پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182276
رجزخواني آمريکا بر لبه تيغ برجام
تاریخ انتشار : 1394/05/03 12:03:34
نمایش : 1239
با پايان يافتن مذاکرات شاهد تغيير رفتار و دبه امريکايي‌ها هستيم که تا روز اعلام توافق، جنگ سرد ميان ايران وغرب ادامه خواهد داشت؛ اما آنچه که در سرنوشت اين معامله تاثير دارد حفظ قدرت در کنار لبخند است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مدتي پس از تصويب جمع بندي مذاکرات هسته اي (برجام ) در شوراي امنيت بود که سخنگوي دبيرکل سازمان ملل از درخواست ۱+۵ براي ۱۵ ساله شدن دوره اجراي قطعنامه خبر داد. فرهان حق در نشستي خبري با اعلام دريافت نامه درخواست ۱+۵ و اتحاديه اروپا گفت: «اين درخواست در چند روز آينده بررسي خواهد شد.»

اولين بار وندي شرمن معاون وزير خارجه بود که از تصميم سياسي اعضاي دائم شوراي امنيت براي تمديد ۵ ساله دوره اجراي قطعنامه خبر داد. اين درحالي است که قطعنامه شوراي امنيت دوشنبه ۲۹ تيرماه با راي قطع اعضاي دائم و غير دائم شوراي امنيت براي مدت ۱۰ سال به تصويب رسيد و اين اولين دبه امريکايي ها بعد از تصويب قطعنامه بود.

عراقچي: تمديد ۵ ساله بي اعتبار است

اما عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده در واکنش به اين تناقض گويي طرف غربي و در توضيح زمان خارج شدن پرونده هسته اي ايران از شوراي امنيت سازمان ملل گفت که «يک نقشه راه وجود دارد که بر اساس آن، در روزي که توافق اجرايي ‌شود، تحريم‌ها لغو مي‌شود (حدود چهار تا شش ماه ديگر) و قدم بعدي پنج سال آينده است که محدوديت‌هاي تسليحاتي لغو خواهد شد و بعد از ۱۰ سال به طور کامل قطعنامه لغو خواهد شد.»

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده با اشاره به علاقه امريکايي‌ها براي ادامه نظارت شوراي امنيت بعد از ۱۰ سال، گفت: «اين جزو خواسته‌هاي امريکايي‌هاست. اگر بتوانند با ديگر اعضا در اين خصوص به توافق برسند که بعيد مي‌دانم، يک امر کاملاً عليهِده است، اما آنچه که در قطعنامه شوراي امنيت آمده، موضوع بعد از ۱۰ سال خاتمه يافته است. اما در عالم سياست هر چيزي امکانپذير است.»

وي در عين حال اين درخواست امريکا را بي اعتبار دانست و تاکيد کرد: «طول دوره اجراي قطعنامه ۱۰ ساله است، اينکه اعلام شده بعد از ۱۰ سال اينها قصد دارند قطعنامه جديد ديگري را ارائه دهند و بخواهند موضوع بازگشت پذيري براي چند سال ديگر تمديد شود، اين خواسته اي است که ابراز کردند، اما از نظر ما هيچ اعتباري ندارد.»

واکنش مجلس شوراي اسلامي

اين تناقض گويي و بدعهدي هاي امريکا اعتراض نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را هم برانگيخت. در هفته گذشته که محمد جواد ظريف و علي اکبر صالحي براي ارائه گزارشي درباره توافق هسته اي به مجلس شوراي اسلامي رفته بودند علي لاريجاني رئيس مجلس در واکنش به دبه امريکايي ها خطاب به وزير امور خارجه گفت: «در برجام و قطعنامه سازمان ملل، زمان خاتمه تحريم‌ها ۱۰ سال عنوان شده است اما نماينده امريکا اظهار داشته که مي‌خواهيم ۵ سال ديگر به اين زمان اضافه کنيم تا راهي براي بازگشت‌پذيري تحريم‌ها باشد. اين حتما يک تخلف و تناقض است و مجلس حتما قبول ندارد که آنان خارج از چارچوب برجام در اين زمينه همچين دعوي داشته باشند. شما در اين زمينه توضيح دهيد.»

توضيحات ظريف و صالحي

ظريف نيز در پاسخ به اعتراض لاريجاني گفت: «ما به اين حرف هايي که زده شده به شدت اعتراض کرديم و حتما هم پيگيري خواهيم کرد. اين اظهارات ارزشي ندارد. قعطنامه کاملا صريح است و در پايان ۱۰ سال نظارت شوراي امنيت بر موضوع هسته اي ايران خاتمه پيدا خواهد کرد.»

واکنش به رجزخواني امريکا بعداز توافق

همچنين آيت الله صديقي خطيب جمعه تهران با اشاره به رجزخواني امريکايي ها بعد از توافق گفت: «بعد از توافق صحبت هاي نامربوطي را مقامات امريکايي از صدر تا ذيلشان به زبان آوردند. گفتند «ما ملت ايران را تسليم کرديم، ما آنان را از دستيابي به سلاح اتمي باز داشتيم.»

خطيب جمعه تهران تاکيد کرد: شوراي عالي امنيت ملي که امروز از جانب مجلس شوراي اسلامي عهده دار اين امانت است، بايد در متن دقت کنند و تا کار از کار نگذشته است نگراني هايي که بعضي از صاحب نظران منصف در مورد آن دارند را چاره جويي و مقاومت لازم را در فرصت بعدي اعمال کند.

نياز اوباما و کري به راي کنگره

حشمت الله فلاحت پيشه در گفتگو با مهر در تحليل رفتار امريکايي ها پس از توافق مي گويد: «رفتار امريکايي ها پيش از اعلام توافق متفاوت است با زمان بعد از اعلام توافق. تا دو ماه ديگر که ساز و کار اجراي برجام در کنگره امريکا تصويب شود، شاهد اينگونه موضع گيري مقامات امريکايي يا باصطلاح دبه کردن آنان خواهيم بود؛ لذا معتقدم هنوز کار تمام نشده و تا روز اعلام توافق، رايزني ها و جنگ سرد ادامه دارد.»

وي با بيان اينکه تا تصويب برجام روي سخن اوباما و جان کري کنگره امريکاست، ادامه داد: «آنها مي خواهند به کنگره اين پيغام را برسانند که دشمني امريکا با ايران پايان نيافته و سياست تهديد و محدودسازي ايران، در زمينه هاي مختلف ادامه دارد و حتي توافق هسته اي هم نوعي محدودسازي جمهوري اسلامي است.»

فلاحيت پيشه تاکيد کرد: «جان کري و اوباما به راي کنگره نياز دارند تا آنچه که در وين صورت گرفته، تبديل به يک قانون در امريکا شود تا بعد از آن اين قانون به ابزاري در دست دموکرات ها تبديل شود که هم استفاده انتخاباتي و هم استفاده راهبردي از آن ببرند.

دومين «دبه»

اما دبه امريکايي ها تنها در مورد زمان اجراي قطعنامه نبود. سخنگوي کاخ سفيد نيز ساعاتي پس از تصويب قطعنامه هفتم در نشستي خبري بر بي اثر بودن قطعنامه شوراي امنيت بر ادامه تحريم هايي که از طرف امريکا بر عليه ايران وضع شده است تاکيد کرد. جاش ارنست در آن نسشت خبري گفت: «کنگره ۹۰ روز فرصت بررسي و تصويب قطعنامه شوراي امنيت را دارد اما اين قطعنامه تأثيري بر تحريم‌هاي يکجانبه امريکا عليه ايران ندارد.»

ابهامات توافق

آنچه که بايد مورد توجه قرار بگيرد آن است که آيا برجام و يا قطعنامه شوراي امنيت ضمانت هاي لازم را براي اجرايي شدن مفاد توافق از جمله زمان پايان قطعنامه و رفع تحريم ها، دارد يا خير؟

فلاحت پيشه با بيان اينکه دو مکانيزم عمده که در جمع بندي آمده است تا حدي با خطوط قرمز در تلاقي است، توضيخ داد: «سرنوشت اين تلاقي را رفتار ايران و ۱+۵ مشخص مي کند.»

وي گفت: «زمان بندي اعلام شده در برجام مبهم و حتي به صورت باز است، يعني قابل تمديد است؛ ديگر آن که مکانيزم ماشه که در بند ۱۱ و ۱۲ قطعنامه طراحي شده بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد؛ اما نوع رفتار ايران مي تواند اين دو مکانيزم را با کندي و يا عدم توفيق مواجه کند.»

اين کارشناس مسائل بين المللي با بيان اينکه در طول ده سال آينده آن چيزي که در مناسبات ايران و ۱+۵ حاکم خواهد بود، قدرت است، تاکيد کرد: «لبخند ديپلماسي خوب است اما به شرطي که همراه با شمشير غلاف شده باشد و اين شمشير غلاف شده شاخص هاي قدرت ايران است که در کل روند مذاکره حفظ شد و بايد در روند توافق و اجرا هم بايد حفظ شود.»

بند «ماشه»

اما بند «ماشه» چيست؟ براساس بند ۱۲ که به بند ماشه يا بازگشت پذيري معروف است، همه تحريم هاي ايران تقريبا به طور خودکار قابل برگشت پذيري خواهد بود که ارائه دهنده اين پيش نويس جنجالي امريکاست.

اگر يکي از اعضاي ۱+۵ شکايت کند که ايران تعهدات خود را به طور کامل نقض کرده است شوراي امنيت اين موضوع را بررسي خواهد کرد و اگر شوراي امنيت قطعنامه جديدي را در مورد تداوم لغو قطعنامه هاي قبلي نتواند به تصويب برساند، پس از ۳۰ روز از تاريخ شکايت آن عضو، تمامي قطعنامه هاي لغو شده مجددا اجرايي خواهد شد.

مکانيزم بازگشت خودکار تحريم ها

مکانيزم سه لايه حل اختلاف که برگشت پذيري تحريم ها در آن ديده شده است بدين شرح است:

- ورود کارگروه لغو تحريم ها

- ارجاع موضوع به کميسيون مشترک پس از ۳۰ روز

- بررسي حدود يک ماه در کميسيون يا در سطح وزيران

- توقف در اجراي تعهد به نشانه اعتراض

- اعلام شوراي امنيت

- راي گيري در شوراي امنيت درباره تداوم لغو تحريم ها

- بازگشت پذيري خودکار قطعنامه هاي سابق

مکانيزم حل اختلاف بدين ترتيب است که در لايه اول دولت ايران يا يکي از اعضاي ۱+۵ اختلاف را به کميسيون مشترک ارجاع مي دهد و کميسيون ۳۰ روز وقت خواهد داشت که به اين اختلاف رسيدگي کند. اگر مشکل حل نشد، در ۱۵ روز دوم طرفي که شکايت کرده است مي تواند به وزراي خارجه يا هيات مشورتي سه نفره اي که در قطعنامه پيش بيني شده است، موضوع را ارجاع دهد. اگر باز مشکل حل نشد و مورد اختلافي باقي ماند، در مرحله بعد کميسيون راي غير الزام‌‌آور هيات مشورتي را طي ۵ روز بررسي مي کند و اگر طرف شاکي هنوز بر ادعاي خود يعني نقض توافق مصر باشد مي تواند اين مسئله حل نشده را دليلي براي عدم اجراي تعهداتش درنظر بگيرد. سپس اين عضو شاکي بايد گزارشي از نقض توافق (بطور مثال؛ تخلف ايران از اجراي توافق) را به شوراي امنيت ارائه کند. البته عضو شاکي بايد به همراه اين گزارش ، گزارشي از تلاش هاي توام با حسن نيت خود را نيز براي اجراي توافق ارائه کند و در پايان شوراي امنيت قطعنامه اي داير بر تداوم رفع تحريم ها را به راي خواهد گذاشت که اگر اين قطعنامه راي نياورد تحريم هاي گذشته برعليه ايران بطور خودکار باز مي گردد.

اتکا به قدرت براي تقابل با زورگويي هاي طرف مقابل

قطعا نهايي و اجرايي شدن توافق هسته اي آزموني است براي تغيير رفتار امريکا و برخي کشورهاي غربي که همواره در صدد ضربه زدن به جمهوري اسلامي و جلوگيري از پيشرفت و اعتلاي آن بوده اند.

استقبال از توافق در کشور نه به خاطر اعتماد و اميد به غرب بلکه به خاطر اعتماد به تيم مذاکره‌کننده هسته اي بود که با قدرت در جهادي ديپلماتيک از حقوق حقه ملت ايران در برابر زياده خواهي هاي استکبار دفاع کردند. اما همان گونه که رهبر معظم انقلاب نيز بيان داشتند ما خود را براي مبارزه با استکبار آماده مي کنيم چراکه با تنها مولفه اي که مي توان جلوي زياده خواهي ها و زورگويي هاي قدرت هاي جهاني ايستاد «قدرت» است.

«دبه» سوم

در ادامه تناقض گويي ها و دبه امريکايي ها بعد از توافق هسته اي، جان کري وزير امورخارجه امريکا نيز طي سخناني در شوراي روابط خارجي آمريکا درباره مفاد «برجام» و جمع بندي مذاکرات هسته‌اي گفت:‌«هيچ چيزي در اين توافق بر اساس و مبتني بر اعتماد نيست. هيچ چيز. ما ساده لوح نيستيم. اکنون ما اين توانايي را خواهيم داشت که منطقه خليج فارس و اسرائيل را براي به عقب راندن و مقابله با ايران متحد کنيم.»

وزير امور خارجه امريکا باز هم ادعاي تکراري مقامات اين کشور را تکرار کرد و گفت : «آنچه ايران را به ميز مذاکره آورد، تحريم ها بود و موضوع هميشه رفع تحريم‌ها بوده است.»

واکنش نيروهاي مسلح/توسعه ظرفيت هاي دفاعي در دستورکار

سردار جزايري معاون ستادکل نيروهاي مسلح نيز در واکنش به اظهارات اخير مقامات امريکايي گفته است: «نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران براي صيانت از استقلال و تماميت ارضي کشور و آرمان ها و ارزش هاي نظام و ملت از هيچ تلاشي دريغ نخواهند کرد و بدون توجه به رجزخواني ها و تهديد هاي قدرت هاي زورگو و مستکبر و مجامع جهاني وابسته ، توسعه ظرفيت هاي دفاعي خود را در دستور کار دارند.»

رئيس ستاد تبليغات دفاعي کشور با بيان اينکه عظمت ايران اسلامي مقامات امريکايي را به تناقض گويي و اعلام مواضع ناهماهنگ و متفاوت وادار کرده است و تاکيد کرد: «رئيس جمهور ايالات متحده در کمال وقاحت همچنان از تهديد و روي ميز بودن گزينه نظامي عليه ايران مي گويد در حالي که وزير خارجه امريکا با صراحت سخن از ناتواني در حمله نظامي و تسليم کردن ايرانيان به زبان مي راند.»

جواب ظريف به کري

تناقض گويي ها و لاف هاي مقامات امريکايي واکنش محمد جواد ظريف وزير امورخارجه کشورمان را هم در پي داشت و ظريف در اظهاراتي خطاب به همتاي امريکايي خود گفت: «متاسفانه وزير خارجه امريکا يک بار ديگر از طناب پوسيده «توان امريکا براي استفاده از نيروي نظامي» سخن گفت. آقاي کري به خوبي مي‌داند که در طول مذاکرات بي‌فايده بودن اين تهديدات تو خالي عليه ملت ايران و مقاومت مردم ايران در برابر اين گونه اقدامات را بارها شنيده است. علاوه بر اينکه اين حرف‌ها مربوط به قرن گذشته است و امروز مخالف قواعد آمره حقوق بين الملل است، بلکه حتي خود ايشان و ديگر مقامات امريکايي نيز بارها اذعان کرده‌اند که اين تهديدها هيچ تاثيري در اراده مردم ايران نداشته و وضعيت را به ضرر آنها تغيير خواهد داد. لذا بهتر است امريکايي‌ها عادت ديرينه خود را فراموش کنند و زبان تهديد و تحريم عليه اين مردم بزرگ را يک بار و براي هميشه کنار بگذارند که و بي‌جهت مصداق اين مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري!»

اعترافات اخير مقامات امريکا مبني بر بازبودن حساب هاي بزرگتر بين ايران و امريکا اين موضوع را اثبات مي سازد که سياهه خيانت ها و خباثت هاي امريکا عليه ملت ايران آنقدر متراکم است که مذاکرات هسته اي نقطه پاياني بر تقابل استکبار با نظام جمهوري اسلامي نبوده و ملت ايران هرگز کارنامه سياه ايالات متحده عليه خود را فراموش نخواهد کرد و همچنان آمادگي خود را براي ادامه مبارزه با استکبار حفظ خواهد کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html