پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151330
مونيز: غني‌سازي در فردو متوقف مي‌شود
تاریخ انتشار : 1394/02/13 16:05:36
نمایش : 1715
وزير انرژي آمريکا در نشست روزنامه «کريستين‌ساينس‌مانيتور» تصريح کرد که بازه زماني يکساله گريز هسته‌اي طبق محاسبات آمريکا صورت گرفته و طرف ايراني در آن نقشي نداشته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا روز دوشنبه هفته گذشته در نشستي در واشنگتن به ميزباني روزنامه آمريکايي «کريستين‌ساينس مانيتور» حضور پيدا کرد و در بخش‌هايي از آن به بحث مذاکرات هسته‌اي با ايران اشاره کرد.

وي به بحث دسترسي به تمامي تأسيسات هسته‌اي ايران اشاره کرد و گفت: «من مي‌توانم به شما تضمين دهم که وقتي در خصوص پروتکل الحاقي بحث‌هايي صورت مي‌گيرد، در خصوص دسترسي به تأسيسات در هرکجاي ايران نيز بحث‌ مي‌شود. وقتي دلايل کافي براي مظنون شدن به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران وجود داشته باشد، همانطور که قبلاً به آن اشاره کرديم فرايندي وجود خواهد داشت تا دلايلي براي لزوم دسترسي به تأسيسات خاص مطرح شود و به طور قطع ديگر يک کشور يا دو کشور نمي‌تواند اين فرايند را متوقف کند. وقتي دليل روشني براي شک و ترديد به يک تأسيسات وجود داشته باشد، مي‌بايست يک نظام راستي‌آزمايي روشن براي دسترسي به هر تأسيساتي در هرکجاي ايران وجود داشته باشد.»

آقاي مونيز همچنين ادامه داد: «ايران همچنين مي‌بايست در خصوص ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي خود در گذشته براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شفاف‌سازي کند و اين مسئله بايد بخشي از توافق نهايي هسته‌اي ايران و ۱+۵ (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان ) باشد.»

مونيز در خصوص سايت فردو تأکيد کرد که در توافق هسته‌اي،«سايت فردو ديگر بعنوان يک سايت غني‌سازي به فعاليت خود ادامه نمي‌دهد و دو سوم سانتريفيوژهاي اين سايت حذف شده است و نظارت بر اين سايت همچنان ادامه خواهد داشت.»

به گفته وي در اين مرکز تبديل اورانيوم به ايزوتوپ‌هاي پزشکي وجود خواهد داشت و فردو به يک سايت تحقيقات فيزيکي تبديل مي‌شود که با جامعه بين‌الملل همکاري خواهد داشت. طبق توافق نهايي، اطمينان کامل وجود خواهد داشت که تأسيسات فردو بعد نظامي نخواهد داشت.

وي درباره فرايند بازرسي‌ و راستي‌آزمايي درباره فردو گفت، «بازرسان آژانس در هر زمان به تأسيسات فردو و ديگر تأسيسات ايران دسترسي خواهند داشت. بعنوان مثال به رأکتور اراک دسترسي خواهند داشت؛ قبلاً هم به اين سايت دسترسي داشتند، بازهم به اين تأسيسات دسترسي خواهند داشت. توافق شده که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تمامي فناوري پيشرفته خود در اين زمينه استفاده کند به همين منظور اگر نقض توافق صورت گيرد، به سادگي قابل تشخيص است.»

مونيز تصريح کرد که «بازه زماني گريز هسته‌اي حداقل يکسال بر اساس محاسبات ما و نه محاسبات آنها (ايران) بوده است. ما درباره اينکه چطور اين محاسبات صورت گرفته است با آنها صحبت کرديم اما محاسبات را با آنها انجام نداديم و اين محاسباتي بوده که از جانب ما صورت گرفته است.»

وي ادامه داد: «محاسبات درباره بازه گريز هسته‌اي به صورت سنجيده بوده و از تعريف سنتي بازه گريز هسته‌اي استفاده نشده است. اين تعريف سنتي در واقع زمان رسيدن به سلاح است و بازه زماني که از آن استفاده شده، در واقع زمان جمع‌آوري مواد لازم براي ساخت سلاح هسته‌اي مي‌باشد.»

وزير انرژي آمريکا همچنين تأکيد کرد: «در خصوص تعداد سانتريفيوژها نيز مصالحه صورت گرفته است که تعداد زيادي از سانتريفيوژها به تعداد ۵ هزار سانتريفيوژ کاهش پيدا کند.»

مونيز تصريح کرد که در نشست‌هايي که با نمايندگان کنگره داشته است، به اين نتيجه رسيده است که برخي از آنها در خصوص توافق با ايران ترديد دارند اما برخي از آنها آمادگي دارند که توافق با ايران را مورد ارزيابي قرار دهند.

وي تأکيد کرد که «با مشخص شدن ابعاد فني و همچنين مسدود شدن ۴ مسير اصلي به سوي بمب، نه تنها نمايندگان کنگره بلکه بسياري ديگر از افراد درباره مقدار و صراحت پارامترهايي که ما تعيين کرديم، شگفت‌زده شدند.»

وزير انرژي آمريکا ادامه داد، برخي از تحليلگران برجسته و حتي سازمانهاي غيردولتي وجود داشتند که در گذشته درباره توافق با ايران ابراز ترديد مي‌کردند ولي هم‌اکنون مي‌گويند صراحت بيشتري در توافق صورت گرفته است که اين مسئله باعث خرسندي و رضايت است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html