پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182048
جمله‌اي که در عربستان زلزله به پا کرد
تاریخ انتشار : 1394/04/14 08:44:57
نمایش : 1268
يکي از فعالان سياسي عربستان در برنامه‌اي تلويزيوني که شاه عربستان دستور تعطيلي آن را صادر کرد، جملاتي بر زبان آورد که در فضاي سياسي عربستان زلزله به راه انداخت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پايگاه خبري روزنامه «الاخبار» اعلام کرد: «عبدالله العواجي» نويسنده و فعال سياسي عربستاني در برنامه «في الصميم»، «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه سابق عربستان و دوره حکومت وي را به باد انتقاد و تمسخر گرفت تا جايي که سرانجام اين کار او به بازخواست خودش و توقيف برنامه و مجري آن انجاميد.

العواجي در اين برنامه که از شبکه «روتانا الخليجيه» با اجراي «عبدالله المديفر»، مجري و نويسنده سياسي سعودي، پخش مي‌شد، گفت: «مردم ملک عبدالله را فراموش خواهند کرد زيرا رهبري حقيقي با ترس وتهديد و دادوستد حاصل نخواهد شد بلکه با مشورت به دست مي‌آيد»؛ جمله‌اي که براي براي زلزله انداختن در عربستان کافي بود.

پس از اين برنامه «سلمان بن عبدالعزيز» شاه عربستان، دستور داد اين دو نفر به اتهام اهانت به ملک عبدالله به «هيئت بازرسي» ارجاع شوند و در نهايت نيز دستور توقف اين برنامه را صادر کرد.

به نوشته الاخبار، «اين فعال سعودي برنامه را به گونه‌اي آغاز کرد که گويي يکي از اعضاي گروه اخوان المسلمين است. او ضمن اشاره به شهداي ميدان رابعه و النهضه (مصر) از زندانيان (رژيم) کودتا (کودتاي نظامي مصر) ياد کرد و به بيان تفاوت نظام درون عربستان با ديگر نظام‌ها پرداخت و از شبکه تلويزيوني کساني که معتقدند که اصلاح‌گرايان دشمن کشور هستند، اشاره کرد که اصلاح بخشي از نظام عربستان است نه خارج از آن است و نه عليه آن.

طبق اين گزارش، وي همچنين به زندانيان اصلاح‌گرا اشاره کرد و گفت که «بعضي از اين اصلاح‌گرايان همچنان در زندان به سر مي‌برند»؛ بنابراين مي‌توان گفت اين سخنان، از معدود مواردي است که يک عربستاني از طريق رسانه به اين موضوع مي‌پردازد و به دوران پادشاهي ملک عبدالله حمله مي‌کند.

او از دوران پادشاهي عبدالله به عنوان دوران رنج امت ياد کرد و با حمله به وي، گفت: «در حال حاضر تن ملک عبدالله در گور تحت فشار جناياتي است که مرتکب شده و ديگر نه وزير رسانه به کارش نمي‌آيد نه هيچ چاپلوس و متملقي مي‌تواند به دادش برسد».

اما اوج تمسخر عواجي زماني بود که به بازداشت اخيرش که هشت روز به طول انجاميد اشاره کرد و گفت: «ملک عبدالله از اين مسئله زماني با خبر شد که من آزاد شدم».

وي در حساب توئيتر خود ضمن اشاره به حکم بازداشتش از سوي پادشاه به آيه ۵۱ سوره توبه «قل لن يصيبنا إلا ما کتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوکل المؤمنون» استناد کرد تا وانمود کند که از هيچ حادثه اي ترسي به دل راه نمي‌دهد و در حقيقت انتظار آنچه اتفاق افتاده را داشته است.

عواجي يکي از شخصيت هاي برجسته‌اي است که در سال ۱۹۹۳ با «سعد الفقيه» نويسنده سعودي و «محمد الحضيف» پزشک مخالف سعودي کميته دفاع از حقوق بشر را با عنوان «کميته دفاع از حقوق قانوني» صادر کرد. پس از بازداشت عواجي و دوستانش اين کميته در سال ۱۹۹۴ از لندن حمايت مي‌شد. در سال ۲۰۰۵ مجددا بازداشت وبه ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

عواجي که نقد رژيم آل سعود را اولويت کار خود قرار داده بود، در سال ۲۰۰۶ به دليل انتقاد از «غازي القصيبي» وزير رسانه، به ۸ روز حبس محکوم شد. وي در سال ۲۰۱۳ نيز به اتهام امضاي بيانيه «بازگشت مشروعيت» (بازگشت محمد مرسي رئيس‌جمهور برکنار شده مصر به قدرت) و مخالفت با کودتاي عبدالفتاح السيسي و شرکت در برنامه سياسي «۱۴۰» به همراه «فهد السندي» مجددا بازداشت شد. عواجي در اين برنامه گفته بود: «هيج پادشاه عربي يافت نمي‌شود که خود را فداي منافع ملت کند».

اين اعتقادات وي را به ستاره‌اي در برابر خبرنگاران بدون مرز و شبکه عربي حقوق بشر تبديل کرد. عواجي مدرک دکتراي زيست شناسي دارد و پيش از اينکه به خاطر فعاليت‌هاي سياسي خويش از کار حکومتي برکنار شود، در دانشگاه «ملک سعود» تدريس مي‌کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html