پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182803
تا انتخاب دهم
نگاهي به فعاليت هاي انتخاباتي در اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ
تاریخ انتشار : 1394/06/14
نمایش : 6490
هفتم اسفند ماه نود و چهار پايان ماراتن دهمين انتخابات سراسري مجلس شوراي اسلامي مي باشد. اما مي توان آغاز آن را از حدود دو ماه پيش و پايان مهلت قانوني استعفاي برخي از کانديداهاي احتمالي دانست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار

تا انتخاب دهم
نگاهي به فعاليت هاي انتخاباتي در اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ
 هفتم اسفند ماه نود و چهار پايان ماراتن دهمين انتخابات سراسري مجلس شوراي اسلامي مي باشد. اما مي توان آغاز آن را از حدود دو ماه پيش و پايان مهلت قانوني استعفاي برخي از کانديداهاي احتمالي دانست.

 با وجود آنکه در اين دوره بحث انتخابات استاني و تفکيک برخي حوزه ها سبب سردي انتخابات در مدت مشابه، نسبت به دوره هاي قبل گرديد. اما اکنون که کمتر از 4 ماه تا زمان ثبت نام   نامزد هاي انتخاباتي در حوزه هاي متفاوت باقي مانده است مي توان شاهد فعاليت هاي لا ک پشتي و محتاطانه برخي از نامزدها در سطح حوزه  هاي انتخابيه بود. حضور در مراسم هاي عمومي شهرستان‌هاي کوچک، رايزني هاي پي درپي ميان نامزدها با يکديگر و با افراد سر شناس مناطق نمونه بارز اين حرکت‌هاست.

در حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ هرچند به علت گستردگي وسعت جغرافيايي منطقه و احتمال تفکيک حوزه -که البته باز هم به تاخير افتاده است- فعاليت هاي تبليغاتي نامزدها با تاخير آغاز شد اما اکنون با بررسي شرايط موجود در چهار شهرستان و افراد فعال در عرصه ي انتخابات در اين حوزه، همچنين مديران و مشاوراني که از سمت خود استعفا داده يا نداده اند، مي توان با بررسي وضعيت موجود و احتمالات پيشرو در آينده، وضعيت نامزدهاي احتمالي در منطقه را به شرح زير تصوير نمود:

       1. شهرستان کوهرنگ:

شهرستان کوهرنگ با جمعيتي حدود چهل هزار نفر به عنوان کم جمعيت ترين شهرستان حوزه انتخابيه  که تقريبا فاقد نامزدي شاخص در عرصه انتخابات مي باشد. در حال حاضر يکي از پرترددترين شهرستان‌هاي  حوزه انتخابيه جهت جلب راي و نظر مردمي مي باشد که فعلا نامزد مطرحي در سطح شهرستان خود ندارند.

        2. شهرستان کيار:

کيار؛ جديد ترين شهرستان حوزه انتخابيه که از دو بخش ناغان و مرکزي تشکيل شده، شاهد بروز و فعاليت چند نامزد در بخش مرکزي مي باشد.
در شلمزار قدرت الله حمزه پيش از ديگران فعاليت انتخاباتي خود را آغاز نموده است. وي که از اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است و- در کارنامه‌ي خود فرمانداري در کوهرنگ و ايذه را به همراه آورده است، تلاش دارد با استفاده از همه‌ي ارتباطات خود علاوه بر شهرستان کيار، جاي پاي محکمي در کوهرنگ و ديناران شهرستان اردل ايجاد کند تا بتواند در روز هاي آينده با يک پشتوانه قابل توجه به مصاف رقباي ديگر برود. اما به نظر مي رسد حمزه هنوز نتوانسته جايگاه خود در شهرستان کيار بخصوص در شهرهاي گهرو، دستنا و ناغان را تثبيت کند. به نظر مي رسد اين امر پاشنه آشيل حمزه باشد. که احتمالا با وجود بهرام ستاري  و بهرامي گهرويي در روز هاي آينده کار براي وي سخت تر نيز گردد.   
ديگر نامزد مطرح در کيار، بهرام ستاري دستنايي مي باشد که همواره يکي از افراد مطرح در اين شهرستان بوده است، وي که در دهه هفتاد يک مرتبه بخت خود را براي ورود به مجلس آزموده است از فعالين فرهنگي دانشگاه اصفهان در زمان دانشجويي بوده که بعد ها توانسته علاوه بر مدير کلي حراست استانداري خراسان جنوبي، به عنوان مدير کل حراست استانداري سمنان، فرمانداري گرمسار و فرمانداري پيشوا تجربيات قابل ملاحظه اي را کسب کند. به نظر مي رسد بار ديگر عزم خود را جزم نموده تا پا به  ميدان انتخابات بگذارد، وي که همانند حمزه خود را در جبهه اصول گرايان مي داند احتمالا قصد دارد با مشابه سازي تجربه نورالله حيدري به عنوان يک دستنايي ديگر راهي مجلس گردد.
ستاري نيز با وجود آنکه در جمع اصول گرايان داراي راي مي باشد اما مشکلاتي شبيه حمزه را پيش رو دارد که اگر نتواند آنها را حل کند کار بسيار سختي براي ورود به مجلس در پيش رو خواهد داشت.
ديگر شهر کيار يعني گهرو در اين دوره  احتمالا مانند چند دوره گذشته شاهد حضور خدابخش بهرامي بوده  که تا کنون نتوانسته اعتماد مردم آن ديار را به خود جلب کند.



     3.شهرستان اردل:

شهرستان اردل که از گذشته مرکزيت حوزه انتخابيه را به عهده داشته و مردم آن توانسته اند سه دوره نماينده مردم حوزه  را از ميان فرزندان خود راهي مجلس کنند و در چند دوره گذشته نتوانسته وضعيت گذشته خود را تکرار کند تلاش دارد با معرفي فردي شايسته نماينده ايي را در اين دوره راهي مجلس کند که همشهري استاندار و هسته ي اصلي مديريت استان باشد.

طبق شنيده ها فعالان سياسي شهرستان اردل در روزهاي گذشته راه برون رفت از وضعيت دوره هاي گذشته را حضور يک نامزد در شهرستان اردل دانسته اند و تلاش دارند با  انتخاب از ميان عليرضا خليلي و جنگي رئيسي که هر دو متولد اردل مي باشند حضوري قدرتمند در صحنه انتخابات داشته باشند.
جنگي رييسي که سال ها شهردار شهرهاي متعدد  استان و شهر بابل بوده است چهره اي معتدل مي باشد که با چهره هاي با نفوذي از ميان اصول گرايان و اصلاح طلبان استان رابطه دوستي قديمي دارد و اخيرا رايزني هاي موثري در تهران با چهره هاي ذي نفوذ استان داشته است.

ديگر شخصي که اردلي ها در روزهاي گذشته در محافل سياسي خود مطرح نموده اند، عليرضا خليلي نامزد دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي است که با وجود سبد راي خوب در آن سال به دلايلي که هيچگاه اعلام نشد در لحظات پاياني از گردونه رقابت کنار گذاشته شد تا شايد خواست برخي افراد براي ورود نورالله حيدري به مجلس تامين گردد.

احتمالا خليلي و رييسي در روز هاي آينده از يک سو وضعيت شهرستان اردل و خود را رصد مي کنند و از سوي ديگر به علت دوستي و روابط عاطفي که با سجاد معين  نامزد مطرح در فارسان دارند منتظر تعيين تکليف نامزدها در فارسان خواهند شد. پيش بيني ها نشان از آن دارد که اين سه نامزد احتمالي هماهنگي هايي براي ورود از قبل داشته باشند!

اگر خليلي و رييسي بتوانند با هم به توافق برسند و يک گزينه قدرتمند از اردل را راهي رقابت نمايند به طور قطع بايد همه‌ي نامزد ها روي آنها حساب ويژه يي باز کنند. به خصوص اگر وضعيت کنوني فارسان و تعدد نامزد ها در اين شهر ادامه پيدا کند.

از ديگر نامزد هاي مطرح در شهرستان اردل مي توان از شريف اسدي، خداداد خدادادي و دلشاد جهانبخشي(مشاور مستعفي استاندار) نام برد. که دو نفر آنها قبلا نيز بخت خود را در عرصه انتخابات آزموده اند.

شريف اسدي در روز هاي گذشته ميزان فعاليت هاي خود را به حد صفر رسانده است. تب دکتر خدادادي نيز که در ابتدا شايعه‌ شد به عنوان نامزد دولت وارد صحنه انتخابات خواهد شد پس از تکذيب مسئولان استان بسيار زود فروکش کرد تا حدي که ديگر حتي در مورد حضور وي در عرصه انتخابات ترديد وجود دارد. 
همچنين در روز هاي گذشته با مطرح شدن حضور عليرضا خليلي و سجاد معين در فعاليت هاي انتخاباتي، دلشاد جهانبخشي به علت اشتراک راي با اين افراد از فعايت هاي خود کاسته و در انتظار تصميم معين و خليلي به آينده چشم دوخته است.



       4.شهرستان فارسان: 

شهرستان فارسان هرچند که از نظر وسعت جغرافيايي جزء شهرستان هاي کوچک استان و کشور به حساب مي آيد اما با جمعيتي در حدود 100 هزار نفر بيش از 40 درصد آراي حوزه انتخابيه را به خود اختصاص داده است. اگر بر اساس اتفاقات و تجربيات گذشته و با توجه به عدم وجود نامزد شاخص در شهرستان کوهرنگ چهل هزار نفر جمعيت کوهرنگ را نيز به آن اضافه کنيم چيزي در حدود شصت درصد از آراي حوزه انتخابيه مربوط به اين منطقه خواهد شد. ضمن آنکه اهالي شهرستان فارسان در گذشته ثابت کرده اند با قدرت وحدتشان مي توانند هر نا ممکني را به ممکن تبديل کنند. به همين جهت مي توان وضعيت شهرستان فارسان و به خصوص شهر فارسان را تعيين کننده‌ي پيروز دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اين دانست.
درست است که گذر زمان ثابت کرده اتحاد ميزدجي ها از هر نيرويي قدرتمند تر است اما ظاهرا ميزدجي ها در اين دوره کار مشکلي را در پيش رو دارند چراکه در هر کدام از شهر ها و روستاهاي اين منطقه فرد يا افرادي آمادگي خود را براي حضور در صحنه رقابت اعلام نموده و کم و بيش دست به فعاليت هايي هم زده اند.

 روستاهاي ده چشمه، چليچه و فيل آباد در سه سوي فارسان شاهد حضور و فعاليت نامزدهايي است که متولد و بعضا ساکن اين روستا ها مي باشند. از سوي ديگر شهر هاي باباحيدر و جونقان علاوه بر نامزدهاي جديد شاهد حضور نامزدهاي قديمي خود در اين مي باشند.
در باباحيدر دکتر علي کاظمي که از  مدرسان دانشگاه آزاد اسلامي بوده است و در گذشته نيز سابقه‌ي حضور در صحنه انتخابات را تجربه نموده با توجه به شرايط موجود که هيچ نامزد شاخص اصلاح طلب ديگري ريسک حضور در صحنه انتخابات را به حفظ مديريت فعلي ترجيح نداده خود را يکه تازه اصلاح طلبان در حوزه انتخابيه مي داند و سعي دارد با پشتوانه راي بابا حيدر وارد گود دهم گردد. اما با توجه به سابقه ي شکست گذشته و احتمال عدم همراهي فارسان، جونقان و ديگر روستاهاي ميزدج به علت وجود نامزد بومي همان محل و همچنين اکثريت بابا حيدري ها به يقين کاظمي بايد تلاش بسياري نمايد تا راه براي ورودش به مجلس تسهيل گردد.

در ديگر سوي ميدان ميزدج، جونقان قرار دارد که اين روزها نام فروزنده ها، صيادي و مطلبي از گوشه وکنار آن شنيده مي شود، اما به نظر مي رسد هنوز مردم جونقان و نامزدهاي مطرح بر حضور يا عدم حضور يکي از اين نامزدها، هيچکدام و يا بيش از يک نفر از آنها به توافق نرسيده اند و احتمالا زمان تصميم گيري را به روزهاي پس از تعيين تکليف نامزدها در شهر فارسان موکول کرده اند. علي فروزنده که چند دوره حضور و رقابت هاي انتخاباتي را در کارنامه سياسي خود دارد، اما به دليل ورود به مشغله هاي اقتصادي شايد رغبت گذشته را نداشته باشد و ممکن است ترجيح دهد با همراهي نامزد ديگري اين دور فعاليت بنمايد.

اما شهر فارسان، که بزرگترين شهر حوزه انتخابيه است و سعي دارد عنوان نمايندگي را در شهر خود حفظ کند روزهاي آشفته اي را پشت سر مي گذارد. در يک سوي اين شهر دکتر عزيزي نماينده فعلي قرار دارد که در دوره گذشته بخت و اقبال به او رو کرد و در مرکز وحدت ميزدجي ها قرار گرفت و توانست با کسب راي لازم و ورود به مجلس شوراي اسلامي بر خلاف همه تحليل ها که احتمال عدم اتحاد ميزدج را مي دادند، يک دور بر صندلي سبز مجلس تکيه بزند. اما در طول دوره نمايندگي به علت تجربه کم در زمينه امور مديريتي و سياسي نتوانست نظر مردمي که حول او به وحدت رسيده بودند را جلب کند، امروز رقيبان زيادي را در ميزدج و حتي شهر فارسان در مقابل خود مي بيند. همچنين برخي از اقدامات نماينده فعلي که مطرح است در جهت منافع خانوادگي بوده تا مصالح حوزه انتخابيه، سبب گشته برخي از موافقان گذشته وي در فارسان و ديگر مناطق ميزدج در موضع مخالفت با ايشان قرار گرفته و با ممارست فراوان مانع ايجاد وحدت مجدد فارساني ها در اطراف عزيزي گردند.

مسائل فوق و همچنين عدم پاسخگويي به انتظارات مردم  سبب  آن گشته که عزيزي  تاکنون موضع صريحي در زمينه حضور يا عدم حضور در صحنه انتخابات نگيرد. ايشان در مصاحبه با سايت خبري جهان بين نيوز موضع گيري در زمينه ي حضور در صحنه انتخابات را به روزهاي آينده موکول کرد که اين امر از ترديد  وي براي حضور دوباره در انتخابات خبر مي دهد.

به هر حال عزيزي که در چند روز گذشته نتوانسته مهمترين مدير منصوبش در شهرستان فارسان يعني مدير آموزش و پرورش را حفظ کند در وضعيت نا مناسبي از نظر ميزان محبوبيت در شهر فارسان قرار دارد.
وضعيت عزيزي در فارسان و وضعيت محبوبيت وي در ساير نقاط حوزه انتخابيه که به مراتب نامناسب تر از فارسان  است حضور نماينده فعلي را با اما و اگر هاي فراوان روبرو کرده است.

اين اما و اگر ها  باعث شده علاوه بر شهرها و روستاهاي ميزدج در شهر فارسان نيز نام هاي متعددي  بر سر زبان ها  بچرخد. که از آن جمله مي توان به سيد قباد مرتضوي اشاره نمود. وي که در اصل قاضي است و در کيش و اصفهان و ديگر شهر هاي کشور به عنوان قاضي به مردم خدمت نموده است نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي در همين حوزه بوده است و در دوره‌ي گذشته نيز از نامزدي عزيزي حمايت نمود تا آنکه بر سر انتخاب استاندار با نماينده فعلي دچار اختلاف جدي شدند. وي در انتخابات مجلس ششم و هفتم با پرچم اصولگرايان وارد عرصه انتخابات شده و توانست با وحدت فارسان به مجلس هفتم راه يابد اما در ميانه کار راه خود را از اصولگرايان جدا نمود و نتوانست با وجود حضور در عرصه هشتمين انتخاب بار ديگر به مجلس راه يابد. وي که همواره يکي از افراد مطرح در صحنه انتخابات بوده است   در روزهاي گذشته با وجود آنکه هيچ موضع رسمي از سوي ايشان در اين زمينه اتخاذ نشده در برخي از مجالس و محافل به عنوان نامزد احتمالي از شهر فارسان مورد بحث و تبادل نظر مردم قرار گرفته است. وجود طرفداران ستادي مشترک بسيار ميان هواداران مرتضوي با نماينده فعلي نکته اي است که سبب پيچيده تر شدن وضعيت  فارسان خواهد شد.

در فارسان همچنين از سجاد معين دبير  آموزش و پرورش  که در گذشته در سمت هاي متعدد شهرستاني و وزارتي  اين وزارت خانه فعاليت نموده است به عنوان نامزد احتمالي انتخابات مجلس نام برده مي شود  معين دو دوره عضويت شوراي اسلامي شهر فارسان، معاونت سياسي و امنيتي، معاونت توسعه مديريت و منابع انساني استاندار لرستان و فرمانداري ويژه‌ي بروجرد را در کارنامه خود دارد.

وي که به عنوان يکي از سردمداران اصولگراي استان شناخته مي شود توانسته در گذشته با عملکرد خود در ميان بزرگان اصلاح طلب استان وکشور نيز دوستان زيادي را براي خود جمع کند. سجاد معين يک بار بخت خود براي ورود به مجلس را آزموده است جزء طرفداران و طراحان تاکتيک ميزدج متحد مي باشد که اين روز ها دوباره نامش به عنوان يک سياستمدار کهنه کار بر سر زبان ها مي چرخد که البته اين امر با موضع خود ايشان رنگ بيشتري به خود گرفته است وي گفته است با دعوت تعداد بيشماري از مردم پا به عرصه انتخابات گذاشته و تنها شرط حضور خود را حضور يک نامزد در فارسان دانسته و گفته قصد ندارد با هيچ فارساني ديگري رقابت کند.

مطرح کنندگان معين معتقدند وي با روابط عمومي بالا، ارتباطات گسترده با مديران ارشد کشوري و استاني  همچنين تجربيات سياسي و مديريتي اندوخته از گذشته مي تواند نماينده اي توانمند و با اقتدار براي حوزه انتخابيه باشد و ياد روز هاي پر فروغ گذشته را زنده کند.

فارسان نامزد مطرح ديگري نيز دارد که از روز هاي آغازين مجلس نهم همواره از او به عنوان جايگزين نماينده فعلي نام برده مي شود. دکتر فرشيد دياني که در کسوت يک پزشک عمومي توانسته محبوبيت قابل قبولي در ميان شهروندان فارساني بدست آورد با ادعاي قول و قراري که ميان وي و نماينده فعلي منعقد شده وارد عرصه انتخابات گرديده است. دياني هر چند که سابقه مديريتي و سياسي چنداني ندارد اما به مدد روابط عمومي بالا و قدرت سخن وري اش همچنين قول و قراري که در دوره‌ي گذشته با دکتر عزيزي گذاشته، خود را در اول صف نامزدي مجلس دهم مي بيند دياني نيز طرفدار نظريه ميزدج متحد مي باشد ولي معتقد است با توجه به وعده هاي داده شده توسط نماينده فعلي، وي حق نامزدي در اين دوره را ندارد و بايد طبق قول خود عرصه را براي دياني يا ساير نامزد ها خالي کند.

همچنين به نظر مي رسد عملکرد نماينده فعلي به گونه اي بوده است که جوان تر هايي مانند صادق محمدي که خود را  وابسته به جبهه اصولگرايي و هم طيف نماينده فعلي مي دانند نيز احساس تکليف نموده و با شعار هاي جوان پسند و مورد توجه جوانان خود را در عرصه انتخابات مطرح نمايد. صادق محمدي نيز جزء طرفداران اتحاد ميزدج مي باشد و اعلام نموده در صورت وجود نامزدي مقتدر و با تجربه و با شايستگي‌هايي بيش از نماينده فعلي حاضر است در جهت اتحاد فارسان حرکت نمايد.

به هر حال وضعيت ميزدج با نامزدهاي متعدد در فارسان، باباحيدر، جونقان، ده چشمه، فيل آباد و چليچه آن قدر با اما و اگر هاي گوناگون همراه است که پيش بيني را بسيار سخت نموده است. اما پر واضح است در شرايط فعلي ميزدج نقطه قوت خود يعني وحدت را در دست ندارد و بدون وحدت بعيد است بتواند توفيقات گذشته را تکرار کند.

اگر ميزدجي ها و يا حداقل فارساني ها بتوانند در زمان باقي مانده به گونه اي عمل کنند که  وحدت گذشته خود را تکرار کنند هنوز هم مي توان از آنها به عنوان رقباي اصلي ورود به مجلس نام برد اما اگر اين گونه نگردد و شهرستان فارسان نتواند در جهت معرفي نامزد واحد اقدامي انجام دهد شايد برنده‌ي روز نهايي جشن خود را در شهرستان اردل و يا در صورت وقوع شرايط خاص در کيار برگزار کند.

حامد يوسفي  
دانشجوي دکتري علوم سياسي

 
 
 
 
 
 
 
 
hamid
| |
1394/06/15 10:21:06
30
30
salam tahlil aghay yosoufi eshtebah ast
علی
| |
1394/06/15 12:41:32
27
27
به نظر میرسد نویسنده متن جزء دانشجویان مدرک کیلویی می باشد
غ ، ق
| |
1394/06/16 09:34:01
35
35
اتفاقا" چقدر تحلیل زیبائی بود معلومه از بطن جامعه مورد نظر خبر دارد شاید اتحاد فارسان تعیین کننده باشد اگر اتحاد حاصل شود
ع خ
| |
1394/06/24 00:13:08
29
29
با سلام به اطلاع عموم مردم شریف استان بخصوص حوزه انتخابی اردل می رسانم آقای صفرعلی خلیلی کاندیدای خوش نام و محبوب دور اول و دوم انتخابات مجلس شوراای اسلامی نیز بصورت جدی قصد ورود و معرفی فرزند خود آقای احسان خلیلی برای انتخاب مجلس دهم را دارد.
ع خ
| |
1394/06/24 00:14:38
87
87
همچنین فرزند ایشان احسان خلیلی متولد خاک پاک اردل می باشد و با سوابق مدیریتی در صنایع نیرو، نفت و گاز آینده روشنی را برای منطقه و استان با عنایت، اعتماد و رای همشهریان عزیز رقم خواهد زد.
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html