پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182294
جنگ لابي هاي آمريکا بر سر توافق
تاریخ انتشار : 1394/05/04 15:42:44
نمایش : 1067
همزمان با آغاز بررسي ۲ماهه توافق هسته اي توسط کنگره آمريکا لابي صهيونيست ها و نيروهاي تندروي جمهوري خواه در کنگره وعده داده اند همه تلاش خود را براي دادن راي منفي به توافق هسته اي دولت باراک اوبامابا ايران به کار بندند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، همزمان با آغاز بررسي ۲ماهه توافق هسته اي توسط کنگره آمريکا لابي صهيونيست ها و نيروهاي تندروي جمهوري خواه در کنگره وعده داده اند همه تلاش خود را براي دادن راي منفي به توافق هسته اي دولت باراک اوبامابا ايران به کار بندند. بر اساس قانون مصوب کنگره که اوباما در خرداد امضا کرد، کنگره تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهريور) براي تاييد يا رد توافق به دست آمده بين ايران و گروه ۱+۵ فرصت دارد.در اين بين، لابي اسرائيل آيپک هم کمپين تبليغاتي ۲۰ ميليون دلاري خود عليه توافق را از هفته گذشته آغاز کرده است،برخي سناتورهاي دو آتشه جمهوري خواه شديدترين تيرهاي انتقاد خود را روانه توافق و مذاکرات کرده اند.اما در جبهه ديگر جناح سياسي آمريکا يعني دموکرات ها که آراي نمايندگانشان در کنگره درباره اين توافق، بيش از هر زمان ديگري اهميت يافته است،سکوت حاکم است.البته هيلاري کلينتون از توافق صورت گرفته حمايت کرد گرچه سپس موضع خود را کمي تعديل کرد. نانسي پلوسي رهبر اقليت دموکرات در مجلس نمايندگان نيز در مصاحبه هاي مطبوعاتي لابي گري از طرف کاخ سفيد در حمايت از توافق هسته اي سخن گفت؛اما در عين حال سناتورهاي اصلي دموکرات هنوز ساکتند.
لابي صهيونيست ها و تندروهاي جمهوري خواه براي مقابله با توافق

در حالي که کنگره آمريکا از پنج شنبه گذشته بررسي توافق هسته اي ايران را آغاز کرد، مخالفان اين توافق براي جلب حمايت مردم و قانونگذاران آمريکايي در حال صرف دهها ميليون دلار هستند.

به گزارش انتخاب، روزنامه يو اس اي تودي در اين باره نوشت: کميته امور عمومي آمريکا و اسرائيل(لابي صهيونيستي) موسوم به آيپک ، شهروندان ايران عاري از سلاح هسته اي (Citizens for a Nuclear Free Iran)، اتحاد عليه ايران هسته اي (United Against a Nuclear Iran) و ائتلاف يهوديان جمهوري خواه (Republican Jewish Coalition ) از جمله گروه هايي هستند که قصد دارند براي انتقاد از اين توافق از طريق آگهي هاي بازرگاني تلويزيوني که از جمعه گذشته آغاز شده است، تبليغات در رسانه هاي اجتماعي و ايجاد پايگاه هاي اينترنتي جديد در مورد نقايص اين توافق، حدود بيست تا چهل ميليون دلار هزينه کنند.


کمپين ۲۰ ميليون دلاري آيپک

به گزارش بي بي سي؛رون درمر، سفير اسرائيل در واشنگتن نيز اين روزها به شدت مشغول رايزني با نمايندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوري خواه است تا به توافق هسته اي ايران راي منفي بدهند. لابي اسرائيل (آيپک) هم کمپين تبليغاتي ۲۰ ميليون دلاري خود عليه توافق را از هفته گذشته آغاز کرده است.

به گزارش ايرنا؛آيپک بزرگترين لابي صهيونيست در آمريکاست، اين لابي صهيونيستي تنها در نيمه اول سال ميلادي جاري در حدود يک ميليون و ششصد و هفتاد هزار دلار براي تصويب طرح بازبيني توافق هسته اي ايران توسط کنگره هزينه کرده است.


اعتراض هزاران نفر از طرفداران اسرائيل در نيويورک عليه توافق هسته اي

هفته گذشته در ميدان «تايمز» نيويورک نيز چند هزار نفر تجمع کردند تا به جمع بندي مذاکرات هسته اي ايران و ۱+۵ اعتراض کنند و از کنگره خواستند به آن راي منفي بدهد.اين تجمع که تحت عنوان «راهپيمايي متوقف کردن ايران» نامگذاري شده بود، بيش از همه متشکل از حاميان رژيم صهيونيستي بود.

در طرف مقابل، برخي گروه هاي ليبرال در آمريکا که برجسته ترين آنها جي استريت، انجمن متشکل از يهوديان ميانه رو (و نزديک به دموکرات ها) از جمله لابي موافق توافقنامه ايران محسوب مي شوند.

جي استريت با ساخت تبليغات تلويزيوني به حمايت از توافق هسته اي ايران مي پردازد، اين انجمن اعلام داشته است ضمن تمرکز بر نمايندگان واشنگتن، با تشکيل نشست هاي think tank و دعوت از رهبران اتاق هاي فکري مختلف در شهرهاي مختلف ونمايندگان آمريکا و انتشار نظرسنجي از مردم آمريکا به حمايت از اين توافق‌نامه خواهد پرداخت.

ناياک شوراي ملي ايرانيان آمريکا نيز با انتشار تبليغات تمام صفحه در روزنامه هاي کثيرالانتشار همچون نيويورک تايمز و ديگر رسانه هاي آمريکايي به حمايت از توافق به دست آمده در ايران پرداخته است.


برنامه ۲ کانديداي جمهوري خواه رياست جمهوري آمريکا براي لغو توافق با ايران

هياهو در ميان کانديداهاي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا هم بر سر ايران به وجود آمده است. به گزارش ديپلماسي ايراني؛اسکات واکر، فرماندار ويسکانسين در سخنراني اعلام نامزدي در انتخابات رياست جمهوري گفت: «توافق بد با ايران را در روز اول رياست جمهوري اش لغو خواهد کرد.»جب بوش، فرماندار سابق فلوريدا و کانديداي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري هم مخالفتش با توافق ايران را اعلام کرده و گفته «اين ديپلماسي نيست، اين دلجويي است».


زکريا: مخالفان توافق،سناريويي فانتزي وخيالي دارند

فريد زکريا، روزنامه نگار و تحليلگر ارشد آمريکايي نيز در يک مطلب با رد ادعاهاي مخالفان مذاکرات هسته اي در آمريکا به ويژه جمهوري خواهان، تحريم بيشتر ايران براي گرفتن امتيازات بيشتر و شايد فروپاشي نظام آن را سناريوي خيالي وفانتزي خواند:«هر کسي که با ايراني ها تعامل داشته مي داند که آنها مردمي ملي گرا و با غرور هستند. جمهوري اسلامي سه دهه تحريم هاي آمريکا، ۸ سال جنگ با عراق و ديگر فشارهاي بين المللي را تحمل کرده و تاب آورده است.

وقتي کوباي کوچک و کره شمالي پس از دهه ها انزوا فرو نريختند و متلاشي نشدند، سخت است که تصور کرد ايران چنين شود.اگر مخالفان مذاکرات فکر مي کنند با فشار بيشتر ناشي از تحريم ها، تهران با دادن امتيازات بيشتر به ميز مذاکرات بازگشته و يا جمهوري اسلامي فرو مي پاشد سناريويي فانتزي و خيالي است.»
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html