پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182268
ايران تهديدي براي آمريکا و عربستان است
تاریخ انتشار : 1394/05/01 13:10:46
نمایش : 957
وزير دفاع آمريکا پس از گفت‌وگو با مقام‌هاي عربستان مدعي شد که ايران تهديدي مشترک براي رياض و واشنگتن قلمداد مي‎شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «رويترز» اعلام کرد: «کارتر اشتون» وزير دفاع آمريکا، ديروز پس از گفت‌وگو با مقام‌هاي سعودي، اظهار داشت «قدرت تهاجمي ايران» تهديدي مشترک قلمداد مي‌شود.

کارتر در سفر به عربستان تلاش مي‌کند روابط دفاعي با رياض را در پي توافق هسته‌اي، تقويت کند.

عربستان سعودي نيز براي غلبه بر آنچه آن را نفوذ منطقه‌اي ايران مي‌داند، وارد درگيري با آمريکا شده است. رياض نگران است که توافق هسته‌اي با ايران، فشارهاي بين‌المللي و نيز تحريم‌ها عليه ايران را بردارد و در چنين وضعيتي ايران اين فرصت را پيدا مي‌کند تا فضاي بيشتري را براي حمايت از متحدان خود در درگيري‌هاي «نيابتي» از جمله در يمن و سوريه در اختيار بگيرد.

از زمان به قدرت رسيدن «سلمان بن عبدالعزيز» در عربستان از ماه ژانويه، رياض موضع سختگيرانه‌اي در منطقه دنبال مي‌کند؛ رژيم سعودي مناطق مختلف يمن را با هدف برگرداندن عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور فراري و مستعفي يمن بمباران مي‌کند و حمايت خود را از تروريست‌هايي که عليه نظام سوريه مي‌جنگند، تشديد کرده است.

کارتر اعلام کرد او و ملک سلمان در اين گفت‌وگوها بر حمايت علني خود از اين توافق تأکيد کردند، ولي در عين حال درخصوص برخي موارد از جمله لزوم اجراي صحيح اين توافق ابراز نگراني کرده‌اند.

وزير دفاع آمريکا افزود گفت‌وگوهايش با مقام‌هاي سعودي در «جده» بر مسائلي از جمله تقويت روابط امنيتي از جمله دفاع موشکي، امنيت سايبري، امنيت دريايي و نيروهاي عمليات ويژه متمرکز بود. اين در حالي است که سران کشورهاي حاشيه خليج فارس در نشست «کمپ‌ديويد» در ماه مه بر لزوم تحقق اين تعهدات تأکيد کردند.

کارتر ايران و گروه تروريستي داعش را مهم‌ترين چالش‌هاي مشترک بين ايالات متحده و عربستان سعودي اعلام کرد و همچنين به اوضاع کنوني يمن پرداخت.

وزير دفاع آمريکا مدعي شد «نفوذ ايران بر الحوثي‌ها واقعي است».

بنا به اعلام وزير دفاع آمريکا، ملک سلمان در ماه سپتامبر به آمريکا سفر و با «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري اين کشور ديدار مي‌کند.

تصميم ملک سلمان بر عدم مشارکت در نشست سران کشورهاي خليج فارس در «کمپ‌ديويد» که با ميزباني اوباما در ماه مه برگزار شد، گمانه‌زني‌ها در‌خصوص اختلافات ديپلماتيک بين دو کشور را تقويت کرد هرچند هر دو طرف آن را تکذيب کردند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html