پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182298
وکيل پرونده خون هاي آلوده:دولت لااقل يک واکنش نشان دهد
تاریخ انتشار : 1394/05/04 15:52:30
نمایش : 1386
وکيل پرونده خون‌هاي آلوده با بيان اينکه اميدوارم اين پرونده فداي رابطه اقتصادي با فرانسه نشود، گفت: کاش فابيوس اينقدر عاقل باشد که بداند در چه کشوري پا مي‌گذارد و شفاهاً هم که شده عذرخواهي کند و وعده پرداخت غرامت را بدهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «لوران فابيوس» در پي توافق هسته اي که ميان ايران و گروه ۱+۵ حاصل شد، همزمان با هفته ملي بيماران هموفيلي يعني يکم تا هفتم مرداد پس از ۱۲ سال از آخرين حضور وزير خارجه فرانسه در ايران به تهران سفر خواهد کرد.

۳ دهه قبل و در سال ۱۹۸۴ در اوج جنگ ايران و عراق بود که «انستيتو مريو» فرانسه فاکتورهاي انعقادي خون را که يکي از داروهاي پرمصرف بيماران هموفيلي بود به کشورهايي نظير آلمان، ايتاليا، آرژانتين، عربستان، عراق و ايران صادر کرد؛ پس از مصرف نخستين فرآورده‌هاي خوني اين شرکت، گروهي از بيماران هموفيلي به بيماري‌هاي هپاتيت C و ايدز مبتلا شدند.

بازه زماني توزيع خون‌هاي آلوده در فرانسه و صدور آنها به کشورهاي ديگر توسط دولت فابيوس در آن مقطع ۶ ماه بود؛ اما مشکلات آن براي مردم مصرف کننده سال‌ها ادامه داشته است. سازمان‌هاي فرانسوي مربوط به بيماران هموفيلي در آن زمان اعلام کردند در سايه سهل انگاري دولت فابيوس ۸ هزار نفر در فرانسه به ويروس ايدز آلوده شده‌اند.

استادان علوم پزشکي در مصاحبه‌هاي متعدد راديويي و تلويزيوني از ديدگاه علمي و فني دولت فابيوس را به دليل اين رسوايي بزرگ متهم به سهل‌انگاري و سرزنش مي‌کردند اما فابيوس گفته‌هاي آنها را تهمت و افترا مي‌ناميد. در حالي که روزانه ده‌ها نفر از مبتلاشدگان به ايدز و هپاتيت در اثر تزريق خون‌هاي آلوده فرانسوي در خود اين کشور و کشورهاي مختلف جهان جان خود را از دست مي‌دادند فابيوس خود را مشغول بحث و جدل با شرکت‌هاي بيمه کرده بود تا از زير بار پرداخت غرامت به قربانيان شانه خالي کند!

دادگاه اين پرونده براي فابيوس و دو وزيرش تا سال ۱۹۹۹ به تاخير افتاد!

نخست وزير وقت فرانسه در دادگاه حاضر اما تبرئه شد و هيچگونه مجازاتي متوجه او نگرديد. اين در حالي بود که وزير بهداشت فابيوس «ادموند هرو» در دادگاه پذيرفته بود که از آلودگي خون‌هاي توزيع شده مطلع بوده است اما مدعي بود که کارشناسان به او اطمينان داده‌ بودند که استفاده از منابع خوني تصفيه نشده براي مدت محدود و گذرا (ژوئن تا اکتبر ۱۹۸۵) مشکلي نخواهد داشت.

وزير بهداشت وقت فابيوس ادعا مي‌کرد که ‌دولت درصدد بود وقت را براي رساندن خون به مردم از دست ندهد! اما واقعيت اين بود که فابيوس نمي‌خواست بازار فروش فراورده‌هاي خوني را به آمريکايي‌ها ببازد. آمريکايي‌ها هم از نظر مقدار توليد و هم کيفيت محصول جلوتر از فرانسوي‌ها بودند و فابيوس براي کم نياوردن در برابر در برابر رقيب از بخش غيرضروري توليد فراورده‌هاي خوني و حرارت دادن آن چشم‌پوشي کرده بود.

*خانواده قربانيان فرانسوي ايدز خواهان اعطاي نشان شجاعت به فابيوس شدند

فابيوس در طول دادگاه و در برابر نظرات کارشناسان، سرسختانه از وزرايش دفاع مي‌کرد و آنها را از ارتکاب هرگونه اشتباه مبرا دانست. برخي از خانواده‌ها با مشاهده عدم برخورد مناسب دستگاه قضايي فرانسه با فابيوس و مديرانش پيشنهاد مي‌دادند بهتر است به جاي محاکمه به ايشان نشان شجاعت و افتخار اعطا شود!

آمارهاي غيررسمي بيماران هموفيلي قرباني فرآورده‌هاي خوني آلوده فرانسوي در ايران را ۳۰۰نفر مي‌دانند. براساس آمار رسمي وزارت بهداشت ايران تا کنون ۱۲۵ تن از بيماران هموفيلي، هپاتيتي و کليوي در اثر استفاده از فرآورده‌هاي خوني آلوده به ويروس ايدز جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان انتقال خون ايران در سال ۱۳۸۷ با تشکيل پرونده‌اي نسبت به اعلام شکايت از شرکت فرانسوي «مريو» که عامل اصلي ورود خون‌هاي آلوده بو، اقدام کرد و در ادامه وزارت بهداشت و دفتر حقوقي رياست جمهوري وارد مسير پرونده شدند. با اثبات کوتاهي شرکت فرانسوي در توليد محصول سالم، ساير کشورها نسبت به دريافت غرامت از اين شرکت اقدام کرده و توانستند خسارات خود را دريافت کنند.ايران تنها کشوري است که هنوز موفق به دريافت خسارت خود از شرکت مريو نشده است.مريو مدتي است اعلام ورشکستگي کرده و سهام خود را به شرکت ديگري واگذار کرده است.

متهم اصلي انتقال ويروس ايدز به ايران مي آيد، عامل اصلي کارشکني در مذاکرات ۵+۱ و يکي از حاميان سرسخت کاريکاتور موهن شارلي ابدو هفته آينده مهمان ايران است.

سرويس سياسي خبرگزاري فارس فارغ از سياست‌هاي زيگ‌زاگي و موضع گيري‌هاي خصمانه فرانسه عليه ايران به گفتگو با يکي از وکلاي قربانيان اين پرونده پرداخته است.

علي صابري يکي از وکلاي جوان اين پرونده متولد۱۳۵۲ است که علي‌‌رغم معلوليت بينايي در سال ۱۳۶۹ رتبه دوم کنکور علوم انساني را کسب کرد و هم اکنون علاوه بر کار وکالت صاحب يکي از کرسي‌هاي شوراي شهر تهران است.

او از سال ۱۳۸۱ تاکنون به مدت ۱۳ سال، يکي از وکلاي اصلي پرونده مشهور به «خون‌هاي آلوده» است.

صابري البته از آمدن نخست وزير متهم سالهاي ۱۹۸۴ فرانسه به تهران چندان استقبال نمي‌کند و مي‌گويد: «آمدن آقاي فابيوس فقط بهانه‌اي براي بازخواني پرونده خون‌هاي آلوده است. البته فکر نمي‌کنم با آمدن ايشان اتفاق خاصي رخ دهد. برخي مي‌گويند اين حرف من ناشي از بي‌انگيزه‌گي است ولي اطلاعات حقوقي من اين را مي‌گويد که تشٌفي خاطري براي موکلين من و مردم ايران نخواهد بود.»

وي اذعان مي‌کند: «همين که توجه مطبوعات به اين موضوع جلب شده و راجع‌به آن حرف مي‌زنند اتفاق خوبي است.»

وکيل قربانيان فاجعه انتقال خون‌هاي آلوده به ايران مي‌گويد: «ما با ۲ موضوع روبرو هستيم که يکي از آنها فرآورده‌هاي خوني خودمان بين سال‌هاي ۷۳ تا ۷۶ بود که آلودگي آن محرز بود و اتفاقاً تعداد افراد بيشتري از اين طريق بيمار شدند و آلودگي آن نيز بيشتر بود اما آلودگي ناشي از فراورده‌هاي داخلي ما ناقل بيماري هپاتيت بود که نسبت به ايدز، احتمال برگشت، زنده ماندن و درمان بيمار بيشتر است ولي آنچه ناشي از فرآورده‌هاي خوني خارجي بويژه شرکت «مريو» فرانسه است، ايدز بود که تا الان بيش از ۲۰۰ نفر را کشته و تعداد افراد زنده مانده نيز از ۲۰ نفر بيشتر نيست.»

صابري تاکيد مي‌کند: «ما نبايد فابيوس را به عنوان يک اسم ببينيم، او نماينده کشور فرانسه است؛ کشوري که عامل اصلي ورود خون‌هاي آلوده به ايران بود.»

وي با بيان اين مطلب که اگر در بُعد داخلي، من و موکلينم منتظر بوديم که نتيجه پرونده کيفري معلوم شود تا بعد جبران خسارت را مطرح کنيم، امروز حتي از يک نفر هم جبران خسارت نمي‌شد مي‌گويد: «شرکت مريو الان وجود خارجي ندارد و منحل شده ولي شرکت «سانوفي آونتيس» الان در ايران نمايندگي داشته و مراودات دارويي گسترده‌اي هم با ايران دارد. چه اين شرکت، چه فرانسه و چه فابيوس هرکدام محکوم شوند نه تنها موکلين من، بلکه مردم ايران را خوشحال مي‌کند.

من هميشه اين را گفته‌ام که خسارت افرادي که قبل از سال ۱۳۹۰ آرائشان صادر شد يک «خسارت معقول» بود ولي بعد از اين سال به آن، «خسارت سرماخوردگي» مي‌گويم نه خسارتي که در حد بيماري ايدز باشد.»
وي ضمن انتقاد از سيستم قضايي و بهداشتي ايران گفت: در پرونده کيفري، دفتر خدمات حقوقي رياست جمهوري وقت از وزارت بهداشت استعلام کرد و گفت که اگر چيزي عليه «مريو» و کشور فرانسه وجود دارد، بگوييد که ما در مجامع بين‌المللي اقامه دعوا کنيم اما از طرف وزارت بهداشت تکذيب شد و گفتند ما واردات خون‌هاي آلوده نداشتيم، اين نامه در پرونده کيفري موجود است، دليلش هم اين بود که وزير وقت و معاون وزير ترسيدند که اگر زور دولت به خارجي‌ها نرسيد يقه آنها را بگيرند و بنا از اينجا بد گذاشته شد.

صابري با لحني اعتراضي مي‌گويد: «چه کسي بايد از فابيوس بخواهد؟ ما وقتي اقامه دعواي مدني کرديم نماينده وزارت بهداشت گفت بهتر است برويد فرانسه و اقامه دعوا کنيد و خسارت را آنجا بگيريد اما کدام آدم و کداميک از خانواده اين قربانيان توان اين را دارد که در پاريس اقامه دعوا کند؟ من که نمي‌توانم بروم، نه من، بلکه هيچ وکيلي چون مجوز بين‌المللي نداريم، ما مجبوريم از وکيل فرانسوي استفاده کنيم، براي اين کار هم همان ابتدا بايد پول بدهيم، اين پول را بايد چه کسي بپردازد؟ اين امکان از عهده شهروند ايراني خارج است که بخواهد با فابيوس مبارزه کند، اين مبارزه يک مبارزه نابرابر است.»

«موضع ما «گريه و زاري» يا امتيازگيري نيست بلکه موضع حق‌خواهي است. ما در دادگاه هم به هيچکدام از موکلين اجازه نداديم با التماس وارد شوند چون آنها آدم‌هاي محقي هستند که ما مکلفيم حق آنها را احيا کنيم، البته آن هم بخشي از حقشان؛ چه چيزي مي‌توان به آنها داد که جاي فرزندشان را پر کند، چه کسي حاضر است دو برابر اين مبلغ را بگيرد در ازاي اينکه بچه‌اش سرما بخورد؟»

وکيل پرونده قربانيان خون‌هاي آلوده با تاکيد بر ايننکه اين پرونده طولاني‌ترين پرونده پزشکي ايران است که به نتيجه هم نرسيده است تصريح کرد: ما به وزارت بهداشت اعلام کرديم به جاي اينکه محکوم به پرداخت غرامت شود بيايد و برنامه درماني بدهد اما تنها کسي که واقعاً در اين حوزه قصد گام برداشتن داشت آقاي لنکراني بود، من آدم سياسي نيستم و هيچ قرابت فکري يا جناحي هم با ايشان ندارم.

وي با طرح اين پرسش که آيا اراده‌اي در مقامات کشور براي پيگيري اين قضيه وجود دارد؟ گفت: «مردم ما آنقدر خوب هستند که اگر برايشان کار کنيم و نتيجه هم نگيريم حداقل قدردان زحمات ما خواهند بود اما آيا اين اتفاق قرار است بيفتد يا اين پرونده وجه المصالحه سياسي شود که بگويند اشکالي ندارد به جاي آن فلان «برند» فرانسوي وارد کشور مي‌شود.»

* مطبوعات اين موضوع را رها نکنند

وي تاکيد کرد: اگر دولت وارد شود و بخواهد اين موضوع را از طريق حقوقي در فرانسه پيگيري کند وکلايي در اين کشور هستند که کمک خواهند کرد.

من به فابيوس مي‌گويم که اتفاق بدي در جهان افتاد و کارهايي که او و دولتش نسبت به ديگران کردند (پرداخت غرامت) تنها مرهمي کوچک بود و نه حتي التيام اما از همينقدر هم در برابر ايران دريغ کردند، چرا؟

آقاي فابيوس! شما به عنوان متهم اصلي پرونده خون‌هاي آلوده ۳۰ سال از عذرخواهي و پرداخت غرامت به قربانيان اين فاجعه طفره رفتيد؛ فرانسه کشوري است که خود را مهد حقوق مي‌داند و سياستمدارانش حتي از دادن دارو به مبتلايان اين حادثه خودداري کردند!

صابري با اشاره به اين مطلب که من،خودمان و کم‌کاري‌هايمان را نقد مي‌کنم گفت: «اين به معناي آن نيست که فکر کنيم مثلاً کشور عراق خيلي در اين زمينه کار کرد و يا آن ديکتاتور حاکم بر اين کشور چيزي از استقلال و منطق مي‌فهميد، قطعاً اينطور نبوده اما دولت فرانسه اين کار را براي آنها کرد و انجام ندادن همين مقدار در برابر ايران مي‌تواند نشانه عناد يا خصومت باشد که خود آقاي فابيوس و دولتش بايد پاسخ دهند.»

«من به عنوان يک شهروند از دولت مي‌خواهم که لااقل يک عکس‌العمل يا واکنشي از خود نشان دهند، هرکدام که مي‌توانند، اگر موضوع را بهداشتي مي بينند رئيس سازمان انتقال خون و يا وزير بهداشت و اگر موضوع را بالاتر و در سطح روابط خارجي مي‌بينند شخص آقاي ظريف در مقابل اين پرونده واکنشي نشان دهد و به مردم بگويند که نه تنها يادشان نرفته بلکه عزمي جدي براي پيگيري آن دارند، اين خيلي مهم است».

وکيل طولاني‌ترين پرونده پزشکي ايران با طرح پرسشي مي‌گويد: «اگر در اين پرونده جاي ما و فرانسه عوض مي‌شد حتماً تا الان چند قطعنامه عليه ما صادر مي‌کردند و قطعنامه حقوق بشر که قطعاً صادر مي‌شد اما حالا نه تنها اين اتفاق نيفتاده بلکه کمتر از آن را هم انجام نمي‌دهند.»

صابري اظهار اميدوار مي‌کند: «آرزو مي‌کنم اين سفر فتح بابي شود و دولتمردان به اين نتيجه برسند که موضوع را هم در عرصه ديپلماتيک و هم قضايي پيگيري کنند، البته من بعيد مي‌دانم چون هيچ واکنشي نديدم!»

وي در پايان با بيان اينکه اميدوارم اين پرونده فداي رابطه اقتصادي با فرانسه نشود گفت: «کاش فابيوس اينقدر عاقل باشد که بداند در چه کشوري پا مي‌گذارد و شفاهاً هم که شده عذرخواهي کند و وعده پرداخت غرامت را بدهد.»
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html