پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151213
۱۳ علت بيکاري ناگهاني درايران
تاریخ انتشار : 1394/02/08 11:23:04
نمایش : 1493
تحقيقات نشان مي دهد ۱۳ عامل براي ترک شغل در ايران وجود دارد که از مهم ترين آنها دستمزد پايين و قراردادهاي موقت کار است. هراس از اخراج و ترک کار، باعث گرايش شديد کارجويان ايراني به مشاغل دولتي شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به عقيده کارشناسان بازار کار دلايل جابه جايي و تغيير شغل در ايران به صورت مستقيم با ماهيت شغل، وضعيت امنيت آن، حقوق و مزايا و جايگاه اجتماعي آن در ارتباط است؛ از اين رو درصدي از نيروهاي کار در ميانه راه تصميم مي گيرند شغل خود را تغيير داده و به اصطلاح از نو تجربه جديدي را در جايي ديگر شروع کنند.

بي ثباتي بازار کار، تعديل نيرو توسط بنگاه ها و مراکز توليدي کشور، تلاش شاغلان براي دستيابي به جايگاه هاي بالاتري از اشتغال، بازنشستگي، خوداشتغالي و موضوعاتي از اين دست نيز به عنوان ديگر دلايل اختياري و غير اختياري انجام جا به جايي هاي نيروي کار کشور است.

در عين حال، برخي مي گويند درصدي از رفت و آمدهاي نيروي کار کشور به دليل نوع نگاه و طرز فکر کارفرمايان درباره نيروهاي کاري است. به بيان ديگر، کارفرماياني که همواره براي تصاحب نيروهاي قوي و توانمند در عرصه شغلي تلاش مي کنند، غالبا داراي محيط هاي کاري بي ثبات و هراس انگيز براي نيروهاي کاري خود هستند.

هراس دائمي بازار کار از اخراج و بيکاري

متاسفانه در اينگونه فضاهاي کاري و بنگاه ها، به دليل هراس دائمي افراد از احتمال بيکاري، امکان بروز استعدادها، خلاقيت ها و توانمندي هاي افراد فراهم نمي شود. از سويي، به دليل پايين بودن امنيت شغلي، ميزان بهره وري نيروي کار نيز به صورت ناخودآگاه به جاي افزايش، کاهش خواهد يافت.

گزارش جديد وزارت کار درباره دلايل ترک کار در ايران نشان مي دهد طبق آمارهاي موجود، از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفري که در سال ۹۲ ترک کار کرده اند، يک ميليون و ۱۰۰ هزارنفر مرد و تنها ۱۲۰ هزار نفر زن بوده اند. اين موضوع مي تواند بي ارتباط با ميزان حقوق و دستمزد مردان و در نتيجه تلاش آنها براي کسب موقعيت هاي بهتري در بازار کار باشد.

پايين بودن درآمد در طول سال هاي اخير يکي از مهم ترين دلايل ترک شغل در ايران محسوب مي شود که در کنار برخي ديگر از دلايل از جمله تعطيلي دائمي محل کار، فصلي بودن کار، موقتي بودن کار، جا به جايي محل کار، تحصيل و يا آموزش، اخراج و يا تعديل نيروي کار وجود دارد.

همچنين بروز مسائل خانوادگي، مهاجرت‌ها، بازنشستگي، به پايان رسيدن دوران خدمت وظيفه، کهولت سن و بيماري از ديگر دلايل ۱۳ گانه ترک کار در ايران است. براساس آمارهاي موجود در سال ۹۱ مجموعا يک ميليون و ۵۶۱ هزار و ۳۵۱ مورد ترک شغل در ايران به ثبت رسيد.

علاوه بر اين، در سال ۹۲ تعداد يک ميليون و ۱۸۷ هزار و ۸۴۳ مورد ترک شغل ديگر نيز در ايران به ثبت رسيده است. مي توان گفت موقتي بودن شغل‌ها در ايران دليلي محکم تر از ميزان حقوق و دستمزد براي افرادي است که نسبت به ترک شغل خود اقدام کرده اند به نحوي که در سال ۹۲ تعداد افراي که به دليل پايين بودن حقوق ها کار خود را ترک کرده اند ۱۹۰ هزار نفر بوده و افرادي که به دليل موقتي بودن کار، شغلشان را ترک کرده اند ۲۹۲ هزارنفر بوده است.

ايراني‌ها به کدام دلايل کارشان را تغيير مي‌دهند؟

بررسي وضعيت ترک شغل در ۵ سال گذشته نشان مي دهد ۴ عامل نسبت به بقيه عوامل تاثيرگذاري بيشتري داشته که اولين مورد آن موقتي بودن کار با ۲۴.۶ درصد است. اين عامل يکي از موثرترين عوامل ترک شغل از سوي شاغلان ۱۰ ساله و بيشتر در کشور است.

عموما مردان در اين زمينه داراي آمارهاي به مراتب بالاتري از زنان هستند که نشان دهنده نگراني بيشتر مردان نسبت به زنان به عنوان سرپرستان خانوار براي از دست دادن شغل و هراس از بيکار شدن است.

پايين بودن درآمد به عنوان ديگر عامل مهم و تاثيرگذار ترک شغل در ايران محسوب مي شود که ۱۶.۱ درصد کل ترک شغل ها را به خود اختصاص مي دهد. همچنين ۱۵.۶ درصد افرادي که به عنوان سرباز مشغول به کار مي شوند نيز پس از دوران سربازي به جمع بيکاران مي پيوندند؛ بنابراين اين گروه نيز داراي آمار بالايي به لحاظ ترک شغل در ايران است.

از سويي اخراج و تعديل نيروي کار در ايران ۱۲.۱ درصد دلايل ترک شغل و بيکاري را تشکيل مي دهد. بنابراين مباحث مربوط به حقوق و دستمزد و قراردادها که در طول سال هاي اخير از مباحث اساسي و چالشي بين نمايندگان کارگري و کارفرمايي کشور بوده؛ بيشترين نقش را در ريزش و جا به جايي نيروي کار بازي مي کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html