پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151329
متن «برجام» چگونه به نگارش در مي‌آيد؟
تاریخ انتشار : 1394/02/13 16:03:47
نمایش : 1255
بعيدي‌نژاد درباره نگارش متن (برجام) گفت:درباره هر موضوع با توجه به سوابق مذاکرات پيشنهادهاي کتبي مطرح و در بسياري از موارد براي وضوح بيشتر پيشنهادها روي صفحه قرار گرفته و بعد از بحث‌هاي فراوان جرح و تعديل شده و به متن واحد تبديل مي‌شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حميد بعيدي‌نژاد عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي و رئيس هيأت کارشناسي ايران در مذاکرات با ۱+۵ که در حال حاضر به همراه هيأت مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان در نيويورک به سر مي‌برد، در صفحه اينستاگرام خود درباره جلسات نگارش متن پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت: جلسات تدوين متن تفاهم هسته‌اي در طول تمامي هفته جاري روز و شب در نيويورک ادامه دارد. مذاکرات تهيه متن‌ها طي جلسات بسيار طولاني که تا پاسي از شب ادامه مي‌يابد، همزمان در سطوح مختلف مديران و کارشناسان بين ايران و نماينده ۱+۵ انجام مي‌شود.

دو طرف ابتدا در خصوص هر موضوع با توجه به سوابق مذاکرات پيشنهادهاي کتبي خود را مطرح مي‌کنند و در بسياري از موارد نيز براي وضوح بيشتر پيشنهادها روي صفحه قرار مي‌گيرند و بعد از بحث‌هاي فراوان پيشنهادات جرح و تعديل شده و به متن واحد تبديل مي‌شوند.

مواردي که بعد از بحث‌هاي زياد مورد توافق قرار نمي‌گيرند، براي بحث‌هاي بيشتر در پرانتز و يا اصطلاحا در کروشه قرار مي‌گيرند.

طبيعت مذاکرات به صورتي است که روي هر يک از جملات، عبارات و کلمات ساعت‌ها مذاکره صورت مي‌گيرد و هر جمله و کلمه‌اي با وسواس زياد و با در نظر گرفتن تمامي ملاحظات فني، حقوقي و ... مورد بحث و توافق قرار مي‌گيرد.

آنگونه که بعيدي‌نژاد عنوان کرده مذاکرات طي روزهاي آينده در نيويورک ادامه دارد.

دور جديد رايزني‌هاي هسته‌اي در راستاي نگارش متن پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه در شهر نيويورک و در حاشيه کنفرانس بازنگري معاهده NPT در جريان است و احتمالا تا روز سه‌شنبه نيز به طول خواهد انجاميد.

دهم تيرماه پايان ضرب الاجل هفت ماهه ايران و ۱+۵ در راستاي حصول توافق جامع هسته‌اي است. در سوم آذر ماه ۱۳۹۳ و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وين به دليل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق، دو طرف اين مذاکرات را براي هفت ماه تمديد کردند و پس از آن رايزني‌هايي در ژنو، مونيخ، مونترو، زوريخ، استانبول و لوزان برگزار شد. در لوزان ۲ و پس از ۹ روز رايزني فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هايي در راستاي حصول توافق دست يافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها براي نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همين راستا رايزني‌هايي از دوم ارديبهشت تا چهارم ارديبهشت ماه در شهر وين برگزار شد و قرار شد ادامه گفت‌وگوها در حاشيه کنفرانس بازنگري معاهده NPT در نيويورک دنبال شود.

قرار است بعد از نيويورک، ادامه رايزني‌ها براي نگارش متن پيش نويس برجام در اروپا دنبال شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html