پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182101
انتشار جزئيات نحوه رفع اختلافات ايران و ۱+۵ /اعلام خبر توافق در روز پنجشنبه
تاریخ انتشار : 1394/04/18 11:16:04
نمایش : 1304
منابع ايراني و غربي به «گرت پورتر»، روزنامه‌نگار، محقق و نويسنده آمريکايي گفته‌اند توافق هسته‌اي روز پنجشنبه اعلام مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «گرت پورتر» روزنامه‌نگار، محقق و نويسنده آمريکايي در مقاله‌اي که در پايگاه خبري «ميدل‌ايست‌آي» منتشر کرده، قول منابع غربي و ايراني، مدعي اعلام توافق هسته‌اي در روز پنج‌شنبه شده است.

بر اساس اين گزارش، وي به نقل از منابع خود گفته که بحث برداشته شدن تحريم‌ها که اصلي‌ترين موضوع مورد اختلاف طرفين بوده، با مذاکرات ايران و آمريکا به سمت حل شدن پيش مي‌رود.

توافق پنجشنبه اعلام مي‌شود

در ادامه اين گزارش آمده است: «مذاکرات تا روز ۱۰ جولاي (جمعه) تمديد شده ولي منابع ايراني اينگونه استدلال مي‌کنند که مي‌توان حتي در روز ۹ جولاي هم متن توافقنامه را نهايي کرد.»

موضع قوي ايران در خصوص تحريم‌هاي تسليحاتي پس از نمايان شدن اختلافات ۱+۵

بر اساس شنيده‌هاي پورتر، موضوع اصلي اختلافات و تمديد مذاکرات در روزهاي اخير، متن قطعنامه‌اي بوده که بناست جايگزين قطعنامه‌هاي صادره شوراي امنيت در خلال سال‌هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ شود.»

اين گزارش مي‌افزايد: ۱+۵ تاکنون اصرار داشته‌اند که در قطعنامه جديد، تحريم‌هاي ايران براي خريد تسليحات متعارف، کماکان به قوت خود باقي باشد ولي نمايندگان ايران به شدت با اين امر مخالفت کرده‌اند.

بر اساس گفته‌هاي يک منبع بلندپايه بي‌نام اروپايي، جلسه دوشنبه‌شب ۱+۵ به بررسي موضع اين گروه بر سر موضوع تحريم‌هاي تسليحاتي اختصاص داشته؛ گرت پورتر مي‌گويد که با نمايان شدن اختلافات در ميان اعضاي ۱+۵ بر سر اين موضوع، موضع ايراني‌ها هم در اين بخش قوي‌تر شده است.

اين منبع گفته که روسيه و چين مخالف ادامه تحريم‌هاي تسليحاتي ايران‌اند و فرانسه هم در اين بخش موضع متزلزلي دارد.

آمانو در تهران قول داد

يکي ديگر از مواضع مورد اختلاف ايران و ۱+۵، بحث «ابعاد نظامي احتمالي» برنامه هسته‌اي اين کشور بوده؛ بر اساس گفته‌هاي گرت پورتر اين موضوع با سفر هفته گذشته آمانو به تهران حل شده است.

پورتر مي‌گويد که آمانو به مقامات ايراني در تهران اطمينان داده که گزارش‌هاي پيشين آژانس (در خصوص حل موضوع ابعاد نظامي احتمالي) در گزارش انتهاي سال ۲۰۱۵ منعکس خواهد شد.

تضمين آمريکايي براي کاهش تحريم‌ها همزمان با اجراي تعهدات ايران

محل اختلاف بعدي، زمان‌بندي برداشته‌شدن تحريم‌هاست. بر اساس گفته منابع پورتر اين بحث با پيشنهاد آمريکايي‌ها حل شده است.

پورتر به نقل از يک منبع ايراني بي‌نام نوشته که آمريکا «براي اولين بار قبول کرد که برداشته شدن تحريم‌ها، امري پيچيده‌تر و زمان‌برتر از امضاي يک توافق است و ايران هم قبول کرد که آمريکايي‌ها در روز امضاي توافق تضمين بدهند که در طي روزهاي انجام تعهدات توافقنامه‌اي ايران، آمريکا هم سازوکار کاهش تحريم‌ها را عملياتي کند.»
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html