پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151246
شهرستان فارسان در يک نگاه
تاریخ انتشار : 1394/02/09
نمایش : 2759
شهرستان‌ فارسان‌ در شمال‌ غرب‌ و غرب‌ استان‌ و در 35 كيلومتري‌ شهركرد واقع‌ شده‌ است‌. اين‌ شهر با تهران‌ 578 كيلومتر فاصله‌ دارد. فارسان‌ در بين‌ پيشكوه‌هاي‌ زاگرس‌ و در مكاني‌ مرتفع‌ و خوش‌ آب‌ و هوا بنا گرديده است‌ و در اكثر ماههاي‌ سال‌ پوشيده‌ از برف‌ است‌ و در اطراف‌ اين‌ شهر چشمه‌ ساران‌ و ييلاق‌هاي‌ خوش ‌آب‌ و هوا وجود دارد.
شهرستان فارسان به عنوان يکي از شهرستان هاي استان چهارمحال‌وبختياري ونيز بخشي از پيکره پرجاذبه ايران زمين داراي ويژگي ها وقابليت هاي با ارزش کم نظير وگاهي منحصر به فرد وتوأم با جذابيت هاي تاريخي فرهنگي است.اين شهرستان مهم ترين کانون شهري در قلمرو سردسير عشاير هفت لنگ بختياري است وداراي جاذبه هاي طبيعي کم نظيري چون: غارسراب بابا حيدر، غار آقا سيد عيسي، پير غار، چشمه ديمه که گواراترين آب جهان شناخته شده است، رودخانه بازفت، دشت لاله هاي واژگون، شکارگاه هاي متعدد و... است. منطقه فارسان عمدتاً ييلاق عشاير بختياري ومرکز حکومت خوانين آل بويه بوده است، ازاين رو قلعه هايي به نشانه اقتدار وسلطه خوانين درمنطقه ساخته اند. ازجمله جاذبه هاي تاريخي شهرستان فارسان مي توان به: قلعه سردار اسعد بختياري، قلعه دهناش، قلعه اسعديه چليچه، چشمه قلعه، کتيبه پير غار مشروطيت و... اشاره کرد. صنايع دستي شهرستان فارسان شامل: بافت گليم، جاجيم، چوغا، کلاه نمدي، نمد ونظاير آن همراه با ويژگي خاص خود مي تواند در بازارهاي محلي وجهانگردي عرضه شود ورونق پيدا کند. يکي از ديدني هاي توجه برانگيز منطقه فارسان، کوچ طوايفي از ايل بختياري است. تماشاي کوچ عشاير ونقل وانتقال کليه مايملک يک خانواده توسط چهارپايان، چراي گوسفندان وبز در دشت هاي سرسبز، صداي ني چوپانان، مراسم سئار وتير اندازي، رقص دسته جمعي، مراسم ترکه بازي، بازي هاي محلي وقصه هاي محلي حال وهواي خاصي را براي هر تازه واردي برجاي خواهند گذاشت




 
 
آثار و بناهاي تاريخي شهرستان:
 

1-كتيبه معروف پير غار در ده چشمه ي فارسان
 
2-كتيبه ي سراب جونقان
 
3-طاق سنگي هاي شهر جونقان
 
 
اماكن مذهبي و مقدسه فارسان:
 
امامزاده سيد سعيد از نوادگان امام موسي كاظم در چليچه
 
امامزاده سيد سعيد كران
 
امامزاده مير احمد كران
 
امامزاده سيد عيسي سر آقا سيد
 
امامزاده ملك خاتون در گوشه
 
امامزاده سيد محمدآفتابي در شهر فارسان
   
 
مشخصات جغرافيايي - فارسان:
 
شهر فارسان در 35 دقيقه و 50 درجه درازاي جغرافيايي، و 16 دقيقه 32 درجه پهناي جغرافيايي، و بلندي 2020 متر از سطح دريا در يك منطقه نيمه كوهستاني قرار دارد. كوه دنا با بلندي 2500 متر در شمال خاوري و كوه چوبين در شمال باختري اين شهر واقعند. فارسان مركز شهرستان فارسان، از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري است كه در 30 كيلو متري جنوب باختري شهر كرد واقع شده است. هم چنين رود سراب باختر و جنوب اين شهر را مشروب مي سازد.   
 
وجه تسميه و پيشينه تاريخي - فارسان:
 
از قدمت، چگونگي نام‌گذاري و پيشينه‌ي‌تاريخي فارسان اطلاع جامعي در دست نيست.‌اما آن طور كه از ظواهر امر پيداست، مردم اين ديار در سواركاري و تيراندازي مهارت داشته اند.هم چنين روايت شده است كه فارس در لغت به معني سوار يا صاحب است و از جهتي اين كلمه از «پارس» يا «پارسيان» گرفته شده و به فارسان تبديل شده است. 

                                                ميدان ورودي شهرستان فارسان


 
آبشار پيرغار شهرستان فارسان


آبشار پيرغار فارسان در موقعيت جغرافيايي در استان چهارمحال و بختياري قرار دارد. ابشار پيرغار كه در كانون گردشگري پيرغار روستاي دهچشمه شهرستان فارسان قرار دارد يكي از زيبا ترين مكانهاي طبيعي استان است اين ابشار زيبا كه از فرازكوه پيرغار سرازيرمي شود سكوت طبيعت را درهم مي شكند وزيبايي خاصي به منطقه مي بخشد يخ زدگي اين ابشار قنديل هاي زيبايي را ساخته كه چشم هر بيننده را به سوي خود جلب مي كند.



اين آبشار نام خود را از غاري آهکي و ناشناخته مي گيرد که اهميت تاريخي بسيار دارد اين آبشار در روستايي به نام ده چشمه قرار دارد که آبي که از همين آبشار به زمين مي ريزد از کنار اين روستا گذشته و کشتزار هاي زيادي را سيراب ميکند. از مسير هاي ايجاد شده در کوه ميتوان با يک کوه پيمايي متوسط خود را به بالا ترين نقطه آبشار و در ادامه مسير با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسيد. آبشار در جنوب غربي و 40 کيلومتري شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري و در نزديکي شهر فارسان در روستايي به نام ده چشمه واقع شده است. بهترين مسير براي گردشگران رساندن خود به شهرکرد و ادامه مسير به سمت شهر فارسان است. البته مردم اين محل را بيشتر به خود پيرغار يا ده چشمه مي شناسند و روي تابلو ها هم محلگردشگري پيرغار يا ده چشمه نوشته شده است..در ضمن جاده رسيدن به آبشار کاملا مطلوب و آسفالت بوده و از پارکينگ مناسبي برخوردار است.و زمينه اطراق کردن نيز فراهم ميباشد.





در مجاورت اين ابشار هم كتيبه هاي معروف مشروطه قراردارند كه جزء بي نظير ترين اثار مكتوب از زمان حمله بختياري ها به تهران در عهد مشروطه است سنگ نوشته هاي دوره مشروطيت به دستور "حاج خسروخان سردار ظفر بختياري " ،" حاج علي قلي خان سردار اسعد دوم بختياري " و" جعفر قلي خان سردار اسعد سوم بختياري " مقارن با جنگ جهاني اول بر روي تخته سنگي در پيرغار جاودان شد. سنگ نوشته مشروطيت پير غار شرح فعاليتهاي مجاهدين چهارمحال و بختياري براي مبارزه با استبداد محمد علي شاه قاجار است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html