پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151109
هشدار جديد نفتي ايران به عربستان
تاریخ انتشار : 1394/01/31 13:31:18
نمایش : 1514
وزير نفت درحالي خطاب به برخي از کشورهاي عربي از به پايان رسيدن دوره کاهش قيمت نفت در بازار خبر داده که فعاليت چراغ خاموش براي ازسرگيري نظام سهميه بندي وکاهش توليد نفت اوپک با مديريتايران آغاز شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هر چند برخي از کشورهاي عربي عضو اوپک قيمت فروش نفت خود را در بازارهاي آسيايي و اروپايي در ماه مه سال جاري ميلادي براي چندمين بار متوالي کاهش داده اند اما بازار ديگر واکنشي نسبت به کاهش تعمدي قيمت و تخفيف در فروش نفت برخي از کشورهاي عربي عضو اوپک نشان نمي‌دهد.

در طول يک ماه گذشته بازار نفت به يک ثبات نسبي قيمت رسيده است و بهاي نفت خام برنت درياي شمال، وست تگزاس آمريکا و سبد نفتي اوپک به جاي سقوط آزاد قيمت با يک روند افزايشي قيمت ها روبرو شده اند.

بر اين اساس در آخرين معاملات انجام گرفته در بازار هاي آسيايي، قيمت هر بشکه نفت برنت درياي شمال تحت تأثير تدابير جديد چين براي حمايت از رشد اقتصادي خود و کاهش تعداد چاه‌هاي حفاري در آمريکا، در بازارهاي الکترونيکي آسيا افزايش يافت.

در معاملات امروز صبح بازار آسيا، هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا (وست تگزاس اينترمديت) براي تحويل در ماه مه با ۷۸ سنت افزايش به ۵۶ دلار و ۵۲ سنت رسيد و بهاي هر بشکه نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه ژوئن نيز ۷۷ سنت افزايش و به ۶۴ دلار و ۲۲ سنت رسيد.

کاهش شديد تعداد دکل‌هاي حفاري آمريکا و تعطيل شدن برخي از پروژه هاي توليد نفت از ميادين شيل اويل مهمترين عامل ثبات قيمت طلاي سياه در بازارهاي جهاني به شمار مي رود.

در همين حال گزارش رسانه هاي بين‌المللي نشان مي دهد، شرکت خدمات ميدان هاي نفتي بيکر هيوز آمريکا تعداد دکل هاي حفاري نفتي اين کشور را به پايين ترين سطح در پنج سال اخير کاهش داده به طوري که تعداد دکل هاي نفتي آمريکا به به پايين ترين سطح از سال ٢٠١٠ ميلادي تاکنون رسيده است.

از اين رو هر چند آمريکا در ذخيره سازي نفت خام به يک رکورد جديد دست يافته است اما بازار خود را براي کاهش توليد نفت اين کشور و احتمال افزايش واردات طلاي سياه توسط شرکت هاي آمريکايي آماده کرده است.

اوپک آماده کاهش توليد نفت مي‌شود
با تعطيل شدن فعاليت دکل‌هاي حفاري در آمريکا و نشانه هاي از وجود رونق اقتصادي در منطقه اتحاديه اروپا، چين و هند، قيمت جهاني طلاي سياه روندي صعودي در طول يک ماه گذشته تاکنون به خود گرفته است.

در اين بين بيژن زنگنه وزير نفت با بيان اينکه برخي از کشورهاي عضو اوپک در طول حدود يکسال گذشته تاکنون هر اقدامي براي پائين نگاه داشتن قيمت نفت انجام دادند، گفت: اما برنامه و اقدامات اين کشورها براي پائين نگاه داشتن قيمت طلاي سياه براي يک مدت طولاني نتيجه نداده و بهاي نفت در بازار رو به افزايش است.

اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينکه قطعا قيمت نفت خام به پائين تر از سطوح فعلي کاهش نمي يابد، تصريح کرد: در طول يک سال گذشته برخي از کشورها که مي خواستند با پائين نگاه داشتن قيمت نفت به اقتصاد ايران ضربه بزنند از هيچ اقدامي کوتاهي نکرده و هر چه در چنته داشته را رو کرده اند.

اين مقام مسئول همچنين با اشاره به افزايش تعداد کشورهاي موافق کاهش سقف توليد نفت اوپک، تاکيد کرد: ايران اعتقاد دارد که سقف توليد نفت اوپک بايد حدود پنج درصد کاهش يابد.

از سوي ديگر از راهروهاي دبيرخانه اوپک در وين خبر مي رسد که اقدامات اوليه به منظور کاهش سقف توليد نفت اين سازمان به رهبري ايران در دستور کار قرار گرفته است.

رويترز هم با انتشار گزارش کوتاهي نوشته است: همچنان که اعضاي کوچکتر اوپک تلاش مي کنند توليد نفت اين سازمان را کاهش دهند، يکي از نمايندگان اوپک اعلام کرد اوپک بايد سهميه بندي توليد نفت اعضا را دوباره از سر بگيرد.

در همين حال مذاکرات ايران با کشورهاي همچون ونزوئلا، اکوادر، الجزاير، عراق و چند کشور آفريقايي عضو اوپک به منظور کاهش سقف توليد و بازگشت ثبات بيشتري قيمت به بازار جهاني نفت آغاز شده است.

بازار در انتظار بازگشت بشکه‌هاي نفت ايران

مذاکرات براي لغو تحريم‌هاي نفتي ايران آغاز شده است و در صورت توافق نهايي تهران و غرب پيش بيني مي شود از ابتداي تابستان سال جاري امکان لغو کامل تحريم هاي نفتي، بانکي و کشتيراني ايران فراهم شود.

در شرايط فعلي حجم صادرات نفت خام ايران حدود ۹۷۰ هزار تا يک ميليون بشکه در روز بوده که با احتساب ميعانات گازي حجم صادرات روزانه کشور به حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز مي رسد.

با اين وجود مسئولان شرکت ملي نفت ايران تاکيد مي کنند که با انجام اقداماتي در دو حوزه بازرگاني و عملياتي امکان افزايش يک ميليون بشکه اي توليد و صادرات نفت خام ايران در طول مدت چند ماه وجود دارد.

هم اکنون برنامه نهايي افزايش ضربتي توليد، انتقال و صادرات نفت ايران به تمامي شرکت‌هاي بهره بردار نفت، مديريت امور بين‌الملل شرکت نفت، پايانه‌هاي نفتي و نفتکش ايران ابلاغ شده به طوري که شواهد از افزايش ظرفيت و توان صادرات نفت کشور به حدود پنج ميليون بکه در روز حکايت دارد.

همزمان با اين تحولات، مذاکرات ايران با پالايشگاه‌هاي بزرگ نفت جهان در اتحاديه اروپا، سريلانکا، چين، هند، آفريقاي جنوبي و ترکيه آغاز شده که بسياري از اين پالايشگرها آمادگي خود را براي افزايش خريد نفت از ايران در صورت لغو کامل تحريم ها اعلام کرده اند.

در همين حال سيد محسن قمصري مدير امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز مذاکرات با پالايشگاه‌هاي آسيايي، اروپايي و مشتريان سابق نفتي ايران گفت: قطعا در صورت دستيابي به توافق جامع هسته‌اي و لغو تحريم‌هاي بين‌المللي امکان بازگرداندن بشکه‌هاي نفت صادراتي ايران به بازار جهاني وجود دارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html