پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182137
برنامه پنهان آمريکا براي ۳ روز آينده مذاکرات
تاریخ انتشار : 1394/04/21 08:17:47
نمایش : 1132
هيچ يک از مسائل باقي مانده به اندازه دو مسئله زمان و تحقيق و توسعه اهميت ندارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کارشناسان در تهران مي گويند تغيير موضع ناگهاني امريکا در مذاکرات وين را چندان جدي نگرفته اند.

به عقيده دو تن از اين کارشناسان که ديدگاه هاي خود را به طور جداگانه در ميان گذاشته اند، امريکا به شدت به نتيجه گرفتن از مذاکرات نياز دارد و بنابراين به گونه اي رفتار نخواهد کرد که مذاکرات شکست بخورد.

يکي از اين کارشناسان گفت: «هدف از اين رفتار امريکا بيشتر فشار به تهران است تا وين. مشخصا مخاطب اين فشارها آقاي روحاني است. امريکايي ها مي خواهند بدانند رييس جمهور در شرايط بن بست واقعي مذاکرات چگونه رفتار خواهد کرد و چه دستورالعملي را به وين ابلاغ مي کند».

وي اضافه کرد: «روشن است که در برخي موارد مهم اختلاف هايي وجود دارد. اما اين اختلاف ها به اين دليل نيست که امريکا از چارچوب لوزان فاصله گرفته بلکه به اين دليل است که امريکا به قرائت خود از چارچوب لوزان چسبيده است».

اين کارشناس در پايان تاکيد کرد که هدف اصلي امريکا تحميل چارچوب لوزان به تهران از طريق ايجاد دورنماي شکست مذاکرات است.

کارشناس دوم که روي جنبه هاي فني موضوع کار مي کند، موارد فعلي اختلاف ميان ايران و ۱+۵ را چنين برشمرد:

۱- امريکا تجميع زمان بندي همه تعهدات ايران را در يک زمان زير ۱۰ سال نمي پذيرد چرا که براي اين کشور طولاني مدت بودن توافق نهايي، با هدف بيشترين تاثير گذاري بر محيط داخلي ايران موضوعيت عمده دارد.

۲- امريکا مي خواهد به بهانه حفظ تحريم هاي تسليحاتي –با تمرکز بر برنامه موشک هاي بالستيک ايران- زيرساخت اصلي قطعنامه هاي شوراي امنيت را حفظ کند. اکنون اختلاف نظر درباره دوره زماني برقرار ماندن اين تحريم هاست.

۳- امريکا مي خواهد برنامه تحقيق و توسعه عني سازي ايران را به گونه اي محدود کند که انتهاي دوره گام نهايي تازه آغاز دوران تحقيق و توسعه واقعي ايران باشد نه پايان آن.

۴- امريکا مي خواهد دسترسي به تاسيسات نظامي صريحا در توافق قيد شود.

وي در ادامه احتمال داد که امريکايي ها حاضر به تعليق تحريم تسليحات متعارف ايران بشوند ولي تحريم هاي موشکي را از آن استثنا کنند.

اين کارشناس همچنين هشدار داد که هيچ يک از مسائل باقي مانده به اندازه دو مسئله زمان و تحقيق و توسعه اهميت ندارد.

وي گفت: «تحقيق و توسعه حتي از زمان هم مهم تر است چرا که اگر ايران در طول گام نهايي از يک برنامه کامل تحقيق و توسعه غني سازي بهر مند باشد، حتي زمان هاي طولاني تر را هم مي تواند تحمل کند چرا که در واقع برنامه هسته اي به حيات پيش رونده خود ادامه خواهد داد و هر لحظه آماده جهش خواهد بود».

اين کارشناس بر اين نکته تاکيد کرد که ممکن است تمامي رفتارهاي اين روزهاي امريکا ترفندي براي امتيازگيري در اين دو موضوع اساسي باشد.

وي پيش بيني کرد چرخ مذاکرات مجددا در يکي دو روز آينده به گردش در خواهد آمد و سرعت خواهد گرفت.

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html