پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182075
خبر عراقچي از بي‌امضا شدن توافق هسته‌اي!
تاریخ انتشار : 1394/04/15 18:28:18
نمایش : 2038
سيدعباس عراقچي، از ديپلمات‌هاي کشورمان و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده دولت يازدهم که هم‌اکنون در مذاکرات وين حضور دارد، اخيراً در يک برنامه تلويزيوني به مسئله امضاي توافق نهايي يا امضاي برجام اشاره کرده و گفته است: امضاي توافق همان قطعنامه شوراي امنيت است که آنرا تائيد مي‌کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح کرده است: برنامه جامع اقدام مشترک يک معاهده نيست که امضا زير آن داشته باشد. توافق اعلام مي‌شود، هر زمان امضاي شوراي امنيت پاي توافق آمد به کشورها اعلام مي‌شود تا آمادگي اجراي آنرا اعلام کنند!



*مسئله «خطر توافق بدون امضا» پيش از اين توسط خواص کشور مورد هشدار و اشاره قرار گرفته بود.

ماجرايي که خبر آنرا نخستين بار يک ديپلمات آمريکايي وابسته به تيم مذاکره‌کننده آمريکايي افشا کرد و از اين گفت که احتمالاً متن يک توافق بدون امضا منتشر خواهد شد.

پس از اين خبر، مهدي محمدي، کارشناس مسائل هسته‌اي کشورمان طي يادداشتي تأکيد کرد:

اين اقدام نامتعارف –اگر رخ بدهد- به اين معناست که طرفين پذيرفته‌اند مذاکرات شکست خورده است و امکان رسيدن به يک توافق قابل امضا وجود ندارد. تحت اين شرايط يک شيوه کم و بييش موثر اين است که با انتشار متن‌هايي که به گفته سرگئي ريابکوف تا بيش از ۹۰ درصد تکميل شده؛ اين مسئله را روشن کنند که دقيقا تا کجا پيش رفته‌اند، در چه مسائلي توافق وجود دارد و مهمتر از آن، دقيقاً اختلاف بر سر چه مواردي منجر به شکست مذاکرات شده است؟! به تعبير مذاکراتي، اين امر روشي است براي «توافق نکردن»، با اين ملاحظه که بتوان گفت مذاکرات پيشرفت‌هاي جدي داشته و بنابراين مي‌توان به آن زمان بيشتر داد.

به گزارش تسنيم، او افزوده بود: انتشار متن‌هاي نوشته شده بدون امضا و اجراي آنها، در واقع مذاکرات هسته‌اي را به يک پروژه رسانه‌اي و عمليات رواني تبديل مي‌کند که مخاطب آن ديگر افکار عمومي است نه ديپلمات‌ها. اگربه ياد بياوريم که ديپلمات‌ها تا امروز تا چه حد درباره انتشار محتواي مذاکرات تحفّظ داشته‌اند موضوع جالب‌تر مي‌شود. چرا جنبه محرمانه مذاکرات بايد يک شبه از ميان برود و همه چيز آشکار شود؟ چرا آمريکايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند که بهتر است يک پروژه مذاکراتي را بدل به يک پروژه رسانه‌اي بکنند؟

محمدي همچنين در بند نهايي يادداشت خود نيز اينطور تأکيد کرده بود: نبرد در حوزه افکار عمومي قلب اين منازعه است و به زودي از راه خواهد رسيد.

همچنين، فؤاد ايزدي، کارشناس مسائل بين‌المللي نيز در اين زمينه به تسنيم گفته بود:

«ظاهر اين خبر اين است که نظر و خط قرمز جمهوري اسلامي مورد توجه قرار گرفته و روز امضا در حوزه تحريم‌ها اتفاقي مي‌افتد، منتها اين داستان يک پيش‌‌زمينه‌اي پيدا کرده و آن اين است که توافقي صورت مي‌گيرد، بدون اينکه امضا شود بعد ايران موظف مي‌شود به تعهدات خود عمل کند و بعد آژانس راستي‌آزمايي کند و زماني که ايران به تعهدات خود عمل و آژانس راستي‌آزمايي کرد، آن زمان امضاي متن صورت مي‌گيرد و آن زمان براي تحريم‌ها اتفاقي خواهد افتاد .در واقع اين حالت وضعيت ما را بدتر مي‌کند، در حالت قبل توافق را امضا مي‌کردند و بعد ما اجرا مي‌کرديم. در اين حالت ايران اجرا مي‌کند بدون اينکه طرف مقابل توافقي امضا کرده باشد پس فقط در ظاهر به خط قرمز ايران توجه شده اما در عمل وضيعت نسبت به قبل بدتر شده است»

اما اين هشدارها پيرامون خطر توافق بدون امضا گويا از سوي مذاکره‌کنندگان جدي گرفته نشده و حتي از جانب برخي سمپات‌هاي مصلحتي دولت نيز عنوان شد که خبر توافق بدون امضا از اساس دروغ بوده و جماعت دلواپسان بدنبال بهانه‌گيري از دولت بوده‌اند!

تحليلي که صحبت‌هاي آقاي عراقچي حدوث آنرا اثبات مي‌کند.

يادآور مي‌شود در همين زمينه چندي قبل بود که حاج حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه کيهان نيز در بخشي از يک تحليل نوشت:

اخبار و گزارش‌هاي رسيده به کيهان حکايت از آن دارد که با توجه به تعريف‌هاي متضاد طرفين از «توافق خوب» و ناممکن بودن توافقي که مجموع خواسته‌هاي ايران و حريف را در خود داشته باشد، آمريکايي‌ها براي خروج از اين بن‌بست راهکاري را پيشنهاد کرده‌اند و گفته مي‌شود تيم مذاکره‌کننده کشورمان نيز به اين پيشنهاد روي خوش نشان داده و آن را پذيرفته و يا در حال ارزيابي براي پذيرش آن است. طرح آمريکايي‌ها، «تهيه پيش‌نويس يک توافق» بدون امضاي آن است.

وي افزوده بود: متن اين پيش‌نويس، به گونه‌اي پيچيده و چند پهلو تهيه شده است که در آن عبور از خطوط قرمز اعلام شده ايران، وضوح چنداني نداشته باشد.

با اين تفاسير و با خوانش صحبت‌هاي جديد عباس عراقچي به‌نظر مي‌رسد که بحث توافق بدون امضا محرز شده و مسئله توافق دولت يازدهم با کشورهاي ۵+۱ و البته ميزان مانايي يا ميرايي آن نيز وارد فازهاي جديدتري خواهد شد.

برخي محافل تحليلي معتقدند مهمتر از توافق يا عدم توافق دولت روحاني با کشورهاي ۱+۵؛ مسئله اصلي آنجاست که دوام اين توافق به شدت محل سؤال است و فکت‌هاي لازم براي تضمين مانايي آن وجود ندارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html