پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181790
روحاني: دلواپس نيستم، اميدوارم/ اسرار کشورمان را حفظ مي‌کنيم
تاریخ انتشار : 1394/03/23 21:28:50
نمایش : 1700
رئيس‌جمهور گفت: 24 خرداد تعلق به هيچ جناح و حزب و دسته‌اي ندارد و روز پيروزي ملت ايران است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا، حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان در نشست خبري با اصحاب رسانه که امروز در نهاد رياست جمهوري برگزار شد، با درود به روح امام(ره) و شهدا، پيشاپيش حلول ماه مبارک رمضان را تبريک گفت و اظهار داشت: ماه رمضان ماه قيام، صيام، همدلي و برکت براي همه ما خواهد بود و ماه رمضان ماه دوستي‌ها و کنارگذاشتن کينه‌ها، برادري، نزديکي، اخوت و آشتي و ماه بذل و بخشش است و اميدواريم که ماه رمضان براي ملت ما و همه مسلمانان ماه پرخير و برکتي باشد

روحاني با تبريک به ملت بزرگ ايران به خاطر سالروز انتخابات حماسه آفرين 24 خرداد سال 92 تصريح کرد:‌ شرايط بسيار حساسي پيش روي کشور ما وجود داشت و در سال گذشته احساس بحران بين‌المللي در روابط خارجي، شرايط سخت اقتصادي پيش روي مردم، شکاف در مسائل اجتماعي و سياسي بين گروهها و احزاب و جناحها، فضاي امنيتي در زمينه فرهنگي و در محيط‌هاي آموزشي از دغدغه‌هاي مردم بود و از طرف ديگر بدخواهان تصور مي‌کردند با فشارهايي که بر ملت ايران به ناروا تحميل کرده‌اند، مي‌توانند مانع مشارکت آنها و حضورشان پاي صندوق‌هاي آراء شوند.

رئيس جمهور افزود: اما مردم با حضورشان حماسه بزرگ آفريدند و به دنيا اعلام کردند که در اين کشور مردم سالاري حاکم است و هوشياري ملت ايران و راهنمايي‌هاي بسيار تأثيرگذار مقام معظم رهبري که همه را و حتي آنهايي را که ممکن است از نظام دلگير باشند به پاي صندوق آرا دعوت کردند و همچنين اعلام کردند آراي مردم امانت است و اين مسئله به عنوان حق‌الناس مطرح است که مردم پاي صندوق‌هاي رأي شتافتند و با حضور 73 درصدي واجدين شرايط حماسه بزرگ را آفريدند.

روحاني تأکيد کرد: 24 خرداد تعلق به هيچ جناح و حزب و دسته‌اي ندارد و روز پيروزي ملت ايران است.

وي افزود: مردم با رايي که به اعتدال، تدبير و اميد دادند مقصودشان اين بود که همه چيز به قانون برگردد. معناي اعتدال آن است که همه حرکت‌هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي در چارچوب مقررات قانوني باشد. معناي اعتدال آن است که هيچ تصميمي يک شبه در کشور گرفته نشود و امور به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: مردم مي‌خواستند شرايط با ثبات و آرامشي در جامعه حاکم شود. مردم مي‌خواستند در عرصه اقتصادي به آينده‌اي روشن اميدوار شوند و نمي‌خواستند نسبت به آينده اقتصادشان، روابط سياسي، ارتباطات سياسي داخلي و اصحاب فرهنگ در ترديد باشند. مردم مي‌خواستند به آينده زندگي بهتر، فضاي امن‌تر و شرايط بهتر زندگي اميدوار باشند و همه تلاش دولتمردان بر همين مبنا بود.

روحاني خاطرنشان کرد: من مي‌خواهم به ملت شريف ايران عرض کنم که هيچ تصميمي در اين دولت اتخاذ نشده مگر اينکه با صاحب‌نظران مشورت شده باشد. فضا در اين 2 سال فضاي آرام‌تري براي گفت‌وگو بوده و شرايط اقتصادي و سياسي آرامش را براي جامعه به ارمغان آورده است.

وي افزود: ما در اين شرايط بسيار سخت در آستانه انتخابات 24 خرداد 92 قرار داشتيم. هر دولتي روي کار مي‌آمد با يک شرايط بسيار سخت و دشوار روبرو بود. با يک تورمي که از مرز 40 درصد عبور کرده بود. با شرايط اقتصادي که داراي رشد منفي 6.8 بود. با شرايطي که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتي در جامعه بود و سرمايه‌گذاري‌ها رشد منفي داشت و رکود بر اقتصاد حاکم شده بود و در يک شرايطي بي‌نظير در تاريخ ايران بوديم از لحاظ توام شدن رکود و تورم.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: هر دولتي اگر با اين شرايط کار را آغاز مي‌کرد با انبوهي از مشکلات روبرو بود. تلاش بر اين بود که ما به وعده‌ها عمل کنيم. تلاش اين دولت در طول 22 ماه گذشته بر اين بوده که در هر زمينه‌اي که به مردم وعده‌اي داده تلاش کند تا آن وعده‌ها را عملي سازد. يعني نجات اقتصاد ايران، احياي اخلاق، تعامل سازنده با جهان وعده‌اي که در انتخابات به مردم داده شد.

روحاني خاطرنشان کرد: ما مي‌خواستيم عزت ملي‌ ما با موقعيت صحيح و درخور اين ملت در سطح جهاني و روابط بين‌المللي توام باشد. ما مي‌خواستيم روابط ما با دنيا به گونه‌اي باشد که ايران به عنوان يک تهديد در منطقه و جهان مطرح نباشد و آشتي و برادري و روابط بهتري با همسايگان داشته باشيم. ما مي‌خواستيم همه حقوق‌مان را با هم استيفا کنيم و نه تنها يک حق.

وي افزود: ما مي‌دانستيم در کنار حفظ حقوق هسته‌اي بايد حقوق دسترسي يک ملت به بازارهاي جهاني نيز هم‌زمان تامين شود. ما مي‌دانستيم که حق اين مردم همه فناوري‌هاست. ما مي‌دانستيم که حق اين مردم شرايط حمل و نقل مناسب بين‌المللي و فروش و شرايط ارتباط اقتصادي براي کالاهاي مختلف از خودرو تا پتروشيمي تا خريد انواع نيازهايي است که مورد نياز اين کشور است.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ما مي‌دانستيم که شرايط صادرات کالا تا مسئله بيمه تا کشتيراني تا روابط مالي و بانکي جزء حقوق اين ملت است. ما ملتي نيستيم که فقط يک حق داشته باشيم و ساير حقوق‌مان را بگذاريم تا ديگران پايمال کنند.

روحاني خاطرنشان کرد: هدف 24 خرداد اين بود که حفظ همه حقوق اين ملت بزرگ در دستور باشد. اين به مفهوم تعامل سازنده براي حفظ حقوق ملت و منافع ملي بود. در اين راستا ما باب مذاکره جدي و تاثيرگذار در چارچوب منطق با 1+5 را آغاز کرديم.

وي با بيان اينکه خطوط قرمز ما از ابتدا مشخص بود، افزود: من در اينجا از مقام معظم رهبري سپاسگزاري مي‌کنم. هم براي ترسيم خطوط اصلي در مذاکرات و هم براي حمايت جدي ايشان از مذاکره‌کنندگان و هم اينکه با نفس گرم خود وحدت و اتحاد ملي وانسجام را به خوبي حفظ کردند و بايد از ملت ايران تشکر کنم که همواره شاهد حمايت مستمر‌شان از دولت به ويژه در مورد مذاکرات هسته‌اي هستيم و بايد از مذاکره‌کنندگان قوي ما در اين مذاکرات و از وزير امور خارجه که سرپرستي مذاکرات را به عهده دارد تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ايم موجب افتخار ملي است.

روحاني بايد از ملت ايران تشکر کنم به خاطر حمايتي مستمر از دولت به ويژه در زمينه مذاکرات هسته‌اي چرا که ما با 6 قدرت بزرگ جهاني روبه‌رو هستيم و بايد از مذاکره‌کنندگان قوي ما در اين مذاکرات و از وزير امور خارجه که سرپرستي آن را به عهده دارند تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ايم موجب افتخار ملي است.

روحاني خاطرنشان کرد: ما در شرايطي هستيم که دو سال پيش هيچکس و هيچ قدرت بزرگي لااقل 1+5 و ديگر قدرت‌هاي غربي و حتي شرقي به داشتن حق غني‌سازي در خاک ايران اذعان نمي‌کردند، اين حق ما بود منتهي اين را اذعان نمي‌کردند اما امروز هيچکس در دنيا -حتي قدرت‌هاي بزرگ غربي و 1+5- در اينکه ايران حق غني سازي دارد و نطنز و حتي فردو درهايش باز مي‌ماند ترديدي ندارند که اين بزرگترين دستاورد در زمينه حقوق هسته‌اي است.

وي ادامه داد: هيچکس دو سال پيش از قدرت‌هاي غربي اذعان نمي‌کردند که ايران مي‌تواند در تحقيق و توسعه،‌ در زمينه سانتريفيوژهاي پيشرفته مسير را ادامه دهد حتي با اعمال تزريق UF6 در سانتريفيوژهاي پيشرفته براي تحقيق و توسعه؛ اما امروز همه به اين امر اعتراف کردند.

رئيس جمهور تصريح کرد: شايد در زمينه تحريم‌ها سخن‌ها متفاوت بود اما امروز هيچکس ترديد ندارد که اجراي توافق توأم با رفع تحريم‌هاي اقتصادي و مالي که تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران بوده است، خواهد بود.

روحاني ادامه داد: دو سال پيش کسي اذعان نمي‌کرد که با يک توافق نهايي همه قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت سازمان ملل لغو خواهد شد و آنچه به دست آورده‌ايم تا امروز -من درباره آينده بحث نمي‌کنم بلکه آنچه تا امروز به دست آورده‌ايم- يک پيروزي بزرگ براي ملت ايران است و اين پيروزي از آن ملت است و اين ملت با ايستادگي و مقاومت به حقوق بزرگ خود دست يافته است.

رئيس‌جمهور به دو مسئله مهم در زمينه تحريم‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: يکي ابعاد تحريم و عمق تحريم است و ديگري مديريت تحريم است که اين دو را بايد از هم تفکيک کنيم.

روحاني به تعريف تحريم پرداخت و اظهار داشت: تحريم را همه بدانيم غيرقانوني، غيرانساني، غيراخلاقي است و در اين ترديد نکنيم. تحريم تحريم کور و نه هدفمند بوده است و اگر تحريمي صنعت هسته‌اي بود شايد اين تعبيراتي که من با عنوان غيرانساني و غيراخلاقي ذکر کردم کمي اغراق بود اما اين تحريم حتي براي خريد گندم، مواد غذايي اين مردم، براي هر گونه سرمايه‌گذاري در ايران بود حتي سرمايه‌گذاري براي سدي که آب کشاورزي، برخي تعجب کردند اما تعجب نکنند که اين تحريم حتي براي سدي که آب خوردن مردم يک شهر را تأمين مي‌کرد نيز بود و عمق تحريم بر تجهيزات پزشکي، بيمارستان‌ها نيز بود و هيچکس در اينکه تحريم‌ها غيراخلاقي و غيرانساني بوده است ترديدي نکند.

رئيس جمهور ادامه داد: مخفي کردن ظلم ظالمان کار شايسته‌اي نيست و يا اينکه فکر کنيم اگر ظلم ظالمان را بيان کرديم کار بدي است.

وي ادامه داد: نکته ديگري وجود دارد و آن مديريت تحريم است چرا که ابعاد تحريم بسيار وسيع بود و تا نان و آب مردم را فرا مي‌گرفت.

روحاني خاطرنشان کرد: اين دولت به خوبي اين تحريم را مديريت کرد و اگر باز هم بخواهد ظالمانه ادامه يابد آن را مديريت خواهد کرد و دليلش آن چيزي است که دولت در طي اين دو سال به آن عمل کرده است،‌ دليل آن اين است که پرداختي مردم در بيمارستان به جاي 37 درصد به 4 درصد تقليل يافته يا اينکه 9 ميليون نفر و 200 هزار نفر بيمه درمان شدند و 10 ميليون از حاشيه نشينان اطراف شهرهاي بزرگ تحت پوشش خدمات درماني قرار گرفتند يا 11 ميليون نفر تحت پوشش حمايت کالايي قرار گرفتند، آمار فراوان است اما اين دولت بزرگترين سرمايه را براي منابع آبي کشور انجام داده است.

رئيس جمهور ادامه داد: اين دولت تا پايان 4 سال حدود 10 ميليارد دلار براي تأمين آب اختصاص داده است پس دولت، تحريم را مديريت کرده و خواهد کرد اما معناي آن اين نيست که ابعاد تحريم را ندانيم و ملت نداند و ظلم ظالم بيان نکنيم و توضيح ندهيم. ما بايد کار خلاف قانون قدرت‌هاي بزرگ را توضيح دهيم اما ملت ما از اين فشارها نمي‌هراسد و مسير خود را براي احقاق حقوق خود ادامه خواهند داد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين خصوص که چقدر جمهوري اسلامي با يک توافق فاصله دارد و چقدر رسيدن به توافق خوب امکانپذير است گفت: همه تلاش ما رسيدن به توافق عزتمندانه با تامين حقوق ملت ايران با توجه به همه خطوط قرمزي که تعريف شده است.

وي افزود: چارچوب‌هاي کلي که مدنظر جمهوري اسلامي بوده امروز مورد قبول 1+5 است. ضمن آنکه در جزئيات اختلاف نظرات فراواني داريم و بايد همه اين اختلاف نظرها حل شود.

روحاني با تاکيد براينکه ما در مذاکرات جدي هستيم، گفت: ما به دنبال تلف کردن وقت و خريد زمان نيستيم. همچنين محصور در زمان خاص هم نيستيم. عجله‌اي نداريم اما از همه فرصت و امکاناتمان براي دستيابي به توافق استفاده مي‌کنيم.

رئيس‌جمهور با مهم خواندن خواست ملت ايران گفت: چارچوب‌هايي که از طرف نظام مشخص شده در مذاکرات مورد توجه بوده است و مذاکره‌کنندگان اين مسير را دنبال مي‌کنند. اگر طرف مقابل همين چارچوب را مراعات و به منافع ملي ما احترام بگذارد و دنبال زياده‌خواهي نباشد، توافق در دسترس است.

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص رويکرد فرهنگي دولت و لغو کنسرت‌هاي موسيقي گفت: ما معتقديم امور فرهنگي بايد به اصحاب فرهنگ واگذار شود و بايد فضا را به گونه‌اي ترسيم کنيم که هم براي کساني که مي‌خواهند از کالاي فرهنگي استفاده کنند و هم آناني که کالاي فرهنگي توليد مي‌کنند، اين امکان وجود داشته باشد.

وي با تاکيد بر اينکه مرجع، قانون است، گفت: وقتي دستگاهي به عنوان مرجع قانوني براي دادن مجوز تشکيل شده، دخالت ديگران در اين امر شايسته نيست و ما بايد بگذاريم قانون عملياتي شود. اينکه تصور مي شود اين کار خوب است يا بد، بحث ديگري است.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: همه ما بايد به قانون عمل کنيم و دنبال اجتهاد شخصي نباشيم. اگر اجتهاد را به حوزه علميه واگذار کنيم و خود را ملزم به اجراي قانون بدانيم اين مشکل حل مي‌شود.

روحاني در ادامه گفت: وقتي در چارچوب قانون، مجوز براي يک کنسرت داده مي شود و مردم بليت مي‌خرند، اين گونه دخالت‌ها (لغو کنسرت‌هاي موسيقي) تضييع حقوق مردم است، قبل از آنکه تضييع حقوق اصحاب فرهنگ باشد.

وي با بيان اينکه همه احساس کنيم 24 خرداد ادامه دارد، گفت: همه احساس کنيم همان مردمي که پاي صندوق آمدند در حمايت و در اجراي مسيري که انتخاب کرده‌اند در صحنه هستند. ما بايد از اين مشکلات عبور کنيم و با وحدت و انسجام مي‌توان از اين مشکلات عبور کرد.

رئيس‌جمهور با تاکيد براينکه دولت خود را ملزم به اجراي قانون مي‌داند، گفت: از نظر ما وقتي مجوز قانوني صادر مي‌شود، لغو مجوز از طرف دستگاهي که از نظر قانوني حق اين کار را ندارد، مردود است. اگر قوه قضاييه نيز مي‌خواهد در اين خصوص ورود کند بايد توجيهي براي آن وجود داشته باشد.
در ادامه، خبرنگار تلويزيون ملي چين CCTV از آينده مذاکرات و چالش‌هاي پيش رو تا قبل از ضرب‌الاجل 30 ژوئن پرسيد و خطاب به روحاني گفت: به نظر شما در زمينه لغو تحريم‌ها چه پيشرفت‌هايي حاصل شده است و پيش‌بيني‌تان از اينکه اگر توافق انجام شود چقدر زمان مي‌برد تا تحريم‌ها لغو شوند چيست؟
روحاني در پاسخ به اين سؤال گفت: در برخي مسائل هنوز اختلاف نظرهايي وجود دارد. تحريم‌هاي اقتصادي با اجراي توافق برداشته خواهد شد و ملغي و کان لم يکن مي‌شود، در اين ترديدي نيست.

رئيس قوه مجريه افزود: اما نسبت به همزماني اقدامات ايران با اين لغوها که چگونه باشد اختلاف نظرهايي وجود دارد که ما مصر به هم‌زماني هستيم و يک اشکالي وجود دارد و اين است که طرف مذاکره‌کننده ما در برخي موارد بعد از اينکه در يک جلسه به يک چارچوب توافقي مي‌رسيم در جلسه بعدي به چانه‌زني بر مي‌گردد که اين باعث مي‌شود کار به عقب بيفتد و مذاکرات را طولاني‌تر مي‌کند.

روحاني تأکيد کرد: اگر طرف مقابل ما هم به چارچوب‌هايي که قبلاً مورد تفاهم بوده متعهد بماند و نخواهد موارد جديدي را وارد توافق کند به نظر من مي‌توان موضوع را حل و فصل کرد و ما مي‌توانيم به توافق برسيم اما در غير اين صورت ممکن است مذاکرات را طولاني کند.

خبرنگار مهر پرسيد: بعد از روي کار آمدن دولت يازدهم و با توجه به اينکه رئيس‌جمهور فردي مجتهد و فرزند حوزه بود اين اميد در بين علما و حوزه‌هاي علميه به وجود آمد که تعامل بهتري ميان دولت و حوزه‌ علمي شکل گيرد اما هرچه از دولت يازدهم گذشت، انتقادات نسبت به عملکرد فرهنگي دولت بيشتر شد تا جايي که علما نسبت به برخي مسائل همچون برگزاري کنسرت‌ها تئاترها و موضوع حجاب و عفاف و موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و همچنين تعابيري که دولت در حوزه وظايف نيروي انتظامي به کار برد واکنش نشان دادند، دولت شما چه اقداماتي براي رفع اين نگراني‌ها داشته و خواهد داشت،‌ که روحاني در پاسخ گفت:‌ دولت تعبير خاصي پيرامون وظايف نيروي انتظامي نداشته و ندارد. دولت معتقد است همه دستگاه‌ها از جمله نيروي انتظامي بايد در چارچوب قانون عمل کنند و معيارشان تنها قانون باشد که بنده فکر نمي‌کنم در اينجا فضايي براي اختلافات وجود داشته باشد.

وي افزود: اساساً اينکه قانون جمهوري اسلامي ايران يا متأخذ از متن شرع است و يا شامل مصوباتي است که با موازين شرعي مغايرت ندارد. بنابراين قانون ما قانون اسلامي است و امام هم فرمودند قانوني را که شوراي نگهبان تأئيد کند اجرايش براي همه لازم است بنابراين ما در اين زمينه اختلافي نداريم و در زمينه ساير مسائل فرهنگي دولت موظف به اجراي قانون است.

رئيس قوه مجريه تصريح کرد: قوانيني که هست دولت بايد آن را اجرا کند ضمن اينکه حقوق مردم هم بايد حفظ شود، امام در زمينه مسائل فرهنگي يک بن‌بستي را که قبلاً فکر مي‌شد را باز کردند و خيلي حرف‌ها بود در آغاز انقلاب بعضي‌ها مي‌گفتند که خانم‌ها نبايد در تظاهرات شرکت کنند، چون شعار که مي‌دهند صداي نامحرم است و اشکال دارد، در ايران اين بحث‌ها مطرح بود که در آن زمان امام(ره) در پاريس بودند و موضع‌گيري صريحي داشتند، خانم‌ها آن وقتي که بايد بيايند رأي دهند همه خم مي‌شويم و احترام مي‌کنيم و مي‌گوييم پاي صندوق‌هاي آرا بياييد و شما در مسائل سياسي، اجتماعي، فرصت‌هاي برابر داريد اما از انتخابات که ميگذرد گويي رأي و عقيده ما عوض مي‌شود.

روحاني همچنين افزود: تمام خانم‌ها، مادران و خواهران جامعه ما اولاً به دينشان، آئين‌شان فرهنگشان معتقدند و احترام مي‌گذارند و عفت و همچنين به حجاب و عفت و چارچوب‌هاي قانوني احترام مي‌گذارند، ما نبايد تصور کنيم که ما مي‌خواهيم اسلام را پياده کنيم و خدايي ناکرده خانم‌ها مي‌خواهند برعکس قوانين اسلام حرکتي داشته باشند. اينطور نيست. خانم‌ها همانند آقايان و در بسياري از زمينه‌ها پيش تاز هستند و در همه راهپيمايي‌ها و مراسم‌ها مي‌بينيد که اينچنين است.

رئيس قوه مجريه تأکيد کرد: به نظر من بايد حق نشاط، حق شادي حق زندگي اجتماعي در چارچوب موازين ديني و قانوني را براي همه  محترم بشماريم. در اين زمينه فکر نمي‌کنم در کليات اختلاف نظري باشد البته ممکن است در مصاديق اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد که بايد اين اختلافات را حل کنيم.

خبرنگاري از روحاني پرسيد در سالگرد اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و با توجه به اينکه تأکيد بر خصوصي‌سازي از طريق واگذاري شرکت‌هاي دولتي به بخش خصوصي از طريق بازار سرمايه شده است، به نظر شما پس از يک دهه اجراي اين قانون، تا چه حد توزيع ثروت از طريق بازار سرمايه بين مردم و اهداف سياست محقق شده است و در عين حال که به جايگاه بازار سرمايه در اقتصاد کشور آمارهايي که دولت اعلام مي‌کند مبتني بر افزايش رشد اقتصادي است، اما نمود آن را در بازار سرمايه نمي‌بينيم و اصلاً نظر دولت درباره بورس چيست، که رئيس جمهور پاسخ داد: اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي بسيار مهم است و مقام معظم رهبري در اين باره گفتند که اجراي آن يک انقلاب اقتصادي خواهد بود که اگر درست اجرا مي‌شد و پياده مي‌شد يک انقلاب اقتصادي بود، اما متأسفانه در اجراي سياست‌هاي اصل 44 و سياست‌هاي کلي 44 دقت لازم انجام نشده و برخي از موارد قانوني مورد توجه قرار نگرفت.

وي با اشاره به گلايه مسئولان استاني مبني بر واگذاري‌هاي غيرقانوني اظهار داشت: حرف مسئولين استاني اين است که بسياري از واگذاري‌ها در چارچوب قانون نبوده است و بنا بر اين بود که در اصل 44 ما بتوانيم مديريت را در بخش اقتصاد به بخش خصوصي بدهيم، اما متأسفانه نهادهايي نه خصوصي و نه دولتي -معروف به خصولتي- در اصل 44 آمدند و نگذاشتند همه اهدافي که مورد نظر بود اجرا و عمل شود.

روحاني ادامه داد: تلاش دولت اين است که اصل 44 به خوبي اجرا شود و در چارچوب مقررات قانوني باشد و تخلفي صورت نگيرد، اما آمار و ارقام اقتصادي که دولت اعلام مي‌کند اولاً دولت در اين زمينه دخالتي ندارد، بانک مرکزي و مرکز آمار ايران داراي استقلال هستند و ما به هيچ عنوان نه دخالت مي‌کنيم و نه سفارش مي‌دهيم. طبق قانون، آمار مرکز آمار، مبنا خواهد بود اما بانک مرکزي نيز از گذشته آمارهايي را داشته و اکنون نيز دارد که هر دو آمار مورد توجه صاحب‌نظران قرار مي‌گيرد.

رئيس‌جمهور ادامه داد:‌ اينکه اثر آنچه در اين آمار در زندگي مردم و بورس چگونه است يک مقدار متفاوت است چرا که وقتي مي‌گوييم نرخ و رشد تورم کاهش پيدا کرده است به معناي آن است که ماشيني که با سرعت در  حال حرکت بود، حرکت آن کم شده است اما اين به معناي آن نيست که متوقف شده يا ايستاده است، يا دنده عقب مي‌رود. ما فقط سرعت آن را کم کرديم.

وي خاطرنشان کرد:  معناي کاهش نرخ رشد تورم به معناي ارزاني نيست بلکه به مفهوم آن است که ماشيني که با سرعت به سمت دره مي‌رفت، ما آن را به سمت جاده درست برديم که سرنگون نشود که اين ماشين، اقتصاد ايران است.

روحاني تصريح کرد: ما در جهان، تورم صفر نداريم. تورم حد معقولي دارد و ما حتماً بايد به تورم يک رقمي برسيم بنابراين سياست دولت همچنان مسير کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود، اما اينکه اين اثر حرکت اقتصادي در همه بازارها از جمله بازار سرمايه مشاهده کنيم، بايد بگوييم که دولت دخالت مستقيمي در بازار سرمايه ندارد و نظارت مي‌کند و مي‌خواهد اين بازار حرکتش کاملاً شفاف باشد و ما از بازار سرمايه حمايت مي‌کنيم، اما بايد سرمايه را بلندمدت در نظر بگيريم، چرا که اساس بازار سرمايه به رونق اقتصادي برمي‌گردد و هر قدر بتوانيم رونق اقتصادي در جامعه به وجود بياوريم، بازار سرمايه به همان نسبت داراي رونق خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: من در بلندمدت مسير بازار سرمايه را مثبت مي‌دانم اما همانطور که مي‌دانيد امسال درآمد نفتي کاهش پيدا کرده و بنابراين يک مقدار با سختي سال را مي‌گذرانيم اما انشاءالله مسير را ادامه خواهيم داد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار همشهري در اين باره که چرا قوانيني که نياز به پول هم ندارد اجرايي نمي‌شود، گفت: وظيفه دولت اجراي قانون است منتها برخي قوانين در چارچوب امکانات يا برخي موارد هزينه‌اي دولت و در چارچوب درآمدها است و منوط به اين است که درآمد کافي به دست آيد.

وي با بيان اينکه دولت قانون بهبود کسب و کار را اجرايي کرده است، اظهار داشت: يکي از افتخارات دولت در اين حوزه است که رتبه ما در مسئله کسب و کار، افزايش يافته و از 152 به 130 رسيده است و ما در مسئله کسب و کار 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کرديم. در خصوص سهام عدالت نيز دولت به دنبال تهيه لايحه است. البته قبل از تقديم اين لايحه به مجلس هماهنگي‌هايي نياز است.

روحاني در ادامه تصريح کرد: دولت هر موردي که قانون و يا آيين‌نامه خواسته آن را اجرايي و عملياتي کرده است و اساس کار اين دولت اين بوده است که قوانين اجرا شود حتي قوانيني که سال‌ها از عدم اجرايش مي‌گذرد مانند قانون خدمات جامعه ايثارگران که از سال 86 مانده بود ما آن را اجرايي کرديم. دولت در سال گذشته هزار و 700 ميليارد تومان براي اجراي اين قانون هزينه کرده است.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در اين خصوص که آيا دولت تصميم شوراي عالي امنيت ملي درباره ممنوع‌التصويري رئيس دولت اصلاحات را تاييد مي‌کند، گفت: مسائل سياسي و اجتماعي کشور يک روزه حل و فصل نمي‌شود. ما بايد شرايط امروز را نسبت به دو سال گذشته در نظر بگيريم و ببينيم که آيا در مسير حل و فصل مسائل بوده است يا خير؟

وي گفت: تلاش مي‌کنيم شرايط کشور را از شرايطي که قبلا مناسب نبوده را به شرايط مناسب و قانوني برگردانيم. نمي‌توانيم بگوييم در دو سال گذشته تغييري حاصل نشده. امروز انجمن هاي دانشجويي همه فعال هستند. 16 آذر دو سال گذشته را با قبل از اين دولت مقايسه کنيد. خانه سينما و خانه احزاب فعال شده است اما اينکه انتظار داشته باشيم همه مسائل جامعه در 22 ماه تمام شود اين گونه نيست.

روحاني در ادامه تصريح کرد: مهم اين است که ما مايوس نشويم. اينکه 5 نفر حرکت  غيرقانوني کرده‌اند، اول بايد آنان را نصيحت کنيم و بگوييم اين به صلاح کشور نيست. اساس 24 خرداد 92 اين بود که مردم گفتند افراط نباشد، اعتدال باشد و حرف‌ها در چارچوب قانون باشد.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه دولت هيچ کاري را بدون حضور حمايت مردم نمي‌تواند انجام دهد گفت: مردم همانطور که پاي صندوق آمدند بايد از دولت حمايت کنند.

وي ممنوع التصويري يا ممنوع‌الخبري فردي را از سوي شوراي عالي امنيت ملي کاملا دروغ دانست و گفت: شوراي عالي امنيت ملي هيچ مصوبه‌اي در اين زمينه ندارد و اگر کسي اين را به شوراي عالي امنيت ملي انتصاب داده است خلاف کرده و بايد طبق قانون مورد مجازات قرار گيرد.

روحاني در پاسخ به سؤالي در مورد گره زدن همه امورات کشور به تحريم، گفت: در گذشته و در يک دوره 8 ساله 720 ميليارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا به بيرون متکي شد و همين اقدام هم علامت لازم را براي تحريم داد، اگر اقتصاد مقاومتي بود و در جامعه ما خوداتکايي وجود داشت و به دلار نفتي وابسته نبوديم اين فشارها بر ما وارد نمي‌شد.

وي افزود: همه برنامه‌هاي اين دولت در شرايط تحريم وضع و اجرا شده است. در زماني که تحريم بوده توانستيم تورم بالاي 40 درصد را به 15 درصد برسانيم. دولت در شرايطي که تحريم وجود داشته توانسته کشور را از رشد منفي 6.8 به رشد مثبت برساند، سرمايه‌گذاري منفي را به مثبت برساند و در همه زمينه‌ها اعم از صنعت، کشاورزي ما داراي رشد مثبت در سال 93 هستيم.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: در يک سال گذشته ما براي واردات محصولات کشاورزي و غذايي بيش از 8 ميليارد دلار صرفه‌جويي کرديم. يعني توليدات داخلي ما رشد داشته است. اينها نشان مي‌دهد که دولت فعلي در زمان تحريم برنامه‌ريزي و معضلات را حل کرده است.

روحاني خاطرنشان کرد: تحريم هيچ گاه موفق نبوده و به اهداف خود نرسيده و در ايران هم تحريم موفق نخواهد بود اما مؤثر بوده و بين موفق بودن و مؤثر بودن بايد فاصله وجود دارد.

«تحريم مي‌خواست ما را تسليم کند اما موفق نشد. اما تحريم مشکلاتي را براي جامعه ما به وجود آورد. گاهي مي‌پرسم مشکلات گذشته و حال مربوط به تحريم است يا مديريت. مسلما مديريت بالاتر از تحريم است. اين جاي بحث ندارد. اساس کار مديريت صحيح است.»

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ما در حال حاضر در بخش محيط زيست نيازمند يک سرمايه‌گذاري بزرگ هستيم.براي آب نياز به سرمايه‌گذاري بزرگ داريم و ما اين سرمايه را از خارج وارد مي‌کنيم و در چنين شرايطي تحريم مشکلاتي را براي ما به وجود آورده و اين در همه زمينه‌ها مشهود است، البته اين به اين معنا نيست که ما نمي‌توانيم زندگي کنيم.

روحاني خاطرنشان کرد: هيچ کشوري پشت درهاي بسته به اقتصاد و بازار بزرگ دست نخواهد يافت. اين يک ظلم بزرگ است که مي‌خواهند دروازه ما را ببندند و اجازه ندهند صادرت و واردات داشته باشيم. ما اين ظلم را بايد برداريم که اين ظلم همان تحريم است اما در عين حال دولت با شرايط تحريم کار را مديريت کرده و توانسته بسياري از مشکلات را حل کند و حل خواهد کرد.

وي علت بازداشت جيسون رضائيان و تعيين تکليف وي و اينکه آيا رئيس‌جمهور پيگير وضعيت وي هست يا نه که در سوال خبرنگاري بود را اينگونه پاسخ داد «من به عنوان رئيس‌جمهور و مسئول اجراي قانون اساسي نسبت به حقوق شهروندي همه ايرانيان و حتي اگر کسي که تابعيت غيرايراني داشته و در ايران زندگي مي‌کند حساس هستم و آن را دنبال مي‌کنم. مواردي که به من اطلاع داده مي‌شود نسبت به پيگيري آنها اقدام مي‌کنم و در مورد جيسون رضائيان کليت آنچه که وظيفه دولت است (در اين بحث هم) مستثني نيست.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي در مورد زمان بين امضاي توافق و اجراي آن و نيز برداشته شدن تحريم‌هاي بانکي پس از يک سال اظهار داشت: اينکه برداشته شدن تحريم‌هاي بانکي يک سال طول مي‌کشد حتما نادرست و جاي يک ماه با يک سال در اينجا اشتباه شده است و حتما اين حرف درست نيست.

روحاني خاطرنشان کرد: بين زمان امضاي توافق تا اجراي کامل آن يک فاصله زماني خواهد بود. اينکه اين فاصله چند ماه است جزو مواردي است که مورد بحث است. آنچه که ما به دنبال آن هستيم اين است که بعد از توافق بلافاصله در شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه‌اي صادر شود که آن قطعنامه توافق را در فصل 7 منشور سازمان ملل متحد تائيد کند و آن توافق در همان قطعنامه‌اي که در شوراي امنيت خواهد بود و مصوبه‌اي که شوراي امنيت خواهد داشت همه قطعنامه‌هاي قبلي را در زمينه مسائل هسته‌اي لغو کند. اين اولين گام مهمي است که بعد از توافق برداشته خواهد شد.

وي افزود: شايد بتوان گفت اولين تضمين اجرايي اين توافق است که توسط شوراي امنيت تائيد خواهد شد که داراي اهميت است اما اينکه بعد از آن تحريم‌ها چگونه لغو مي‌شود در حال بررسي است. اعلام لغو با اجراي لغو چگونه خواهد شد. تعيين زمان و تعهداتي که ايران خواهد داشت و .. نيازمند زمان است و کاري نيست که بتوان در يک ساعت آن را انجام داد.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: از زماني که توافق به امضا مي‌رسد تا زماني که همه تعهدات اجرايي و عملياتي مي‌شود از سوي دو طرف چقدر زمان مي‌برد هنوز محل بحث است اما چند ماهي حتما به طول خواهد انجاميد.

روحاني در پاسخ به سؤالي در مورد اجراي پروتکل الحاقي توسط ايران گفت: پروتکل الحاقي چيزي نيست که مخصوص ايران باشد. تبليغات غلط، ناصحيحي در خارج از کشور در اين باره به راه افتاده است. بسياري از کشورهاي دنيا امروز پروتکل الحاقي را اجرا و به آن عمل مي‌کنند. 124 کشور پروتکل الحاقي را اجرا مي‌کنند و تعداد ديگري از کشورها نيز اجراي آن را پذيرفته‌اند که در مسير نهايي شدن است.

وي افزود: پروتکل الحاقي در سال 2003 توسط 80 کشور اجرا مي‌شد و تعداد اين کشورها در اين سال‌ها از 80 به 124 کشور رسيده که اين نشان مي‌دهد که پروتکل الحاقي چيز بدي نيست که کشورها مرتب به آن اضافه مي‌شوند و آن را امضا مي‌کنند.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: اين گونه تعهدات بين‌المللي همواره تعهدات دوطرفه است. هر چه در اين 124 کشور اجرا مي‌شود در ايران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل الحاقي چيزي به نام بازرسي وجود ندارد.

روحاني خاطرنشان کرد: ما در سال 2003 تا 2005 پروتکل الحاقي را اجرا کرديم و مي‌دانيم که چگونه است و در همان زمان هم که مي‌خواست اجرا شود بحثي در کشور سر گرفت که اگر پروتکل اجرايي شود مساجد و خانه علما و مجلس شوراي اسلامي را بازرسي مي‌کنند که بي‌اساس بود و امروز هم حرف‌هاي بي‌اساس زيادي در رسانه‌ها در اين باره مطرح مي‌شود.

وي افزود:‌ ايران يک استثنا نيست. پروتکل الحاقي در بسيار از کشورها در حال اجرا است اما اين نکته قطعي است که ايران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجراي پروتکل يا هر معاهده ديگري در دست ديگران قرار گيرد. ما هيچ گاه نخواهيم گذاشت نه اسرار نظامي بلکه در بسياري از فناوري‌هاي ديگر اسراري داريم که اين اسرار نبايد در اختيار ديگران قرار بگيرد.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ما در زمينه کنوانسيون شيميايي هم عضو هستيم واين چيزي شبيه پروتکل الحاقي است و سال‌هاست که تعهدات اين کنوانسيون در اين کشور اجرا مي‌شود. در آنجا هم برخي دسترسي‌ها وجود دارد و البته ما اسرار کشورمان را حفظ کرده و مي‌کنيم. بنابراين پروتکل الحاقي مسئله تازه‌اي نيست و محدود به ايران هم نيست. معاهده‌اي است که بسياري از کشورها آن را اجرا و ايران هم آن را اجرا خواهد کرد.

روحاني خاطرنشان کرد: مسئله مهم براي ايران اين است که با اجراي توافق و پروتکل الحاقي ثابت کند که اتهامات بي‌اساسي که عليه ايران مطرح مي‌شد که ايران بمب هسته‌اي مي‌سازد يا در پي ساخت بمب هسته‌اي است براي جهانيان روشن خواهد شد که اين اتهامات بي‌اساس است و لذا آژانس هم که از سال 2001 تاکنون پادمان را در کشور ما اجرا مي‌کند همواره تائيد کرده که هيچ چيزي را در ايران پيدا  نکرده که بيانگر انحراف ايران از مسير صلح‌آميز باشد.

خبرنگار شبکه خبر پرسيد: با توجه به اينکه دو سال از دوره رياست جمهوري شما سپري شده است اگر بخواهيد از بين وعده‌هاي انتخاباتي که داده‌ايد دو وعده کاملا محقق شده و دو وعده‌اي که اصلا محقق نشده يا کمتر محقق نشده را نام ببريد چيست، که روحاني گفت: پاسخ اين سوال را بايد شما بدهيد، تلاش ما اين بوده که تمام وعده‌هايي که داده بوديم عملياتي کنيم.

وي افزود: ما در زمينه اقتصاد وعده داده بوديم که شرايط را آرام کنيم و مردم بتوانند از مشکلات اقتصادي فاصله بگيرند که به نظر من دولت تلاش خودش را در اين زمينه انجام داده است که دليلش هم آمار و ارقامي است که الان وجود دارد و يکي ديگر از آن دلايل، آرامش و ثباتي است که در بازار مشاهده مي‌کنيم.

وي افزود: همچنين در عرصه سياست خارجي وعده ما تعامل سازنده بود که به نظر بنده ما به اين وعده عمل کرديم. ما همواره به دنبال تعامل سازنده با دنيا، همسايگان‌مان و غير همسايگان‌مان هستيم، ما بايد حافظه ميان مدت خود را درست کنيم يادمان نرود دو سال پيش چه خبر بود، با توجه به افزايش حضور هيأت‌هاي خارجي در ايران و حضور سرمايه‌گذاران خارجي در کشور و روابط خوبي که با همسايگان‌مان داريم به جز دو همسايه و ما به اين وعده‌ها عمل کرده‌ايم.

رئيس جمهور تأکيد کرد: براي تحقق وعده‌هاي ديگر تلاش‌مان اين بوده که به آنها هم عمل کنيم. به نظر من در زمينه مسائل سياسي و فرهنگي هم وضع با دو سال پيش بسيار تفاوت کرده است اما در عين حال روشن است که ما به تمام اهداف‌مان نرسيده‌ايم.

رئيس قوه مجريه با بيان اينکه حتي ممکن است تا پايان 4 سال هم صددرصد به تحقق وعده‌هاي خود دست نيابيم، افزود: آنچه که ما مي‌توانيم به مردم اعلام کنيم اين است که همواره تلاش‌مان اين بوده که آنچه  وعده داده بوديم را عمل کنيم اما مردم ما بايد يک نکته‌اي را به ياد بياورند و آن هم اين است که در حل برخي امور، کل حاکميت بايد دست به دست يکديگر دهند تا به آن هدف برسيم، دولت به تنهايي قادر نبوده بلکه قوه قضائيه، مقننه و ساير دستگاه‌ها هم بايد همکاري کنند تا بتوانيم به اهداف مورد نظر برسيم.

وي با بيان اينکه دولت تلاش خود را انجام داده است و در برخي زمينه‌ها موفقيتش بالا و در برخي امور موفقيتش کمتر بوده است، گفت: تلاش ما اين است که به تمام وعده‌هاي خود عمل کنيم.

رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه واکنش ايران به ايجاد پايگاه‌هاي نظامي جديد آمريکا در عراق به بهانه مبارزه با داعش چيست، اظهار داشت: سياست جمهوري اسلامي ايران نسبت به مسائل منطقه تغيير نکرده است و همان سياستي است که از دو سال پيش در پيش گرفته‌ايم، تعهد ما به کشورهاي منطقه اين است که به امنيت و ثبات‌شان کمک کنيم و اگر از ما درخواستي دارند در حد توان‌مان به آن دولت‌ها کمک کنيم. مخصوصا در مبارزه با تروريسم که اين مسئله را يک وظيفه بسيار مهم براي خودمان مي‌دانيم.

وي افزود: ما کاملا شرايط منطقه را که چه چيزي پيش خواهد آمد پيش‌بيني مي‌کرديم بنابراين در دو سال گذشته و در سازمان ملل متحد طرح جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري را پيشنهاد داديم و همان وقت هم به سازمان ملل اعلام کرديم که آينده جهان و منطقه ما چگونه خواهد بود. خوشبختانه به آن ندا در مقام تصويب قطعنامه در مجمع عمومي پاسخ مثبت داده شد اما در مقام عمل متأسفانه آن مقدار که ما مي‌بايست شاهد حضور سازمان‌هاي بين‌المللي و کشورها براي مبارزه با تروريسم باشيم، نبوديم.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: ما در عراق و سوريه پايگاه نظامي و واحد نظامي نداريم. آنچه که ما در عراق و سوريه انجام مي‌دهيم فعاليت‌هاي مستشاري است و مي‌خواهيم ثبات و امنيت به اين کشورها بازگردد و همچنين ما مي‌خواهيم در اين کشورها بيش از گذشته دموکراسي اجرايي شود.

روحاني خاطرنشان کرد: آمريکايي‌ها طرح‌هاي مختلفي را در طول يکسال گذشته و از زماني که حملات گروه‌هاي تروريستي به موصل شروع شد ادعا کردند که در رابطه با همين ادعاها بحث درست کردن ائتلاف براي مواجهه با اين گروه‌ها مطرح شد و اخيرا هم اعلام کردند روزانه هزينه‌هاي بسيار زيادي را پرداخت مي‌کنند. واقعيت اين است که ادعاهاي طرف مقابل توخالي بوده است. آنچه که در عراق جلوي تروريسم را گرفته و اجازه گسترش فعاليت آنها را نداده، ملت عراق و مردم اين کشور بودند و ايران هم به سهم خود به آنها کمک کرده است. ما اثري از کشورهايي که عليه تروريسم ائتلاف تشکيل دادند نمي‌بينيم. آنها بنا بود با تروريسم بجنگند و اخيرا هم ادعاي ايجاد پايگاه مي‌کنند که به نظر من اين ادعاها با واقعيت بسيار فاصله دارد.

روحاني تأکيد کرد: کشورهاي منطقه امروز بايد روي پاي خود بايستند. ما هم در حد توان‌مان هر کاري از دست‌مان بربيايد انجام خواهيم داد.

رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب يزد که پرسيد با توجه به برخي اتفاقاتي که در گذشته از جمله افزايش قيمت بنزين، حذف برخي دهک‌ها از دريافت يارانه انجام شد انتظار مي‌رفت شما با حضور در تلويزيون با مردم به صورت زنده گفت‌وگويي داشته باشيد و پيرامون اين مسائل توضيح دهيد، گفت: اصل اشکال شما وارد است و بنده به سهم خودم بايد بيشتر حضور پيدا کنم و با رسانه‌ها و با مردم بيشتر صحبت کنم کاملا اين اشکال وارد است، مردم بايد تمام حرکت‌هاي دولت را به خوبي بدانند.

وي افزود: قضاوت نهايي به عهده مردم است البته در زمينه مسئله افزايش قيمت بنزين که اشاره کرديد بنده خيلي اين واژه را نمي‌پسندم چون در مسئله بنزين، ما اقدام به تک نرخي آن کرديم و دلايلش هم روشن بوده و مسئولان دولتي هم آن دلايل را به طور واضح بيان کردند که ما طبق قانون مجلس مي‌بايست قيمت تمام حامل‌هاي انرژي را به فوب خليج فارس مي‌رسانديم يا حداقل اين قيمت‌ها را به فوب خليج فارس نزديک مي‌کرديم که الان حتي در قيمت بنزين هم فاصله زيادي داريم. دولت آنهايي را که تورم‌زا بود و در زندگي مردم تأثير مي‌گذاشت در اصلاح قيمت‌هايشان بسيار مراعات کرديم از جمله قيمت گازوئيل، نفت، گاز و ...  و در زمينه بنزين هم اقدام به تک نرخي آن کرديم و عمدتا دليل اين اقدام ما هم وجود فساد به دليل شرايط حاکم بر فضاي دو نرخي بودن بنزين بود که براي جلوگيري از فساد اين کار را انجام داديم.

روحاني تأکيد کرد: البته بنده از مردم تشکر مي‌کنم به دليل اينکه تحت تأثير برخي رسانه‌هاي خارجي و حتي برخي رسانه‌هاي داخلي که به دنبال فضاهايي بودند قرار نگرفتند، ثانيا ما بايد مجري قانون باشيم که قانون هم اين وظيفه را بر دوش ما گذاشته بود همچنين شما مي‌دانيد يارانه‌هايي را که ما پرداخت مي‌کنيم بر مبناي قيمت‌هاي حامل انرژي است و امسال به دليل کاهش قيمت نفت، کسري زيادي را خواهيم داشت. يعني در سال حدود 10 هزار ميليارد تومان کسري خواهيم داشت.

وي گفت: همچنين تک نرخي شدن بنزين حدودا 3هزار ميليارد تومان مي‌تواند براي دولت درآمد داشته باشد که در کل ما شاهد کسري 7هزار ميليارد توماني خواهيم بود. همچنين ما متعهد مانديم که يارانه‌ها را پرداخت کنيم.

وي با اشاره به تکليف مجلس مبني بر حذف يارانه پردرآمدها و غير نيازمندان اظهار داشت: ما به دنبال اجراي قانون هستيم تا افرادي که نيازمند به دريافت يارانه نيستند پرداخت يارانه به آنها را قطع کنيم البته بنده مصمم هستم که مبادا افراد کم درآمد به اشتباه يارانه‌شان قطع شود و اين نکته‌اي است که براي دولت بسيار حساس است و در همين رابطه به وزير کار که مسئول اين کار است مؤکدا دستور دادم يارانه کسي را قطع کند که مطمئن باشد نياز به دريافت يارانه ندارد.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: تحقق اين کار زمان بر است اما هر دوي اين اقدامات در چارچوب قانون مجلس است و دولت براي اجراي اين قوانين تلاش دارد و البته اينکه بايد توضيحاتي به مردم داده شود درست است و اين کار بايد بيشتر صورت بگيرد.

 روحاني در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه شما توضيحات زيادي از فعاليت‌هاي اقتصادي دولت داديد و در همين رابطه به آمارهايي اشاره کرديد اين در حالي است که شما در 15 مرداد 92 اعلام کرديد معيار سنجش تورم براي ما جيب مردم است نه آمارهاي بانک مرکزي و مرکز آمار ايران. آيا همچنان معيار سنجش تورم براي شما جيب مردم است يا خير؟ گفت: آنچه که دولت در زمينه آمار و ارقام‌ها اعلام مي‌کند بر اساس مبنا و محاسباتي است که دستگاه‌هاي مسئول انجام مي‌دهند البته بخش‌هاي اقتصادي روزانه آمار قيمت‌ها را جمع‌آوري مي‌کنند و بنده هم حداقل هفته‌اي يک يا دو بار اين آمار را مي‌بينم تا وضع قيمت اجناس در بازار را ارزيابي کنيم، معيار باز هم جيب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمينه گراني، ارزاني و زندگي ملاک جيب مردم است.

وي در ادامه با بيان اينکه دستگاه‌هاي مسئول براي اعلام آمارها يکسري چارچوب‌هايي را دارند، تصريح کرد: بازار هم‌اکنون داراي يک ثبات و آرامش است و قيمت اجناس به طور روزانه تغييرات آنچنان زيادي ندارد و اين نوسانات را در قيمت نمي‌بينيم. البته وقتي که در کل مي‌گوييم تورم 15 درصد است معنايش کاملا مشخص بوده البته جنسي که شما الان خريداري مي‌کنيد قيمتش نسبت به پارسال 15 درصد گران شده است که معنايش همان است، کاهش تورم به معني ارزاني نيست.

رئيس قوه مجريه با بيان اينکه تلاش دولت بر اين است که زندگي مردم نسبت به گذشته بهتر شود، افزود: در سال جاري نسبت به سال گذشته حداقل 10 ميليارد دلار از نظر درآمد نفتي کسري خواهيم داشت که البته امکان دارد کمي از اين مقدار هم بيشتر بشود همچنين از نظر ريالي که بايد به خزانه واريز شود حداقل 20 هزار ميليارد تومان کسري خواهيم داشت بنابراين براي مقابله با اين کار بحث خروج از رکود را مطرح کرديم و آيين‌نامه‌هاي مربوط به آن را تصويب و براي اجرا ابلاغ کرديم.

وي ادامه داد: همچنين لايحه مربوط به اين موضوع را تقديم مجلس کرديم که اخيرا قوه مقننه آن را تصويب کرده و به دولت ارائه کرده و ما هم اکنون در حال تدوين آيين نامه‌هاي آن هستيم. همچنين ما در زمينه هزينه‌هاي جاري کشور دستورالعمل اجرايي تعيين کرديم براي اينکه بتوانيم هزينه‌هاي جاري را کاهش دهيم. اين در حالي است که در سال گذشته دولت 32 هزار ميليارد تومان در حوزه عمراني پرداخت کرد که نشان مي‌دهد دولت تلاش مي‌کند براي افزايش رفاه و آرامش مردم و در اين زمينه تلاش دولت همين تواني است که در حال اجرا است.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: حضور مردم در عرصه‌هاي اقتصادي نسبت به گذشته بسيار پرنشاط‌تر است در حاليکه طبق آماري که اخيرا به بنده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شد مجموعا در طول 22 ماه گذشته 8 هزار واحد صنعتي نيمه کاره و نيمه تمام تکميل شده‌اند که اقدام بسيار مثبتي بود. ما همچنين آمارهاي رشدي که در عرصه کشاورزي، صنعتي و .... مشاهده مي‌کنيم نشان از تلاش دولت براي ارتقاي رفاه و آرامش مردم است.

روحاني با بيان اينکه يکي ديگر از مسائل بسيار مهم پيرامون اين موضوع بحث اشتغال است که اشتغال يک مشکل عمده در کشور محسوب مي شود، افزود: ما تا نتوانيم رونق اقتصادي ايجاد کنيم و سرمايه جذب نکنيم موضوع اشتغال جوانان يکي از دغدغه‌هاي جدي ما براي امسال و سال آينده خواهد بود البته آمار و ارقامي که سال گذشته به بنده داده شد نشان مي‌داد که حدود 550 هزار اشتغال ايجاد شده است اما از طرفي تعداد بسيار زيادي اشتغال در کشور کم شده است. وقتي که ما به موضوع اشتغال خالص مي پردازيم آمار ما مطلوب و مناسب نيست.

روحاني با بيان اينک حل موضوع اشتغال همکاري تمام دستگاه‌ها را مي‌طلبد، گفت:‌ اينکه مي‌گوييم جامعه بايد آرامش داشته باشد و افراطي گري را بايد کنار بگذاريم و همه بايد کمک کنيم تا وضع اقتصادي مان بهبود پيدا کند و سرمايه خارجي جذب شود يکي از اهداف بزرگش ايجاد اشتغال براي جوانان است.

خبرنگاري از روحاني پرسيد: عراق ايران را در جنگ عليه تروريسم، شريک اساسي خود مي‌داند و همانطوري که شما به آن اشاره کرديد جمهوري اسلامي ايران کمک‌هاي مشورتي به عراق در راستاي تعهدات جامع بين‌المللي براي کمک‌رساني به اين کشور ارائه مي‌دهد. پس از اجلاس پاريس و کشورهاي گروه 7 که روي اين مطلب تأکيد داشتند، آيا ما توقع نقش بيشتر از جمهوري اسلامي خواهيم داشت و در سايه اين کمک شاهد پايان حيات داعش در آينده‌اي نزديک خواهيم بود؟

روحاني در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: ايران در چارچوب مقررات بين المللي براي کمک به دولت عراق بيش از گذشته آماده است که اين کمک مي‌تواند از منظر اقتصادي، سياسي و يا حتي کمک نظامي در قالب مستشاري و يا نيازمندي‌هاي عراق براي خريد تسليحات باشد.

وي ادامه داد: ايران کاملاً آمادگي انجام اين کمک‌ها را دارد چرا که ايران و عراق دو کشوري هستند که از لحاظ تاريخي، مذهبي، ديني و فرهنگي در طي قرن‌ها در کنار هم بودند و ما وظيفه خودمان مي‌دانيم که از عراق و دولت عراق در برابر تروريست‌ها حمايت کنيم و اين حمايت را ادامه خواهيم داد و در صورت نياز و تقاضاي دولت عراق، اين حمايت‌ها را بيشتر مي‌کنيم، چرا که حتماً معتقديم گروه‌هاي تروريستي درنهايت شکست مي‌خورند و ما در اين ترديد نداريم که گروه‌هاي تروريستي در منطقه موفق نخواهند بود، اما در عين حال دردسرآفرين هستند و مشکل براي مردم، زندگي مردم و تمدني که در منطقه وجود دارد ايجاد مي‌کند.

روحاني ادامه داد: همه بايد تلاش کنيم که به گونه‌اي گروه هاي تروريستي هر چه سريع‌تر منطقه را ترک کنند.

وي ادامه داد: موضوع تروريسم مي‌تواند معضلي براي کل منطقه و جهان باشد و براي مقابله با آن بايد با هم تعاون و همکاري داشته باشيم چراکه مبارزه با تروريسم يک وظيفه قانوني و انساني است.

خبرنگار لس آنجلس تايمز از رئيس‌جمهور پرسيد: با توجه به اينکه شما به ادعاهاي توخالي آمريکا اشاره کرديد، اما آيا شما دلواپس نيستيد که پس از توافق 1+5 کساني در آمريکا و ايران کارهايي بکنند و اجراي توافق به دست‌انداز بيفتد و يا حوادث عراق و سوريه، اصطکاک ايران و آمريکا و احياناً چند کشور ديگر را افزايش دهد و اين قرارداد در حد کاغذ بماند و فرايند فروپاشي آن به محض امضاء شروع بشود، چرا که اين نگراني از آن جهت تقويت مي‌شود که طرف مذاکره‌کننده روسي گفته است به نحو نگران‌کننده‌اي نوشتن توافقنامه اين روزها قبل از ضرب‌الاجل با سرعت کم به پيش مي‌رود. ارزيابي شما چيست.

اين خبرنگار در ادامه اظهار داشت: همکار خانواده کوچک ما گرفتار است و شما لطف کنيد اين را در ديپلماسي خود قرار دهيد، چرا که 2 سال پيش با آزادي به موقع يک خانم وکيل به محبوبيت شما اضافه شده بود.

روحاين در پاسخ به اين موارد خبرنگار لس آنجلس تايمز اظهار داشت: من دلواپس نيستم بلکه اميدوارم و بايد عرض کنم که هر احتمالي وجود دارد چرا که ما علام‌الغيوب نيستيم که آينده را ببينيم نه قدرت مطلقه هم نيستيم که بتوانيم همه مشکلات عالم را از ايران تا آمريکا حل و فصل کنيم.

وي ادامه داد: من بسيار اميدوارم و دليل آن اين است که ما اجراي موقتي اين توافق را در توافق ژنو داشته ايم و اين توافق را به صورت محدودتر و در يک زمان کوتاه‌تر دو طرف اجرا، عمل و پياده کرديم. هميشه عده‌اي اينجا و آنجا هستند و ما شاهديم برخي کشورها با اجراي توافق مخالفند و برخي فکر مي‌کنند اگر توافق انجام شود ايران قدرتش در منطقه بيشتر شده و آنان دچار مشکل مي‌شوند در حالي که اشتباه مي‌کنند، اين توافق به ضرر کسي نخواهد بود و ما در منطقه نمي‌خواهيم به کسي تجاوز کنيم و نمي‌خواهيم مداخله کنيم و اين تصورات واهي و نادرست است.

روحاني خاطرنشان کرد: بله، درست است عده‌اي ممکن است نگران باشند و مشکلاتي پيش روي ما قرار بگيرد اما من در عين حال اميدوار هستم. اگر اين توافق امضا شود معناي آن اين است که همه دولت‌هاي امضاءکننده به اين توافق متعهد هستند و بايد آن را اجرايي و عملياتي کنند و خصوصاً پس از اينکه در شوراي امنيت مهر تأييد بخورد همه کشورها موظف به اجرا و عمل هستند.

رئيس‌جمهور يادآور شد: هميشه در زندگي ما در اجراي اهداف ممکن است مشکلاتي به وجود بيايد و بايد براي آن راه‌حل پيدا کنيم و مشکلات را حل و فصل کنيم و آنهايي که مي‌خواهند توافق را به هم بزنند، اگر آثار خوب توافق را پس از اجراي توافق ببينند، به نظر من در اعتقاد خود تجديدنظر خواهند کرد.

روحاني در پاسخ به اين سوال که آيا دولت در تمايز بين منتقدين و تخريب‌کنندگان و معرفي آنها به جامعه اقدامي کرده است يا نه و رويکرد دولت در خصوص شدت گرفتن تخريب‌ها در آستانه توافق هسته‌اي و رويکرد دولت در اين ارتباط گفت: وقتي ما در يک توافق به قدم هاي آخر مي‌رسيم کار سخت مي‌شود. برخي از اين انتقادها و تخريب‌ها مي‌تواند طبيعي باشد و بخشي از آن هم مربوط مي‌شود به اينکه بسياري از افراد در پشت پرده تلاش مي‌کنند تا اين توافق حاصل نشود. بخشي از اين تخريب‌ها و انتقادها طبيعي است و ما بايد تلاش کنيم و همه توانمان را به کار بگيرم تا به هدف نهايي برسيم.

وي افزود: براي ما دراين مسائل معيار افکار عمومي جامعه و خواست ملت ما است. ملت ما خواهان اين است که يک توافق عزتمندانه حاصل شود.

مقام معظم رهبري نيز بر اصل توافق در چارچوب مورد نظر و رعايت خطوط قرمز در آن را تاييد کرده‌اند بنابراين ما اين راه را با همه توان ادامه خواهيم داد.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: اينکه عده‌اي تحت عنوان نقد به دنبال تخريب هستند متاسفانه وجود دارد. مردم بايد در اين باره قضاوت کنند که عده‌اي پشت پرده نقد موضع نگيرند و با لباس نقد به تخريب نپردازند. روشن است که بين نقد و تخريب چه تفاوت‌هايي وجود دارد. نقد بايد مشوقانه و دلسوزانه و براي اصلاح و بهتر شدن باشد و تخريب به دروغ و تهمت و حرف‌هاي ناصحيح متوسل مي‌شود و گاهي به ادبياتي توسل پيدا مي‌کند که آن با ادبيات اخلاق و فرهنگ ايراني اسلامي ما سازگار نيست.

روحاني خاطرنشان کرد: ما بايد تخريب‌کنندگان را به نقد دعوت کنيم و از آنها بخواهيم که به تخريب نقد کنند. عکس‌العمل مردم ما بهترين راه است. مردم ما اگر در برابر تخريب عکس‌العمل صحيح نشان ندهند فرد تخريب‌کننده را مايوس مي‌کنند. البته دولت هم وظيفه دارد تا روشنگري‌هاي لازم را انجام دهد.

وي افزود: تشويش اذهان عمومي و حرف‌هاي غيرواقعي زدن کار نادرستي است. نقد مشوقانه نه تنها خوب است حتي ضرورت دارد و لازم است و به نفع دولت نيز هست چون اگر دولت اجازه ندهد که نقد شود معناي آن اين است که دولت مستبدي است.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: ما يا خود را بي‌نقص مي‌دانيم که اين حرف نادرستي است يا اينکه به دنبال اين است که مستبد باشد که اين هم نادرست است بنابراين مردم ما بايد در اين زمينه با عکس‌العمل خود نيز با توضيحاتش جلوي تخريب را بگيرند.

روحاني در پاسخ به سوالي در مورد اقدام ايران در مورد جلوگيري از تجزيه کشورهاي منطقه گفت: تغيير جغرافياي سياسي منطقه به ضرر همه خواهد بود و ما بايد وحدت و انسجام کشورهاي منطقه را به سهم خود حراست و حفاظت کنيم. هر گونه جدايي و تجزيه مساوي با ادامه درگيري‌ها است. به همراه يک جنگ داخلي جديد در آن کشور.

وي با بيان اينکه تغييرات در سطح منطقه مي‌تواند به ضرر همه باشد افزود: ما در اين زمينه بايد با کشورهاي منطقه گفت‌وگو داشته و افکارمان را به هم نزديک کنيم. به ويژه کشورهاي همسايه بايد حضور جدي در اين زمينه داشته باشند و سازمان هاي بين‌المللي بايد در اين ارتباط فعال شوند و فعاليت سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي ما در اين زمينه بايد افزايش پيدا کند.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: هرچه قدرت حکومت مرکزي تضعيف شود خطر تجزيه بيشتر آن را تهديد مي‌کند. ما بايد قدرت مرکزي را در عراق و سوريه تقويت کنيم. تا هم بتوانند در برابر تروريسم و هم در برابر توطئه تجزيه بايستند.

روحاني خاطرنشان کرد: ما اخيرا مشاهده کرديم که برخي از مجامع در آمريکا موضوع تجزيه عراق را مطرح کردند و اين به اين معنا است که برخي از قدرت‌هاي بزرگ براي تامين منافع خود به دنبال اين توطئه هستند در حالي که تجزيه مي‌تواند براي ثبات و امنيت و رشد منطقه بسيار خطرناک باشد. جمهوري اسلامي ايران تمام توان خود را در اين زمينه به کار گرفته و به کار خواهد گرفت.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاري برنا در اين باره که بودجه دولت براي مسکن جوانان چه زماني عملياتي خواهد شد، گفت: ما برنامه‌اي براي کل مسئله مسکن،‌ چه جوانان و چه غيره (البته خانه اولي‌ها همان جوانان مي‌شوند) در نظر گرفته‌ايم.

وي با بيان اينکه در حوزه مسکن اقداماتي در گذشته انجام شد که مشکلاتش براي اين دولت باقي ماند،‌ گفت: صدها هزار خانه به عنوان مسکن مهر باقي مانده در حالي که اينها ناقص بود و بايد تکميل شود. همچنين در مناطقي ساخته نشده بود که براي سکونت مناسب باشد و در اين باره بار بزرگي بر دوش دولت افتاده است.

روحاني با اشاره به اينکه دولت 425 هزار واحد مسکن مهر را تکميل کرده است، گفت: ناچاريم اين را ادامه دهيم و ادامه خواهيم داد. البته اخيرا طرحي براي مسکن در نظر گرفته شده که وام بيشتري را در اختيار بگذارد. البته يک سالي طول مي‌کشد تا کامل عملياتي شود.

رئيس‌جمهور ادامه داد: بودجه‌اي نيز در وزارت ورزش و جوانان براي اين کار مدنظر قرار داده شده و تاکنون بيش از 300 ميليارد تومان در اين زمينه هزينه شده است.

وي با بيان اينکه مسکن يکي از هدف‌هايي است که اين دولت آن را دنبال مي‌کند، گفت: غير از طرح‌هايي که تاکنون دولت اعلام کرده، طرح‌هاي ديگري مدنظر است که تا پايان سال و اوايل سال آينده آنها را اعلام خواهيم کرد.

روحاني در پايان سخنان خود ضمن تشکر از اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: بسياري از آمار و ارقام ريز را در اين مصاحبه بيان نکردم به دليل اينکه به سالگرد دولت و هفته دولت نزديک مي‌شويم که مصاحبه ديگري در آنجا خواهيم داشت و در آن زمان هم خود بنده و هم همکاران فعاليت‌هاي دولت در طول ۲ سال را به عرض ملت خواهيم رساند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html