولد امام خميني (ره) عنوان سال به نام ايشان برگزيده شد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال 1379 نيز چون دو عيد غدير طي سال شمسي وجود داشت نام امام علي(ع) براي سال انتخاب شد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال 1380 با همزماني تحولات منطقه اي و گسترش نا امني پيرامون کشور عنوان اقتدار ملي و اشتغال آفريني برگزيده گرديد. در اين سال سياست خارجي کشور با عنوان گفت گوي تمدن از سوي رئيس جمهور مطرح شده بود.

سال 1381 نيز همانند سال 79 ايام عزاداري محرم دوبار در سال شمسي قرار گرفته بود و فروردين آن سال رنگ و بوي حسيني در کشور موج مي زد. اين سال سال عزت و افتخار حسيني نام گذاري شد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

 

سال 1382 به عنوان سال خدمت گذاري نام گذاري گرديد. حمله نظامي آمريکا به عراق در ابتداي اين سال از جمله مهمترين تحوالات منطقه بود.

سال 1383 پاسخ گويي انتخاب شد. اين سال اخرين سال دولت اصلاحات بود و بسياري از دستگاه ها و نهادها اطلاعات و گزارش فعاليت هاي خود را به مردم ارائه کردند.

سال 1384 مصادف بود با تهديدات ايالات متحده و کشمکش اروپا و جمهوري اسلامي بر سر فعاليتهاي هسته‌اي. اين امر موجب گرديد تا رهبر انقلاب مطبوعات، احزاب و سياست‌مداران داخلي را به نوعي همبستگي و دوري از مناقشات داخلي دعوت کند و با توجه به انتخابات رياست جمهوري اين سال را سال همبستگي ملي و مشارکت عمومي نام نهادند.

سال 1385 در سال گذشته موجي از تحرکات و توهين ها به مقدسات اسلامي شکل گرفت که در راس آنها توهين نشريات دانمارکي به پيامبر اسلام بود و همچنين دوبار در سال شمسي رحلت حضرت محمد (ص) قرار گرفت. نام اين سال نيز پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله انتخاب شد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال1386 آيت الله خامنه اي در پيام نوروزيشان فرمودند: «با نگاه به حوادث و مسائل جهاني بروشني درمي‌يابيم که دشمنان ملت ايران درصدد آنند که دشمني خود را از دو راه با ملت ايران به تحقق برسانند يکي، ايجاد تفرقه در ميان صفوف ملت؛ از بين بردن يکپارچگي ملت ايران؛ و دومي، ايجاد مشکلات اقتصادي و تلاش براي توقف ملت ايران در زمينه‌هاي گوناگون سازندگي کشور و رفاه عمومي خود».با توجه به اين دو اولويت براي اين سال نام اتحاد ملي، انسجام اسلامي برگزيده شد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال 1387 نوآوري و شکوفايي نامي بود که براي اين سال انتخاب گرديد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال 1388 هم زمان بود با برگزاري انتخابات رياست جمهوري. اما رهبر انقلاب شعار سال را حرکت به سمت اصلاح الگوي مصرف انتخاب کردند. برپايي فتنه و اغتشاشات بعد از انتخابات از تحولات برجسته و تاثير گذار اين سال بود که شايد شعار سال و تحقق آن را به حاشيه برد .

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال1389 رهبر انقلاب در پيام نوروزي اشاره اي به حوادث سال گذشته و فتنه داشتند و فرمودند: «براي اينکه بتوانيم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفيتهاي کشور حرکت کنيم، احتياج داريم به اينکه همت خودمان را چند برابر کنيم؛ کار را متراکم‌تر و پرتلاش‌تر کنيم» و نام سال را همت مضاعف و کار مضاعف گذاشتند.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

سال 1390 با شروع طرح هدفمندي يارانه ها و افزايش تحريم هاي بين المللي رهبر انقلاب ضرورت پرداختن به اقتصاد و مسائل پيرامون آن را از حد توصيه و تاکيد بالاتر بردند و اين سال را سال جهاد اقتصادي ناميدند و خواستار مجاهدت کليه اقشار و نهادها در اين زمينه شدند.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

 

سال 1391 همراه با اوج گرفتن مشکلات اقتصادي و تحريم ها بود.به دليل رکود اقتصادي و افزايش قيمت ارز توليدات داخلي با مشکل دي مواجه شدند. مجموعه اي از اين مسائل باعث نام گزاري سال جديد با عنوان توليد ملى و حمايت از کار و سرمايه‌ ايرانى بود.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

 

 

سال 1392 طي اين سال انتخابات رياست جمهوري يازدهم برگزار مي شد و از طرفي مسائل اقتصادي عمده توجه مسئولان و مردم را به خود جلب کرده بود. عنوان حماسه‌ي سياسي و حماسه‌ي اقتصادي با رويکرد به انتخابات و اقتصادي و روحيه حماسي انتخاب شد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

 

سال 1393 آيت الله خامنه اي در پيام نوروزي اين سال فرمودند: « مسئولين هم براي اينکه بتوانند کار را به‌درستي پيش ببرند، احتياج به پشتيباني مردم دارند. آنها هم بايستي با توکّل به خداي متعال و با استمداد از توفيقات و تأييدات الهي و کمک مردمي، مجاهدانه وارد ميدان عمل بشوند؛ هم در زمينه‌ي اقتصاد و هم در زمينه‌ي فرهنگ. لذا من شعار امسال را و نام امسال را اين قرار دادم: اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّي و مديريّت جهادي »

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

 

سال1394 اين سال همراه بود با پيگيري پرونده هسته و البته به نتيجه رسيدن آن. پس از دوازده سال توافق هسته اي ميان ايران و گروه 5+1 موسوم به برجام به نتيجه نشست. همچنين انتخابات مجلس نيز در پايان سال بايد برگزار مي شد. با توجه به حضور دولت در عرصه هاي بين المللي و اقتصادي و لزوم حمايت و پشتيباني مردم نام دولت و ملت، همدلي و همزباني برگزيده گرديد.

//////مروري بر بيست و پنج سال نام گذاري سال ها + جدول

 

انتهاي پيام/رض

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html