پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182375
نگراني بازرسي از مراکز نظامي برطرف شد
تاریخ انتشار : 1394/05/09 18:46:08
نمایش : 1404
معاون وزير خارجه گفت: براساس توافق، رآکتور آب سنگين به هيچ وجه بتن‌ريزي نمي‌شود بلکه قلب کنوني رآکتور از بدنه خارج شده و قلب جديد که ميزان توليد پلوتونيوم آن بسيار کم است، جايگزين مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي در نشست اخير خود با اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي که پنج‌شنبه از شبکه خبر پخش شد، گفت: وزيران امور خارجه اروپا براي سفر به ايران صف کشيده و به ترتيب ايستاده‌اند، اما اين به آن معنا نيست که هر چه آنها بخواهند تقديم مي‌کنيم، ‌بلکه انتخاب‌کننده ما هستيم.

عراقچي افزود: ما هستيم که براساس منافع ملي تصميم مي‌گيريم که با کداميک چگونه برخورد کنيم.

در اين نشست که حدود چهار و نيم ساعت به طول انجاميد، عراقچي عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي به سوالات آقايان اسماعيلي، شفيعي، کامران، محسني ثاني، دواتگري، جوکار، جهانگيرزاده، آقامحمدي، حاجي دليگاني، کوثري، وحيد احمدي، شوهاني، سوري، کريمي قدوسي، منصوري آراني، موسوي نژاد، کارخانه و بخشايش اردستاني در مورد موضوعاتي همچون شرايط لغو تحريم‌ها، بازرسي از مراکز نظامي، اظهارات ضد و نقيض غرب درباره برجام، توافق محرمانه ايران با آژانس، شرايط تامين سوخت ۲۰ درصد براي فعاليت راکتور تهران، نحوه بازرسي بازرسان از تاسيسات هسته‌اي، نحوه بازگشت تحريم‌ها، استفاده ابزاري آمريکا از حقوق بشر و مساله حمايت از تروريسم، ابهام درباره لغو و يا تعليق تحريم ها، تحريم‌هاي موشکي و تسليحاتي، تحريم سوئيفت و تحريم‌هاي مالي و بانکي پرداخت.

* برجام سند محرمانه‌اي ندارد

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي گفت: در اين تصميم‌گيري قطعاً گذشته هيچ يک از آنها را و اينکه هر کدام با ملت ايران چگونه رفتار کرده‌اند، فراموش نخواهيم کرد.

عراقچي افزود: قطعاً برخي از رفتارهايشان را در مذاکرات از ياد نخواهيم برد، ‌اما در عين حال اجازه خواهيم داد که حرفشان را بزنند و بعد خودمان انتخاب مي‌کنيم.
وي گفت: رويه ما اقتصاد مقاومتي است، اما اقتصاد مقاومتي به اين معني نيست که تعاملمان را با دنيا قطع کنيم.

معاون وزير امور خارجه افزود: اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب تعامل با دنيا را به گونه‌اي تجويز مي‌کند که هيچ کشور يا قدرتي اجازه نيابد اقتصاد ما را تحت فشار قرار دهد و به اين معنا نيست که تعامل اقتصادي‌مان را دنيا قطع کنيم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان با اشاره به انعقاد قراردادي بين صالحي و آمانو با عنوان نقشه راه همکاري گفت: اين تفاهم و اسناد مربوط به آن بين ايران و آژانس محرمانه است و براساس قوانين بين‌المللي، آژانس وظيفه حفاظت از اين اسناد را دارد.
عراقچي گفت: در برجام و ضمايم آن هيچ سند محرمانه‌اي وجود ندارد.
سيد عباس عراقچي گفت: قطعاً در بررسي توافق وين (برجام) و تبعات آن بايد به صورت يک تصوير کلان نگاه کنيم و سپس مسائل و جزئيات بررسي شود.

وي خاطر نشان کرد: نخست بايد اين موضوع را مورد توجه قرار داد که چه اتفاقي رخ داده که ۶ کشور بزرگ براي اولين بار در تاريخ با جمهوري اسلامي وارد مذاکره مي‌شوند و حتي در اين مذاکرات جان کري وزير خارجه آمريکا ۱۸ روز را در وين براي به سرانجام رساندن مذاکرات مي‌ماند و وزراي خارجه ۵ کشور نيز به صورت مداوم به وين سفر کرده و براي ملاقات با وزير خارجه ايران صف مي‌کشند.

عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان افزود: چرا شوراي امنيت در گذشته ايران را به خاطر غني‌سازي هسته‌اي به زير قطعنامه فصل هفت مي‌برد، اما همان شورا در برنامه اخير خود ايران را از زير اين فصل خارج کرده و حق غني‌سازي را به جمهوري اسلامي مي‌دهد.

وي افزود: به نظر من علت اين اتفاقات و اقدامات اين است که ايران به يک قدرت بزرگ تبديل شده و توان بازيگري در عرصه بين‌الملل و منطقه را دارا بوده و از ثبات سياسي داخلي برخوردار است، همچنين جمهوري اسلامي ايران به توانايي علمي و توانايي دفاعي دست پيدا کرده است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان در پاسخ به سوالي درباره احتمال نقض عهد آمريکا بعد از انجام اقدامات اوليه ايران براساس برجام مبني بر محدود کردن فعاليت هسته‌اي خود تصريح کرد: در شرايط کنوني ايران قدرتي نيست که کسي بتواند با آن شوخي کند.

وي تصريح کرد: البته براساس برجام بايد گفت که در حوزه تحريم‌ها وقتي مراحل قانوني تصويب توافق در کشورها طي شود نخست روز توافق محقق مي‌شود که در آن روز قرار است کشورها همزمان به تعهدات خود عمل کنند.

عراقچي گفت: البته در اين رابطه يک مشکل وجود داشت زيرا انجام تعهدات طرف غربي مدت زمان کوتاهي طلب مي‌کرد اما ايران براي انجام تعهدات خود به ۲ يا ۳ ماه زمان نياز داشت از اين رو در مذاکرات مقرر شد که در روز توافق قبل از اينکه ايران اقدامي براي انجام برجام صورت دهد اتحاديه اروپا تحريم‌هاي خود را لغو کرده، همچنين رئيس جمهور آمريکا حکم توقف تحريم‌ها را انشاء مي‌کند تا اينکه ايران به تعهدات خود عمل کرده و آژانس بعد از راستي آزمايي اين اقدامات را تاييد مي‌کند.

عراقچي ادامه داد: البته تاييد و راستي آزمايي اقدامات ايران به صورت کمي بوده و قضاوت آن به صورت کيفي نخواهد بود به طوريکه در آن روز آژانس به مراکز مربوطه رفته و براساس توافق اعداد و ميزان‌ها را بررسي کرده و تاييد مي‌کند.

وي افزود: حال فرض را بر اين بگيريم که ايران به تعهدات خود عمل کرده، اما غرب در لغو تحريم‌ها بازي در بياورد، که به نظر من قدرت جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد که غرب به ويژه آمريکا از اين کارهاي سبک انجام دهد.

عراقچي تاکيد کرد: اگر آمريکا به تعهدات خود پايبند نباشد ايران ظرف چند سال به حالت قبل خود برمي‌گردد. در آن زمان شاهد خواهيم بود که ديگر ساختار تحريم‌ها شکست خورده و به حالت قبل بر نمي‌گردد.

عضو تيم مذاکره کننده‌ هسته‌اي کشورمان با بيان اينکه جمهوري اسلامي با اتکاء به توانايي‌هاي ملت ايران و حمايت رهبر معظم انقلاب يک قدرت بزرگ در عرصه منطقه و بين‌الملل است،‌ تصريح کرد: قطعاً در صورت تحقق توافق هسته‌اي، ايران قدرتمندتر از گذشته خواهد بود.

* تمام نگراني‌هاي مربوط به بازرسي از مراکز نظامي برطرف شده است

عراقچي در پاسخ به سوالي درباره نحوه بازرسي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از مراکز هسته‌اي و موضوعات مطرح شده درباره بازرسي از مراکز نظامي گفت: به نظر من اين دغدغه‌ها و نگراني‌ها در توافق برجام برطرف شده و ما خوشبختانه توانستيم که مانع از زياده‌خواهي طرف غربي شويم و فراتر از قوانين بين‌المللي را نپذيرفتيم و اطمينان داريم در مسير بازرسي‌ها به هيچ وجه بازرسان به اسناد نظامي و حساس ما دسترسي نخواهند داشت.

* تفاهم صالحي و آمانو با عنوان «نقشه راه همکاري برجام» بين ايران و آژانس به صورت محرمانه است

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان در پاسخ به سوالي درباره موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها درباره توافق محرمانه ايران و آژانس گفت: در چند سال اخير آژانس سوالاتي را از ايران مطرح مي‌کرد که در اين رابطه ابتکارات و راه‌حل‌هايي بحث شده و چارچوب‌هايي پيدا شد و در نهايت دو طرف به يک راه‌حل و نقشه‌ راهي دست پيدا کردند که در مذاکرات اخير نيز بين صالحي و آمانو يک تفاهم جديد با عنوان نقشه راه همکاري منعقد شد که براساس آن بين ايران و آژانس موضوعات غرب حل و فصل مي‌شود.

وي افزود: البته اين تفاهم و اسناد مربوط به آن بين ايران و آژانس محرمانه است و براساس قوانين بين‌المللي آژانس وظيفه حفاظت از اين اسناد را دارد از اين رو در اينجا اعلام مي‌کنم در برجام و ضمايم آن هيچ سند محرمانه‌اي وجود ندارد.

* اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد انزواگرايانه نيست

وي در پاسخ به سوالي درباره نحوه برنامه‌ريزي دستگاه‌ها براي تحقق سياست اقتصاد مقاومتي بعد از لغو تحريم‌هاي اقتصادي ادامه داد: قطعاً سياست کشور بايد براساس اقتصاد مقاومتي برنامه‌ريزي شود البته هم اکنون ما در موقعيتي هستيم که مي‌توانيم شرکاء اقتصادي خود را انتخاب کرده و تعيين کنيم که با چه کشورهايي مي‌خواهيم کار کنيم از اين رو سفر هيأت‌هاي غربي و مقامات اروپايي به ايران به معناي پذيرش آن‌ها براي همکاري‌ اقتصادي نيست، بنابراين جمهوري اسلامي در همکاري‌هاي پيش رو با کشورها گذشته و سوابق آن‌ها را از ياد نخواهد برد. از طرفي ديگر اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد انزواگرايانه نيست بلکه اين سياست به معناي تعامل با کشورها بدون وابستگي به آنها است.

* تعهد ۱+۵ براي تأمين سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران

معاون وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در توافق برجام براي تامين سوخت راکتور تحقيقاتي تهران افزود: در اين رابطه تمام تمهيدات انديشيده شده است، زيرا کشور تا ۵ سال سوخت موردنظر ۲۰ درصد را دارا است؛ همچنين در توافق برجام به صراحت آمده که ايران مي‌تواند در بازار کار بين‌المللي سوخت ۲۰ درصد خود را خريداري کند، اما در صورتي که کسي اين سوخت را به ما نفروشد، براساس برجام اعضاي ۱+۵ مکلف به تامين سوخت ۲۰ درصد براي راکتور تهران هستند.

* رمز ضمانت اجرايي برجام، توانايي هسته‌اي ايران است

وي درباره ضمانت اجرايي توافق برجام و احتمال عدم ارائه سوخت ۲۰ درصد از سوي کشورهاي غربي به ايران براي راکتور تهران گفت: رمز ضمانت اجرايي برجام، توانايي هسته‌اي ايران است، زيرا آنها در سال‌هاي گذشته تجربه کرده‌اند که عهدشکني‌شان چه نتايجي را به بار خواهد داشت و قطعاً ديگر حاضر به تجربه آن نيستند.

* حضور ۱۵۰ بازرس آژانس با تأييد ايران انجام مي‌شود/ بازرسان کانادايي و آمريکايي نمي‌توانند به ايران بيايند

عراقچي در پاسخ به سوالي درباره برنامه آژانس براي تعيين ۱۵۰ بازرس جهت بازرسي از مراکز هسته‌اي کشورمان گفت: اين موضوع به اين معنا نيست که ۱۵۰ بازرس يک جا به تهران مي‌آيند بلکه آژانس در فرآيند قانوني ۱۵۰ نفر را به جمهوري اسلامي معرفي کرده و ما بعد از بررسي سوابق آنها در صورت لزوم اين بازرسان را تاييد کرده و آژانس براي بازرسي از بين آنها تعداد افرادي را به ايران اعزام مي‌کند. البته در توافق ذکر شده که بازرسان بايد از کشورهايي باشند که با ايران روابط ديپلماتيک داشته و به طور مثال بازرسان آمريکايي و کانادايي نمي‌توانند به ايران اعزام شوند.

* دلايل صرف نظر چين و روسيه از حق وتو در ماده ۱۲ قطعنامه برجام

وي در پاسخ به سوالي درباره موضوع بازگشت پذيري تحريم‌ها در ماده ۱۲ قطعنامه و لغو وتو چين و روسيه در اين حوزه گفت: يکي از دلايل صرفنظر چين و روسيه از حق وتو در اين مقوله اين بود که فرآيند و روال ماده ۱۲ بسيار پيچيده و سنگين است و در صورتي که بهانه‌اي واهي در اين حوزه مطرح شود آن کشور ضمن پرداخت هزينه سياسي آن، قطعاً با عکس العمل ايران مواجه خواهد شد.

عراقچي با اشاره به سوالات مطرح شده از سوي نمايندگان درباره وجود کلمه «تعليق» به جاي کلمه «لغو» تحريم‌ها در توافق برجام تصريح کرد: موضوع لغو در توافق برجام در بحث اقتصادي و مالي بوده و براساس توافق صورت گرفته اين تحريم‌ها يکجا در روز اجراي توافق برداشته مي‌شود. در بحث تحريم‌هاي ديگر نيز رهبر معظم انقلاب فرمودند که بقيه تحريم‌ها در فاصله معقول برداشته شود که اين در توافق محقق شده است.

* بهانه‌جويي آمريکا در موضوع حقوق بشر و تروريسم بعد از توافق ادامه خواهد داشت

عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان در پاسخ به سوالي درباره احتمال بهانه‌جويي آمريکا بعد از توافق هسته‌اي در رابطه با مسائلي مانند تروريسم و حقوق بشر گفت: به نظر من آمريکايي‌ها حتماً در اين حوزه مانور خواهند داد، زيرا ما در مذاکرات تنها يکي از موارد اختلافي را مديريت کرديم و اين توافق به اين معني نيست که ما با آمريکا دوست شده‌ايم زيرا سياست ما مخالف استراتژي سلطه‌گرايانه آمريکا و همچنين حمايت اين کشور از تروريسم و اختلاف افکني در منطقه است.

* نگراني جامعه تجاري ايران از تحريم‌هاي سوئيفت درست نيست

عراقچي با اشاره به سوال مطروحه مبني بر لغو تحريم‌هاي سوئيفت بعد از ۸ سال گفت: اين تحريم‌ها عليه افرادي است که در ليست مربوطه قرار دارند و اين نيست که سوئيفت به عنوان يک شرکت خصوصي کل ايرانيان را تحريم کند. از اين رو هر شخصي که از ليست خارج شود تحريم‌هاي سوئيفت براي آن لغو مي‌شود. بنابراين نگراني جامعه تجاري از اين نوع تحريم درست نيست.

عراقچي با اشاره به عصبانيت رژيم صهيونيستي از توافق هسته‌اي گفت: عصبانيت اين رژيم از توافق واقعي است و مقامات و لابي‌هاي صهيونيستي براي به شکست کشاندن توافق مذکور و جلوگيري از تصويب آن در کنگره آمريکا بودجه هنگفتي را در نظر گرفته‌اند از طرفي ديگر شاهد هستيم که احساس رواني جامعه بعد از توافق وين بهبود يافته است.

* راکتور آب سنگين به هيچ وجه با بتن مسدود نمي‌شود

معاون وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره موضوعات مطرح شده مبني بر توافق ايران و ۱+۵ در رابطه با تزريق بتن به راکتور آب سنگين اراک افزود: براساس توافق، راکتور آب سنگين به هيچ وجه مسدود نمي‌شود بلکه قلب کنوني راکتور از بدنه خارج شده و قلب جديد که ميزان توليد پلوتونيوم آن بسيار کم است، جايگزين مي‌شود که اين را بايد گفت که قلب جديد راکتور توسط دانشمندان خودمان ساخته شده و اين مايه افتخار است. حال براساس توافق صورت گرفته بعد از جايگزين کردن قلب جديد، درون سوراخ‌ ميله‌هاي سوخت قلب قبلي بتن ريخته مي‌شود.
در آغاز اين نشست چهار و نيم ساعته، حميد تخت روانچي عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان به سوالات آقايان کريمي قدوسي، جهانگيرزاده، جوکار، نقوي حسيني و آقامحمدي در رابطه با سفر معاون صدر اعظم آلمان و هيأت اقتصادي اين کشور به تهران و همچنين شرايط پيش رو براي سفر هيأت‌هاي سياسي و اقتصادي غرب پاسخ داد.

تخت روانچي در پاسخ به سوالات مطروحه گفت: سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران، اولين سفر يک هيأت بلندپايه اقتصادي اروپا به تهران بعد از توافق وين بود، البته پس از توافق ژنو، سفرهاي مقامات سياسي اروپا به تهران را شاهد بوديم. در رابطه با سفر اخير لازم به توضيح است که اين هيأت بلندپايه متشکل از مقامات غيردولتي، روساي شرکت‌هاي بزرگ صنعتي مانند زيمنس، AEG، فولکس واگن و ديگر شرکت‌هاي برجسته بود و در مدت سفرشان جلسات متعددي را با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و بخش‌هاي خصوصي برگزار کردند.

معاون وزير خارجه با اشاره به رويکرد تيم مذاکره کننده آلمان در جريان مذاکرات هسته‌اي گفت: در آن دوران شاهد بوديم که مواضع تيم آلماني در طول مذاکرات از ۲ کشور ديگر اروپايي بسيار بهتر بود و تلاششان در اين جهت بود که مذاکراتشان به نتيجه برسد.

وي افزود: البته آلماني‌ها رابطه سنتي در حوزه تجاري و اقتصاد و صنعت با ايران داشتند و هدف اصلي هيأت آلماني در سفر اخير به تهران ارزيابي از وضعيت اقتصادي ايران جهت سرمايه‌گذاري بود.

وي در تشريح برنامه‌هاي سفر هيأت‌ها و مقامات اروپايي به تهران در هفته‌هاي پيش رو گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده وزراي خارجه و اقتصاد ايتاليا، رئيس جمهور و هيأت اقتصادي اتريش، وزير خارجه فرانسه و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در هفته‌هاي پيش رو به تهران سفر مي‌کنند.

بر اساس اين گزارش، تخت روانچي نيز در اين نشست در تشريح دستاوردهاي سفر هيأت آلماني به تهران گفت: براساس توافق صورت گرفته پنجمين کميسيون اقتصادي دو کشور بعد از ۱۴ سال بار ديگر برگزار مي‌شود، همچنين قرار است کميسيون مشترک بانک‌ها، نشست مشترک بازرگاني و برخي ديگر از اقدامات انجام شود.

همچنين موضوع حضور خودروسازان آلماني به ويژه شرکت فولکس واگن در مذاکرات اقتصادي اخير مورد بررسي قرار گرفت. البته اين موضوع روشن است که به علت برقراري تحريم‌ها هنوز نمي‌توان موافقتنامه اقتصادي بين دو کشور امضا کرد و سفر اين هيأت اقتصادي تنها براي ارزيابي وضعيت بود.

وي ادامه داد: قطعاً يکي از سياست‌هاي آتي جمهوري اسلامي در بحث تعاملات اقتصادي اين است که کشورهايي که در زمان تحريم و سختي کنار ما بودند، آنها را در اولويت تعامل اقتصادي قرار دهيم و برنامه دولت بر اين نيست که اروپا را جايگزين اين کشورها کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html