پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151391
قلعه نويي مثل علي پروين نمي شود
تاریخ انتشار : 1394/02/16 08:21:32
نمایش : 2486
پيشکسوت باشگاه استقلال مي‌گويد اگر تيموريان از استقلال نمي‌رفت، اين تيم مي‌توانست نتايج بهتري بگيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مهدي پاشازاده يكي از بازيكنان بازنشسته استقلال است كه تا چند سال پيش تصور مي‌شد مي‌تواند خيلي زود روي نيمكت تيم بنشيند. اما او كه محبوبيت زيادي هم بين هواداران استقلال دارد، نتوانست در مربيگري خيلي زود چهره شود.

پاشازاده حالا براي اينكه به نيمكت استقلال نزديك شود، بايد با چهره‌هاي مطرحي چون علي منصوريان و فرهاد مجيدي رقابت كند و با اين حساب بعيد است كه كار راحتي براي رسيدن به نيمكت اين تيم داشته باشد.

پاشازاده درباره وضعيت اين روزهاي استقلال صحبت كرد. او گفت كه چرا استقلال فصل را خوب شروع كرد و حالا حتي براي گرفتن سهميه آسيايي هم شانس كمي دارد.
اظهارات پاشازاده را در ادامه مي خوانيد:

* استقلال امسال از نظر فني چطور بود؟ انگار اول فصل انگيزه داشتند ولي بعد افت كردند و به جايي رسيد كه نه تنها قهرماني را از دست دادند بلكه شانس كمي هم براي كسب سهميه آسيا دارند.

- از نظر فني بزرگترين ايرادي که در اين چند ساله به استقلال مي توانيم بگيريم اين است که باصلابت نبوده. اينطور نبوده که مثلا ده هفته با صلابت به تيم حريف زور بگويد و با نتايج دو هيچ سه هيچ ببرد. بزرگترين ايراد از لحاظ فني به استقلال همين است که با پشتوانه و نام و تماشاچي اش نتوانسته به بقيه تيم ها زور بگويد. کاري که پرسپوليس به پشتوانه تماشاچي در بازي با لخويا اين کار را انجام داد. وقتي يک سرمايه داريم بايد بتواني از آن استفاده کني ولي اين استفاده را استقلال ندارد.

* يک مقدار هم تماشاچي ها بريدند و ديگر نيامدند كه تيم را حمايت كنند.

- صد در صد. وقتي نتيجه نتيجه مطلوب نباشد دو مدل است يا تيم حداقل خوب بازي مي کند تهاجمي بازي مي کند ايرادي ندارد اگر ده تا هم بخورد تمام بازي دست شماست. تماشاگر مي گويد زحمتش را کشيدند توپ گل نشده. يک موقع هم هست در کل بازي يک حمله هم نمي شود. حالا روي ضربات ايستگاهي گل مي خوريم نتيجه که نگرفتيم جذابيت ديدن هم براي تماشاگر نيست. خب تماشاچي کم مي شود. با اين مشکلاتي در جامعه داريم از لحاظ پول بليط ده تومان بيست تومان الان براي يک جوان دانشجو يا يک آدم عادي شايد ۵ درصد آدم هاي پولدار هستند که مي آيند بازي ها را مي بينند يک نفر مي خواهد بيايد استاديوم و برگردد با هزينه رفت و آمد ۵۰ هزار تومان خرجش مي شود با حقوق ماهي ۵۰۰ هزار تومان ۶۰۰-۷۰۰ تومان چطور بيايد برود.

* بازي پرسپوليس - لخويا که رايگان شد ورزشگاه پر شد.

- بله قبلا ۵۰۰-۱۰۰۰ تومان پول بليط بود به کسي برنمي خورد حتي ۳-۴ نفر که مي آمدند يکي براي بقيه هم حساب مي کرد الان مردم واقعا تحت فشار هستند آن موقع مي گفتند ۵۰۰ تومان رقمي نيست به استاديوم مي روم دور هم هستيم و خوش هم مي گذرد الان ۵۰ تومان اگر هم بخواهي بچه ات را هم بياوري ۵۰ تومان هم براي آن.

* يک مقدار خود استقلال هم طراوتي که در سال هاي قبل با امير قلعه نويي را داشت الان ندارد قبلا تيم هاي قلعه نويي واقعا خوب بازي مي کردند.

- صد در صد اگر آن اتفاق نمي افتاد تيم قهرمان نمي شد بدون هيچ بحثي امير قلعه نويي بهترين و موفق ترين مربي از زمان شروع ليگ برتر است نتايجي که گرفته اين را نشان مي دهد ولي فوتبال به روز است. دورتموندي که دقيقا چنين وضعيتي داشت دو سال هم خيلي خوب بود حتي به فينال جام باشگاه ها رسيد ولي امسال خوب کار نکرد و خداحافظ. اين ذات فوتبال است کاري نمي شود کرد هر کس و هر افتخاري داشته باشي کاري نمي توان کرد.

* نسل جديدي از مربيان جوان مثل مهدي پاشازاده، يحيي گل محمدي، عبدالله ويسي و عليرضا منصوريان. اينها کساني هستند که سابقه مربيگري شان دو رقمي هم نشده بعضي ها اصلا ۵-۶ ساله آمدند ولي ظاهرا خوب هم نتيجه مي گيرند. تيم هاي يحيي گل محمدي و منصوريان خوب بازي مي کنند و خوب هم نتيجه مي گيرند. فکر مي کنم اتفاقي که در مورد علي پروين در پرسپوليس افتاد براي امير قلعه نويي در استقلال تکرار مي شود. يک زماني غول مربي هاي ايراني بود ولي به مرور نسل مربي هاي جديد آمدند و او را کنار زدند. در مورد آقاي قلعه نويي هم همينطور است؟

- من نظرم اين نيست که در مورد شخص بخواهيم صحبت کنيم. سن و سال اميرقلعه نويي فکر نمي کنم به آنجايي برسد که آن اتفاق براي آقاي پروين افتاد براي او هم رخ دهد. از لحاظ سن و سالي نسبت به آقاي پروين هنوز جا دارد.

* يک زماني بازيکن از مربي حساب مي برد و سرش را هم جلوي توپ مي گذاشت شما خودتان در آن دوران بازي کرديد.

- کسي را متهم نکنيم که اين کار را مي کند يا نمي کند اين را کلي بگويم هر روشي در يک زماني شايد جواب بدهد در يک جايي جواب مي دهد بقيه بستگي به زمان دارد که مشخص کند جواب داده يا نه در کار مربيگري شما تعويض مي کنيد يک بار هم توپ به بازيکن تعويضي شما نمي رسد يک بار هم به ۵ ثانيه نمي رسد توپ را سانتر هم کنند روي سر بازيکن و گل مي شود مي گويند عجب تعويضي. اين ذات فوتبال است کاري نمي شود کرد حالا اين که شما بياييد نسبت به خيلي چيزها کار کنيد اگر اينطور بود فرگوسن نبايد ۲۵ سال موفق مي شد يا خيلي هاي ديگر که مربي گري کرده اند آنجلوتي فقط اينها مي آيند تيم ورک را قوي مي کنند که خيلي مهم است که ايده جديد خون تازه خيلي مهم است در مورد مربي هاي جوان و اين که الان آمدند متاسفانه چند سال هم دير شد شما الان در کل دنيا نگاه کنيد بهترين مربي ها اکثريت همين مربي بارسلونا چند ساله است چند سال است مربي گري مي کند متاسفانه اين در جامعه ما خيلي بد جاافتاده بود يک دور چرخشي وجود داشت و اصلا براي مربيگري به جوان راه نمي دادند حالا اين تابو شکسته شده جوان ها انرژي بيشتري دارند ايده هاي جديدتري دارند در کل دنيا هم همينطور است شما الان ببينيد دو فصل گذشته يوونتوس يک تيمي که خيلي وقت بود قهرمان نمي شد با آمدن کنته که تا همين چند سال پيش بازي مي کرد متحول شد خيلي جاهاي ديگر شايد هم يک جواني بيايد و نتيجه نگيرد ولي اين نيست که سرش را ببريم.

* دنيا به سمت اين رفته که از مربي هاي جوان استفاده کند.

- هميشه همينطور بوده. در ده سال گذشته خود گوارديولا کجا مربيگري کرده؟ دو سال رفت كلاس مربيگري بعد بالا آمد. اين پيشنهاد را ۴ سال پيش به آقاي فتح الله زاده دادم که تيم اميد و جوانان را بدهيم دست مربيان جوان، بعد از سه چهار سال قرارداد ببنديم که همان ها سرمربي بزرگسالان شوند.

* چه جوابي داد؟

- نمي دانم. اتفاق نيفتاد وقتي ما يک کار اصولي انجام نمي دهيم. البته مشکلات ايشان را من مي دانم. خودش معلوم نيست سال بعد باشد ولي وقتي شما قرارداد اصولي امضا مي کنيد يعني اين که من وقتي اختيار تام دارم اين کار را با کارشناسي انجام مي دادم ده کارشناس مي آوردم مي گفتم من اين کار را مي خواهم انجام بدهم آيا اين کار درست است مهدي پاشازاده چندين و چند سال در اروپا بازي کرده مورد احترام بوده مدرکش را از آلمان گرفته در پايه ها دو سال کار کرده در اتريش کمک مربي بوده ما مي خواهيم پايه ها و آکادمي را به او بدهيم شما وقتت را براي چه مي گذاريد براي اين که ۶۰ نفر بيايند در دفترتان بنشينند چاي بخورند و به به چه چه کنند و حاج آقا چقدر خوش تيپي بگويند من وقتم را هيچوقت اينطور نمي گذرانم هزار نفر هم به من بگويند مي گويم وقتم ارزش دارد يا استراحت مي کنم يا کاري که انجام مي دهم يک بازدهي دارد.

* شما يک مثال در مورد فرگوسن زديد و گفتيد با وجودي که سنش بالا رفته بود ولي هنوز بازدهي لازم را داشت. من فکر مي کنم تفاوت مربيان ايراني با امثال فرگوسن اين است که وقتي مربي مي شوند و پيشنهادهاي زيادي دارند، ديگر به دنبال کلاس و آموزش جديد نمي روند.

- به روز نيستند. به روز شدن دو مسئله کوچک است اولا که من اين کلمه را قبول ندارم و ثابت مي کنم بعد اول آن اشتباه و بعد دومش درست است بعد اول اين که بستگي دارد که خودت راجع به تيمت چه تمرکز و ايده اي داشته باشي اين ايده از اول از خودت بوده مثل گوارديولا و ... اينها ايده هاي خودشان است فکر مي کنند و اين کار را انجام مي دهند نسبت به بازي و ابزاري که دارند مسئله دوم در کار بدني و آماده نگه داشتن و بعد رواني مي رود بعد رواني که ذاتي است بايد داشته باشي اين را مي تواني هر جوري که بخواهي اجرا کني بستگي دارد من نسبت به کار خودم مي گويم دو هفته پيش کاري که گفته بودم و کار کرده بودم بازيکن ها انجام نداده بودند رفتم باشگاه و گفتم دو روز با من کار نداشته باشيد نه سئوالي بپرسيد نه کاري انجام بدهيد نشستم وسط زمين چاي شيريني هم گذاشتم پايم را هم روي پايم انداختم به بدنسازم گفتم ۶ تا کاور به اين بده ۴تا کاور به اين بده يک تيم اينطرف يک تيم آنطرف توپ را بيندازيد و بزنيد زيرش ۲۰دقيقه اين کار را انجام دادند بعد که تمام شد گفتم برويد آب بخوريد فردا به سرپرست گفتم براي تمرين اس ام اس بده کفش ته صاف هم با خودشان بياورند به محمد نيک سيرت دستيارم گفتم برو با ۴-۵بازيکن بزرگ حرف بزن حتما مي پرسند کفش ته صاف براي چه؟ بگو فلاني گفته. آنها هم حتما به تو مي گويند برويم با آقا مهدي صحبت کنيم مي دانستم اين اتفاق مي افتد صندليم را برگرداندم پايم را هم روي ميز گذاشتم آمدند گفتند حرف داريم گفتم الان کار دارم در رختکن باشيد تا بيايم رفتم در رختکن را باز کردم صندلي را همانجا گذاشتم. گفتند ما حرفي نداريم تمرين مي کنيم گفتم من کار دارم بايد بروم گفتند چي شده گفتم چيزي نشده تمرين هم همان است من مي خواهم مثل مربي هاي ديگر باشم مي نشينم همانجا تمرين نمي دهم شما هم براي خودتان بازي کنيد بالاخره يک اتفاقي مي افتد من هم حرص نمي خورم فکرم را هم درگير نمي کنم نه تمريني درمي آورم نه تاکتيک مي چينم نه روي تيم حريف تمرکز مي کنم مثل بقيه اتفاقي مي افتد شما هم که مثل بقيه مي دويد يا اين کار را مي کنيد يا فقط کاري که من مي گويم را انجام مي دهيد اين نقشه رواني مي شود حالا چه کسي مي تواند چه کسي نمي تواند من نمي دانم اين مي شود يک نقشه رواني در فوتبال اروپا اين کار را انجام مي دهند خيلي کارهاي ديگر هم انجام مي دهند بقيه کار بدنساز داشتم که ۲۰سال است با تيم هاي ليگ برتري کار کرده ولي اين کاري که من انجام مي دهم را انجام نمي دهد من همه چيز را مي خواهم. کار بدنسازيم را خودم انجام مي دهم کار تاکتيکي را خودم انجام مي دهم و تيم در دست خودم است تيم ورکم را هم دارم و سعي مي کنم آنها را با فکر خودم نزديک کنم که آن چيزي که من مي خواهم آنها هم بگويند وقتي مي گويم شوت بزنند فلان جا او هم مي داند بازيکن ها هم مي دانند تمام فوتبال ها همين است يک سري قواعد و قانون داريم که گوشه ۱۸قدم اين اتفاق بايد بيفتد به بازيکن ها هم ثابت مي کنم اين اتفاق مي افتد فيلمش را نشان مي دهم در زمين تمرينش را انجام مي دهم روز بازي هم همان را از او مي خواهم.



- چرا حتما تاثير دارد اما فرم ورزش اين است که شما کلاس مي روي حتي در فيزيک و شيمي و حتي در دکتري. دکتري که جراحي مي کند يک سري قانون دارد شما اول بايد بيهوش کني ببري بعد آنجا را برداري بعد ... اين وسط اگر مريض به هوش آمد چه مي خواهي انجام بدهي يک باره قلبش ايستاد چه مي خواهي بکني شوک مي خواهي بدهي اينها يک چيزهايي است که هم بايد تجربه کرده باشي هم بايد در آن زمان قرار گرفته باشي که بداني چه مي شود اين که مي گويم به روز بودن خيلي ها اشتباه مي کنند به روز بودن جزوه طبق آمار فلان فلان اينطور آنطور اين آمار فردا خورموج ۶۰-۷۰کيلومتر آن طرف بوشهر در يک زمين داغان نمي توان اجرا کرد بازي ۱۱ به ۱۱است بهترين کاري که شما مي تواني انجام دهي اين است که از آن زمين و از آن زمان بهترين استفاده را کني من گاهي به دفاع وسطم مي گويم اگر بلند بزني از بازي بيرون مي کشمت وقتي اينقدر زمين چاله دارد من چي بگويم آنجا مي گويم کاري که به تو گفتم برعکسش را انجام بده بعضي مواقع کار اشتباه انجام دادن درست است در اروپا زمين همه جا صاف است همه چيز جاي خودش را دارد اينجا نه زمين تا آسمان فرق دارد به همين دليل مي گويم در ليگ برتر کار کردن راحت تر است در اصفهان آزادي اهواز و ... زمين صاف است پس من راحت تر مي توانم کار کنم يعني يک مدل کار خودم را سعي مي کنم به بهترين نحو انجام دهم.

* در مورد استقلال مي گفتيد که نتيجه گرفته بود و بعد خرابش کرد. اين بحث را قبول داريد که استقلال توسط سرمربي به حاشيه رفته اگر اين ها نبود ممکن بود نتيجه بگيرد.

- از لحاظ منطقي شايد چون هر چه حاشيه کمتر باشد درگيري ها کمتر باشد قطعا خودم آدم آرامش بيشتري دارد ولي بعضي اوقات يک سري فشارها به آدم مي آيد که مجبور مي شود حرف بزند مثلا به بازيکن بگويد تا پريروز سالم بودي الان چرا اينطور شدي شما اگر ببري تمام عيب هايت پوشيده مي شود ولي وقتي ببازي يک عيب کوچک هم به چشم مي آيد چند هزارنفري هم نظر مي دهند نظرها هم متفاوت است و سخت مي شود زماني که نتيجه بگيري فرق مي کند.

* شما اگر جاي قلعه نويي بوديد چنين روشي را انجام مي داديد؟

- هيچ کس شبيه ديگري نيست. هر کسي مدل خودش را دارد من هم نه تاييد مي کنم نه رد مي کنم چون ياد گرفتم هر کس هر جوري هست قبولش کنم آن ديگر آينده و نتايج است که موقعيت هر شخص را در جامعه فوتبال نشان مي دهد نه رد مي کنم و نه تاييد چون خيلي از مشکلات در جامعه ما از همين نظر دادن است من وقتي روي صندلي ننشستم چه فايده نظر دادن اول بايد بنشينم ترکش مشکلات به من بخورد بعد بگويم اينجا آن چيزي که من فکر مي کردم نيست به همين دليل من کمتر نظر بدهم در مورد مسئله فني مي توانم بگويم استقلال مي توانست زيباتر بازي کند با نفراتي که دارد من بارها گفتم در همه تيم ها اين ثابت شده حالا خودم را با گوارديولا مقايسه نکنم پريشب گفتم اين تيم مي برد. گفتم به نفر نيست سيستم مهم است سيستم من اينطور است که به هيچ نفري وابسته نمي شوم سيستم آلماني هر کس در سيستمم قرار بگيرد همان کار را انجام مي دهم چون من به او ديکته مي کنم و مي گويم اين کار انجام شود يک جاهايي فرق مي کند ولي چرا گوارديولا تيم معمولي بايرن مونيخ را به يک جايي مي رساند که ۶ تا به رقيب مي زند ۷ تا در خود رم به آ ث رم مي زند.

* اگر قرار باشد يک اشکال فني از آقاي قلعه نويي بگيريد ايراد را در کجا مي بينيد؟

- صد در صد تيم نتيجه نگرفته مشکل فني است مثلا من، من تو من نمي گذارم کاملا اين روش را برداشتم وقتي شما مي آيي سه چهار بازي پشت سر هم يک بازي انجام مي دهي اين از لحاظ فني اشکال دارد. کادر فني هم عوضش نکرد وقتي من دو سه بازي از همان مهره از همانجا گل مي خورم اين يعني کار فني من اشتباه بوده.

* چند تا بازي آخر را مي گوييد؟

- بله شما مي بينيد با فولاد همانجا گل خوردند در آزادي از همان نقطه گل خوردند يک جاي کار ايراد دارد.

* يک ايراد ديگر استفاده از اميد ابراهيمي در آن منطقه است.

- من راجع به ضربه ايستگاهي حرف مي زنم که ۴-۵بازي از ضربه ايستگاهي از همان نقطه گل خوردند چون من تو من مي کنند خيلي جاها يار آزاد مي شود اگر توپ به آنجا برسد به راحتي گل مي زند الان نه بارسلون نه رئال مادريد نه بايرن مونيخ آن شب دستيارم مي گفت همان مدلي که شما در ضربات ايستگاهي مي چينيد همان مدل ايستادن الکي نيست که من ۱۵بازي يک ضربه ايستگاهي گل نخوردم.

* اين به اين دليل نيست که امير قلعه نويي به روز نشده شما الان خودتان مي گوييد از گوارديولا الگوبرداري مي کنيد اگر قلعه نويي به روز شده بود شايد من تو من اجرا نمي کرد يا شايد در ضربات ايستگاهي تعويض مي کرد.

- نه تعويض که شما در ضربه ايستگاهي نمي تواني دفاع وسط را بيرون بکشي يکي ديگر را به جايش بگذاري مدل ايستادن من هميشه مي گويم ۹۰ درصد مشکلات فوتبال ايران جاگيري بد است چه در حمله و چه در دفاع جاگيري و مدل توپ گرفتن و پاس دادن بد است ديروز به يک بازيکن جوان مي گفتم شما اينجا توپ گرفتي مي خواهي بروي و وارد آفسايد مي شوي اگر کمي فکر کني و يک نيم دايره بزني در آفسايد نيستي و با دروازه بان تک به تک مي شوي مثال مي زنم مي گويم در يک جايي که نمي شناسي وارد خيابان بن بست مي شوي چه مي کني؟ وقتي اينجا بسته است دور مي زني از يک خيابان ديگر مي روي من چون با امير قلعه نويي کار نکردم نمي دانم شايد هم او مي گويد در زمين اجرا نمي شود من نمي توانم بگويم ولي مي توانم بگويم وقتي سه چهار بازي گل مي خوريد کار ايراد دارد بستگي به سياست هم دارد. استثناهايي مثل فرگوسن آنجلوتي که حتي ۲۰سال در يک تيم باشند و موفق هم باشند ولي عمر مفيد يک مربي ۱۰-۱۵سال است در کشورهاي عربي در آسيا چين آفريقا. اگر به آري هان آژاکس آمستردام و ... داده بودند قبول نمي کرد ولي آنجا قانون است شما در تاريخ مصرف مفيد بايد کنار بروي ولي در اين بين يک سري آدم مثل اينها پيدا مي شوند که از لحاظ شخصيتي نسبت به بقيه برتري دارند آنها زرنگ هستند نفراتي مثل کي روش را مي آورند استفاده لازم را از او مي برند بعد از سه چهار سال او مي رود يک نيروي تازه مي آورند به روز بودن همين است.

* يعني اطرافيان هم بايد به روز باشند؟

- وقتي من با شما دو نفر مي نشينم راجع به فوتبال بحث مي کنم اگر شما از من کمتر بدانيد چه کمکي مي توانيد به من کنيد براي چي من از شما دو نفر استفاده کنم؟

* مربي ها در ايران مي ترسند کسي را بياورند از خودشان بيشتر بفهمد بعد بيايد جايشان را بگيرد .

- شما بايد قوي باشيد و اين به شخصيت شما برمي گردد من نسبت به بقيه برترم سعي مي کنم خودم هم به روز تر باشم چهار تا برنامه چه در بدنسازي چه در ساير موارد داشته باشم ولي در كليت کار بايد بتواني رهبر خوبي باشي و بتواني رهبريت خوبي انجام بدهي من با خوب و بد کار ندارم امير نسبت به بقيه يک شخصيت برتر است چون آمارش نشان مي دهد راجع به فني مي توانم نظر بدهم استقلال خوب بازي نمي کند خيلي روي يک مدل گير کرده جايي که من در آزادي دارم و ميزبان هستم مي توانم تيم مقابل را بيچاره کنم آنقدر تيم حريف را دور مي زنم و پاس مي دهم و ... که تيم مجبور مي شود ۹۰ دقيقه فقط بدود و دفاع کند ولي هر کسي يک مدلي است او يک مدل ديگر ولي جاهايي هم هست که مستقيم هم بازي مي کنم يک مدل نيستم هميشه بايد شما يک بيسي داشته باشي که هر وقت گير کردي کار ديگري بتواني انجام بدهي و اين را به تيمت هم بفهماني يک روز هم ممکن است همه اينها به بن بست برسد يک باخت هم داشته باشي ولي يک باخت است بازي بعدي و بعدي همان روال دوباره انجام مي شود.

* در مورد قلعه نويي هميشه اين بحث بوده که دستيار قوي نمي آورد و خودش همه کاره است اين بحث جديدا شدت گرفته ديروز رضا عنايتي يک مصاحبه کرده گفته مربي هاي ما آدمک نيستند .

- منظورش را نمي فهمم. اين نظريه شما غلط مي شود که دستيارها کاري انجام نمي دهند.

* شما قبول داريد که پروين زرنگ تر از قلعه نويي بود؟ پروين ۲۰ سال در بالاترين سطح بوده ولي الان اين بحث هست که قلعه نويي ده ساله تمام شده.

- من قبول ندارم که قلعه نويي تمام شده اين بي انصافي است. همه مربي ها همينطور هستند پروين فقط در پرسپوليس کار کرد اما امير نشان داده که با ۵-۶ تيم مي تواند موفق باشد زمانه عوض شده يک زماني شما يک گوشي مي گرفتي ۳-۴ سال داشتي الان عمر مفيدش نهايتا يک سال است يک زماني فوتبال را کنار مي گذاشتند از صد نفر شايد ۵نفر مربي مي شدند ولي الان از ۱۰۰ نفر ۹۹ نفر مدعي مربيگري هستند.

* كريم باقري هم كه مي گفت مربيگري نمي‌كنم، الان مربي شده.

- او از همان اول مي گفت اين کار را دوست ندارم ولي مربي شد. زمانه عوض شده آن موقع در زمان علي پروين کسي مدعي نبود بعد از علي پروين مربي پرسپوليس شود نه کسي به دنبال کارت مربيگري مي رفت نه اصلا کسي پولي داشت الان نه فرق کرده به همين دليل ده سال پيش چند مربي استقلالي در ليگ داشتيم الان چند نفر داريم حداقل ۵-۶ نفر داريم پس اين آلترناتيو وقتي بيشتر شود حتما عمر مفيد مربيگري پايين مي آيد ۲۰ سال پيش يک پيکان مي خريديم اوه چقدر سوار مي شديم زندگي اينطور شده چون امکانات بيشتر شده نمي توان گفت پروين زرنگ تر بوده يا قلعه نويي.

* قبول داريد استقلال نياز به تغيير دارد؟

- هر جايي نياز به تغيير دارد.

* شايد استقلال نياز به نيروي تازه و مربي هاي جوان تر مثل شما و آقاي منصوريان دارد.

- من هر دو بعد را تاييد مي کنم. دليلي بر اين نيست که امير قلعه نويي بماند نتيجه نمي گيرد يا اگر برود و شخص ديگري بيايد نتيجه مي گيرد.

* پروين هم بعد از ۲۰ سال هو شد.

- نبايد بگذاري در هر چيزي از زندگي خصوصي گرفته زنت بچه ات دوستانت شغلت بستگي به خودت دارد نبايد بگذاري به آنجا بکشد ولي بعضي مواقع مي کشد.

* اين ويژگي بيشتر ايراني هاست آنقدر به يک کاري مي چسبند تا آخر اخراج شوند.

- هر کسي مسئول اعمال خودش است نمونه اش من تيم شهرداري بودم تيمم هم خيلي خوب بود تمامي خود باشگاه کارکنان بازيکنان همه فوتبالي که بازي مي کرديم همين تيم سياه جامه گان که الان مدعي حضور در ليگ برتر در تبريز در يک هواي برفي نمي توان ۳۰-۳۵ پاس ممتد داشت يا موقعيت هاي زيادي داشته باشي يا تيم نفت آبادان که خيلي تيم خوبي بود. من به اينجا رسيدم که اگر بمانم خودمبا اين که تيمم خيلي خوب بازي مي کرد ولي به خاطر فشار عصبي که هيئت مديره براي رفتن به ليگ برتر داشت نمي گفت اين مربي تازه آمده سال اول است بايد وقت بگذارد فشاري که مي ديدم عصبي مي شدم نتيجه اين شد که گفتم خداحافظ شما و تيم را تحويل دادم من نمي خواستم اين اتفاق بيفتد که بيايند به من بگويد برو هميشه احترام خودم را دارم جلوي زن و بچه هم مي گويم به دوستانم هم مي گويم ببينم وقتي نمي توانم با کسي باشم قطع رابطه خداحافظ هر کسي يک نوعي فکر مي کند خيلي ها مي گويند شما بايد مي ايستادي نبايد زمين را خالي مي کردي اين هم يک ايده است.

* شما از مربيان جوان استقلال هستيد کساني که بازي هايشان هنوز در خاطر مردم هست يک زماني امير قلعه نويي آمد يک چند سالي آزمون و خطا در تيم هاي ديگر بعد دوباره برگشت به استقلال الان وقتش رسيده که يک نسل جديد از مربي ها بيايند و مثلا تا ده سال آينده استقلال را تضمين کنند که خوب نتيجه بگيرد.

- اين که به هر حال نسل جديد بيايد اين خيلي نرمال است در همه جاي دنيا هم هست متاسفانه باشگاه استقلال و پرسپوليس بازدهي ندارد خود باشگاهها براي خودشان سرمايه گزاري مي کنند مثل آکادمي بازيکن جوان مي آورند و او را مي سازند و براي تيم خودشان استفاده مي کنند در مورد مربي ها هم همينطور است ولي متاسفانه اين چرخه مديريت غلط که هر سالي يکي دو نفر مي آيند تا مي آيد آشنا شود که کي هست و کي نيست و هيچکدام هم که ورزشي نيستند تمام شد و نفر بعدي اين اشتباه بزرگ باشگاه داري ماست مثلا اگر اين کار را انجام بدهيم بعد هم اين نيست که گوارديولا آمد ۴-۵سال آمد نتيجه گرفت رفت يک نفر ديگر را آوردند باشگاه به آن بزرگي با آن سابقه آب از آب هم تکان نخورد همانطور که امير قلعه نويي آمد شخص ديگري هم مي تواند بيايد استقلال هم خيلي جاها نتيجه نگرفته خيلي جاها هم نتيجه گرفته.

* به نظر شما الان وقتش است؟

- اگر به من حکم مديرعاملي بدهيد به شما مي گويم وقتش هست يا نه.

* الان که سايه سنگين منصوريان روي استقلال احساس مي شود چطور؟

- هيچ.

* منصوريان مي تواند با استقلال موفق شود؟

- ان شالله سال بعد همين موقع به شما مي گويم مي تواند يا نه هيچ کس نمي تواند خيلي ديگر سخت مي شود همين گوارديولا به بايرن مونيخ آمد خيلي ها مي گفتند معلوم نيست بشود نشود نمي توان نظر داد.

* در مورد خودتان که مي توانيد نظر بدهيد.

- راجع به خودم بله ولي نمي خواهم روي آن فکر کنم من مي دانم که الان هيچ پيشنهادي به من داده نشده به همين دليل در مورد آن فکر نمي کنم و تمرکزم را روي تيم خودم مي گذارم. به نظر من در حال حاضر اين يک پيشنهاد واقعا وسوسه انگيز است ولي من فکر مي کنم بايد آماده باشيم و ديگر زمانش خيلي مهم نيست. بايد ببينيم چند نفر قرارداد دارند چند نفر مي روند بعد خواسته باشگاه از من چيست خواسته طرفدارها را مي دانم چه امکاناتي براي من در نظر گرفته شده چه بودجه اي در چند ليگ بايد باشم اينها چيزهايي که در مورد آنها صحبت مي کنم و مي گويم که مثلا امسال مي خواهيم در ليست سهميه باشيم تماشاگر مي داند بازيکن هم مي داند شايد موفق تر شوم بار رواني کمتر مي شود خيلي جاها هم مي بينم تيم براي قهرماني مي آيد چون همه چيز دارد سه چهار مهره اي هم که مي خواهم مي گيرم و همه چيز مهياست اما اين که علي منصوريان بيايد يا شخص ديگر من نمي توانم نظر بدهم چون تيم مديرعامل دارد هيئت مديره هم دارد فردا بايد جوابگو باشم.

* شما مديرعامل باشيد چه کسي را فصل بعدي مربي مي گذاريد؟

- من سعي مي کنم راجع به چيزي که وجود دارد نظر بدهم الان خيلي ها نظر مي دهند و اين اشتباه است قبول کنيم هر کس هر جوري هست احترام بگذاريم يک تصميمي که مديرعامل مي گيرد احترام بگذاريم چه علي منصوريان بيايد چه هر کس ديگري بياييم حمايت کنيم اصل خود استقلال است نه شخص چه با امير چه با علي منصوريان چه با مهدي پاشازاده از روي اول نگوييم اين که سرش را مي تراشد اين چرا قدش بلند است اين چرا قدش کوتاه است فقط نظر مي دهيم مثل رانندگيمان شده که همه طلبکار هستيم ورود ممنوع مي رويم ولي وقتي يک نفر ديگر ورود ممنوع مي رود به او ايراد مي گيريم راهنما نمي زنيم ولي يک نفر جلوي ما راهنما نمي زند به او ايراد مي گيريم همه جامعه مان همينطور شده .

* استقلال با از دست دادن آندو يک مهره کليدي را از دست داد قبول داريد که انگار جام دست آندرانيک بود از استقلال آن را به تبريز برد .

- وقتي که آندو به تبريز رفته خوب هم بازي کرده نتيجه هم گرفته اين را آمار مي گويد ولي مشکلاتي در استقلال داشت را هم بايد در نظر گرفت هم براي خود آندو هم براي استقلال وقتي نمي تواني پول يک بازيکن را بدهي بازيکن هم هر روز شاکي است و سر تمرين نمي آيد فايده اي ندارد.

* الان فکر مي کنيد اگر آندو در استقلال بود چه اتفاقي مي افتاد.

- من فكر نمي كنم كه جام قهرماني را آندو از تهران به تبريز برد. ولي اگر مي‌ماند، جايگاه استقلال اين نبود چون نتايج تغيير مي‌كرد.

* قبول داريد نتايج ضعيف استقلال به خاطر نبودن آندو بود؟

- اين را قبول ندارم ولي اگر آندو بود خيلي نتايج تغيير مي کرد.

* فکر مي کنم نسل شما وفادارتر بود.

- نسل ما کم توقع تر بود.

* همسرتان در ايران زندگي مي‌كند؟

- نه. در اتريش هستند. من چمدانم هميشه دستم هست.

* تيم شما دسته دومي است؟

- ليگ دو.

* در بحث هايي که در مورد کي روش به وجود آمد موفق اين هستيد که بحث موتور گازي و اجنبي پيش كشيده شود؟

- به نظر من هر دو تا غلط بود هم آقاي کي روش حرفش بد بود همه بحث اجنبي و ... اين کارها حرفه اي نيست بايد خواسته هايمان را مشخص مي کرديم و بازدهي مي خواستيم از روز اول بايد کارشناسي درستي مي شد برنامه ريزي مي شد وقت هايي که از دست داديم فقط ايشان را انتخاب کرديم که دهان مردم و رسانه ها بسته شود ولي چارچوبي مشخص نکرديم که ايشان پولي که مي گيرد و امکاناتي که به او مي دهيم چي از او مي خواهيم و خيلي چيزها را يک جاهايي به او آوانس داديم و يک جاهايي هم ... مگر مي شد فدراسيون يا خود اداره ماليات اين کار را انجام دهد قبلش بايد يک فکس يا يک خبر به فدراسيون مي دادند که مي خواهيم ايشان را ممنوع الخروج کنيم همان کاري که يک شب قبل انجام داديد دو روز بعد انجام مي داديد اين بي احترامي هم به کشورمان نمي شد اينجا کار ما اشتباه است وقتي از يک طرف ليگ را مي گوييم تعطيل کن بازيکن نمي دهيم اين بايد باشد آن نبايد و ... کل قضيه خيلي بد بود.

* چه اتفاقي مي افتد که امير قلعه نويي با ۵قهرماني تيمش به اين روز مي افتد؟

- شما نمي توانيد قبلش سناريو را بنويسي و بگويي اين کار را مي خواهم انجام دهم. حتي وقتي سناريو را مي نويسي و به دست بازيگر مي دهي جور در نمي آيد. براي خيلي هاي ديگر هم اين اتفاق افتاده براي امير هم افتاده دست خودش است مي تواند کاري کند که سال بعد بهتر باشد يا بدتر.

* فکر مي کنيد اين دست هاي پشت پرده و اين نوع ادبيات درست است؟

- زمانه عوض مي شود شرايط عوض مي شود اتفاقات مي افتد يک جاهايي سرپاييني است يک جاهايي سربالايي همه اينها تجربه مي شود.

* سه هفته مانده اگر استقلال ۹ امتياز بگيرد قهرمان نمي شود و اين در تاريخ مربيگريش شايد بي سابقه باشد فکر مي کنيد چند امتياز بگيرد و يا سهميه آسيايي مي تواند بگيرد يا دربي را ببرد .

- شرايط روحي تيم اصلا خوب نيست تنها کاري که مي توان کرد اين است که شرايط روحي را خوب کنيم گرفتن اين ۹امتياز نرمال است هم در تهران مي تواند تراکتور را ببرد دربي هميشه ۵۰-۵۰ است صبا را هميشه در قم برديم مي شود اين ۹امتياز دست يافتني است خيلي سخت نيست ولي بعضي مواقع تمرکز نيست بايد بچه ها را بيدار کنند.

* امير قلعه نويي اهل اين همه دعوا بود؟

- يک جاهايي شايد يک مقدار روال کار از دستش در رفته باشد آن موقع هميشه نتيجه مي گرفت وقتي نتيجه مي گيري عيب ها کمتر مي شود و حرف شما هميشه حرف آخر است وقتي نتيجه نگيري از بغل دستي گرفته تا تماشاچي همه ايراد مي گيرند کنترل کردن آن سخت مي شود همين پديده را مي برد مثلا مي گفت اين را بردم بقيه بازي ها را هم ببرم شايد قهرمان شوم.

* جنگ هاي زيادي در جبهه هاي مختلف با افراد مختلف دارد.

- صد در صد اينها از لحاظ منطقي ضربه مي زند و نيروي شما کمتر مي شود. سال هاي قبل اين نيرو بيشتر بود تمرکز بيشتر بود با اين روش تمرکز و نيرو پخش مي شود و کار سخت مي شود.

* من فکر مي کردم مهدي پاشازاده سه سال ديگر مربي ليگ برتري مي شود. خوب هم شروع کردي از ليگ دو به ليگ يک آمدي ولي انگار پاسارگاد يک مقدار مسير تو را عوض کرد.

- نه يک مقدار مشکل از خودم است خود من با خيلي چيزها وفق نمي دهم و اين را عيب نمي دانم ولي بي تدبيري را از مسئولين فوتبال مي دانم اين را سه سال پيش هم گفتم چه کاري بقيه مي کنند ما هم بتوانيم بکنيم چهار سال پيش به يحيي مي گفتند دو سال پيش به علي منصوريان مي گفتند.

* خودت هم براي اين که بخواهي کار کني تصميم اشتباه گرفتي.

- نه اينطور نيست من مي گويم پارسه رفتم اشتباه بود همان ۳-۴هفته اول هم بيرون آمدم ولي نگاهم درست بود .

* من اين را قبول ندارم که در ايران بايد از مربيگري ليگ دو شروع کني برچسب ليگ دو به مربي مي خورد.

- اين اشتباه است چون مربي هم بايد تجربه کسب کند بعد قوي تر به بالا بيايي.

* شهرداري تبريز را از دسته دو به دسته يک آوردي ولي در دسته يک موفق نبودي.

- اطلاعات که مي توانيد بگيريد بپرسيد تيم شهرداري چطور فوتبال بازي مي کند زنگ بزنيد از مربي هاي حريف ها بپرسيد زماني که من در اين تيم بودم چطور بازي مي کردند و تيم هاي مقابل تحت فشار قرار مي گرفتند.

* ميانگين سني تيم چند سال بود؟

- بالا نبود.

* مهدي پاشازاده دو سال تبريز بوده دو سال بعد مي تواند بگويد چهار تا بازيکن به فوتبال دادم؟ مثلا رسول يک نسل هم از شما کوچکتر است ولي الان مي تواند بگويد ده بازيکن تحويل فوتبال دادم.

- بله اگر من هم بچه شهرستان بودم خيلي وضعم بهتر بود درست است اصليتم آذري است من اگر انزلي بودم ملوان را به من مي دادند اگر تبريزي بودم تراکتور را به من مي دادند و ... شما در يک شهر کوچکتر که هستيد اينجا درياست مثلا آقاي ابراهيم زاده از اصفهان مي آيد تهران مشکلي برايش پيش نمي آيد ولي اگر من بروم مثلا ذوب آهن کلي مشکل به وجود مي آيد همانطور که اوايل کار يحيي مشکلات زيادي برايش به وجود آوردند.

* خودت مي تواني بگويي من نسلي ساختم که بعدا مي آيند؟

- چند بازيکن جوان دارم الان در سياه جامه گان بابک مرادي دارم که از جوانان گذاشتم فيکس بازي کرده شاه محمدي در شهرداري تيم اميد بود فيکس گذاشتم دفاع راست. خيلي بازيکن ها داشتم مي آيند در همين شهرداري سه چهار بازيکنم از جوانان با من بودند کارم را انجام دادم تيمي که بتواند ۵۴۸پاس سالم در يک بازي آن هم در ليگ يک بدهد خيلي خوب است

* اين رقم را چطور به دست آوردي؟

- آناليزور باشگاه به من اين اطلاعات را داده و موثق است جلوي پاس همدان در زمين حريف بيست و يکمين پاسمان گل شد ۳۵ بازي بالاي ۳۵پاس ممتد داشتيم و ايجاد موقعيت بالاي ۵۰ درصد يعني کارمان درست بود ليگ شروع شده. الان پديده نهم بشود خوب است چون سال اولش است هميشه ۹۰ درصد تيم هايي که مي افتند تيم هايي هستند که بالا مي آيند وقتي تيم من چهارم پنجم است هميشه هم فشار مي آورد بازي ها هم دست ماست من خواهش مي کنم زنگ بزنم از داود مهابادي و مربي سياه جامگان بپرسيد بعد نيم فصل من استعفا دادم.

* الان در آلومينيوم اراک شرايطت چطور است؟

- اين را من نمي خواستم قبول کنم آقاي پورحيدري خواستند ولي آمارم ۱۴بازي ۳مساوي بقيه اش برد اين آخري هم باخت تيمي که خودم نبستم قبل از من ۷مساوي پي در پي داشت.

* يعني با ۱۱ برد الان شانس صعود داريد.

- بله تيم دومم با اختلاف يک امتياز تيم هاي اول مستقيم مي آيند تيم هاي دوم پلي آف بازي مي کنند البته يک خبري شنيدم اينها آمدند ليگ يکي که مي خواهند ليگ را ۲۰تيم کنند مي دانيد چقدر سخت و فرسايشي است ۳۸ بازي ۳۸ سفر مي شود آن هم با اين وضعيت مالي اينطور مي شود که خيلي تيم ها مي برند فساد دو برابر مي شود سه تا تيم اول بالا مي روند پول دارند و کارشان هم درست است الان اگر دوازده تيم دو سه تيم برايشان فرقي نمي کند هزينه ها خيلي کمتر است هر مسافرت ۲۰ميليون هزينه دارد ۱۸ تا ۲۰ميليون ۴۰۰ميليون هزينه مي شود تيمي که مشهد بازي مي کند تمام مدت در سفر است تيمي که اهواز بازي مي کند همه پروازها دو پروازه است اين را شنيدم ولي موفق نمي شود يکي دو سال برگزار مي کنند وبعد دوباره برمي گردند سر خانه اول.

* اهل دعوا نيستي خيلي عجيب بود كه در مسابقه تيمت حاشيه ساز شدي.

- بازي قبلي ما ۱-۰جلو بوديم دقيقه ۸۸ گل خورديم اين بازي قبلي هم باختيم دو سه جا هم خيلي مشکوک بود که پنالتي بود نگرفت بعد بازي هم گفتيم خسته نباشيد آنجا سه جا توپ رد مي شود بازيکن لايي مي کند در آفسايد است بايد آفسايد اعلام کند وظيفه اعلام است وقتي همان كم داور سه تا نيمه اول چهار تا نيمه دوم پرچم نمي زند دو جا هم فوروارد به توپ نمي رسد دروازه بان جمع مي کند باز پرچم مي کند دقيقه ۸۸ بازيکن ما را زدند داور نگرفت تيم حريف توپ را بيرون نزد بازيکن هاي ما رفتند به تيم حريف اعتراض کنند من هم حواسم به اين بود که بازيکنانم را جمع کنم داور چهارم به من مي گويد برو بالا گفتم فقط به من بگو من چه کردم هر خطايي کردند من هيچ چيز نگفتم بعد کمک داور به من مي گويد حرف زيادي نزن اصلا مگر من توهين کردم واقعا من هيچ نگفتم.

* با آقاي بهروان بحثت شده بود؟

- نه من فقط مي پرسيدم بگوييد من چه کردم که بايد اخراج شوم فقط من هميشه بطري آب دستم است همان موقع گفته بودند با بطري آقاي بهروان را زد بعد ايشان خودشان مصاحبه کردند گفتند نه اينطور نبوده.

* آقاي بهروان گفته بودند خيلي بد حرف زديد بايد اخراج مي شديد؟

- نه به من چيز ديگري گفتند قبل از اخراج اگر ايشان گفته باشد اشتباه مي کند چون هيچ چيزي نگفتم بعد از اخراج بله عصباني بودم و گفتم.

* از لحاظ تيپ هم با مربي هاي ديگر خيلي فرق داريد.

- من سعي مي کنم در مربيگري همه چيز را داشته باشم.

* سال ديگر منصوريان به استقلال بيايد موفق مي شود؟

- به نظرم اگر بيايد ان شاءالله. چون به نفع نسل جديد است هم يحيي هم علي صد در صد سد شکن مي شوند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html