پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151306
جزئيات طرح رتبه‌بندي معلمان منتشر شد+ متن کامل اين طرح
تاریخ انتشار : 1394/02/11 22:23:15
نمایش : 1531
طرح نظام رتبه‌بندي معلمان در حالي از سوي هيئت وزيران به تصويب رسيده است که اين طرح با طرح اوليه در سال‌هاي گذشته تفاوت داشته و مشکلي از معلمان را حل نمي کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا، اجراي نظام رتبه‌بندي معلمان اين روزها تب و تاب جديدي را در بين فرهنگيان ايجاد کرده است و همه برآنند که آيا با اجراي اين رتبه‌بندي تغييراتي در هويت گمشده معلمان در جامعه اتفاق خواهد افتاد و آيا معلمان نيز هم رديف با ديگر مشاغل جامعه از حق و حقوق يکساني برخوردار خواهند بود؟

اما موضوع اصلي رتبه‌بندي معلمان در زمان وزارت حميدرضا حاجي بابايي مطرح و پيگيري شد و در تاريخ دوم تيرماه 1392 بود که وي از تصويب نظام رتبه‌بندي حرفه‌اي معلمان در هيئت وزيران خبر داد و از آن تاريخ به بعد کار تدوين اين رتبه‌بندي آغاز شد و در نهايت کتابچه جزئيات اين نظام منتشر شد.

در همين راستا، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير سابق آموزش و پرورش در يک برنامه تلويزيوني، گفت: زماني که در سال 90 سند تحول بنيادين را رونمايي کرديم، تهيه 3 سند را شروع کرديم که يکي از آنها تربيت معلم و دانشگاه فرهنگيان بود که اجرا شد.

وي با اشاره به اينکه سند دوم برنامه درسي ملي بود، افزود: سند برنامه درسي ملي کل قوانين حاکم بر کتاب‌ها و کلاس‌ها را شامل مي‌شود که اين سند نيز مصوب شده و در اختيار مسئولان قرار گرفته است.

حاجي‌بابايي سند سوم را نظام رتبه‌بندي معلمان اعلام کرد و ادامه داد: در سال 1391 جلسه‌اي سه جانبه در مشهد با حضور آموزش و پرورش، کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد و اين مأموريت در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفت که کار تحقيقاتي کند و نظام رتبه‌بندي معلمان را بنويسد.

وي اضافه کرد:‌ بنده مسئوليت اين کار گروه را برعهده گرفتم و حدود يک سال طول کشيد که با همکاري برخي از فرهنگيان، نظام رتبه‌بندي معلمان تدوين شد.

وي افزود: بر اين اساس 4 رتبه شامل مربي معلم، استاديار معلم، دانشيار معلم و استاد معلم را تعريف کرديم تا معلم با هر سابقه‌اي که دارد متناظر با هم‌رديف خودش در دانشگاه، حداقل 80 درصد حقوق را دريافت کند.

اگرچه اين موضوعي که از زبان وزير سابق آموزش و پرورش شنيده مي‌شود کاملاً‌منطقي و به نفع معلمان بوده است؛ اما آنچه که امروز از سوي هيئت وزيران ابلاغ شده با آن تفاوتهاي بسياري دارد.

در روزهاي پاياني سال 1393 بود که کليات نظام رتبه‌بندي معلمان مجدداً و با تغييراتي اساسي در هيئت وزيران به تصويب رسيد که با تصويب اين طرح در اوايل ارديبهشت سال جاري، تناقضات آن با طرح اوليه آشکار شد.

محمدباقر نوبخت معاون رئيس جمهور چندي پيش با تأکيد بر قانون مديريت خدمات کشوري گفت: «دولت علاوه بر تخصيص کامل اعتبارات مصوب به آموزش و پرورش براي اجراي نظام رتبه‌بندي معلمان در سال 94 مبلغ يک هزار و 350 ميليارد تومان و براي سال 95 سه هزار و 500 ميليارد تومان در نظر گرفته است ولي با اين وجود ما معتقديم براي ارتقاي سطح معيشت معلمان در کنار اجراي اين طرح مهم بايد به دنبال منابع جديد باشيم و اين آمادگي وجود دارد که با گشايش در امور، بتوان اعتبارات ويژه‌اي را براي آموزش و پرورش تخصيص داد تا مشکلات اين نهاد را تا حد ممکن کاهش دهد.»

محمد مهدي زاهدي رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 17 فروردين 1394 و در گفت‌وگو با فارس در خصوص رتبه‌بندي معلمان و دريافت حقوق بر اساس قانون مديريت خدمات کشوري گفت: اکنون نظام هماهنگ حقوق و مزايا در قانون خدمات کشور داريم اما به باور من آن نظام به نظر مي‌رسد کارايي خود را از دست داده است و حداقل براي فرهنگيان نمي‌شود از آن استفاده کرد.

 

وزير سابق آموزش و پرورش در همين راستا تصريح کرد: بنده معتقدم اول بايد حقوق معلمان براساس قانون مديريت خدمات کشوري تکميل شود يعني آن تفاوت‌ها و تبعيض‌ها برطرف شود سپس نظام رتبه‌بندي اجرا شود.

وي افزود: در بعضي مواقع گفته شده است که براي کسب امتياز در نظام رتبه‌بندي، معلمان بايد به دنبال مقاله و... باشند در حالي که اصلاً اين طور نيست چرا که در دانشگاه نيز تعداد کمي از اساتيد دانشگاه، استاد تمام مي‌شوند.

حاجي بابايي اضافه کرد: ما 4 رتبه اعلام کرده‌ايم و تمام معلمان از مدرک کارداني به بالا، «مربي معلم» خواهند شد و حقوق‌شان مطابق با هم رديف آنها در دانشگاه اعمال مي‌شود.

وزير سابق آموزش و پرورش گفت:‌ بر اين اساس اگر معلمي بخواهد استاد يار شود بايد مراحلي را طي کند و ما در مراحل بسيار بالا اعلام کرده‌ايم که بايد 2 مقاله داشته باشد که آن هم منظورمان مقاله علمي که از آن توليد علم شود، نيست. بلکه بايد مقالاتي در رابطه با تدريس و کار آموزش و پرورش باشد.

وي در پايان تصريح کرد: ما مي‌گوييم تا روزي که معلم را کارمند مي‌دانيد مشکل حل نمي‌شود و اگر مي خواهيم آموزش و پرورش، آموزش و پرورش باشد و در کشور حرکت قوي و قدرتمند داشته باشد معلمان ما بايد در کنار اساتيد هيأت علمي، پژوهشگران و فناوران ديده شوند.

 

با توجه به اينکه هنوز جزئيات جديد نظام رتبه‌بندي معلمان توسط آموزش و پرورش اعلام و منتشر نشده است، لذا متن قبلي نظام رتبه‌بندي معلمان که در دولت گذشته تهيه و منتشر شده بود براي مطالعه معلمان و فرهنگيان منتشر مي‌شود.

در مقدمه اين طرح آمده است: در اجراي راهبردهاي نقشه جامع علمي کشور مبني بر بالا بردن توان مديريت منابع انساني و ارتقاي صلاحيت علمي و حرفه‌اي و منزلت اجتماعي و در جهت اجراي راهکارهاي تخصصي و حرفه‌اي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مبني بر استقرار نظام بخش و تعيين مکان‌هاي ارزيابي و ارتقاي مرتبه (نظام رتبه‌بندي علمي و تربيتي معلمان و تقويت انگيزه ارتقاي شغلي در معلمان) براساس معيار اسلامي و بهينه سازي نظام پرداخت‌ها مبتني بر شايستگي‌ها و براساس رويکرد رقابتي طرح نظام رتبه‌بندي معلمان پيشنهاد مي‌شود.

 متن کامل رتبه بندي معلمان متن کامل رتبه بندي معلمان 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html