پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151089
چهارمحال و بختياري "ديار لاله‌هاي واژگون"
تاریخ انتشار : 1394/01/29 13:35:30
نمایش : 2496
اينكه بام ايران به "ديار لاله‌هاي واژگون" شناخته مي‌شود، تنها در حد يك نام نيست، بلكه تماشاي دشت لاله‌هاي واژگون با چشم‌انداز خيره‌ كننده براي هر تازه واردي با مسمي بودن اين نام را "عينيت" مي‌بخشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز اين دشت زير پوششي رنگارنگ از لاله هاي سرخ رنگ و واژگون ، در ۱۲ کيلومتري چلگرد و در نزديکي روستاي بنواستکي کوهرنگ آرميده است. هواي لطيف، سبک و پاک دشت و پوشش گياهي بسيار غني و ارزشمند آن چشم دل هر بيننده اي را مي نوازد.

دشت لاله هاي واژگون چهار محال و بختياري يكي از زيباترين جلوه هاي بديع و طبيعي اين استان است تا جايي كه مي توان از آن به عنوان "نقاشي ممتاز خالق هستي" ياد كرد. اگرچه ‌اكوتوريسم طبيعي آبي برفي چهارمحال و بختياري جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي زيادي را در خود جاي داده ‌است، اما زيبايي دشت لاله‌هاي واژگون چون تابلوي بي‌بديل همه جاذبه‌هاي گردشگري اين استان را تحت شعاع خود قرار داده است.

اينكه بام ايران به "ديار لاله‌هاي واژگون" شناخته مي‌شود، تنها در حد يك نام نيست، بلكه تماشاي دشت لاله‌هاي واژگون با چشم‌انداز خيره‌ كننده براي هر تازه واردي با مسمي بودن اين نام را "عينيت" مي‌بخشد.

گردشگران براي سفر به ‌دشت لاله‌ها در طول مسير شهركرد، سودجان چشمه‌ ديمه كوهرنگ از ديدن چهره بهارمفرح اين مسير در حالي كه از سرازير شدن چشمه‌هاي آب برف در سراشيبي تپه‌ها و پوشش سبز زمين لذت مي‌برند، وارد دشت لاله‌هاي واژگون مي‌شوند.

وجود پوشش برف بر فراز تپه‌ها، قله ها، آسمان آبي تزيين شده از ابرهاي سپيد و قهقهه مستانه ‌رودخانه‌هاي خروشان از جمله سرشاخه "زاينده رود" اوج زيبايي را در مسير دشت لاله‌هاي واژگون به تمام و كمال به گردشگران هديه كرده است. هر تازه واردي پس از خيره ‌شدن از تماشاي طبيعت سحرآميز و جاذبه‌هاي طبيعي افسونگر اين مسير در ورود به دشت لاله‌ها شگفت زده و مبهوت زيبايي اين دشت خيال‌انگيز و رويايي مي‌شود. تا چشم كار مي‌كند يك دشت پهناور چون فرشي ممتاز از لاله‌ها و ديگر نباتات سبزه‌پوش است ‌و لاله‌هاي واژگون انگار در برابر عظمت خالق هستي از شرم سر خجلت پايين انداخته‌اند.

واشدن غنچه‌هاي لاله‌هاي واژگون در دل يك دشت سبزفام در حالي كه كوه هاي مرتفع پوشيده از برف و دامنه پر از سبزه، گرداگرد آن را احاطه كرده زيبايي طبيعي اين ديار را به اوج خود مي‌رساند. لبخند مستانه لاله‌هاي واژگون در پيشواز گردشگران نمايش صحنه‌اي از خلقت آفرينندگاردانا و تواناست كه هر بيننده‌اي را محو تماشاي خود و هرعقل سليمي را به تحسين شاهكار خلقت وا مي‌دارد. فرو آوردن سرتسليم غنچه‌هاي نوبر لاله‌هاي دشت واژگون با اينكه سرآمد زيبايي همه رستني ها و نباتات هستند به زبان بي‌زباني به هر بيننده‌اي افتادگي در برابر ذات خداوند را مي‌آموزد. لاله‌هاي واژگون تنها جلوه‌گر يك زيبايي بي‌نظير نيست، بلكه اين "رستاخيز" زيباي خاك تزيين شده از زيباترين لاله‌ها نويد بخش "رستاخيز آخرت" است.

هر چند لاله هاي واژگون را مي توان در جاي جاي طبيعت زيباي چهارمحال و بختياري ديد اما؛ دشت ۷۰۰ هکتاري منطقه بنواستکي در کوهرنگ بختياري يکي از معروف ترين رويشگاه هاي لاله هاي واژگون در کشور است که در ارديبهشت ماه ميزبان هزاران گردشگر مي شود.

اين جاذبه طبيعي بسيار ديدني درفاصله ۱۰۰ کيلومتري شهرکرد و حدود ۱۰ کيلومتري شهر کوهرنگ قرار داشته و در سال هاي نه چندان دور که هنوز سيل گردشگران به آن ديار سرازير نشده بود، با شادابي سحرانگيزي، در ارديبهشت ماه گل هاي سرنگون خود را به رقص و دل ربائي وا مي داشت و اين پايکوبي ۱۵ روزه بهاري با بذردهي لاله ها در اواخر ارديبهشت به پايان مي رسيد.

بارگذاري اکوتوريسمي، سرازير شدن سيل ويرانگر گردشگران ناآگاه، انفعال دستگاه هاي متولي و آماده نکردن زيرساخت هاي لازم براي اين بارگذاري و تبديل شدن به يک جاذبه طبيعي گردشگري؛ سبب گرديد که هر ساله از شادابي و تجديد حيات طبيعي لاله ها کاسته شده، و روند کاهش تراکم لاله ها و وسعت اين اثر طبيعي کم همتا شدت يابد.

چيده شدن گل ها و خارج کردن غده و پياز لاله ها از داخل خاک توسط برخي از بازديد کنندگان ناآگاه، بيشترين نقش تخريبي را در مجموعه عوامل انساني مؤثر در تشديد روند تخريب و رخوت دشت لاله ها داشته است.

شکستن ساقه گل ها در اثر پهن کردن زيراندازها، لگدمال کردن لاله ها در اثر ترددهاي غير اصولي و غير ضروري بازديدکنندگان در دشت و عدم کنترل فرزندان و ممانعت از آسيب رساني آنان به گل ها و گياهان؛ روند طبيعي گل دهي و بذردهي لاله را مختل و تجديد حيات طبيعي دشت را به مخاطره مي اندازد.

ورود دام به دشت – خصوصا” در اواخر ارديبهشت و خردادماه – در مرحله بذردهي گل ها يکي ديگر از عوامل مؤثر کاهش تراکم و شادابي لاله ها بوده که با اخلال در ريزش بذر و ممانعت از استقرار بذور در خاک، زادآوري طبيعي لاله ها را بسيار شکننده و مختل مي کند.اخيرا” طغيان آفات و بيماري ها هم به اين عوامل اضافه شده که مي تواند در شادابي و زادآوري طبيعي لاله ها بسيار مؤثر باشد. طغيان آفات و بيماري ناشي از ضعف بيولوژيکي لاله ها بوده که علت آن همان عوامل انساني، فشار دام و نامديريتي حاکم بر اين جاذبه طبيعي مي باشد.

تعيين دستگاه متولي مشخص و ساماندهي گردشگران در کوتاه مدت؛ و در درازمدت انجام مطالعه، برنامه ريزي و تأسيس زير ساخت هاي لازم با بهره گيري از ظرفيت ها و توانمندي هاي بخش خصوصي و جوامع محلي منطقه؛ و همچنين تغيير و جايگزيني شيوه معيشتي دامداران از طريق همين ظرفيت گردشگري و قرق کامل دشت و ممانعت از ورود هر گونه دام به اين جاذبه طبيعي و همين طور شناسائي و مقابله با آفات و بيمارهاي لاله ها، براي نگهداري و حفاظت از اين شگفتي خلقت اجتناب ناپذير است.

همه ساله شمار زيادي از علاقه مندان به طبيعت براي ديدن رويش و نمو اين گل يکتا به دامنه کوههاي زاگرس مي روند. گلستان کوه در خوانسار، ارتفاعات اشترانکوه لرستان و کوههاي صمصامي در چهار محال و بختياري رويشگاه انبوه اين گلهاست اما دشت معروف لاله هاي واژگون در دامنه کوههاي صمصامي در نزديکي شهر کرد واقع شده است.زادگاه اصلي اين گل ايران است اما مثل بسيار از موارد ديگر اروپاييان آن را به کشور خود برده و به پرورش گلخانه اي آن پرداخته اند به نحوي که به رغم وجود صدها نوع گل در ايران که ۱۲۰ نوع آن لاله است کشور هلند مهد پرورش گل جهان محسوب مي شود!

به دليل وسعت زياد (۳۴۰۰ هکتار)، پوشش گياهي بسيار زيبا و ارزشمند، لاله هاي واژگون (اشک مريم) در دو نوع قرمز و زرد و نيز نزديکي به ديگر جاذبه هاي قطب سياحتي کوهرنگ، اين منطقه تفرجگاه بسيار مناسبي محسوب مي شود.زمان رويش و شکفتن لاله هاي واژگون در اين دشت از اواسط فروردين ماه شروع و تا اواخر ارديبهشت ادامه خواهد داشت. اين گل در مناطق صخره اي و سنگلاخي مي رويد و حتي تا ۱۰ هزار شاخه از آن در يک دشت قابل مشاهده است.لاله واژگون گلي اسطوره اي و بي بديل است که باور ديدن هزاران شاخه از آن در يک نگاه دور از ذهن است اما اين تنها يکي از جاذبه هاي گردشگري کشور بي همتاي ايران است.

امکانات و تسهيلات اين منطقه توريستي شامل راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، دسترسي به هتل هاي شهر چلگرد و پارکينگ است و البته هنوز هم امکانات بسياري براي جذب گردشگر به اين منطقه نياز است. اما به هر روي مي توان يک روز را به ديدن اين دشتهاي بي بديل اختصاص داد و فارغ از دغدغه هاي زندگي بيش از پيش به خالق اين همه زيبايي انديشيد.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html