پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182239
لعنت پيامبر(ص) بر اين سه گروه
تاریخ انتشار : 1394/04/29 19:50:42
نمایش : 1263
در روزگار ما تعاون بر اثم و گناه بيشتر از تعاون بر برّ و نيکي شده است حال آنکه خداوند متعال در آيه ۲ سوره مائده مي فرمايد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از گناهان مالي بسيار خطرناک و بزرگ که در قرآن کريم و روايات فراواني به شدت از آن نهي شده است "رشوه" است. ريشه اين واژه از "ر، ش، و" بوده و جالب اين است که هم رِشوه صحيح است، هم رَشوه و هم رُشوه! در فارسي به معني مزد است اما در اصطلاح فقهي اين واژه چه مفهومي دارد؟ مفهومش اين است که فرد يا گروه و مجموعه اي با تباني و پرداخت مبالغ يا هدايايي به خواسته خود برسند. فقها اين عمل را به چهار دليل: قرآن کريم، سنّت، اجماع و عقل حرام مي دانند که شرحش در اين مجال نمي گنجد.

اما گاهي برخي افراد دچار اشتباه مي شوند و گمان مي کنند رشوه حتما براي انجام کار حرام است و اگر کارمندي از مردم هديه گرفت تا کار آنها را انجام بدهد اين اسمش هديه است نه رشوه. اين گناه آنقدر خطرناک است که گفته اند حتي در مواردي که احتمال رشوه مي دهيد هم احتياط کنيد زيرا ائمه آن را معادل کفر بر شمرده اند!

در اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبري آمده است:
سوال ۱۲۴۴: چنانچه فردى از باب تشکر و قدردانى از کارمند، هديه اى به او اهداء کند، حکمش چيست؟ هرچند آن کارمند بدون هيچ گونه چشم داشتى، کارى را انجام داده باشد؟

جواب: «هديه در محيط کار و از جانب ارباب رجوع، يکى از خطرناک ترين چيزها است و هر چه بيشتر از آن اجتناب کنيد، به صرفه دنيا و آخرت شما، خواهد بود. فقط در يک صورت، دريافت آن جايز است و آن، اين است که هديه دهنده، با اصرار زياد و با امتناع مأمور از قبول، بالآخره به نحوى آن را اهداء کند. آنهم بعد از انجام کار و بدون مذاکره و حتّى توقّع قبلى.»

سه نکته:
* معادل کفر!
پيامبر خدا (ص) فرمود: «أخذ الأمير الهديّة سحت و قبول القاضى الرّشوة كفر؛ هديه گرفتن فرمانروا و حاکم (هر مسئولي) حرام و رشوه پذيرفتن قاضي به منزله کفر است.» (نهج الفصاحه، ص ۱۷۳)
اين روايت نشان مي دهد که رشوه گرفتن از سوي قاضي بسي خطرناک تر و معادل کفر است. شايد به اين علت که قاضي با اين کار حق مظلومي را ضايع خواهد کرد و گردن ظالمي را کلفت تر از قبل.


** هديّت ستاند چو فرمانرواى...
شاعر خوش ذوقي روايت فوق را به نظم درآورده است:
هديّت ستاند چو فرمانرواى
هر آن چيز باشد بود نارواى‏
ولى قاضى ار رشوه گيرد ز كس
همينش دليل است بر كفر و بس


*** لعنت پيامبر(ص) بر اين سه گروه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله سه گروه را در رابطه با گناه رشوه لعنت مي کنند:
«لَعَنَ اللّهُ الراشيَ والمُرتَشِيَ والرائشَ الذي يَمشِي بَينَهُما.»
«خدا لعنت كند رشوه دهنده و رشوه گيرنده و واسطه بين آن دو را.» (كنز العمّال، ۱۵۰۸۰)

پس فرقي نمي کند که رشوه را بگيريم يا بدهيم يا واسطه اين گناه شويم. چقدر ناپسند است که در روزگار ما تعاون بر اثم و گناه بيشتر از تعاون بر برّ و نيکي شده است حال آنکه خداوند متعال در آيه ۲ سوره مائده مي فرمايد: «... وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ و در نيکوکاري و پرهيز همکاري کنيد نه در گناه و تجاوز و از خداي بترسيد که او به سختي عقوبت مي کند.»
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html